solarworld vraagt faillisement aan;

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
jeankeE
Senior lid
Installatie Land: België

solarworld vraagt faillisement aan;

Bericht door jeankeE » 10 mei 2017, 19:08

De grootste Europese pv producent vraagt faillissement aan:
https://www.pv-magazine.de/2017/05/10/s ... -anmelden/

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: solarworld vraagt faillisement aan;

Bericht door janus » 10 mei 2017, 19:24

Oei dat is een grootte speler die we kwijt raken. :-(
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

cdec
junior lid

Bericht door cdec » 10 mei 2017, 20:12

Ik had offertes met solar world panelled liggen.

Daar zal ik nu beter niet op intekenen, want die 30jaar fabrieksgarantie stelt nu niet veel meer voor :-|

bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke » 10 mei 2017, 22:12

Spijtig, de laatste grote Europese speler. Ik vraag mij af wat de situatie zou geweest zijn mochten de importheffingen op Chinese panelen er 4 jaar terug niet gekomen zijn, hoeveel meer pv zou er niet gelegen hebben in Europa? Ja wij betalen dus allemaal al 4 jaar lang dik 40% te veel aan importheffingen op Chinese panelen om blijkbaar enkel het leven van een paar niet competitieve bedrijven een paar jaar te rekken...

Dasse
lid

Bericht door Dasse » 10 mei 2017, 22:37

Verdorie, ik heb net panelen van hen laten leggen. Zaterdag worden ze normaal opgestart...

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 11 mei 2017, 17:15

bke schreef:
10 mei 2017, 22:12
Spijtig, de laatste grote Europese speler. Ik vraag mij af wat de situatie zou geweest zijn mochten de importheffingen op Chinese panelen er 4 jaar terug niet gekomen zijn, hoeveel meer pv zou er niet gelegen hebben in Europa? Ja wij betalen dus allemaal al 4 jaar lang dik 40% te veel aan importheffingen op Chinese panelen om blijkbaar enkel het leven van een paar niet competitieve bedrijven een paar jaar te rekken...
Ik vrees dat het geen simpele optelsom is:
  • De werk- en milieuomstandigheden zullen daar wellicht minder goed zijn. Dat zorgt dat ze veel goedkoper kunnen gemaakt worden, ten koste van de eigen mensen die bij ons in Europa kunnen werken. Je kan er bv. de ideeën van Jonathan Holslag op nalezen (website, Facebook). Die kan dat beter uitleggen dan ik.
  • De zonnepaneelsector lijkt me een belangrijke sector: als de productie verhuist op korte termijn, is de kans groot dat de kennis op lange termijn mee verhuist. Na een tijdje kunnen we vaststellen dat we afhangen van én hún productie én hún kennis...
  • Je verwijst naar extra zonnepanelen die mogelijks hadden kunnen gelegd zijn, waardoor je zou denken dat dit beter voor het milieu is. Is dat wel zo? Zie Zonnepanelen: steeds goedkoper, maar ook minder duurzaam.
Hetzelfde geldt trouwens voor onze landbouw. Stel dat China dat allemaal veel goedkoper kan en onze bedrijven dus niet-competitief zijn... zouden we dan beter af zijn door alles in te voeren? De politiek vindt blijkbaar van niet, want vanuit Europa wordt onze landbouw behoorlijk gesubsidieerd.

Opgelet: ik pleit niet om alle verlieslatende bedrijven dan maar goed te subsidiëren, enkel dat het verhaal complexer is dan dat!

bke
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bke » 11 mei 2017, 21:31

m2ts schreef:
11 mei 2017, 17:15

Hetzelfde geldt trouwens voor onze landbouw. Stel dat China dat allemaal veel goedkoper kan en onze bedrijven dus niet-competitief zijn... zouden we dan beter af zijn door alles in te voeren? De politiek vindt blijkbaar van niet, want vanuit Europa wordt onze landbouw behoorlijk gesubsidieerd.
Landbouw is gewoon strategisch te belangrijk, we moeten te allen tijde zelfvoorzienend zijn in Europa (en we zijn dat ook). Poetin heeft ons al eens zonder gas gezet, je wilt niet meemaken dat men 'plots' geen graan of aardappelen meer zou uitvoeren naar Europa. Stel u voor de frietkoten allemaal dicht :shock: :mrgreen: .
Wat betreft PV: China heeft dan wel massa's goedkope werknemers, maar wij zijn toch koploper op vlak van robotisering? Tevens hebben hier geproduceerde panelen het voordeel dat ze niet van de andere kant van de wereld naar hier moeten getransporteerd worden. Zoals gezegd, ik vind het ook spijtig maar ik heb de idee dat ook iets goed mis was met Solarworld. Ze konden zich volgens mij gewoon onvoldoende onderscheiden op vlak van technologie om de fikse meerkost tov de concurrentie te verantwoorden. Een Panasonic heeft bv ook dure 'premium' panelen maar die onderscheiden zich dan ook op vlak van technologie (hit) en efficiëntie.

Mari
Master lid
Installatie Land: Nederland

Bericht door Mari » 12 mei 2017, 09:08

Er is wellicht nog hoop

Home-NRG, een van de importeurs van SolarWorld in de Benelux, heeft bij monde van directeur Robert ter Horst laten weten te hopen dat SolarWorld enkel te kampen heeft met een 'technisch faillissement'.

Wrang is dat SolarWorld momenteel de vraag naar hun producten niet aan kan', schrijft Ter Horst aan de redactie van Solar Magazine. 'Eind 2016 kondigden ze een transitiejaar aan. Er werd besloten te stoppen met de productie van goedkope polykristallijnpanelen en zich enkel te richten op hoogwaardige monokristallijnpanelen. Juist deze blinken uit in innovatie en prijs-kwaliteitverhouding en werden goed verkocht.'
Ter Horst laat verder weten 'als Benelux-importeur sinds gistermiddag in Freiberg aanwezig te zijn voor overleg'. 'Gehoopt wordt op een technisch faillissement, waarbij de fabrikant vrij van schulden de productie kan voortzetten. Ook voor ons komt het faillissement van SolarWorld als een grote verrassing. We verkochten tot op heden bijna 5.000 SolarWorld panelen per maand en hebben er bijna 30.000 in pre-order. Op dit moment zijn we hard op zoek naar een goed alternatief, met een vergelijkbare prijs-kwaliteitverhouding.'

bron: solarmagazine

m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts » 17 mei 2017, 16:06

@bke: mogelijks was er idd iets meer mis met SolarWorld.

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 18 mei 2017, 13:54

Een maat van mij heeft een offerte met Solarworld getekend een maandje of 2 geleden. Nu hoort hij voorlopig niets meer van de firma die ze in principe deze maand gingen installeren. Is het feit dat dit merk failliet is een rechtsgeldige reden om het contract te verbreken zonder risico voor hem?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 18 mei 2017, 14:16

Steven DCr schreef:
18 mei 2017, 13:54
Een maat van mij heeft een offerte met Solarworld getekend een maandje of 2 geleden. Nu hoort hij voorlopig niets meer van de firma die ze in principe deze maand gingen installeren. Is het feit dat dit merk failliet is een rechtsgeldige reden om het contract te verbreken zonder risico voor hem?
Ik vermoed van niet maar er kan altijd een advocaat geraadpleegd worden.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 18 mei 2017, 14:26

Waarom niet? Ze kunnen toch niet meer voldoen aan de offerte? Ofwel hebben ze de panelen niet meer ofwel kunnen ze de 20 jaar fabrieksgarantie niet waarborgen?

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 18 mei 2017, 14:29

Wat staat er in de kleine lettertjes dat is het enigste wat telt.
.

Lacroix
lid

Bericht door Lacroix » 18 mei 2017, 14:49

Steven DCr schreef:
18 mei 2017, 14:26
Waarom niet? Ze kunnen toch niet meer voldoen aan de offerte? Ofwel hebben ze de panelen niet meer ofwel kunnen ze de 20 jaar fabrieksgarantie niet waarborgen?
Zij waarborgen die fabrieksgarantie volgens mij ook niet.
En verder heb je geen contract met SolarWorld maar met je installateur.

Soms staat overigens in de offerte dat je installateur gelijkaardig materiaal kan/mag gebruiken om aan de offerte te voldoen indien datgene van de offerte niet meer beschikbaar is.

Wat ik alleszins NIET zou aanraden, is om ergens anders een offerte te tekenen voordat je schriftelijk bericht hebt dat je eerste contract ontbonden is.

Steven DCr
Senior lid

Bericht door Steven DCr » 18 mei 2017, 15:43

Dat heb ik hem ook aangeraden. Eerst iets op papier zetten. In de overeenkomst staat niets vermeld van verbreking of gelijkaardig materiaal. In de mijne van vroeger stond bv 30 % schadevergoeding indien je verbrak. Hier staat niets vermeld. Het probleem is dat de installateur natuurlijk niet graag afziet van zijn offerte... De andere panelen die hij toen aanbood, waren niet van hetzelfde kaliber. Daarom zijn ze niet altijd slechter maar je kan toch moeilijk een B-merk ipv van een A merk aanbieden. Solarworld is tenslotte toch een premium paneel, dus...

Plaats reactie