Voorstel: schaf terugdraaiende teller van zonnepanelen af - Tommelein bekijkt subsidie batterijen

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Praeter
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Voorstel: schaf terugdraaiende teller van zonnepanelen af - Tommelein bekijkt subsidie batterijen

Bericht door Praeter » 07 dec 2016, 09:34

http://www.standaard.be/cnt/dmf20161206_02612115

Zitten er nu echt geen slimme mensen in onze regering(en)?

Praeter
Senior lid

Re: Voorstel: schaf terugdraaiende teller van zonnepanelen af - Tommelein bekijkt subsidie batterijen

Bericht door Praeter » 07 dec 2016, 09:40

dS71216.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Voorstel: schaf terugdraaiende teller van zonnepanelen af - Tommelein bekijkt subsidie batterijen

Bericht door ivob » 07 dec 2016, 11:23

Ha! Mr. T heeft een nieuwe technologie ontdekt waarbij een batterijpack tegen een prikje kan aangeboden worden en dat tevens genoeg
capaciteit heeft om ons opgewekte jaarvermogen in op te slaan (want we mogen er niets aan verliezen tov de huidige situatie).
Meer voor de hand liggend is natuurlijk dat Mr. T. de zoveelste excellentie (what's in a name) is die gewoon wat uit zijn nek zit te kletsen en niet
weet waar het over gaat (in opdracht van?).
Wordt een mooie toekomst: capaciteitstarief + slimme meter/tarief + afschaffen terugdraaiende teller.
En dan nog geloven in een mooie toekomst voor de zonneenergie? Het zal in elk geval niet meer weggelegd zijn voor de privéinvesteerder.
(of was dat de bedoeling?).
Uit het verleden leren ze (wetens willens?) blijkbaar ook niets. Een slimme meter opleggen voor bepaalde categorieën? Was dat niet tegen
het gelijkheidsprincipe?

Die kerel is nog doortrapter dan zijn voorgangers.

Weten we ook weer ineens waarom de DNB ineens de bevoegdheid over het PV park van de VREG moest overnemen. Zo hebben ze een overzichtelijke database waar ze
eerst moeten toeslaan.
Nu nog iets vinden om van die GSC af te komen en het klusje is geklaard.

cuberdonske

Bericht door cuberdonske » 07 dec 2016, 11:45

Als slimme meter er door komt wordt zonnepaneeleigenaar de facto verplicht om zijn ei te bakken (te verbruiken) als de zon schijnt, anders is het voordeel nihil.

Daarnaast is er een capaciteitstarief die het voordeel van de GSC's grotendeels opvreet....

Conclusie : er is niets meer over, of het voordeel is zo marginaal dat het de moeite niet meer loont

Sylvester
Senior lid

Bericht door Sylvester » 07 dec 2016, 12:35

Dat er niets meer overblijft is toch wat ze willen.

Patrick
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door Patrick » 07 dec 2016, 12:55

Ik ga beginnen met de gemakkelijkste vraag:

Wie gaat er die kosten betalen voor de omschakeling ? Ik allesinds niet want ik ben geen vragende partij. En mij verplichten van die kosten te dragen zal via het gerecht gaan.

De moeilijkste vraag dan:

Wat met data privacy ? wie garandeerd wat ?

dat Tommelein maar eens goed nadenkt hoe hij hier een antwoord op bied.
Zonstraal lid 007

viaviavia
Senior lid

Bericht door viaviavia » 07 dec 2016, 13:06

Hij zegt dat niemand erbij mag verliezen. Dat hij me dan eens uitlegt welke regeling hij dan gaat toepassen voor de mensen die verwarmen met de toch door hem gepromote warmtepompen of voor hen die gewoon elektrisch verwarmen. Ook zou ik graag willen weten hoeveel batterijen daarvoor nodig zijn en welke milieu impact deze bijkomende batterijen zullen hebben. Mij lijkt Tommelein geen minister maar een handelsreiziger van Tesla.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 07 dec 2016, 13:24

Mr. T. de zoveelste excellentie (what's in a name) is die gewoon wat uit zijn nek zit te kletsen en niet
weet waar het over gaat
Hij weet het wel goed, maar heeft een heel andere agenda dan wij graag zouden hebben.
Technisch gezien zijn slimme meters, batterijen, slimme toestellen enz natuurlijk te verkiezen.
Elektriciteitsproducenten, netbeheerders, Installateurs en fabrikanten zien dat allemaal graag gebeuren (hij is niet voor niets een liberaal)

Hoe dat te rijmen valt met het zonneplan (burgers proberen meer zonnepanelen te laten plaatsen) is een ander verhaal.
De burger moet gerustgesteld worden, maar als puntje bij paaltje komt zal het toch weer nadelig uitdraaien voor zonnepanelen.
Extra investeren om de kosten beperkt te houden tot het tarief nog maar eens verandert en je weer moet aanpassen.
De economie moet blijven draaien, de burger zal het gelag wel betalen.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 07 dec 2016, 17:26

Hij weet het wel goed, maar heeft een heel andere agenda dan wij graag zouden hebben.
Dan moet hij toch eens goed in detail uitleggen hoe hij zijn "plan" (als er dat al is) voor elkaar gaat krijgen zonder dat ik (of een andere PV bezitter) er geen
nadeel van zal ondervinden.
Zolang ik daar niets over hoor is het gewoon gezwans om in de aandacht te komen.
Nog 2 jaar.......
Of het zou moeten zijn dat Mr. T gewoon een ledenronselaar in vermomming is van de VZW Zonstraal?

inter
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door inter » 07 dec 2016, 20:32

De zoveelste verandering van de spelregels ...

Moest ik nu (nog) geen panelen hebben vraag ik me serieus af waarom ik er nog zou leggen. Zoiets krijg je toch niet meer verkocht aan de mensen?

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 07 dec 2016, 20:42

Nou Luminus maakt daar nu zelfs een reclamecampagne rond.
Er zullen dus altijd mensen zijn die zich niet verder informeren dan een reclamecampagne.

bvndb
lid

Bericht door bvndb » 08 dec 2016, 17:54

Een tijdje geleden haalde iemand aan om op een zonnige voorjaarsdag al de panelen eens gelijktijdig van het net te halen.
Jammer genoeg niet haalbaar maar dat zou pas een punt maken.
Ze zitten iedereen warm te maken om te investeren om hen uit de shit te halen naar Europa toe en als het dan misloopt door domme politiek zijn wij de paria's van de maatschappij, de smerige profiteurs volgens veel media. Ik heb een klein loontje en heb die panelen geplaatst met mijn oude dag in gedachte om rond die periode zo weinig mogelijk maandelijkse (energie) kosten te hebben.
Ik heb eerlijk gezegd al lang spijt dat ik er in gestapt ben. Het kost mij jaren van mijn leven van de stres die ik krijg door al die veranderingen (lees contract breuken) en die aantijgingen . Is natuurlijk een win win situatie voor hen. Dan moeten ze me nog minder lang pensioen betalen ook waar ik wel heel mijn leven voor gewerkt heb. raar maar die 2 dossiers beginnen aardig op elkaar te trekken. :evil:

viaviavia
Senior lid

Bericht door viaviavia » 10 dec 2016, 13:06

Met een dubbele meter gaan zonnepanelen enkel interessant zijn om te koelen. Waarschijnlijk wil Tommelein zo de opwarming van de aarde tegengaan. Hij wil ook meer windmolens, hij ziet ze als ventilators.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 10 dec 2016, 16:39

viaviavia schreef:Met een dubbele meter gaan zonnepanelen enkel interessant zijn om te koelen. Waarschijnlijk wil Tommelein zo de opwarming van de aarde tegengaan. Hij wil ook meer windmolens, hij ziet ze als ventilators.
Na FvDB en A Turtelb is het nu aan B Tommelein , enkel hij beseft het nog niet met zijn verbloemd glimlachje .
Zijn voorkeurstemmen volgende keer richting kelder, maar dat wisten zijn politieke "Vrienden " ook door hem te pushen voor deze post.
Hop naar nummer 4 in deze politieke zelfmoorden door fantastische werk van belanghebbende lobbyisten.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 11 dec 2016, 10:01

Voorstel : vervang en/of plaats omvormers met een vermogen groter dan 10 kW ! Dan zijn ze volgens de huidige regelgeving verplicht om terug de volle pot GSC's uit te betalen ! Laat "ze" maar eventjes groen lachen :D En wat batterijen betreft , kies voor Tesla als je graag je huis ooit in de fik wilt zien gaan. Let op wat verzekeringsmaatschappijen met je brandverzekering in petto gaan hebben ... Wil je toch iets met batterijen proberen , kies dan voor Litium-ijzer-fosfaat types , voorlopig de meest robuste en veiligste die je op de markt kan vinden ( met een heel lange levensduur en zonder onderhoud ).

Plaats reactie