en daar komen de belastingen op aardgas

Nieuwe Weetjes, persberichten
Jean Marie
junior lid
Installatie Land: België

Re: en daar komen de belastingen op aardgas

Bericht door Jean Marie » 12 nov 2017, 11:59

Dat je in een bos woont doet niks terzake.

Ik mag, de andere niet, die richting gaat het wel uit.
Dat is ook de hele teneur van die milieuconferenties.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 nov 2017, 12:46

Wat ter zake doet is dat de ene houtkachel de andere niet is en een algemeen verbod zonder
degelijke achtergrond of kennis ter zake onzin is.
En waar ik woon maakt wel degelijk uit. In een flat moet ik om 23:00 uur 's avonds ook geen luide muziek spelen wegens
burenhinder. In de middle of nowhere waar niemand er last van heeft maakt het niet uit.
En de wet is nog altijd dat zonder wettelijke grond of bevel niemand mijn eigendom betreedt zonder mijn toestemming.
In een land waar die wetten opgeheven worden en men bij voorkeur werkt met verklikkers zal je mij niet meer vinden.
Probleem voor beiden opgelost.

Jean Marie
junior lid

Bericht door Jean Marie » 12 nov 2017, 13:18

Neem het niet te persoonlijk op, ik ben ook tegen verklikkers en ben geen groen mannetje.

Mijn auto mag al veel steden niet binnen.
Heb zonnepanelen enkel voor de certificaten en verbruik en toenmalige belastingvermindering.
Steun de actie tegen de prosumententaks.
Heb jaren met gratis hout gestookt tot onze living vernieuwd werd.
enz...

Dat er wettelijke maatregelen moeten komen daar ben ik wel voor, maar milieu gebruiken om belastingen te heffen en dat geld opmaken aan andere dingen daar krijg ik wel de kriebels van.
Dat je hout stookt is mij eender, maar als ik schrijf dat er mogelijks een verbod zal komen als iedereen terug hout stookt, dan zal dat voor iedereen gelden ook voor diegenen die in bossen wonen en daardoor zogezegd ecologisch tewerk gaan.

En de normen?... de tijd dringt.. eerst verkiezingen.

NB: en de problemen zullen blijven waar je ook woont of gaat wonen, dan zijn ze misschien van andere aard.

Sylvester
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Sylvester » 12 nov 2017, 13:59

Het is alleszins een feit dat ik 's nachts niet kan slapen met een open raam, omdat de buren van zelfs een wijk verder niet anders doen dan hout stoken. Uiteraard is de verbranding van menig kachel op zijn minst niet optimaal en stinkt het dus. Dan hebben we het nog niet over het stoken van afval zoals plastic. Jawel ook dat wordt vaak in de 'stoof' gegooid, zeker die buur waarover ik het nu heb.
Hout stoken vind ik dus uit den boze, vooral omdat er ongecontroleerd (afval) gestookt wordt. Het is ook onmogelijk om te controleren.

Alzo verdwijnt de 'groene' gedachte als sneeuw voor de zon, en precies daarom vind ik dat men dit moet verbieden,

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 12 nov 2017, 14:35

Als alles verboden moest worden omdat er mensen zijn die er misbruik van maken dan zouden we niet veel meer mogen gebruiken.

Persoonlijk zie ik niet in wat er fout is aan een goed gestookte hout-, speksteen- of pelletkachel.

Maar misbruik moet streng aangepakt worden.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 12 nov 2017, 15:09

Zoals ik al zei : omdat misbruik niet gecontroleerd kan worden. Ik nodig u uit om hier eens een paar nachten met open raam te slapen.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 12 nov 2017, 15:17

ik ben een snurker ! heeft dat problemen ? :D
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

Jean Marie
junior lid

Bericht door Jean Marie » 12 nov 2017, 15:30

Verbieden omdat er minder inkomsten zijn niet omdat je rook maakt ;-)
Wel onder de mom van dat laatste.

bke
Senior lid

Bericht door bke » 12 nov 2017, 15:47

janus schreef:
12 nov 2017, 14:35
Als alles verboden moest worden omdat er mensen zijn die er misbruik van maken dan zouden we niet veel meer mogen gebruiken.

Persoonlijk zie ik niet in wat er fout is aan een goed gestookte hout-, speksteen- of pelletkachel.

Maar misbruik moet streng aangepakt worden.
Het probleem is dat goed gestookte houtkachels zeer zeldzaam zijn. Men koopt dikwijls maar wat, vooral op het zicht (groot glasoppervlak, ...), wat resulteert in veel te zware kachels (10 kW en meer). Dergelijke kachels kunnen a priori nooit goed gestookt worden, het gaat altijd te warm zijn waardoor de lucht geknepen wordt wat dan weer resulteert in een zeer slechte verbranding. De schouwen zijn vaak ook niet goed, veel te groot en zwaar (vaak nog gemetseld). Bijkomend zijn er ook zeer weinig mensen die (nog) verstand hebben van 'stoken'.
Misschien een verplichte periodieke keuring/controle invoeren op kachels (en ook stookketels) net zoals bij wagens.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 12 nov 2017, 15:51

Mag ik vriendelijk vragen het te hebben over de DNB factuur en de toekomstige verhoging van de belasting op aardgas en als de Sint langs kot de verlaging op de eli DNB-prijs
on topic

wie wil praten over de andere brandstoffen/facturen graag in een ander topic a.u.b.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 nov 2017, 17:12

Sylvester schreef:
12 nov 2017, 13:59
Het is alleszins een feit dat ik 's nachts niet kan slapen met een open raam, omdat de buren van zelfs een wijk verder niet anders doen dan hout stoken. Uiteraard is de verbranding van menig kachel op zijn minst niet optimaal en stinkt het dus. Dan hebben we het nog niet over het stoken van afval zoals plastic. Jawel ook dat wordt vaak in de 'stoof' gegooid, zeker die buur waarover ik het nu heb.
Hout stoken vind ik dus uit den boze, vooral omdat er ongecontroleerd (afval) gestookt wordt. Het is ook onmogelijk om te controleren.

Alzo verdwijnt de 'groene' gedachte als sneeuw voor de zon, en precies daarom vind ik dat men dit moet verbieden,
Als ik achter een bepaalde dieselbus rij val ik ook bijna om van de stank. Het komt wel niet bij mij op daarom maar alle bussen te verbieden.
En uw buur kan moeilijk een standaard voorbeeld voor alle kachelgebruikers genoemd worden. Misschien ook alle zomerse BBQ's, jeugdkampvuren, oude mazoutkachels, oudere Cv installaties, petroleumvuren bij minder bedeelden, slecht afgestelde gasketels, oudere auto's,....., kortom het gewone leven "verbieden" omdat misbruik niet gecontroleerd kan worden? Gezien het ontstellend aantal verkeerszondaars die door de mazen van het net glippen kan U best dan ook, om in uw logica te blijven, alle verkeer verbieden.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 nov 2017, 17:19

bruma schreef:
12 nov 2017, 15:51
Mag ik vriendelijk vragen het te hebben over de DNB factuur en de toekomstige verhoging van de belasting op aardgas en als de Sint langs kot de verlaging op de eli DNB-prijs
on topic

wie wil praten over de andere brandstoffen/facturen graag in een ander topic a.u.b.
Dan mag dit topic voorlopig afgesloten worden want daar is nog niets concreet over geweten.

stephan
Senior lid

Bericht door stephan » 12 nov 2017, 18:30

Ongelooflijk, aardgas voor verwarming belasten en wagens op aardgas een fiscaal voordeel geven t. o. Andere wagens. Dus weer een gewone platte belasting. Hoe gekker kan het nog zijn.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 12 nov 2017, 19:09

Ik denk toch dat het hier enkel de bedoeling is om de ODV (het enige waar de regering vat op heeft in de distributietarieven en heffingen), dus vooral de GSC-kosten, deels uit de stroomfactuur te halen en over te hevelen naar de gas en mazoutfactuur.

Het is overigens de VREG die de distributiekosten van gas en elektriciteit reguleert en in principe. Hoe dat met mazout gaat gebeuren is mij niet duidelijk.

Technisch gezien zijn dat zelfs geen belastingen, maar vergoedingen en ik verwacht ook geen grote tariefschokken. Daar zullen ze wel mee oppassen.

Afwachten maar wat er concreet uit de bus gaat komen.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

Yes
Master lid

Bericht door Yes » 13 nov 2017, 10:49

ivob schreef:
12 nov 2017, 10:40
..... Met droog afgebroken hout dat je bijeen sprokkelt in de woestijn (dat dus sowieso niet gekapt
of gerooid moet worden want het ligt er maar te liggen) ................
Ik wist niet dat er veel bomen stonden in de woestijn. :-)

Plaats reactie