Gezin uit Limburg gebruikt al jaar een thuisbatterij: “Ons huis draait al weken op eigen kracht”

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Gezin uit Limburg gebruikt al jaar een thuisbatterij: “Ons huis draait al weken op eigen kracht”

Bericht door bruma » 17 apr 2017, 15:28

Op welk verbruik(sprofiel) werd deze grafiek opgemaakt?

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: België

Re: Gezin uit Limburg gebruikt al jaar een thuisbatterij: “Ons huis draait al weken op eigen kracht”

Bericht door DaanW » 17 apr 2017, 17:16

bruma schreef:
17 apr 2017, 15:28
Op welk verbruik(sprofiel) werd deze grafiek opgemaakt?

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
Geen idee. Staat er ook nergens bij vermeld. Maar ik vermoed ergens een jaarverbruik tussen de 4000 en de 5000kWh.
In een of ander bericht van SMA was bijv. sprake van een verschuiving van +-30% naar max. 60-65% eigenverbruik met een thuisbaterij. Maar ik kan dit bericht nu niet direct terug vinden. :?
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

blsq1970
lid

Bericht door blsq1970 » 18 apr 2017, 14:01

DaanW schreef:
17 apr 2017, 14:59
Of thuisopslag rendabel is, hangt volledig van de stroomtarieven af. Ik ben dan eerder voorstander van publieke energieopslag per wijk of straat.
Als de DNB extra opslagbuffer zouden voorzien is dit volgens mij veel kostenefficiënter en milieuvriendelijker dan dat iedereen zelf voor opslag gaat zorgen.
Op deze manier zou men de kosten kunnen drukken voor iedereen, ook voor de sociaal zwakkeren want zij betalen nu de te hoge rekening voor de energie-omslag.
Hier onder een overzicht hoeveel % van je verbruik je zou kunnen dekken met thuisbaterijen. Er staat wel nergens bij over welk jaarverbruik men spreekt.

thuisaccu_onafhankelijkheid-e1430486818259.jpg
Bron https://www.zonnepanelen.net/thuisaccu/

Een gezin dat 4500 kWh per jaar verbruikt, zit in de winter aan gemiddeld 15 kWh/dag terwijl dat in de zomer slechts 10 Kwh is.
:arrow: Met een PV installatie van 2 x 3150 Wp (90°oost en 270°west helling 45°) kunnen ze hun jaarverbruik net dekken.
Maar in november halen ze gemiddeld maar 4.33 kWh/dag, in december slechts 2.67 kWh/dag en in januari 3,61 kWh/dag. Van november tot begin maart hebben totaal ze slechts 510 Kwh opbrengst.
Ze hebben dus dagelijks 10 tot 13 kWh te weinig opbrengst. Om van november tot begin maart te overleven moeten ze minstens 1400 kWh kunnen opslaan in batterijen.
Daarvoor heb je minstens 100 powerwall's van 15Kwh nodig. :shock:
:arrow: Hetzelfde gezin met een ideale installatie van 4700 Wp, perfect zuid en dakhelling 50°(ideaal voor de winter) zou in de 4 wintermaanden 850kWh opbrengst hebben. Maar dan komen ze nog 950 kWh tekort om de winter te overleven.

Mijn voorlopige conclusie. Winterverbruik proberen te beperken (10-12 kWh/dag) Je leven aanpassen aan de momenten dat er voldoende zon is of de batterijen propvol zitten.
Een solartracker plaatsen met 7 kWp op een 3fazen omvormer 7kW. Hier haal je in de winter als er geen schaduwhinder is je hoogste opbrengst.
75 tot 120 Kwh batterijopslag om toch 10-14 dagen zonder zon te kunnen.
Van maart tot oktober zal je steeds stroom in overvloed hebben die je eventueel kan verkopen.
Als je ervan uitgaat dat je met batterijen je winterverbruik kan dekken vertrek je van de foute veronderstelling.

Zoals al eerder is gezegd hangt veel af van wat men gaat doen in het verrekenen van de geproduceerde elektriciteit. Als het erop neerkomt dat men gaat verrekenen op basis van de kostprijs per kWh op het moment en dan nog zonder de taksen die we nu allemaal betalen, zal het snel een héél ander verhaal worden.

Met een werkelijke opslagcapaciteit gerekend op je een DOD van 40% kom je met de klassieke lood/zuurbatterijen op een € 2.750,00 (volgens de laatste offerte die ik hier heb liggen). Dan nog een lader (€ 600) en een omvormer die ook zorgt dat je niet alles op het net pompt (€ 2.500) en je bent klaar.

Dus voor zo'n € 5.000-5.500 ben je in de zomer al standalone en dan heb je batterijen die een zeer grote lifecycle hebben.
Enkel je batterijen zijn sleet gevoelig en gaan minimum zo'n 10 jaar mee. Dus je hebt een reële kost van zo'n 275 € per jaar.

Ervan uitgaande dat je de stroom die je van het net afhaalt aan zo'n 0.25 €/kWh betaalt en je voor je stroom zowat € 0.05 zal krijgen, dan is je winst € 0.2 per kWh en dat op basis van 150 d X 10 kWh = € 300. Dus je draait netjes break even.

In de winter kan je echter ook gebruik maken van de daluren om je batterijen opladen, en dan maak je dus winst.

Plaats nog een kleine WKK en je kan 's winters wel zonder het net :tu:

stephan
Senior lid

Bericht door stephan » 18 apr 2017, 17:25

10 tot 14 dagen opslag in batterijen begin alvast te sparen.
Hier een link waar je alles kan berekenen. Je zal verbaast zijn wat je nodig heb en wat het zal kosten.
http://www.freesunpower.com/wire_calc.php

In winter zeker niet haalbaar.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 18 apr 2017, 18:10

Wat hebben DNB's aan een wijkopslag, quasi niks want dan zouden ze misschien moeten toegeven dat er bitter weinig te bufferen is.
En als er toch te bufferen is dan kost het hen alleen geld waardoor er nog meer kosten DNB op de factuur komlen te staan.
Wie wel baat zou hebben zijn de producenten of leveranciers, zij kopen stroom goedkoop of duur. Echter gezien het monopolie van de DNB's krijgen deze geen kans op het LS net.

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk

blsq1970
lid

Bericht door blsq1970 » 27 apr 2017, 23:08

bruma schreef:
18 apr 2017, 18:10
Wat hebben DNB's aan een wijkopslag, quasi niks want dan zouden ze misschien moeten toegeven dat er bitter weinig te bufferen is.
En als er toch te bufferen is dan kost het hen alleen geld waardoor er nog meer kosten DNB op de factuur komlen te staan.
Wie wel baat zou hebben zijn de producenten of leveranciers, zij kopen stroom goedkoop of duur. Echter gezien het monopolie van de DNB's krijgen deze geen kans op het LS net.

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk
Ik vrees ook dat het zo'n beetje het plan is van de DNB's om ons voor hun opslagplannen te laten opdraaien. Is ook één van de conclusies die ik gemaakt heb intussen. Echter dat betekent niet dat batterijen zinloos zijn. Maar ze hebben alleen zin in combinatie met iets waardoor je geheel van het net kan gaan en ze je ook niet meer kunnen doen betalen.

gellik
lid

Bericht door gellik » 28 apr 2017, 20:40

misschien een aardgas ketel die stroom levert gebruiken in de winter
je betaald wel meer voor de gas dan maar niets meer voor stroom.

blsq1970
lid

Bericht door blsq1970 » 29 apr 2017, 20:34

De vraag is of je ze kan voor blijven. Ze hebben namelijk de macht om wetten en regels aan te passen zodat alleen zij er voordeel bij hebben.

België en Vlaanderen en bij uitbreiding Europa stellen niets meer voor.
Misschien beter (en goedkoper) om helemaal weg te gaan.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door janus » 29 apr 2017, 21:00

En denk je dat het ergens anders beter is?.
Hier in Spanje is het goedkoop maar werk moet je hier niet verwachten of tegen het minimumloon 850€/maand
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Tevreden over het forum, overweeg een donatie

blsq1970
lid

Bericht door blsq1970 » 29 apr 2017, 22:13

janus schreef:
29 apr 2017, 21:00
En denk je dat het ergens anders beter is?.
Hier in Spanje is het goedkoop maar werk moet je hier niet verwachten of tegen het minimumloon 850€/maand
Ik heb het ook niet over Spanje. In de VS is het beter.

Plaats reactie