Fijnstoffilter voor kachels en haarden

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Re: Fijnstoffilter voor kachels en haarden

Bericht door ivob » 22 dec 2017, 22:27

Man daar is het al te laat voor.
Dat punt zijn we al voorbij.
Hoe vlugger homo sapiens door eigen toedoen verdwijnt, hoe vlugger de ecologie van de planeet zich zal herstellen.
En vanuit kosmisch oogpunt maakt het eigenlijk ook geen zier uit moest ook deze planeet gewoon verdwijnen.
Er zijn al hele mensensoorten op deze planeet uitgestorven en er verdwijnen nl. iedere dag hele zonnestelsels. Het zal de natuur worst wezen. Voor sommigen is het misschien een schokken nieuw gegeven maar de homo sapiens is blijkbaar niet het middelpunt van het heelal. :idea: :eek:
Je zal er mee moeten leren leven (voor de tijd die ons nog rest).

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 22 dec 2017, 22:52

ivob schreef:
22 dec 2017, 22:27
Man daar is het al te laat voor.
Dat punt zijn we al voorbij.
Hoe vlugger homo sapiens door eigen toedoen verdwijnt, hoe vlugger de ecologie van de planeet zich zal herstellen.
En vanuit kosmisch oogpunt maakt het eigenlijk ook geen zier uit moest ook deze planeet gewoon verdwijnen.
Er zijn al hele mensensoorten op deze planeet uitgestorven en er verdwijnen nl. iedere dag hele zonnestelsels. Het zal de natuur worst wezen. Voor sommigen is het misschien een schokken nieuw gegeven maar de homo sapiens is blijkbaar niet het middelpunt van het heelal. :idea: :eek:
Je zal er mee moeten leren leven (voor de tijd die ons nog rest).
Zoals alles nu evolueerd met onze natuur zal deze zich zelf stabiliseren ten koste van de mensheid.
Misschien dat Mr Trump en de Mr Oen uit Noord Korea een handje gaan helpen.
Maar niet gevreesd ... Uiti verkorenen en zullen gered worden door de ufonauten die ons spichtig in het oog houden. Lees maar de rapporten van de NASA over ervaring met vliegende dingen. peace santa santa tree* Snow*
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

GUY65
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door GUY65 » 23 dec 2017, 13:50

Wat betreft onze hoogtechnologische auto's ( ook de elektrische). Zouden die duizenden tonnen zeer fijne vermalen hoogtechnologisch banden rubber dat we elkaar jaarlijks inlepelen gezond zijn ? Wat betreft dat 90% niet kan stoken , de meeste mensen zullen wel weten dat je je geen rommel mag gebruiken om je kachel aan te steken,dat je zuiver droog hout moet stoken , genoeg lucht toevoer laten zodat het vuur niet verstikt en smeult ipv brand. En ja er zal hier en daar wel een exemplaar tussen zitten die rotzooi en zelfs plastieken rolluiken ( wat ik straf zou vinden) stookt en die dan ook nog eens zijne luchttoevoer dichtknijpt zodat 'm lang met zijn rolluik toekomt. zo zullen er ook chauffeurs zijn die met gillende motor aan een roodlicht of in sommige gevallen een bruiloftstoet en dan met gierende banden vertrekt en zijn bochten pakt met het gaspedaal vol open en met de linkervoet bijremmend om met vol vermogen de bocht te verlaten . Maar de grootste hoop zal zo niet stoken of rijden.Wat betreft " niet van dezen tijd" Ik denk dat " dezen tijd" het milieu vele malen zwaarder belast dan de lowtech houtstoof tijd van pakweg 500 jaar geleden . peace tree*

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 23 dec 2017, 14:07

Maar zoals al eerder gezegd , het gaat hier over houtkachels. Toch vreemd dat de hevige voorstanders van kachels altijd anderen dingen erbij sleuren om het stoken te vergoelijken, net zoals die discussies jaren geleden tussen rokers en niet-rokers

JohnDC
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door JohnDC » 23 dec 2017, 14:27

Sylvester schreef:
23 dec 2017, 14:07
Maar zoals al eerder gezegd , het gaat hier over houtkachels. Toch vreemd dat de hevige voorstanders van kachels altijd anderen dingen erbij sleuren om het stoken te vergoelijken, net zoals die discussies jaren geleden tussen rokers en niet-rokers
Je kan palaveren wat je wil, mijn kachel blijft hoor!
60 Pv paneeltjes Sharp (van 160 Wp) nu nog geschat op 135 Wp (was tweedehands-materiaal) = 8100Wp
Zo goed als Zuid geplaatst, met enkel 12 paneeltjes (1 string) die schaduw zien tot 12.00 H wegens het hoofdgebouw.

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 23 dec 2017, 14:38

Dat weet ik en dat is uw recht. Neemt niet weg dat je er toch eens over kan nadenken in plaats van dit lichtelijk honend weg te wimpelen. Hopelijk krijg je binnenkort geen buur die elke dag rotzooi stookt of fout stookt, je weet goed genoeg dat dat absoluut niet gezond is. Dan valt misschien uw euro.

GUY65
lid

Bericht door GUY65 » 23 dec 2017, 15:07

Sylvester schreef:
23 dec 2017, 14:07
Ik vergoelijk niks ,ik heb het over hout kachels. Iedereen stookt hier , is het niet met hout dan is het met gas, mazout of elektriciteit afkomstig van kernenergie. Het is hier meer de discussie tussen diegenen die sigaren roken en zeggen dat anderen hun sigaret moeten doven. Mijn reactie was er één aan meerdere personen , ik had dat beter met citaten gedaan dat was duidelijker geweest :-(

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 24 dec 2017, 07:24

'T is kerstmis en hier gooien ze nog enkele blokken in de vuurkorf tijdens de Winter BBQ santa tree* tree* en
niemand klaagt ;-)
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

m2ts
lid

Bericht door m2ts » 24 dec 2017, 13:44

ivob schreef:
22 dec 2017, 09:23
m2ts schreef:
21 dec 2017, 23:29
Ivob, ook deze snap ik niet. Ik heb het niet over verbieden. En als ik stel dat externe kosten van transport meer zouden mogen worden doorgerekend zal ik er net wel last van hebben. Het gaat dus net over het tegenovergestelde wat jij beweert over mijn post...?
Waarschijnlijk was mijn algoritme wat met me op de loop gegaan om een beloningsfactor te triggeren. Mijn excuses.
Helaas, ik snap niet wat je bedoelt met die beloningsfactor. Je kan nog eens proberen in Jip-en-Janneketaal, maar je kan het evengoed negeren.

m2ts
lid

Bericht door m2ts » 24 dec 2017, 14:19

GUY65 schreef:
23 dec 2017, 13:50
Wat betreft dat 90% niet kan stoken , de meeste mensen zullen wel weten dat je je geen rommel mag gebruiken om je kachel aan te steken,dat je zuiver droog hout moet stoken , genoeg lucht toevoer laten zodat het vuur niet verstikt en smeult ipv brand.
Er zitten er alvast enkele in de buurt, maar die vallen uiteraard meer op dan diegene die correct stoken. Ik weet dus niet hoeveel % er slecht stoken. Maar hoe je het ook draait of keert: (i) het is gemakkelijker om fout te stoken met een houtkachel, dan met een pelletkachel (gevolgd door aardgas/warmtepomp) ; (ii) het is gemakkelijker om centrales te controleren, dan individuele houtkachels ; (iii) als door onderzoek blijkt dat de luchtkwaliteit beter moet, is het gemakkelijker centrales te upgraden, dan individuele houtkachels.
GUY65 schreef:Wat betreft " niet van dezen tijd" Ik denk dat " dezen tijd" het milieu vele malen zwaarder belast dan de lowtech houtstoof tijd van pakweg 500 jaar geleden .
Maar 500 jaar waren we (i) met véél minder, (ii) waren er minder ruimtes verwarmd (isolatiegraad was ook wel slechter) en (iii) was andere luchtvervuiling er amper (auto's,...). De vergelijking loopt dus een beetje mank.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 24 dec 2017, 15:12

ja, .. ? besluit ! moeten de kern centrales dan toch langer open blijven ?? Die stoten geen CO2 uit. santa Snow* :roll:
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *

m2ts
lid

Bericht door m2ts » 25 dec 2017, 15:54

ivanacke schreef:
24 dec 2017, 15:12
ja, .. ? besluit ! moeten de kern centrales dan toch langer open blijven ?? Die stoten geen CO2 uit. santa Snow* :roll:
Deze discussie hier lijkt me niet zozeer CO2 te zijn, maar wel lokale luchtvervuiling. Toch een belangrijk verschil. Voor de discussie over kerncentrales en CO2 bestaat al een topic.

De eerste vraag is of je vindt dat we een probleem hebben met lokale luchtvervuiling. Dat kan zich uiten in roet, geurhinder, fijn stof,... Van sommige zaken zie of je ruik je niets of amper (bv. fijn stof, schadelijke stoffen,...) terwijl ze toch een effect hebben op de gezondheid. Het is alvast complexer geworden in vergelijking met bv. The Great Smog of London uit 1952.

De volgende stap is het bepalen van de oorzaak van die luchtvervuiling (verkeer, houtstook,..). Dan kan je bekijken wat de mogelijke oplossingen zijn. Er worden nu al stappen gezet met sensibilisering (Antwerpen, Gent,...). In delen van Zwitserland en Duitsland is het nu zelfs verplicht om zo’n filter te koppelen aan je verbrandingssysteem (cfr. post van Yes). Er worden LEZ-zones ingesteld,... De kans is klein dat die alles in één keer oplossen, ze zullen wellicht niet eenvoudig zijn, het zal geld kosten,...

In het verleden zijn in andere zaken op die manier aangepakt, de 'zure regen', het gat in de ozonlaag, het gebruik van 'DDT', de roetfilter bij auto's, asbest,... Maar als iemand vindt dat er geen probleem is met houtstook en luchtvervuiling, dan zal die persoon iedere maatregel daartegen uiteraard belachelijk vinden.

m2ts
lid

Bericht door m2ts » 13 jan 2018, 09:19

Vandaag in De Standaard: "Luchtvervuiling in Vlaanderen erger dan gedacht". "Tot in de kleinere Vlaamse gemeenten worden de Europese normen voor stikstofdioxide NO2 overschreden. NO2 wordt vooral uitgestoten door diesels, en geeft een goede indicatie van luchtvervuiling veroorzaakt door verkeer. Niet alleen in stads- en gemeentekernen, maar ook op de steenwegen ertussen – met lintbebouwing en baanwinkels – gaan de waarden in het rood."

De oplettende lezer zal opmerken dat het hier vooral over verkeer gaat en niet over kachels of haarden. Maar als je woont in zo'n street canyon met veel verkeer én veel mensen die (fout) stoken, dan kan het daar deze periode (toch redelijk wat mist de voorbije dagen) zeker niet gezond zijn. En ik denk bovendien dat de Europese normen minder streng zijn dan deze van WHO...

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 13 jan 2018, 16:42

CO2 opgewekt voor het produceren van energie wordt niet meegerekend voor de doelstellingen van de CO2 uitstoot.
Dus.. bouwen van bruinkool centrales in Duitsland en gas centrales in Belgie ... geen probleem. dat is een kromme waarheid
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *

m2ts
lid

Bericht door m2ts » 13 jan 2018, 18:24

ivanacke schreef:
13 jan 2018, 16:42
CO2 opgewekt voor het produceren van energie wordt niet meegerekend voor de doelstellingen van de CO2 uitstoot.
Dus.. bouwen van bruinkool centrales in Duitsland en gas centrales in Belgie ... geen probleem. dat is een kromme waarheid
Ik denk dat je gemist bent van topic. Zoals ik al zei: deze discussie hier lijkt me niet zozeer CO2 te zijn, maar wel lokale luchtvervuiling. Toch een belangrijk verschil.

Plaats reactie