zonnepanelen op voor de slimme meter er komt

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
teizman
junior lid
Installatie Land: België

zonnepanelen op voor de slimme meter er komt

Bericht door teizman » 07 apr 2018, 08:46

Hoi,

Mijn vriendin en ik zijn momenteel bezig met een architect om een bouwaanvraag klaar te maken voor een nieuwbouw.
Gezien de woning niet klaar zal zijn voor begin 2020 riskeer ik een slimme meter met beperkt tarief voor het terugdraaien te krijgen, juist?

Is er een oplossing mogelijk door bijvoorbeeld een (fors) tuinhuis te bouwen, elektriciteit hier te voorzien met zoveel mogelijk zonnepanelen op het dak?

Is dit een optie?

thx
teizman

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: zonnepanelen op voor de slimme meter er komt

Bericht door janus » 07 apr 2018, 09:41

Gezien de woning niet klaar zal zijn voor begin 2020 riskeer ik een slimme meter met beperkt tarief voor het terugdraaien te krijgen, juist?
Dat weet nog niemand.
Is er een oplossing mogelijk door bijvoorbeeld een (fors) tuinhuis te bouwen, elektriciteit hier te voorzien met zoveel mogelijk zonnepanelen op het dak?

Is dit een optie?
Misschien.

Maar ze zullen dan niet meer mee tellen voor eventuele premies voor de nieuwbouw vermoed ik
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Praeter
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Praeter » 07 apr 2018, 11:32

teizman schreef:
07 apr 2018, 08:46
begin 2020 riskeer ik een slimme meter met beperkt tarief voor het terugdraaien
Ik weet het, er is hier ook al veel over gezegd, maar toch nogmaals ter verduidelijking:
er komen DIGITALE meters en dit zijn absoluut geen SLIMME meters.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 07 apr 2018, 12:07

Als ze beginnen de "slimme meter" uit te rollen vanaf 2019 zoals voorzien voor nieuwbouw en anderen dan zal je toch met een "slimme meter" zitten ;-)
Maar de nieuwe compensatieregeling begin maar pas op 1 januari 2021, dus als je huis af is begin 2020 zal je nog van de terugdraaiende effect kunnen genieten voor 15 jaar (2035)
De meter neemt zowel uw afname als uw injectie op en dan zullen ze het één van het ander moeten aftrekken om uw factuur te maken.
Op de site van de VREG:
Per 1 januari 2021 zal de compensatieregeling verbonden aan de terugdraaiende teller voor nieuwe installaties vervallen en zal er een alternatief systeem van vergoeding worden voorzien opdat het voldoende aantrekkelijk blijft om te investeren in zonnepanelen.
Als het vermeld alternatief systeem sneller geïmplementeerd kan worden door marktontwikkelingen, dan kan de prosument zelf de keuze maken om over te stappen naar het nieuwe systeem en af te stappen van het recht op de compensatieregeling verbonden aan de terugdraaiende teller.”
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

WimVH
lid

Bericht door WimVH » 24 jun 2018, 19:29

Het idee van een fors tuinhuis kan wel, bij mij was de zonneinstallatie gekeurd (2012) 4 jaar voor de keuring van de electriciteit voor het huis (2016). Al die tijd stand was dat gewoon op de werfaansluiting. Natuurlijk teller fors achteruitgeteld en nu komt hij langzaam boven nul...

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 25 jun 2018, 08:53

Bij een werfaansluiting heb je toch een voorlopige meter. Alle productie-overschotten die je daar opbouwt ben je toch kwijt.
Veel terugverdienen is er daar volgens mij niet aan. Hangt natuurlijk ook af van hoeveel stroom je nodig hebt tijdens de bouwfase.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

WimVH
lid

Bericht door WimVH » 25 jun 2018, 10:28

Werklast met definitieve kabel. Eerst stond er werklast van aannemer, maar nadien toen winddicht vervangen door eigen zelfgemaakte werfkast en die laten keuren.

Plaats reactie