Fijnstoffilter voor kachels en haarden

Nieuwe Weetjes, persberichten
JohnDC
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: Fijnstoffilter voor kachels en haarden

Bericht door JohnDC » 19 dec 2017, 00:04

Ik vind het triestig gesteld met "onze maatschappij" tegenwoordig. Dit of dat mag niet, regeltjes voor dit of dat. Ik vraag mij soms af wat er mis is met sommigen in deze wereld. Mijn conclusie...we lopen hier met "iets" te veel rond. En wat mij betreft iets te veel "azijnpissers". Kijken we even terug in de tijd dan stookte bijna iedereen kolen. Er hing een "smog" in de straten waar je misselijk van werd. Maar...iedereen wist niet beter én er was ook geen echt alternatief. We moeten nog niet ver van huis om te ervaren dat er nog steeds steenkool (Polen) of bruinkool (Tsjechië- Slovakije) naar hartenlust gestookt word. Zelf heb ik een volautomatische brander ontwikkeld/gebouwd die werkt op houtschavelingen en zaagsel. Dit materiaal heb ik (gratis) van mijn gebuur en van een bedrijfje gevestigd rond Gent. Ik spaar er gemiddeld een 3.000 Euro per stookseizoen mee uit. Ook heb ik een houtkachel, gekoppeld aan dit systeem op stukhout. Om de afvalstukken van mijn gebuur te stoken. Deze laatste geeft soms bij opstart wat rook en geur(hinder).
Maar wat me het meeste stoort is de manier waarop sommigen hier reageren op houtstook. Wat ik me dan afvraag is hoe die mensen gaan reageren als ze bv in Polen of een ander oostblok land zouden wonen. Gaan jullie daar dan ook zo reageren?
Ja, ik weet het, deze maatschappij vraagt regeltjes. Maar ik denk dat er hier een paar aan't overdrijven zijn.
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 135 Wp (was tweedehands-materiaal) = 8100Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

Sylvester
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Sylvester » 19 dec 2017, 00:18

Ja, maar dat is het verschil. Gelukkig weten we nu beter.
En ik ga zeker niet in Polen wonen.

Rerdvr46
lid

Bericht door Rerdvr46 » 19 dec 2017, 08:48

Vandaag wordt in De Standaard verwezen naar een artikel uit De Morgen: ‘Verbranding in kachels leidt binnenshuis tot een grote hoeveelheid fijn stof’ De eigenaars van kachels moeten dit artikel maar eens lezen. In De Standaard is het verschenen onder de rubriek Fact Check.

De conclusie:
Hout in een kachel of open haard verbranden, verhoogt de concentratie van fijn stof binnenshuis, al hangt veel af van het type kachel en de ruimte waar die staat. We beoordelen de stelling als waar.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 19 dec 2017, 12:48

amaai amaai , straks lopen we met zijn allen met een stofmaskertje rond in onze eigen living. Met wat gaan we dan buiten lopen , met een zuurstoffles op onze rug ( = 20 minuten lucht ) :vraag:
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

Rerdvr46
lid

Bericht door Rerdvr46 » 19 dec 2017, 13:08

En het is nog niet alles. In het artikel staat ook het volgende:

Opmerkelijker nog dan de stijging van het fijn stof was de toename van polyaromatische koolwaterstoffen (de ‘PAKs’). De concentratie van die kankerverwekkende stoffen was tijdens de houtverbranding in meerdere huizen minstens dubbel zo hoog.

‘Het is gezellig om de kachel aan te zetten’, concludeert Nawrot. ‘Maar het is niet verstandig om het dagelijks te doen. Dat is slecht voor de gezondheid én voor het milieu.’

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 19 dec 2017, 15:03

Als ik alles wat "in de gazet" staat voor waar moet aannemen kan ik beter vandaag dan morgen er een eind aan maken. ;-)
Liever wat fijn stof (volgens "de gazet" dan toch) dan dagelijks te moeten rondzwemmen in azijn. :-)
ps. ik neem alleen "vingertjes" ernstig van mensen die zelf het voorbeeld geven (dus hun woning volledig ecologisch verwarmen, idem zich zo
verplaatsen, geen vlees consumeren,.....
Er zullen in dat geval wel heel vlug vingertjes terug naar onder gaan ipv anderen "de les" te willen lezen. ;-)
Voor zij die het nog niet wisten: milieubewust leven is een totaalconcept, niet zeiken op anderen omdat het toevallig in uw kraam past.
Ook altijd leuk om te zien die deelnemers aan milieuconferenties: komt massaal met een heel gevolg per vliegtuig ingevlogen om zich dan van het vliegveld naar vijf sterren hotels in limousines te laten vervoeren om dan aan goed gevulde banketten zich te goed te doen aan allerlei van heinde en verre ingevoerde producten om dan tot besluiten te komen die ze vervolgens naast zich neerleggen omdat het even niet goed uitkomt in de economische context. :td:

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 19 dec 2017, 15:11

Sylvester schreef:
19 dec 2017, 00:18
Gelukkig weten we nu beter.
En laat U persoonlijk ook alles waarvan men het nu beter weet?
Of alleen die zaken die U toch al niet gebruikte?

Foroa
Senior lid

Bericht door Foroa » 19 dec 2017, 15:17

"Open haarden en kachels veroorzaken in Vlaanderen zelfs 30 tot 40 procent van de totale uitstoot van fijn stof." Met andere woorden, als men om het het fijn stof te halveren moet kiezen tussen het verbieden van iedere vorm van verbrandingsmotoren of het verbieden van kachels, wat zou men kiezen?

Het is wel zo dat ik in de koudere maanden van het jaar minstens drie keer per week gesommeerd wordt om vlug de ramen te sluiten omwille van de stank van de kachels van de buren, vermoedelijk als ze die aansteken met alle soorten rommel.
Ik ben wel een ventilatiesysteem D (met aanzuiging in de tuin dicht bij de grond, en noodstop) en een houtkachel aan het installeren.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 19 dec 2017, 15:41

Foroa schreef:
19 dec 2017, 15:17
"Open haarden en kachels veroorzaken in Vlaanderen zelfs 30 tot 40 procent van de totale uitstoot van fijn stof." Met andere woorden, als men om het het fijn stof te halveren moet kiezen tussen het verbieden van iedere vorm van verbrandingsmotoren of het verbieden van kachels, wat zou men kiezen?
Men zal kiezen waar men zelf het minste last van heeft. Hij die met een elektrische auto rondrijdt en zijn huis met pellets verwarmt zal kiezen voor het verbieden van auot's op fossiel. Hij die met een oude diesel rondrijdt maar verwarmt op gas/mazout (beiden uiteraard 100% milieuvriendelijk zonder uitstoot) zal kiezen voor het verbieden van kachels.
Uiteraard alleen voor het gebied Vlaanderen. In grote delen van Wallonië (en Frankrijk) stookt men alleen maar hout, verbieden is daar dus geen optie want onmiddellijk afgestraft door de kiezer.

Wat is de zin van het verbieden van alle soorten houtstook omdat men last heeft van het opstoken van allerlei rommel?
Het eerste kan in vergelijking met andere soorten verwarming milieuvriendelijker zijn. Het tweede is gewoon een vorm van sluikstorten.

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 19 dec 2017, 19:37

ivob schreef:
19 dec 2017, 15:41
Foroa schreef:
19 dec 2017, 15:17
Men zal kiezen waar men zelf het minste last van heeft. Hij die met een elektrische auto rondrijdt en zijn huis met pellets verwarmt zal kiezen voor het verbieden van auot's op fossiel. Hij die met een oude diesel rondrijdt maar verwarmt op gas/mazout (beiden uiteraard 100% milieuvriendelijk zonder uitstoot) zal kiezen voor het verbieden van kachels.
Uiteraard alleen voor het gebied Vlaanderen. In grote delen van Wallonië (en Frankrijk) stookt men alleen maar hout, verbieden is daar dus geen optie want onmiddellijk afgestraft door de kiezer.

Wat is de zin van het verbieden van alle soorten houtstook omdat men last heeft van het opstoken van allerlei rommel?
Het eerste kan in vergelijking met andere soorten verwarming milieuvriendelijker zijn. Het tweede is gewoon een vorm van sluikstorten.
Het is jammer dat het hout stoken op termijn zal worden verboden. Dat hebben we dan te danken aan diegenen die behandeld hout stoken én diegenen die met de luchtklep toe stoken en zwarte aangebrand ruitje...

> je kan dat verbod dan asociaal noemen.... maar hier in Vlaanderen zitten we met teveel dicht op elkaar, zeker niet vergelijken met Wallonië of Frankrijk.

Op dezelfde manier vind ik een verbod van verbrandingsmotoren in steden gerechtvaardigd: je kan dat asociaal noemen om de minder begoeden door die maatregel worden getroffen... echter de gezondheid in steden primeert... (alsook die stink brommertjes op 2Takt)

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 19 dec 2017, 23:05

Wees dan consequent en laat verplicht overal, op iedere woning een meting uitvoeren van de uitstoot en het energieverbruik.
Sluit (of verbied) iedere verwarming dan af die "de norm" overschrijdt.
Dat is natuurlijk iets moeilijker (en zal veel meer commotie veroorzaken) dan er rondom één groep uit te pikken en die over dezelfde kam te scheren,
ongeacht hun uitstoot gewoon omdat je bij sommigen "iets ruikt".
Mij zou het dan niet verbazen dat sommige kachels dan onder de norm blijven en vele slecht afgestelde CV ketels aan de ketting gaan.
Uiteraard, volgens jullie denkpiste, zal de norm in de steden dan ook veel strenger moeten zijn wegens "op elkaar gepakt" wonen.
Want de gezondheid van zij die het kunnen betalen primeert uiteraard.
Je kan nog verder gaan en per woning/persoon een gehele e-norm opleggen (voor het klimaat en de omgeving maakt het immers niet uit hoe en met wat men uitstoot maar wat men in het geheel uitstoot).
Dat wordt lachen en er zullen er dan veel op hun stappen terugkeren "want zo was het nu ook weer niet bedoeld". De bedoeling was immers "de anderen" te viseren, niet zichzelf.

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 20 dec 2017, 07:50

JohnDC schreef:
19 dec 2017, 00:04
Ik vind het triestig gesteld met "onze maatschappij" tegenwoordig. Dit of dat mag niet, regeltjes voor dit of dat. Ik vraag mij soms af wat er mis is met sommigen in deze wereld. Mijn conclusie...we lopen hier met "iets" te veel rond. En wat mij betreft iets te veel "azijnpissers".
Om zonder regeltjes te leven, zijn we met teveel. Er MOETEN regeltjes zijn, anders loopt het fout. Als we van vandaag op morgen alle verkeersregels afschaffen hebben we een groot probleem.
We zijn inderdaad met teveel. Maar die zijn er nu eenmaal en die zijn noodzakelijk.
Zelf sorteer ik mij niet onder die noemer 'azijnpisser'. Ik heb alleen een probleem met de 'koppigen' die rotzooi blijven stoken. Ik kan de ganse winter niet slapen met het venster open, omwille van de buurman een paar huizen verder.

Als de rotzooi-stokers morgen stoppen met het stoken van rotzooi, ben ik al tevreden. Zuiver hout is voor mij geen probleem. Maar vermits dit niet zal lukken, pleit ik voor een algemeen verbod in een stad of woonkern.
(hier stopt het antwoord op de quote ... :-) )

Dan wil ik nog even reageren op de reacties over het zogenaamde hypocriete gedrag. Allé ik vermoed dat dit toch de juiste omschrijving is : zij die 'tegen' kachels zijn en zelf met een diesel rijden en op olie (liefst vuile goedkopere) stoken. Zelf sorteer ik mij ook niet onder die noemer. Ik probeer tenminste uit die groep te blijven. Ik stook op gas, en ik heb helaas nog een diesel (met werkende roet-filter), waarvoor ik een oplossing aan het zoeken ben. Ik zoek iets elektrisch. Anderzijds lijkt deze hypocrisie-discussie verdacht veel op andere discussies zoals die van de rokers/niet-rokers van een aantal jaren geleden. De rokers verweten de niet-rokers dat ze zelf met stinkbakken rondreden en evenveel risico op longkanker hadden. In een discussie moet je je focussen op het actuele punt, het hete hangijzer. Je moet niet beginnen over allerlei zogenaamde hypocriete zaken om één bepaald onderwerp te vergoelijken. Als er in het dorp 'rotonde-problemen' zijn op de omleidingsweg, moet je niet beginnen over rode lichten of voorrang van rechts die genegeerd wordt. Ook een heet hangijzer maar niet nu.

Nogmaals, de kachels mogen van mij blijven, maar er moet een oplossing komen voor de rotzooi stokers. Want dat zijn inderdaad 'sluikstorters', ook zoiets waar ik mij vaak aan erger tijdens mijn looprondje door het bos.
Als iemand mij kan vertellen hoe je dit probleem van rotzooi stokers oplost ?

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 20 dec 2017, 09:17

Ivo,

Wat jij voorstelt is veel extremer. Zo hadden we het rookverbod in Restaurants niet moeten invoeren, maar gelijk roken verboden maken, das zo'n beetje jouw redenering toch?

Voor wat ik voorstel is er een draagvlak.

Ik ben ook vaak voor heel snelle veranderingen en maatregelen, maar dat zal nog wel enkele decennia duren.
Maar inderdaad, voor iedereen quota lijkt interessant: Met het vliegtuig op vakantie geweest? Geen verwarming voor je woning en geen vlees meer voor dat jaar.
Dit zou echt eerlijk zijn... maar hiervoor hebben we geen draagvlak denk ik?

[mention]Sylvester[/mention]

+1:-)

"""""Als iemand mij kan vertellen hoe je dit probleem van rotzooi stokers oplost ?"""

Heb ik ook al over nagedacht.... (ja dan komt echt een vies kantje van me boven...:-))
Met een drone een PET flesje benzine droppen in de schouw?:-)
Een mens gaat wat extremer denken na onophoudelijk politie bellen zonder resultaat, we worden eigenlijk gegijzeld...
Man in kwestie heeft me geantwoord :" ge gaat daar ni van dood gaan én doe dan je ramen dicht als ge der last van hebt"
Dan denk ik echt wel val dood... en dat meen ik wel...
Die schouw staat op 140m van de aanzuig van onze ventilatie, die dan nog aan de grond gebeurt....

Mvg
Jeroen Beeckx
SMA Advance Installer
2520 Emblem

EricG
lid

Bericht door EricG » 20 dec 2017, 10:03

Sylvester schreef:
20 dec 2017, 07:50

Nogmaals, de kachels mogen van mij blijven, maar er moet een oplossing komen voor de rotzooi stokers. Want dat zijn inderdaad 'sluikstorters', ook zoiets waar ik mij vaak aan erger tijdens mijn looprondje door het bos.
Eigenlijk is er een mogelijkheid om dat te stoppen. Rommel opstoken is een overtreding op Vlarem 2, de milieuwetgeving. Klacht indienen bij de milieuambtenaar en aandringen om op te treden, anders dreigen, (en ook doen) met de klacht over te maken aan de milieuinspectie, met de melding dat de betreffende ambtenaar weigert om tussen te komen.

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 20 dec 2017, 10:45

EricG schreef:
20 dec 2017, 10:03
Sylvester schreef:
20 dec 2017, 07:50

Eigenlijk is er een mogelijkheid om dat te stoppen. Rommel opstoken is een overtreding op Vlarem 2, de milieuwetgeving. Klacht indienen bij de milieuambtenaar en aandringen om op te treden, anders dreigen, (en ook doen) met de klacht over te maken aan de milieuinspectie, met de melding dat de betreffende ambtenaar weigert om tussen te komen.
Ben je zeker dat dit kan? Volgens mij valt dit onder veld delict en is milieu inspectie niet bevoegd voor particulieren.
Jeroen Beeckx
SMA Advance Installer
2520 Emblem

Plaats reactie