Fijnstoffilter voor kachels en haarden

Nieuwe Weetjes, persberichten
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Fijnstoffilter voor kachels en haarden

Bericht door janus » 20 dec 2017, 10:53

.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Foroa
Senior lid
Installatie Land: België

Bericht door Foroa » 20 dec 2017, 11:54

Een beetje verder woont er iemand die afgedankte plastiek rolluiken en ander plastiek verzamelde om dan op te stoken. De buren hebben jaren aan een stuk klacht ingediend en uiteindelijk heeft de politie hem op heterdaad kunnen betrappen omdat hij toevallig buiten kwam om een vracht rolluiken uit zijn camionette te halen. Weet niet wat er verder mee gebeurd is, maar de politie heeft niet echt wapens om vervuiling vast te stellen.

Maar neem eens de sleuteldatums van het energiepact, namelijk de verkoops-verboden van diesel- en benzinewagens, mazout en gas verwarmingsinstallaties. Daar ergens tussen zullen er uiteindelijk ook hout- en pellet-kachels tussen komen te staan, vermoedelijk zelfs op kop van het peleton.

Maar het is wel naïef om te denken dat ze de politie kunnen rondzenden om al de schoorstenen te gaan meten op uitstoot, er zal iets drastischer moeten komen.

Sylvester
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Sylvester » 20 dec 2017, 17:21

Toeval bestaat dus toch...
Daarnet de brandweer zien passeren. Onze buurman komt mij melden dat hij de brandweer heeft gebeld voor abnormale rookontwikkeling met een niet te harden stank, en die kwam weer uit de welbekende buurt.
Toevallig... kwam die rook van de desbetreffende buur waarover ik het eerder had, dus degene die rotzooi stookt. Schoorsteenbrand. De damp komt volop uit de schoorsteen én onder de pannen uit.
Blijkbaar was de man weer rotzooi aan het opstoken en heeft de schoorsteen vuur gevat.

Meerdere brandweer wagens en politie ter plaatse. Hopelijk krijgt hij een heel dikke rekening en heeft hij z'n lesje geleerd.
Ik heb mezelf even betrapt op 'leedvermaak'.

We zijn dus een stap verder, als hij nu nog iets opstookt gaan we over tot actie.
Al die houtkachels, dat is eigenlijk niet meer van deze tijd, zeker niet in een woonwijk.
Laatst gewijzigd door Sylvester op 20 dec 2017, 17:27, 2 keer totaal gewijzigd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 20 dec 2017, 17:22

Foroa schreef:
20 dec 2017, 11:54
Maar het is wel naïef om te denken dat ze de politie kunnen rondzenden om al de schoorstenen te gaan meten op uitstoot, er zal iets drastischer moeten komen.
Nog drastischer dan de politie op uw dak sturen?
Brrrr. Precies Antwerpen en zijn Caesar.
Hebben ze die twee politietanks van 800.000 € daarvoor gekocht? Kunnen ze direct binnenrijden bij de onverlaten die hun huis
nog durven verwarmen.

EricG
lid

Bericht door EricG » 20 dec 2017, 19:57

jeroen beeckx schreef:
20 dec 2017, 10:45

Ben je zeker dat dit kan? Volgens mij valt dit onder veld delict en is milieu inspectie niet bevoegd voor particulieren.
Kan zeker, maar soms dient de milieuambtenaar een beetje "gepusht" te worden. Meestal zijn ze niet snel geneigd iets te ondernemen, uit eigen beweging al helemaal niet.

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 20 dec 2017, 23:27

ivob schreef:
19 dec 2017, 15:03
ps. ik neem alleen "vingertjes" ernstig van mensen die zelf het voorbeeld geven (dus hun woning volledig ecologisch verwarmen, idem zich zo verplaatsen, geen vlees consumeren,.....
Er zullen in dat geval wel heel vlug vingertjes terug naar onder gaan ipv anderen "de les" te willen lezen. ;-) Voor zij die het nog niet wisten: milieubewust leven is een totaalconcept, niet zeiken op anderen omdat het toevallig in uw kraam past.
Dat we niet meer mogen vingerwijzen zou wel straf zijn hé. Zo vind ik dat ons transport in België niet volhoudbaar is (file, luchtkwaliteit,...). Maar zelf gebruik ik ook de auto, bovendien is die bijna 15 jaar oud en bestel ik ook al eens iets online dat ik thuis laat leveren. Ben ik dan hypocriet en zou ik mijn vinger beter laten zakken? Ik vind van niet: ik vind het een vaststaand feit dat ons transport slecht georganiseerd is. Bv. de externe kosten van transport mogen op dat vlak meer worden doorgerekend.

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 20 dec 2017, 23:48

janus schreef:
20 dec 2017, 10:53
Misschien is dit een oplossing
https://nos.nl/artikel/2208479-eindhove ... ovend.html
Zie ook bij "Immense stofzuiger zuigt fijnstof op en maakt lucht weer schoon". Aha! Dan kunnen we lekker doordoen met een business as usual. Alleen staat er verder ook "Het hele proefproject uitbreiden naar de rest van de stad, is momenteel nog onmogelijk. Dan zouden al snel honderden van die apparaten nodig zijn en die zouden volgens andere deskundigen te veel energie verbruiken." En extra energie betekent extra kosten en extra vervuiling (maar dan op een andere plaats). Toch maar beter het probleem bij de wortel aanpakken, denk ik dan...

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 21 dec 2017, 06:22

waarschijnlijk houden ze de mobiliteit van de ganse stad draaiende met de elektrische energie die hiervoor nodig is.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 21 dec 2017, 07:57

m2ts schreef:
ivob schreef:
ps. ik neem alleen "vingertjes" ernstig van mensen die zelf het voorbeeld geven (dus hun woning volledig ecologisch verwarmen, idem zich zo verplaatsen, geen vlees consumeren,.....
Er zullen in dat geval wel heel vlug vingertjes terug naar onder gaan ipv anderen "de les" te willen lezen. ;-) Voor zij die het nog niet wisten: milieubewust leven is een totaalconcept, niet zeiken op anderen omdat het toevallig in uw kraam past.
Dat we niet meer mogen vingerwijzen zou wel straf zijn hé. Zo vind ik dat ons transport in België niet volhoudbaar is (file, luchtkwaliteit,...). Maar zelf gebruik ik ook de auto, bovendien is die bijna 15 jaar oud en bestel ik ook al eens iets online dat ik thuis laat leveren. Ben ik dan hypocriet en zou ik mijn vinger beter laten zakken? Ik vind van niet: ik vind het een vaststaand feit dat ons transport slecht georganiseerd is. Bv. de externe kosten van transport mogen op dat vlak meer worden doorgerekend.
Een beetje zoals dien enen die per vliegtuig de wereld afreist om met zijn vingertje te wijzen dat wij de oorzaak zijn van de klimaatopwarming en dat terwijl zijn stulp per jaar 245.000kWh verbruikt (en hij er meestal tich al niet is).

Verstuurd vanaf mijn AllCall_Rio_S met Tapatalk

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 21 dec 2017, 09:28

m2ts schreef:
20 dec 2017, 23:27
Dat we niet meer mogen vingerwijzen zou wel straf zijn hé.
Ik zou zeggen, voor je een ander iets wil verbieden (waar je zelfs blijkbaar de details niet van kent) begin bij jezelf.
Als je zelf de perfectie benaderd mag je beginnen wijzen naar diegenen die je storen. Daarvoor heb je geen recht van spreken.
Misschien belast de persoon die je zijn sporadisch BBQ of kachelstook wil verbieden in zijn totaliteit het milieu wel minder dan jezelf "die zo goed bezig is"?
En voor je alles wil gaan verbieden dokter je eerst best een volwaardig alternatief uit. Vebieden is makkelijk. Belasten is nog gemakkelijker. Maar een technisch
evenwaardig milieuvriendelijk alternatief aanbieden dat massaal kan ingezet worden (zodat het dus effectief het milieu vooruithelpt en niet alleen maar een paar gegoeden een fiscaal voordeel oplevert)?

Ik begrijp trouwens de hetze tegen kachels niet die hier gevoerd wordt. Als je de topics van de grootste tegenstanders hier leest heeft het één zelfs niets met het ander te maken. Ze willen alle kachels verbieden omdat ze last hebben van buren die allerlei rommel opstoken. Tot plastic rolluiken toe? Wat heeft dat laatste met houtstook te maken. Het heeft nog minder te maken met het stoken van ter plaatste gewonnen en verwerkt hout (geen transport) uit lokaal bosbeheer (ga je dat hout dan maar gewoon weggooien en laten rotten), jaren gedroogd en verbrand in een afgestelde kachel met driedubbele verbranding (minder uitstoot dan een doorsnee mazout CV ketel). Dat tweede is gewoon een geval van sluikstorten en een overtreding op alle reeds bestaande milieuwetten. Hoe ga je door alle kachels te verbieden iemand tegenhouden die nu reeds de bestaande wetgeving met de voeten treedt? Niet.
Doe dan iets aan die individuele gevallen (als je er de moed toe hebt) ipv gemakshalve iedereen met de vinger te wijzen die daar niets mee te maken heef en een algemeen verbod op te leggen om dat je zelf niet de individuele moed hebt om overtreders op hun plichten te wijzen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 21 dec 2017, 09:29

m2ts schreef:
20 dec 2017, 23:27
ivob schreef:
Typisch een voorbeeld van "verbied alles waar ik zelf geen last van heb".

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 21 dec 2017, 10:40

Ivob, je kachel neemt duidelijk een warm plaatsje in je hart in, en dit begrijp ik volkomen.
Hetgeen ik stel is niet noodzakelijk mijn mening, gewoon de richting waarin we evolueren.
Wat ik gewoon wil stellen is dat, zoals duidelijk is in het energiepact, alle mogelijke vormen van fossiele energie ooit zullen uitgefaseerd (mooi politiek correct woord) worden. Van je houtproductie kunnen spaanplaten gemaakt worden.
Waarom ik het hier ter sprake breng is dat de vele vuile afval verbranders gaan maken dat de uitfasering van verbrandingsinstallaties gewoon gaat vervroegen en versnellen. En dat het niet het beste moment is om nog zwaar te investeren in stookinstallaties.

Dit is niet om met het vingertje te wijzen, want ik ben inderdaad allesbehalve een milieuheilige; ik diesel er 60.000 km per jaar op los en heb al dik 1000 vluchten achter de rug; miljoenen kilometers dus. Dit zal ik niet direct oplossen met een fietsje of elektrisch treintje.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 21 dec 2017, 11:16

Voor alle duidelijkheid: op 10-30 dagen per ja na (30 tot 120 uur/jaar) wordt de totale woning van energie voorzien via PV (incl. CV en SWW). De opbrengst van
deze PV installatie dekt ruim het jaarverbruik van de totale woning. Zelfs zonder gebruik van de kachel.
De installatie van de kachel (welke trouwens duurder was dan de volledige installatie van de WP + CV) is er alleen gekomen omdat ik de energiedoelstellingen van de Vlaamse overheid in 2013 naar de toekomst toe voor geen haar betrouwde (en waar ik nu zelfs spijtig genoeg gelijk in gekregen heb) en ik mijn eieren niet in één mand wilde leggen (elektricteit geleverd door een monopolist die een groot deel van zijn winst moet afdragen aan de overheid) en een toekomstige uitweg naar off grid wou hebben. Iets wat in België vooralsnog niet betaalbaar kan bereikt worden louter en alleen op elektriciteit.
De kachel wordt bovendien alleen gebruikt bij dagen (en dan nog max. tussen de 3-4 uur) dat de buitentemp constant onder de 3°C ligt. Dan werkt de WP nl. bijna 1:1 en is er bijna geen energie beschikbaar via PV, wat ecologisch minder interessant is dan het SWW en de CV op temp houden via een kachel die drie uur gestookt wordt met ter plaatse gewonnen hout.
Ipv ter plaatse te verbruiken wil U dit hout dus gaan transporteren (met wat?) naar een fabriek waar dit hout wordt vermalen en gemengd wordt met allerlei chemische producten om er spaanplaten van te maken? Bij gebrek aan dit hout zal ik dan maar gaan verwarmen met over 1000den km getransporteerde mazout of gas?
Of neen. U wenst alle fossiele brandstoffen uit te faseren daarbij dromend van één of ander energetisch wondermiddel?
Als U het nog niet wist is het alternatief van de heersende partij kernenergie as usual. Voor de rest berust het geciteerde "energiepact" op niets dan wat woorden waar de beleidsmakers het dan nog niet over eens zijn. Met andere woorden: in de praktijk staat men hier nergens.
Waarschijnlijk maak ik de volledige uitvoering van dat pact zelfs niet meer mee tijdens mijn leven.

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 21 dec 2017, 12:49

Ivo, het is niet die éne buur hoor. Ik heb geen cijfers voorhanden, maar als ik mijn looprondje ga doen kom je genoeg 'geurtjes' tegen. Overal waar ik door de dorpskernen of woonwijken loop, stinkt het als de hel, zo fel dat ik even een stap sneller loop zonder te fel te ademen. Uiteraard ben ik dan even buiten adem.
Ik durf erop te wedden dat 90% van de kachelbezitters fout stookt, en dan ben ik nog schappelijk in mijn schatting denk ik. Ik zeg niet dat ze allemaal rotzooi stoken, maar wel verkeerd.
Mensen zullen niet veranderen. In plaats van naar het containerpark te rijden en de plastic verpakkingen gratis binnen te brengen, stoken ze het nog liever op. Ah ja, dat is gratis warmte.
Dit gedoe is niet meer van deze tijd.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 21 dec 2017, 13:16

Sylvester schreef:
21 dec 2017, 12:49
Ik heb geen cijfers voorhanden, .....
Ik durf erop te wedden dat 90% van de kachelbezitters fout stookt, en dan ben ik nog schappelijk in mijn schatting denk ik.
Allemaal heel wetenschappelijk onderbouwd dus de maatregelen die jij voorstelt.
Sylvester schreef:
21 dec 2017, 12:49
Mensen zullen niet veranderen. In plaats van naar het containerpark te rijden en de plastic verpakkingen gratis binnen te brengen, stoken ze het nog liever op. Ah ja, dat is gratis warmte. Dit gedoe is niet meer van deze tijd.
Dat "gedoe" waar jij het altijd over hebt is nooit te tolereren geweest. Als mensen niet zullen veranderen (in jouw wijk want het gaat er daar blijkbaar nogal heftig aan toe) waarom wil je dan alles verbieden? Die plastic stokers (wat nu ook niet mag) ga je er niet mee aanpakken.
En of het opstoken van plastic verpakkingen nu echt zoveel warmte geeft daar heb ik sterk mijn twijfels over.
Je wil blijkbaar een lokaal probleem van milieuvervuiling nationaal extrapoleren door lekker alles te verbieden. Resultaat: de milieuvervuilers doen gewoon verder (want wat ze nu doen mag ook al niet dus waarom zouden ze het dan laten?) en de goede stokers moeten een alternatief gaan zoeken dat er niet is of in elk geval niet beter.
Voor het zelfde geld kan ik hier gaan beweren: "in mijn buurt ruik ik niks verkeerd". Dat heeft ook geen enkele waarde.
Maar laat het ons eenvoudig houden: de dag dat iedereen in Vlaanderen niets meer online besteld dat met transport thuis geleverd moet worden, zijn persoonlijke verplaatsingen niet meer met een fossiel aangedreven voertuig doet, geen openbaar vervoer op diesel meer neemt, zijn woning volledig ecologisch verantwoord van energie voorziet, niet meer wil gaan werken op een plek die niet ecologisch verantwoord is, ..... dan zal ik met plezier mijn kachel ook die 10-30 dagen per jaar niet aanmaken. Ik heb zo'n klein vermoeden dat ik nog jaren met een gerust gemoed kan verder stoken. ;-)

Plaats reactie