Terugdraaiende teller blijft >15 jaar behouden!

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
alfa
Master lid
Installatie Land: België

Re: Terugdraaiende teller blijft >15 jaar behouden!

Bericht door alfa » 24 feb 2017, 13:02

ivob schreef:
24 feb 2017, 12:28
blsq1970 schreef:
24 feb 2017, 11:40
Ik heb de indruk dat U niet weet wat begrijpend lezen is. Als je begrijpend leest probeer je te achterhalen wat de schrijver van een tekst bedoelt en niet wat hij letterlijk schrijft.
Leestekens spelen in die zin geen enkele rol, maar zijn eerder een semantische discussie.
Excuseer, ik doe de hele dag niets anders dan wetteksten lezen en toepassen.
Ieder punt en komma is dan juist wel van belang.
We zitten hier geen roman te beoordelen.

Voor alles wat niet duidelijk is wordt dan ook bijkomende uitleg gevraagd (en tot op heden bekomen).
Maar U bent natuurlijk vrij uw eigen wereldbeeld te bepalen.
Ik heb tot op heden niet het gevoel dat het kabinet Tommelein de boel, tenminste de zaken die ze zelf in de hand hebben, zit te beduvelen.
Ook hun communicatie is al veel directer en gerichter dan we uit het verleden gewoon zijn.
En we kunnen hen moeilijk verwijten dat er eindelijk een kabinet is met een beleid en een visie op langere termijn.
Daar vragen we al lang achter. Dus ik geef deze mensen de kans die ze verdienen zonder de boel af te schieten en te verzieken voor men alle
details kent. Ze kunnen ook alleen maar verder bouwen met wat ze geërfd hebben van hun voorgangers.
Tot het tegendeel bewezen is blijft dat de gang van zaken (voor mij).
Ik moet ook op mijn eerdere negatieve stappen terug komen en geloof dat het nu met B.T er een beter communicatie is .
Of dat een positieve uitkomst geeft is nog koffiedik kijken.
Maar ik geloof er voorzichtig in.

viaviavia
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door viaviavia » 24 feb 2017, 13:50

Dit begint hier te lijken op "Wie is de mol?"

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 24 feb 2017, 18:16

viaviavia schreef:
24 feb 2017, 13:50
Dit begint hier te lijken op "Wie is de mol?"
Wie valt er vandaag af?
:lol:

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 24 feb 2017, 18:43

ivob schreef:
24 feb 2017, 12:24
Update kabinet Tommelein:
Laat mij beginnen met het volgende: de bezorgdheid bij zonnepaneeleigenaars is nergens voor nodig. Dergelijke installaties zullen worden beloond, het is enkel nog niet bepaald met welke tarieven. De VREG onderzoekt dit. U contacteert best hen indien u hier meer informatie over had verkregen. Nogmaals, vanuit het kabinet worden geen tarieven bepaald. U contacteert hiervoor best de regulator zelf, maar aangezien de kostenbatenanalyse nog loopt zullen zij u nog geen details kunnen meegeven.
Daar ben ik helaas dus minder enthousiast en hoopvol in.

Na al wat ze (DNB's en VREG) de afgelopen tijd "in onze bak gegooid hebben" zou het wel een fenomenale ommezwaai zijn als we nu plotsklaps een substantiële beloning zouden krijgen voor ons engagement.

Dus ondanks deze mooie woorden blijft bij mij tot nader order de bezorgdheid verder aanwezig.

Maar ik denk dat het verdere verloop eerder zo zal zijn:
  • Het onderzoek van de VREG wordt gerokken tot minstens na de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar
  • Daaruit zal blijken dat het onmogelijk is om injectie en afname door bezitters van PV onmogelijk als evenwaardig te beschouwen valt en dat er dus een substantieel verschil zal zijn tussen de kostprijs voor afname en de vergoeding voor injectie
  • Ondertussen zal mister T mogelijks verkozen zijn in Oostende en zegt hij byebye tegen zijn ministerpost
  • De opvolger van mister T zal de boodschap van de VREG overbrengen met de woorden dat het de schuld is van zijn voorganger
Maar ik hoop oprecht dat mijn vrees ongegrond zal zijn...
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

blsq1970
lid

Bericht door blsq1970 » 24 feb 2017, 19:23

lennie schreef:
24 feb 2017, 18:43
ivob schreef:
Update kabinet Tommelein:
Laat mij beginnen met het volgende: de bezorgdheid bij zonnepaneeleigenaars is nergens voor nodig. Dergelijke installaties zullen worden beloond, het is enkel nog niet bepaald met welke tarieven. De VREG onderzoekt dit. U contacteert best hen indien u hier meer informatie over had verkregen. Nogmaals, vanuit het kabinet worden geen tarieven bepaald. U contacteert hiervoor best de regulator zelf, maar aangezien de kostenbatenanalyse nog loopt zullen zij u nog geen details kunnen meegeven.
Daar ben ik helaas dus minder enthousiast en hoopvol in.

Na al wat ze (DNB's en VREG) de afgelopen tijd "in onze bak gegooid hebben" zou het wel een fenomenale ommezwaai zijn als we nu plotsklaps een substantiële beloning zouden krijgen voor ons engagement.

Dus ondanks deze mooie woorden blijft bij mij tot nader order de bezorgdheid verder aanwezig.

Maar ik denk dat het verdere verloop eerder zo zal zijn:
  • Het onderzoek van de VREG wordt gerokken tot minstens na de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar
  • Daaruit zal blijken dat het onmogelijk is om injectie en afname door bezitters van PV onmogelijk als evenwaardig te beschouwen valt en dat er dus een substantieel verschil zal zijn tussen de kostprijs voor afname en de vergoeding voor injectie
  • Ondertussen zal mister T mogelijks verkozen zijn in Oostende en zegt hij byebye tegen zijn ministerpost
  • De opvolger van mister T zal de boodschap van de VREG overbrengen met de woorden dat het de schuld is van zijn voorganger
Maar ik hoop oprecht dat mijn vrees ongegrond zal zijn...
Bent U ook de mol ? :D

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 26 feb 2017, 12:01

ivob schreef:
.......... De VREG onderzoekt dit. U contacteert best hen indien u hier meer informatie over had verkregen. Nogmaals, vanuit het kabinet worden geen tarieven bepaald. U contacteert hiervoor best de regulator zelf, maar aangezien de kostenbatenanalyse nog loopt zullen zij u nog geen details kunnen meegeven.
Hier begint het weer, eenzijdige organisaties als VREG en DNB gaan beslissen over productieprijzen van ons!!
Wie verdedigt ons daar bij die gesprekken? Ontbreekt daar geen partij?
Iemand die onze belangen behartigd kan nadien veel misverstanden vermijden.
Bart Tommelein u bent verkozen door de mensen , zou het uw plicht niet zijn om dit in goede banen te leiden?
Zou het niet logisch zijn dat ook belanggroep(en) van PV eigenaars daar een zeg in hebben?
Producenten , netbeheerders en politiek hebben het altijd voor het zeggen , Hoe zit het dan met de consumenten?
Hebben die geen instemming ?Is politiek niet onze stem meneer BART TOMMELEIN.

blsq1970
lid

Bericht door blsq1970 » 26 feb 2017, 14:26

alfa schreef:
26 feb 2017, 12:01
ivob schreef:
.......... De VREG onderzoekt dit. U contacteert best hen indien u hier meer informatie over had verkregen. Nogmaals, vanuit het kabinet worden geen tarieven bepaald. U contacteert hiervoor best de regulator zelf, maar aangezien de kostenbatenanalyse nog loopt zullen zij u nog geen details kunnen meegeven.
Hier begint het weer, eenzijdige organisaties als VREG en DNB gaan beslissen over productieprijzen van ons!!
Wie verdedigt ons daar bij die gesprekken? Ontbreekt daar geen partij?
Iemand die onze belangen behartigd kan nadien veel misverstanden vermijden.
Bart Tommelein u bent verkozen door de mensen , zou het uw plicht niet zijn om dit in goede banen te leiden?
Zou het niet logisch zijn dat ook belanggroep(en) van PV eigenaars daar een zeg in hebben?
Producenten , netbeheerders en politiek hebben het altijd voor het zeggen , Hoe zit het dan met de consumenten?
Hebben die geen instemming ?Is politiek niet onze stem meneer BART TOMMELEIN.
Wij zijn geen partij. In een normale democratie moeten zij de burger dienen. In België functioneert dit net iets anders. De overheid dient alleen haar eigen belangen en die van haar politici. Wij zijn er om hen te dienen, vooral dan financieel.

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 27 feb 2017, 08:03

blsq1970 schreef:
24 feb 2017, 19:23
Bent U ook de mol ? :D
Nee, gewoon een bezorgde burger die het rendement van zijn engagement steeds verder ziet afbrokkelen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 27 feb 2017, 13:19

Upadate (dd 27/02/2017))

Beste Ivo

Naar aanleiding van uw nieuwe reactie op mijn mail, zorg ik graag voor bijkomende informatie.

Er wordt steeds gecommuniceerd dat het terugdraai effect voor ten minste 15 jaar wordt gegarandeerd. Deze periode start op het moment dat de installatie gekeurd wordt. Wie zonnepanelen kocht in 2006, kan beroep blijven doen tot 2021, wie zonnepanelen installeert in 2019 tot 2034.

Wie in 2021 zonnepanelen installeert zal meteen onder de compensatiemaatregel vallen. De compensatiemaatregel is met andere woorden vanaf 2021 optioneel voor oude installaties (jonger dan 15 jaar).

Ik hoop u hiermee een sluitend antwoord te hebben gegeven.

Met vriendelijke groeten

Xxxxx
Kabinetsmedewerkster externe relaties

Bart Tommelein – Viceminister-president van de Vlaamse Regering
Vlaams minister van Begroting, Financiën en Energie
Kreupelenstraat 2 - 1000 Brussel

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 27 feb 2017, 13:55

Rond de pot draaien en meer van hetzelfde herhalen...

Maar hoe ze durven beweren dat ook in de toekomst de pv eigenaars beloond zullen worden zonder dat de concrete inhoud van de compensatiemaatregel uitgewerkt, laat staan bekend is, vind ik verbazingwekkend.

Mijns inziens kan het hun gewoon geen bal schelen. Nu gewoon zo veel mogelijk zieltjes winnen voor de doelstellingen 2020 met wat loze beloftes. En binnen een paar jaar mag een ander de kastanjes uit het vuur halen. Met andere woorden: oude wijn in nieuwe zakken...

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 27 feb 2017, 14:46

ivob schreef:
27 feb 2017, 13:19
Upadate (dd 27/02/2017))

Beste Ivo

Naar aanleiding van uw nieuwe reactie op mijn mail, zorg ik graag voor bijkomende informatie.

Er wordt steeds gecommuniceerd dat het terugdraai effect voor ten minste 15 jaar wordt gegarandeerd. Deze periode start op het moment dat de installatie gekeurd wordt. Wie zonnepanelen kocht in 2006, kan beroep blijven doen tot 2021, wie zonnepanelen installeert in 2019 tot 2034.

Wie in 2021 zonnepanelen installeert zal meteen onder de compensatiemaatregel vallen. De compensatiemaatregel is met andere woorden vanaf 2021 optioneel voor oude installaties (jonger dan 15 jaar).

Ik hoop u hiermee een sluitend antwoord te hebben gegeven.

Met vriendelijke groeten

Xxxxx
Kabinetsmedewerkster externe relaties

Bart Tommelein – Viceminister-president van de Vlaamse Regering
Vlaams minister van Begroting, Financiën en Energie
Kreupelenstraat 2 - 1000 Brussel

En wat mat installaties met datum : 2012 & 2016 ?
Daar zou ik graag wel eens een antwoord op krijgen :mrgreen:
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 27 feb 2017, 14:52

Wat word er niet verstaan met eerste goedkeuring van een PV installatie?
De eerste PV keuring datum is van telt.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 27 feb 2017, 14:58

alfa schreef:
27 feb 2017, 14:52
Wat word er niet verstaan met eerste goedkeuring van een PV installatie?
De eerste PV keuring datum is van telt.
Waar zie je dat staan :?: :!:

Ik zie enkel dit:
Er is ook nog een belangrijke garantie voor wie zonnepanelen heeft of er plaatst vóór eind 2020. Minister Tommelein blijft mensen die investeren in hernieuwbare energie belonen. Daarom wordt het voordeel van de terugdraaiende teller voor minstens 15 jaar behouden. Tot 31/12/2020 blijft dit een recht voor iedereen, voor sommigen kan het dus zelfs iets meer zijn dan 15 jaar. Wie zonnepanelen heeft, zal rendement behouden. En opdat zonnepanelen ook in de toekomst interessant zouden blijven, komt er vanaf 2021 een compensatieregeling. De consument die ook zelf energie produceert, de zgn. prosument, zal zelf kunnen kiezen om vroeger over te stappen van het voordeel van de terugdraaiende teller naar die compensatieregeling.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

viaviavia
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door viaviavia » 27 feb 2017, 16:11

Voor de modale PV-eigenaar wil dit zeggen, 20 jaar GSC's ontvangen, en na enkele jaren die GSC's beginnen terugstorten via Turteltaks en prosumententarief en het resterend bedrag na 15 jaar beginnen terugbetalen via de bijkomende compensatiemaatregel, oftewel na 20 jaar uiteindelijk moeten content zijn met de spreekwoordelijke dode mus.

Christiaan
Senior lid

Bericht door Christiaan » 27 feb 2017, 17:40

Compensatie ? Als de teller terugdraait , dan draait die aan de dezelfde prijs terug van de stroom die je uit het net haalt. Juist ? M.a.w. De stroom die je terugstuurt krijg je vergoed aan de actuele prijs van een kWh. Als men de "slimme meter" installeert worden beide richtingen ( afname en injectie ) afzonderlijk geregistreerd. Denk nu toch maar niet dat jij de volle pot aan kWh kostprijs gaat krijgen van wat men op die meter als "geinjecteerd" afleest !

Plaats reactie