CONSULTATIE: nieuwe tariefstructuur met capaciteitsvergoeding vanaf 2019

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Re: CONSULTATIE: nieuwe tariefstructuur met capaciteitsvergoeding vanaf 2019

Bericht door Christiaan » 28 mar 2018, 14:38

ivanacke schreef:
28 mar 2018, 14:17
prosumenten tarief wordt in de toekomst afgeschaft. in de plaats komt capaciteit tarief
Juist ja , glad vergeten. :oops:

BFOD
lid

Bericht door BFOD » 30 jun 2018, 19:04

Ik ben een poging aan doen om de nodige capaciteit te bepalen.

Ik heb nu 3F 400V/40A, vroeger was de verwarming elektrisch accumulatie en we kregen nachttarief op de middag net op het ogenblik dat de vrouw volle bak aan het koken is. Dus de aansluiting werd verzwaard naar 40A.

Nu staat de verwarming op aardgas en met de capaciteitstarief in het vooruitzicht is het ogenblik aangekomen om te veranderen.
Ineens zou ik de dubbeltarief laten wegnemen. Ik heb overschot op de dagtarief en moet bij betalen voor de nacht-weekendtarief.
Ik vrees dat ze een nieuwe teller zullen plaatsen.

Indien ik wil teruggaan naar 2F/40A dan moet ik volgende kosten dragen, een niet onbelangrijke investering.
a) Aanpassen/vernieuwen Airco, het enige toestel die op 3F werkt
b) Vervangen omvormer 5,5 kw + 2kw dus heb ik 3F nodig gezien meer dan 5 KVA omvormers. De omvormers zijn reed + 8 jaar. Het respectievelijk effectief max PV vermogen is 4200W en 1450W. Ik zou dus kunnen afvlakken naar een omvormer van 4Kw en 1Kw
c) Vermoedelijk een nieuwe teller
d) Herkeuring ?
e) schakelkast, dat doe ik zelf

De tweede optie is op 3F blijven, vermoedelijk zal dit dan 3F 400V/25A zijn.
In een poging om de Ampère te berekenen heb ik rekening gehouden met een gemiddeld vermogen van een toestel.
Als voorbeeld de wasmachine is aansluitvermogen 2000W benodigde tijd om 15 Liter water te verwarmen van 12°C naar 60°C is 25 minuten.

Ik heb 50% van de aansluitwaarde genomen voor Wasmachine, droogkast, vaatwasser, oven, kookplaten, micro-combi. Voor de rest 2Kw continue.
In deze configuratie kom ik aan minimum 12 kw. Ik vraag me af hoe de huizen met 2F/40A = 9,2Kw rondkomen?

Heeft er iemand een idee van de stroom-tijd karakteristiek van een standaard TECO (hoofdzekering)?

En wat zal het worden bij de nieuwe digitale tellers, heeft er iemand zicht op het volgende instellingen:

Op Pagina 6 (4.2 Ter beschikking gestelde gegevens) van volgend document staat
https://www.eandis.be/sites/eandis/file ... meters.pdf

Ingestelde drempel voor afschakeling op basis van vermogen (indien de som van de fasen deze overschrijdt)
Ingestelde drempel voor afschakeling op basis van stroom (indien één v/d fase deze overschrijdt)

Hieruit kan ik afleiden dat men een zekere asymmetrische belasting kan toelaten.

En wat zal de stroom-tijd eigenschap zijn bij een nieuwe teller?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 30 jun 2018, 20:57

In deze configuratie kom ik aan minimum 12 kw. Ik vraag me af hoe de huizen met 2F/40A = 9,2Kw rondkomen?
Hier in Spanje bestaat het capaciteitstarief al veel langer en de gemiddelde Spanjaard komt toe met 4,6kW
Ik heb 5,7kW en hier is de hoofzekering nog nooit uitgesprongen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 30 jun 2018, 21:39

stroom-tijd karakteristiek ( thermisch ): Wiki schrijft : Bij een stroom van 1,5 x In moet de automaat binnen het uur afschakelen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Installatieautomaat Neem het voor waarheid of niet.

Ikzelf heb 1F / 50A . Het kookfornuis is aangesloten via smeltveiligheden van 32 A . Alle andere toestellen die ik heb trekken , behalve de 150 liter boiler van 16 Ampere , nooit een stroom groter dan 10 Ampere - en ik ken hun gevraagde stroom ( gemeten ). Ik weet dus wat ik mag en moet laten. Persoonlijk zou ik best kunnen leven met 40 A in plaats van 50 A.

Ik denk dat die TECO er nog steeds zal zijn met de nieuwe teller , m.a.w. het is niet de teller die de stroom-tijd karakteristiek gaat bepalen.

BFOD
lid

Bericht door BFOD » 30 jun 2018, 21:49

Inderdaad in Spanje heb ik een aansluiting van 9.2 Kw. Volgende de factuur betaal ik voor 5.7 kw capaciteit.
De capaciteit bepaling in Spanje is vermoedelijk automatisch bepaald op basis van wat de meter opmeet.

Spanje is geen referentie, Geen droogkast, kookplaat is lichter, micro is lichter, ....

Vermoedelijk laten ze wel een zeker piek toe, ik zoek informatie hoe ze die piek gaan bepalen in BE.

BFOD
lid

Bericht door BFOD » 30 jun 2018, 21:59

Christiaan schreef:
30 jun 2018, 21:39
Ik denk dat die TECO er nog steeds zal zijn met de nieuwe teller , m.a.w. het is niet de teller die de stroom-tijd karakteristiek gaat bepalen.
Volgens het document in mijn post kan dit wel degelijk ingesteld worden, je kan de instellingen via de P1 poort teruglezen
Ingestelde drempel voor afschakeling op basis van vermogen (indien de som van de fasen deze overschrijdt)
Ingestelde drempel voor afschakeling op basis van stroom (indien één v/d fase deze overschrijdt)

Hieruit kan ik afleiden dat men een zekere asymmetrische belasting kan toelaten.
Ik kan me niet herinneren dat er Spanje een TECO is voorzien, er is wel een hoofdautomaat in de woning van 40A

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 30 jun 2018, 22:26

TECO of hoofdautomaat , is dat niet hetzelfde ? Ik heb een 50 A automaat , zo'n ding dat de Wiki pagina toont , en niks anders dan dat. In mijn vorige woning stak een grote zwarte doos in de kast waarop een schakelaar stond die je kon aan en afzetten , maar dat zijn toch al heel oude dingen die niet meer geinstalleerd worden. Als er een kortsluiting optrad vloog die schakelaar met een hels lawaai uit.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 30 jun 2018, 22:38

De slimme meters in Spanje zijn direct de teco of hoofdautomaat.

In je contract bepaal je zelf welk vermogen je wilt.
Vroegen was er een extra automaat voorzien die aangepast was aan het vermogen van je contract.
De slimme meters springen echter beduidend sneller uit dan de oude automaat.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 30 jun 2018, 22:57

Dat betekent dus dat men hier ook de automaat zou kunnen laten wegvallen neem ik aan. Zolang ikzelf maar de volledige stroom kan afzetten , heb ik daar geen probleem mee. De stroom afschakelen door de verliesschakelaar om te leggen is uiteraard ook mogelijk.

Plaats reactie