en daar komen de belastingen op aardgas

Nieuwe Weetjes, persberichten
ErikDD
Moderator
Moderator
Installatie Land: België
Contacteer:

Re: en daar komen de belastingen op aardgas

Bericht door ErikDD » 10 nov 2017, 22:11

Op zich is het een goed idee om de kosten om de CO2 uitstoot te verminderen door te rekenen in de taksen op CO2 bronnen : dus gas, stookolie, benzine en diesel en niet op groene stroom. Daar pleit ik al lang voor.
Ook grijze stroom kan belast worden waardoor veel meer consumenten groene stroomcontracten zullen afsluiten.
Probleem zal wel zijn dat het weer de gewone burgers zullen zijn die die belastingen moeten gaan betalen. De grootverbruikers/industrie zal weer ontsnappen.

Uiteraard pleit ik niet voor verhoogde belastingen, maar voor een echte tax-shift.
De opbrengst mag uitsluitend gebruikt worden om de CO2 uitstoot verder te verlagen.

Spijtig genoeg werkt het Europese ETS systeem ook voor geen meter : de kosten om CO2 uit te stoten zijn gewoon veel te laag.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Yes
Master lid

Bericht door Yes » 11 nov 2017, 10:10

Waar denk je dan dat ze al die Groene energie gaan halen als 10000-den mensen zouden overschakelen op een warmtepomp ?
In Belgische of Franse/buitenlandse kerncentrales , Gascentrales , koolcentrales ?
Of van de 6 paneeltjes die Bart Tommelein op zijn dak heeft liggen ? :oops:

bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke » 11 nov 2017, 10:30

Die komt inderdaad deels van fossiele energiecentrales. Maar een STEG centrale met 60 % rendement gekoppeld met warmtepompen met een gemiddelde COP van 3 levert voor dezelfde primaire energie 180% van de warmte die de verbranding in gasketels zou leveren. Als de restwarmte van de STEG ook nog benut wordt via warmtekrachtkoppeling of warmtenetten ligt dit cijfer nog hoger.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 11 nov 2017, 20:47

Yes schreef:
11 nov 2017, 10:10
Waar denk je dan dat ze al die Groene energie gaan halen als 10000-den mensen zouden overschakelen op een warmtepomp ?
In Belgische of Franse/buitenlandse kerncentrales , Gascentrales , koolcentrales ?
Of van de 6 paneeltjes die Bart Tommelein op zijn dak heeft liggen ? :oops:
ho ja , ? ze zoeken een reden om de kerncentrales nog langer open te houiden.
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

JoG
lid

Bericht door JoG » 11 nov 2017, 21:50

Indien men echt met het milieu begaan is zou men beter eerst de hout- en pellet kachels verbieden ipv nu extra belastingen op gas te gaan heffen na het eerst jarenlang gepromoot te hebben. Ik vraag me af hoelang de vlaming dit gaat blijven slikken.

Dit wordt nu verkocht als een zogezegde taxshift maar ik vrees dat het netto een belastingsverhoging zal worden. Men heeft nu eenmaal geld nodig en alle manieren zijn goed om eraan te geraken. Momenteel is de klimaathype een perfecte uitvlucht om allerhande taksen te verhogen. Als straks blijkt dat de invloed van CO2 op het klimaat toch heel wat minder is dan men ons nu wil doen geloven vinden ze wel iets anders.

Ben benieuwd naar de concrete uitwerking maar ik denk niet dat dit zal leiden tot meer warmtepompen , ik denk eerder meer hout/pellet kachels…

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 11 nov 2017, 22:03

zou men beter eerst de hout- en pellet kachels
Op pelletkachels kun/kon je in NL nog een subsidie krijgen, om maar even aan te tonen hoe er in andere EU landen over gedacht wordt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 12 nov 2017, 01:50

janus schreef:
11 nov 2017, 22:03
zou men beter eerst de hout- en pellet kachels
Op pelletkachels kun/kon je in NL nog een subsidie krijgen, om maar even aan te tonen hoe er in andere EU landen over gedacht wordt.
Hout- of pelletkachels zijn wel CO2 neutraal omdat ze hernieuwbare bronnen gebruiken. Maar ze stoten natuurlijk wel fijn stof uit (BlackCarbon). Dat doen de CV ketels op mazout ook en dat roet is nog gevaarlijker.
Een pelletkachel heeft ook een betere verbranding dan een gewone houtkachel. Misschien gaat men in de toekomst, naast extra heffingen, wel roetfilters verplichten op dit soort kachels en mazoutketels. ;-)

Ik stel voor dat de meest propere brandstof ook de minste lasten moet betalen.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 12 nov 2017, 07:13

Dat ze 'hernieuwbaar' zijn of nog beter gezegd dat ze 'hernieuwd' worden, is nog de vraag...

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 nov 2017, 08:58

Dan pak je het heft zelf in handen en ben je zeker van je vernieuwbare brandstof.
Alles en iedereen over dezelfde kam scheren en in het wilde rondslaan met allerhande belastingen is natuurlijk veel
gemakkelijker. Een boom blijf groeien hoor. En berken- sparren- en populierenhout groeit vlugger bij dan ik het opgestookt krijg.
Je kan de vraag ook stellen wat er uiteindelijk gebeurt met die belastingen. Worden die 100% aangewend voor verbetering van het
milieu? Van wat ik zelf doe ben ik wel zeker.

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 12 nov 2017, 09:14

euh, een boom die sneller groeit dan dat je hem opgestookt krijgt? Dat is toch wel een speciale boom!

Jean Marie
junior lid

Bericht door Jean Marie » 12 nov 2017, 09:52

Als er een taxshift komt zal die heel miniem zijn, de Turteltax moet een andere naam krijgen.

Hoe meer er bespaard en geïsoleerd wordt hoe duurder de energie en niet omgekeerd.
Wat ze derven aan die inkomsten moeten de anderen ophoesten en daar is geen ontkomen aan.

En als er teveel bomen verbrand worden zullen ze het verbieden en zo moeilijk is dat ook niet met die kliktelefoon.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 nov 2017, 10:40

Sylvester schreef:
12 nov 2017, 09:14
euh, een boom die sneller groeit dan dat je hem opgestookt krijgt? Dat is toch wel een speciale boom!
Met een boom die in een goed beheert bos groeit is dat idd geen probleem. In een gezond bos moet je nl. kappen.
Ik ben nl. nog altijd niet door mijn kapvoorraad van 2011 heen. Tegen de tijd dat die voorraad er door is zijn er
weer andere bomen kaprijp. 18 kg droog hout (de stookhoeveelheid voor 24 uur) zie je bijna niet liggen.

Alles is trouwens relatief. Met droog afgebroken hout dat je bijeen sprokkelt in de woestijn (dat dus sowieso niet gekapt
of gerooid moet worden want het ligt er maar te liggen) kan je gemakkelijk voor 15 man koken uren, een vuur onderhouden en in de
nagloeiende asse nog eens een brood bakken. Als dat niet ecologisch is weet ik het ook niet meer.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 nov 2017, 10:47

Jean Marie schreef:
12 nov 2017, 09:52
En als er teveel bomen verbrand worden zullen ze het verbieden en zo moeilijk is dat ook niet met die kliktelefoon.
Blijkbaar nog nooit van ecologisch bosbeheer gehoord?
"Ze" blijven gewoon van mijn eigendom af.
Wie zijn die "ze" trouwens? Zijn dat die gasten die meermaals de halve aardbol rondvliegen op onbelaste kerosine van de ene conferentie naar de andere
en van het ene luxe oord naar het andere?

Jean Marie
junior lid

Bericht door Jean Marie » 12 nov 2017, 11:00

Ook die verplaatsingen moeten betaald worden, ook die van Brussel naar Straatsbrug en omgekeerd.
Milieu is een drogreden om de economie aan te zwengelen en belastingen te heffen.
Moesten er echte maatregelen komen die er iets toe doen, dan staan we allemaal tevoet en zijn we graatmager. :tu:

Je hebt ook de op uw eigendom de wetten te respecteren, de rook blijft niet op uw eigendom. :eek:

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 nov 2017, 11:16

Welke rook? Daar komt geen rook uit.
Bovendien is mijn eigendom groot genoeg (U weet wel, omringd door bos), in de uitzonderlijke gevallen dat er eenmalig een korte tijd koude opstartrook zou zijn,
anderen niet te hinderen.

Plaats reactie