persbericht prijzen opslag 2022

Nieuwe Weetjes, persberichten
bartgo
Senior lid
Installatie Land: België

Re: persbericht prijzen opslag 2022

Bericht door bartgo » 30 apr 2017, 09:50

waldonk schreef: En denk eraan wij mogen geen aandeelhouder worden.
Bwa je kan toch aandelen van Elia of (eventueel, maar niet erg positief momenteel) Engie kopen?

blsq1970
lid

Bericht door blsq1970 » 30 apr 2017, 23:57

jeankeE schreef:
29 apr 2017, 23:16
blsq1970 schreef:
29 apr 2017, 22:52
bruma schreef:
29 apr 2017, 22:38
Die 5kVA slaat op het max aan omvormer vermogen, in t nieuwe kader: som PV omvormer én opslag omvormer.
Ja ik ken huizen/appartementen met 20A of 25A zekeringen (+/-1963), koken op gas.

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
Kan je me even een link bezorgen waaruit deze info komt. Bedankt alvast.
http://www.vreg.be/nl/document/besl-2017-05
Is toch wel een beetje een andere uitleg die ik hier lees. Het gaat om een voorstel van synergrid om de batterijsystemen bij te tellen in het omvormer vermogen omdat ze op het net kunnen injecteren. Synergrid had hiervoor een wijziging van het reglement ingediend. Dit is blijkbaar door de VREG geweigerd.

Wat wel duidelijk is, is dat ze zich zorgen aan het maken zijn dat ze de energie van de zonnepanelen niet meer op het net gaan krijgen.

Hm, als ze toch niets meer gaan betalen voor onze stroom is het misschien zinvol om met een PLC ervoor te zorgen dat je je stroom in je huis maximaal verbruikt en de rest gewoonweg opstookt in weerstanden.

11221
lid

Bericht door 11221 » 08 mei 2017, 12:47

Ik zou net denken dat ze iedereen met PV panelen gaat verplichten om een batterijpakket te zetten, omdat ze hierdoor de injectiepieken op het net kunnen afvlakken, en beter spreiden.

In Duitsland krijg je subsidie om een batterijpakket te plaatsen, en hier zouden ze het gaan verbieden??

11221
lid

Bericht door 11221 » 08 mei 2017, 13:09

Als ik het zo lees, zijn ze vooral bang om hun grip op de zaak te verliezen, hun huidige machtspositie.
Ze zijn bang, dat er door de mensen te grote batterijpaketten geplaatst gaan worden, waardoor ze naar een eigen verbruik van 70à80% kunnen gaan (als ze geen warmtepomp hebben voor verwarming natuurlijk).

Mensen afhankelijk houden van het net, dat is hun grootste bezorgdheid.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 08 mei 2017, 14:14

11221 schreef:
08 mei 2017, 12:47
Ik zou net denken dat ze iedereen met PV panelen gaat verplichten om een batterijpakket te zetten, omdat ze hierdoor de injectiepieken op het net kunnen afvlakken, en beter spreiden.

In Duitsland krijg je subsidie om een batterijpakket te plaatsen, en hier zouden ze het gaan verbieden??
Subsidies batterij opslag ? dat betwijfel ik ! En verplichten nog veel minder.
wat er volgens mij kan gebeuren is dat je een vergoeding krijgt voor je geïnjecteerde stroom .
De vergoeding zaal wel afgetopt worden zodat je vergoeding begrenst zal zijn op je afgenomen stroom van het net.

Dat is wat ecopuur nu doet als je een bidirectionele meter hebt, ecopouur rekent 0.26 €/kWh aan voor de afname en betaald
0.0593 €/kWh voor je injectie, afgetopt tot en met je afname. dus je krijgt nooit je extra injectie terug betaald als je bv onder nul staat bij de afrekening.
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

11221
lid

Bericht door 11221 » 08 mei 2017, 14:28

https://www.solaranlagen-portal.com/pho ... foerderung

In Duitsland krijg je tot 4.000€ terugbetaald van je batterijpakket.
De subsidieregeling loopt er nog tot eind 2018, maar de prijzen worden halfjaarlijks naar beneden gehaald.

Ze zouden hier in België bijvoorbeeld wel een van de vele taxen kunnen laten wegvallen, indien je PV met batterijpakket combineert.
Maar aan het artikel van de Vreg probeert Synergrid hier vooral zo snel en veel mogelijk stokken in de wielen te steken van alle alternatieven die op de markt komen.

Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 » 08 mei 2017, 14:40

OK, je betaalt 7000€ en dan krijg je 4000€ subsidie terug.

Hoe verdien je dan die overige 3000€ terug?
Misschien zit de tariefstructuur anders in elkaar in Duitsland, maar hier zie ik geen enkele manier hoe je dat gaat terugverdienen.

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 08 mei 2017, 14:41

Is Ecopuur een energieleverancier?
Ik vind dit nergens terug.

11221
lid

Bericht door 11221 » 08 mei 2017, 14:53

Tommie1 schreef:
08 mei 2017, 14:40

Misschien zit de tariefstructuur anders in elkaar in Duitsland, maar hier zie ik geen enkele manier hoe je dat gaat terugverdienen.
Heel eenvoudig.
In Duitsland heb je geen terugdraaiende teller, maar 2 tellers, gebruik van het net en injectie.
Van het net kost de stroom 28cent. Voor wat je levert krijg je nog 10 cent.
Dus het is beterkoop je eigen Pv stroom te gebruiken dan je stroom van het net te kopen. Met dat prijsverschil betaalt het zich terug.
Dat systeem met 2 tellers heeft daar altijd zo bestaan, en zorgt er ook voor dat mensen zuiniger zijn gaan omspringen met electriciteit, want zoveel te meer konden ze terug leveren (vroeger kregen ze ook tot 35cent per kWh die ze terug leverde.)
In Belgie heeft de uitrol van pv zeker niet voor minder verbruik gezorgd, want iedereen wil zijn stroom opgebruiken, tot in het absurde toe.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 08 mei 2017, 15:15

Luc6580 schreef:
08 mei 2017, 14:41
Is Ecopuur een energieleverancier?
Ik vind dit nergens terug.
sorry , moet ecopower zijn ipv ecopuur ( = plaaster van PV panelen )
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 08 mei 2017, 15:21

ivanacke schreef:
08 mei 2017, 14:14
11221 schreef:
08 mei 2017, 12:47

Subsidies batterij opslag ? dat betwijfel ik ! En verplichten nog veel minder.
wat er volgens mij kan gebeuren is dat je een vergoeding krijgt voor je geïnjecteerde stroom .
De vergoeding zaal wel afgetopt worden zodat je vergoeding begrenst zal zijn op je afgenomen stroom van het net.

Dat is wat ecopuur nu doet als je een bidirectionele meter hebt, ecopouur rekent 0.26 €/kWh aan voor de afname en betaald
0.0593 €/kWh voor je injectie, afgetopt tot en met je afname. dus je krijgt nooit je extra injectie terug betaald als je bv onder nul staat bij de afrekening.
Ter verduidelijking

moet ecopower zijn ipv ecopuur ( ecopuur is een installateur, welke ik heb gehad )
sorry voor de misschrijving
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *

blsq1970
lid

Bericht door blsq1970 » 09 mei 2017, 23:44

11221 schreef:
08 mei 2017, 14:53
Tommie1 schreef:
08 mei 2017, 14:40

Heel eenvoudig.
In Duitsland heb je geen terugdraaiende teller, maar 2 tellers, gebruik van het net en injectie.
Van het net kost de stroom 28cent. Voor wat je levert krijg je nog 10 cent.
Dus het is beterkoop je eigen Pv stroom te gebruiken dan je stroom van het net te kopen. Met dat prijsverschil betaalt het zich terug.
Dat systeem met 2 tellers heeft daar altijd zo bestaan, en zorgt er ook voor dat mensen zuiniger zijn gaan omspringen met electriciteit, want zoveel te meer konden ze terug leveren (vroeger kregen ze ook tot 35cent per kWh die ze terug leverde.)
In Belgie heeft de uitrol van pv zeker niet voor minder verbruik gezorgd, want iedereen wil zijn stroom opgebruiken, tot in het absurde toe.
Zolang je onbeperkt opslag mag installeren en je niet op je batterijen belast wordt wel.

Met hetgeen er hier al geschreven is en de vrijwel onbestaande rechtszekerheid in België lijkt me het geen evidentie om op basis hiervan een zware investering te gaan doen.

Degenen die nog subsidies hebben zouden ook kunnen redeneren dat die subsidies hun verbruikskost dekken, en de rest gewoon weg vernietigen. Dit laatste vraag heel weinig investering : een TI die de stroom aan de net kant meet, hetzelfde aan de kant van de panelen, een PLC die een verrekening doet en als er teveel stroom is die dreigt het net opgestuurt te worden, deze vernietigen door ze naar een paar grote weerstanden te sturen.
Aan 4 of 5 cent per kWh ben ik zelfs niet meer bereid om die stroom naar het net te laten gaan.

Vraag me wel af waar ze al die elektrische auto's van gaan laten rijden. :D

11221
lid

Bericht door 11221 » 10 mei 2017, 05:12

Het net is veel te licht om elektrische voertuigen te gaan laden.

Tommie1
Senior lid

Bericht door Tommie1 » 10 mei 2017, 08:53

blsq1970 schreef:
09 mei 2017, 23:44

Aan 4 of 5 cent per kWh ben ik zelfs niet meer bereid om die stroom naar het net te laten gaan.

Vraag me wel af waar ze al die elektrische auto's van gaan laten rijden. :D
Echt, je bent héél goed bezig, denk eens aan het milieu en aan je kinderen (of die van een ander).

ALs je de politici nu bezig hoort, en terug een boost willen geven aan zonnepanelen, dan kan het toch niet anders dan dat ze met een positief verhaal moeten komen.

En dat het net te licht is voor de electrische auto durf ik te betwijfelen.
De overgang zal traag gaan, en tegen dan zullen er nog wel windmolens en panelen bij liggen.
De gemiddelde auto rijdt in België zo'n 15.000km. Je hebt ca 15-20 kWh per 100 km nodig, of zo'n 3000kWh per jaar. Dat zijn 15 paneeltjes per auto....

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 10 mei 2017, 09:58

Tommie1 schreef:
10 mei 2017, 08:53
En dat het net te licht is voor de electrische auto durf ik te betwijfelen.
De overgang zal traag gaan, en tegen dan zullen er nog wel windmolens en panelen bij liggen.
De gemiddelde auto rijdt in België zo'n 15.000km. Je hebt ca 15-20 kWh per 100 km nodig, of zo'n 3000kWh per jaar. Dat zijn 15 paneeltjes per auto....
Wie installeerde in eerste instantie in PV panelen, juist ja diegene die het geld konden missen (later zijn anderen erbij gekomen)
Dus kwam er een boom in die wijken waar iets meer begoede mensen samen wonen (zeg maar met 2 hard werkende middenklassers)

Waar denk je dat de concentratie (veel in dezelfde wijk) aan BEV voertuig zich zal situeren?
Met zijn allen aan 11kW (3f net van 22kW)/voertuig gaan opladen als ze thuis komen van het werk, wanneer de zon aan het ondergaan is.
Of met 2 voertuigen elk aan 7kW (3f net)
En dat gelijktijdig supplementair verbruik, waar nu al de piek zich situeert in het verbruik.
En net van die peiken wil men af.
En die gemiddelden, of ze correct* zijn, zeggen net niks. Veel voertuigen zullen berperkt gebruikt worden, andere veel meer.
Het is net voor die andere dat elektrisch rijden loont, niet voor bompa die enkel op zondag even rond de kerktoren zal rijden, of dagelijks zijn 4km doet naar de supermarkt, daarvoor is een BEV (PHEV) véél te duur. Tenzij bompa een goed pensioen heeft.

* voertuigen die slechts 5000km doen per jaar zitten mee in het gemiddelde, samen met deze die 50.000km doen en net die eerste halen de gemiddelden naar beneden. Ook de 2de voertuigen halen die gemiddelden naar beneden.

En ja je kunt uw verbruik koppelen aan een aantal panelen om een 100% dekkingsgraad te bereieken.
Echter je verliest uit het oog dat er een winter/zomer is en een BEV in de winter meer verbruikt dan in de zomer maar je gemiddeld toch evenveel km aflegt in elk seizoen, (euh vergeten dat je in de zomer op reis bent, wanneer de zon leuk aan t schijnen is). en dat je je wagen slechts kan opladen wanneer de zon aan t ondergaan is.
En indien ik in het Brusselse aan de slag moet (op verplaatsing) ik 13u van thuis weg ben, voor de zon maar enig effect heeft op mijn huidige panelen en ik thuis kom wanneer de panelen het actuele verbruik amper kunnen dekken.

Mocht ik evenwel mijn opgewekt verbruik op een andere locatie mogen verbruiken zonder meerkost ... maar ja dan verdient de DNB weer niks.
Zinloos zou je denken? Er zijn hier al berichten geweest van wijkmetingen waar men tot de vaststelling komt dat de PV opgewekte stroom lokaal verbruikt wordt. Mijn stroom die verkocht werd aan de buren zonder dat ik daar een cent van zag. OK ik mocht het op een ander (piek) moment gratis gaan ophalen. Indien dit gratis ophalen wordt afgeschaft dan wil ik daar verloning voor, wat bv het verbruiken van de stroom op een andere locatie zou kunnen zijn. Wat neerkomt op ik gebruik gratis de stroom van een PV-park op locatie en een ander verbruik mijn PV stroom in mijn buurt.
Maar dan zla men uit de pijp moeten komen met echte slimme meters en diensten.

Plaats reactie