Zonnekaart

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Stan
lid
Installatie Land: België

Zonnekaart

Bericht door Stan » 24 jul 2017, 20:38

Op zoek zijnde naar een bedrijf dat de opbrengst van zonnepanelen met schaduw invloed kan berekenen kwam ik na vele omzwervingen terecht bij energiesparen, een dienst van de Vlaamse overheid. Daar kreeg ik een zeeeer vriendelijke dame aan de lijn die me vertelde dat de zonnekaart daar mogelijk een oplossing voor was. Met een onderdrukte lach luisterde ik naar haar uitleg (ben al wat details vergeten).
De Vlaamse regering heeft twee jaar lang een vliegtuig laten rondtoeren boven Vlaanderen die alles in kaart gebracht hebben. Doch niet zoals Google maar met een speciale laser techniek. Deze meet op zestien punten per vierkante meter de hoogte. Hierdoor weten ze exacte afmetingen van elk gebouw en kunnen dan ook alle hellingshoeken, azimuth en oppervlakte berekenen. Deze berekening heeft +/- twee jaar geduurd (op twee jaar zijn de bomen gegroeid en is de schaduwberekening niet meer 100% juist). Door metingen in de winter weten ze dat een boom (in de winter) bladeren heeft of niet en dus een loof of naaldboom is. Na de uitleg over het programma zonnekaart was mijn lach helemaal verdwenen en veranderde mijn gezicht in een wijd opengesperde mond van verbazing en ik dacht daar wil ik wel belasting voor betalen, maar niet teveel (toen kwam de glimlach terug).
Ik probeerde nog een aantal vragen te stellen maar kreeg als antwoordt dat ik daarvoor op het forum zonstraal moest zijn en toen ben ik lid geworden.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: Zonnekaart

Bericht door janus » 24 jul 2017, 20:59

Nog nooit gehoord dat de Vlaamse overheid mensen doorstuurt naar het forum :lol:

De enigste schaduwtool die ik ken is deze : Link
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 24 jul 2017, 23:01

https://www.pdok.nl/nl

In NL is dit ook gedaan.
SolarEdge gecertificeerd dealer

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 25 jul 2017, 09:24

Bij mijn stulp stelt men zelfs voor om PV panelen te leggen op het noorder gericht dak! Zuidkant was gemaakt voor het capteren van zonnewarmte met een helling van 55°. Noorddak heeft daardoor een helling van rond de 25-30° maar of PV daar rendabel is/zou zijn betwijfel ik.

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk

Stan
lid

Bericht door Stan » 25 jul 2017, 10:05

Veel mensen denken dat zonnepanalen op het zuiden moeten liggen en dat met een helling van 35 graden. Zelf heb ik panelen liggen oost-zuid met een helling van 22 graden. Alles is een kwestie van opbrengst. Als je enkel panelen legt indien de opbrengst meer dan 85 % is ja maar dan gaan er weinig panelen gelegd worden. Hoe kleiner de hellinghoek hoe verder men mag afwijken van het zuiden en andersom hoe groter de hellingshoek hoe minder men mag afwijken om een (zeer) grote opbrengst te hebben. Een nuttige aanrader om dit te onderzoeken is de hulptool van Solar-Edge of PVcalc. Een opbrengst van meer dan 70 % is normaal geen probleem (hadden jullie zoveel in't school?)
Een zelfde misverstand is geen panelen indien schaduw. Doch er zijn veel oplossingen om de gevolgen van dit probleem te beperken. Vanaf april-mei tot september-oktober staat de zon zo hoog dat het probleem zeer beperkt is. Gedurende deze maanden heb je het grote deel van de opbrengst. Gedurende de andere maanden (winter) heb je "lichtopbrengst en die heeft geen (weinig) last van schaduw.

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 25 jul 2017, 10:41

Niet op het zuiden leggen kan nu al een voordeel opleveren door je panelen bv. te verdelen over west-oost. Zo kan je omvormer mogelijks wat "kleiner" (en ietwat goedkoper?), alsook je prosumentenvergoeding.

Kan mss ook id toekomst zijn voordeel bij variabele elektriciteitstarieven. Mss zal je dan meer betaald krijgen voor de pv-elektriciteit die in de ochtend (oosten) of avond (westen) is opgewerkt. In de energie-toekomst kijken blijkt wel moeilijk te zijn... zo leert het verleden ;-).

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 25 jul 2017, 11:02

m2ts schreef:Niet op het zuiden leggen kan nu al een voordeel opleveren door je panelen bv. te verdelen over west-oost. Zo kan je omvormer mogelijks wat "kleiner" (en ietwat goedkoper?), alsook je prosumentenvergoeding.

Kan mss ook id toekomst zijn voordeel bij variabele elektriciteitstarieven. Mss zal je dan meer betaald krijgen voor de pv-elektriciteit die in de ochtend (oosten) of avond (westen) is opgewerkt. In de energie-toekomst kijken blijkt wel moeilijk te zijn... zo leert het verleden ;-).
Dit en de hiervoor voorgestelde oplossingen zijn er om de belastingsdruk op PV installaties te verlagen, niet om de opbrengst te verhogen. En O-W opstelling om meer te krijgen (minder te betalen eerder) is zand in de ogen strooien.
Eli prijzen schommelen op normale tijdstippen tussen de 3 en 6 ct/kWh. Uitzonderlijk gaan ze daar onder (zomer, veel wind en zon en bitter weinig verbruik bv weekend) of gaan ze daar ferm over (winter, ferm bewolkt, windloos, veel verbruik) en dan brengen uw panelen niks op.
Echter de kostprijs per opgewekte kWh gaat wel door zo'n opstelling de hoogte in gezien er t.o.v. de ideale opstelling minder productie is.

Stan
lid

Bericht door Stan » 27 jul 2017, 20:46

Graag wil ik de discutie oost- west orientatie verder zetten in het topic van april?

Plaats reactie