Wanbeleid zonder visie: zo kun je het Vlaamse energiebeleid samenvatten

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Maarten0
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Wanbeleid zonder visie: zo kun je het Vlaamse energiebeleid samenvatten

Bericht door Maarten0 »

Ik blijf mijzelf herhalen: uitdienstname van bestaande centrales wordt opgevangen met een scala aan technieken, waaronder hernieuwbare productie, vraagsturing en transmissie. Back-up met gascentrales is een gemakkelijkheidsoplossing, die onwenselijk is voor milieu en klimaat. H2 opslag is een dagdroom van de gasindustrie, maar gaat de transitie duurder maken en vertragen.

De wind waait niet overal de hele tijd, maar zolang je begrijpt dat windstille plekken beperkt in tijd en oppervlakte zijn, kan je begrijpen dat dit de meest haalbare oplossing is als je de mening deelt dat we dit Europees moeten aanpakken en niet elk land individueel.
MrD
Senior lid

Bericht door MrD »

Iets waar ook rekening mee dient gehouden te worden is dat in 2030 en de jaren erna veel van de installaties geplaatst in de PV hoogdagen (2008-) uit dienst zullen worden genomen wegens einde levensduur.
Nu zien we in de statistiek steeds stijgende cijfers van opgesteld PV vermogen/aantal installaties, maar omdat zo te houden gaan we er niet alleen nieuwe moeten bijplaatsen, maar ook de oude moeten vervangen.
Die oude installaties zijn vaak geplaatst met een winstoogmerk door de royale GSC's. Het huidige investeringsklimaat voor PV is echter danig anders.
Althans, op de particuliere markt. De grotere spelers hebben nog beperkt subsidies, en die markt draait nog goed (voorlopig)
Hopelijk heeft de politiek tegen dan dus een passende oplossing verzonnen, anders riskeren we een (steeds groter wordende) dalingen te zien in ons PV vermogen/aantal installaties.

Edit : Ah, de Groenen zijn hun kar al aan het keren : klik
Tja, wetende dat Engie al in 2020 een antwoord nodig had ivm de doorlooptijd van procedures e.d. voor het blijvend openhouden, maar de regering ze pas later dit jaar een antwoord gaat geven, dat gaat nog voor problemen zorgen. Hier gaat overigens maar 1 winnaar uitkomen. Hint : het is niet de Belgische politiek.

Nog een mooie brief aan de politiek in La Libre
Oost : 8x LG Neon2 Black 330Wp (2640Wp)
West : 10x LG Neon2 Black 330Wp (3300Wp)
5940Wp op SE3500H Omvormer
Maarten0
Senior lid

Bericht door Maarten0 »

MrD schreef: 12 sep 2021, 20:32 Edit : Ah, de Groenen zijn hun kar al aan het keren : klik
Tja, wetende dat Engie al in 2020 een antwoord nodig had ivm de doorlooptijd van procedures e.d. voor het blijvend openhouden, maar de regering ze pas later dit jaar een antwoord gaat geven, dat gaat nog voor problemen zorgen. Hier gaat overigens maar 1 winnaar uitkomen. Hint : het is niet de Belgische politiek.

Nog een mooie brief aan de politiek in La Libre
dat zagen we al jaren afkomen, maar bij Groen zitten ze nog steeds gewrongen tussen het feit dat ze toch o zo graag die verfoeide kerncentrales willen sluiten, maar dat ze inmiddels donders goed beseffen dat dat op het vlak van leefmilieu eigenlijk het slechtste is dat ze kunnen doen op dit moment.

En de winnaar kennen we idd, die zitten in de gemakkelijkste zetel, maar we weten ook allemaal wie het allemaal mag bekostigen, en daar horen we ook weer allemaal bij.
Frnkie
Master lid

Bericht door Frnkie »

Maarten0 schreef: 12 sep 2021, 14:31 Ik blijf mijzelf herhalen: uitdienstname van bestaande centrales wordt opgevangen met een scala aan technieken, waaronder hernieuwbare productie, vraagsturing en transmissie. Back-up met gascentrales is een gemakkelijkheidsoplossing, die onwenselijk is voor milieu en klimaat. H2 opslag is een dagdroom van de gasindustrie, maar gaat de transitie duurder maken en vertragen.

De wind waait niet overal de hele tijd, maar zolang je begrijpt dat windstille plekken beperkt in tijd en oppervlakte zijn, kan je begrijpen dat dit de meest haalbare oplossing is als je de mening deelt dat we dit Europees moeten aanpakken en niet elk land individueel.
Een van die technieken is nieuwe gascentrales. Niet noodzakelijk onwenselijk voor milieu en klimaat. Natuurlijk moeten we dit Europees aanpakken, maar ik zie geen enkel 2050 scenario waar gas geen onderdeel van is, buiten dat van jou. In sommige scenario's is het zelfs een belangrijk onderdeel. Sta me daarom toe om meer waarde te geven aan werkelijke studies dan aan iemand op dit forum wiens argumenten voor mij al wat dunnetjes zijn...
https://www.google.com/search?q=energy+ ... CA0&uact=5
Maarten0
Senior lid

Bericht door Maarten0 »

Frnkie schreef: 13 sep 2021, 12:55
Maarten0 schreef: 12 sep 2021, 14:31 Ik blijf mijzelf herhalen: uitdienstname van bestaande centrales wordt opgevangen met een scala aan technieken, waaronder hernieuwbare productie, vraagsturing en transmissie. Back-up met gascentrales is een gemakkelijkheidsoplossing, die onwenselijk is voor milieu en klimaat. H2 opslag is een dagdroom van de gasindustrie, maar gaat de transitie duurder maken en vertragen.

Een van die technieken is nieuwe gascentrales. Niet noodzakelijk onwenselijk voor milieu en klimaat. Natuurlijk moeten we dit Europees aanpakken, maar ik zie geen enkel 2050 scenario waar gas geen onderdeel van is, buiten dat van jou. In sommige scenario's is het zelfs een belangrijk onderdeel. Sta me daarom toe om meer waarde te geven aan werkelijke studies dan aan iemand op dit forum wiens argumenten voor mij al wat dunnetjes zijn...
OK, als jij uit die rapporten afleidt dat er in dit land geen negatieve milieu-impact is als hier een aantal nieuwe gascentrales geplaatst worden, laat ik dat aan jou over. Waar dan die uitstoot blijft, is mij wel een raadsel. Ik weet dat CO2 op Europese schaal bekeken wordt, maar dat geldt niet voor alle uitstoot van de gascentrales.

Daarnaast: wat ik voorstel, is in grote lijnen eigenlijk waar Denemarken al een pak verder in staat, dus in mijn ogen veel realistischer dan het huidige plan met bergen subsidie om voorbijgestreefde technologie te installeren.
In geval van België is het totale vermogen wel wat hoger dan in Denemarken, maar op Europese schaal blijft het peanuts.
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

Maarten0 schreef: 13 sep 2021, 16:08 ...
OK, als jij uit die rapporten afleidt dat er in dit land geen negatieve milieu-impact is als hier een aantal nieuwe gascentrales geplaatst worden, laat ik dat aan jou over. Waar dan die uitstoot blijft, is mij wel een raadsel. Ik weet dat CO2 op Europese schaal bekeken wordt, maar dat geldt niet voor alle uitstoot van de gascentrales.
...
Alle elektriciteitscentrales zijn onderhevig aan het ETS systeem en worden verplicht om jaarlijks hun efectieve uitstoot (niet alleen CO2) te verminderen en hun CO2-uitstoot is onderheving aan kosten die op dit ogenblik reeds meer dan 60 euro/ton CO2 bedragen (begin dit jaar nog 30.48 euro/ton CO2). Bovendien worden de vrijstellingen (gratis uitstootrechten of anders gezegd Europese subsidies om het ETS systeem geleidelijk in te voeren) ieder jaar fors verminderd.

De nieuwe nog te bouwen elektriciteitscentrales hebben er alle belang bij om in CO2-reducerende of/en CO2 neutrale technieken te investeren (of tenminste de voorzieningen te treffen), willen ze een afschrijvingsperiode van meer dan 20 jaar halen. Anders wordt hun uitstoot zo duur, dat ze zichzelf wegconcurreren t.o.v. een overcapaciteit van hernieuwbare technieken, inclusief batterijopslag die ook verbruikspieken kunnen opvangen en die een veel beter rendement hebben dan de thermische centrales (ook degene met nucleaire energie).
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

Vlaanderen is niet verantwoordelijk voor de globale elektriciteitsproductie, dit is de federale staat!

Vlaanderen is verantwoordelijk voor elektriciteitsdistributie aan de verbruiker op zijn grondgebied, voor energiebesparing bij de verbruiker en voor lokale hernieuwbare energieproductie zo dicht mogelijk bij de verbruiker. Van deze verantwoordelijkheden, zijn er weinig ingevuld door deze Vlaamse regering. Deze Vlaamse regerering verwijst steeds naar andere beleidsniveaus om de aandacht weg te houden van hun Vlaamse verantwoordelijkheden.

De Vlaamse regering doet zelf heel weinig en is zeer reactief (in tegenstelling met actief) in zijn beslissingen om hun verantwoordelijkheden hierin op te nemen. Het hiervoor bestemd budget kan zo misschien worden gebruikt voor andere doeleinden die deze Vlaamse regering belangrijker acht, zoals al meermaals gebleken is bij het wegsnijden van budgetten ... zoals op 31 december 2019 de budgetten werden weggesneden voor elektrische mobiliteit (andere landen en regio's doen volledig het tegengestelde) ... zoals het weigeren van vergunningen voor windmolens ... of het (mis)gebruiken van budgetten zoals het het invullen van "virtuele" rendementen van zonnepanelen (500 miljoen euro) i.p.v. een investeringskader te voorzien dat alle openbare en private gebouwen kunnen volgelegd worden met zonnepanelen ... of enkel nog een subsidiebeleid implementeren ten voordele van KMO's en grote bedrijven en ten nadele van het subsidiebeleid van zijn eigen inwoners ...

Is dit "Wanbeleid zonder visie" of "Wanbeleid met visie" om het budget op een andere (niet energetische) manier te kunnen gebruiken, zo kun je het Vlaamse energiebeleid ook samenvatten. Het resultaat is hetzelfde: we zullen te laat zijn en zullen bijkomend moeten betalen wegens inadequaat investeringsbeleid dat te veel energie zal nodig hebben, wegens te weinig investeringen in energiebesparingen, inadequaat mobiliteitsnetwerk voor elektrische voertuigen en een tekort aan lokaal opgewekte energie voor veel inwoners, waardoor vermijdbare distributiekosten verhogen.
Frnkie
Master lid

Bericht door Frnkie »

Maarten0 schreef: 13 sep 2021, 16:08
Frnkie schreef: 13 sep 2021, 12:55

OK, als jij uit die rapporten afleidt dat er in dit land geen negatieve milieu-impact is als hier een aantal nieuwe gascentrales geplaatst worden, laat ik dat aan jou over. Waar dan die uitstoot blijft, is mij wel een raadsel.
Zoals al herhaaldelijk gezegd, elektriciteitsproductie is slecht een klein onderdeel van ons energieverbruik en uitstoot. Als we de elektriciteit van de gascentrales gebruiken om bepaalde vervuilende processen te elimineren, kan onze uitstoot ook dalen. De voordelen kunnen groter zijn dan de nadelen. Daarom dat ik blijf zeggen dat het dogma 'gas is slecht' waar veel mensen ons nu in willen doen geloven niet noodzakelijk klopt. Je moet het volledige plaatje kunnen bekijken en dat gaat veel verder en heeft veel meer impact dan de gascentrales waar jij zo op blijft hameren.
Daarnaast: wat ik voorstel, is in grote lijnen eigenlijk waar Denemarken al een pak verder in staat, dus in mijn ogen veel realistischer dan het huidige plan met bergen subsidie om voorbijgestreefde technologie te installeren.
Het is geen voorbijgestreefde technologie. Dat is jouw interpretatie. Nogmaals, ik geloof liever de experten die de verschillende rapporten, modellen en studies maakten en daarbij gas nog steeds als onderdeel van de energiemix zien dan iemand op dit forum die blijft hangen in dezelfde niet overtuigende en vrij ongefundeerde argumentatie.
Maarten0
Senior lid

Bericht door Maarten0 »

Als je dan toch liever iets leest dat door "experten" geschreven is kan je hier een rapport over Denemarken vinden:
https://www.iea.org/reports/energy-poli ... 017-review

In dit rapport lees je wat aanbevelingen, maar er staat nergens dat er extra moet geïnvesteerd worden in gascentrales.
Er staat wel in dat het feit dat Denemarken zo sterk geïnvesteerd heeft in interconnectie, ervoor zorgt dat ze gemakkelijker HE kunnen integreren in hun elektriciteitsmix
Er staat ook in dat ze nog kunnen verbeteren door meer aan vraagsturing te doen.

Een gelijkaardig rapport over België:
https://www.iea.org/reports/energy-poli ... 016-review
Daar zegt men zelfs letterlijk:
The government should seriously consider what would be the optimal policy for securing affordable low-carbon electricity. Allowing NPPs to run as long as they are considered safe by the regulator would ease electricity security pressure, would reduce the costs of electricity generation in the medium term and likely reduce the costs of the phase-out itself
Als 1 van de aanbevelingen zegt men dit:
Strengthen the measures for further diversifying energy supply and limiting energy demand, in particular through energy efficiency, renewable energy and intensified collaboration with neighbouring countries.
En ook de aanbeveling om meer aan vraagsturing te doen, wat eigenlijk een no-brainer is, maar je moet de moed vinden om er aan te beginnen.

Ik verzin dit allemaal zelf niet hé, en dan gebruik ik nog geen rapporten van Greenpeace of zo, want die vinden zelfs dat de kernuitstap gewoon kan doorgaan zonder extra gascentrales.
Hun cijfers kloppen ook, maar zij hebben dan weer uitganspunten die ik niet als wenselijk aanzie.
Maarten0
Senior lid

Bericht door Maarten0 »

LvA schreef: 13 sep 2021, 22:36 Vlaanderen is niet verantwoordelijk voor de globale elektriciteitsproductie, dit is de federale staat!
Klopt, die bedenking heb ik mij ook al een paar keer gemaakt als ik de titel lees.

Het energiebeleid is een lappendeken van verschillende overheden en regulatoren die elk een andere visie hebben, waardoor een standvastig coherent beleid zonder betere coördinatie onmogelijk is.
MrD
Senior lid

Bericht door MrD »

LvA schreef: 13 sep 2021, 21:24
Alle elektriciteitscentrales zijn onderhevig aan het ETS systeem en worden verplicht om jaarlijks hun efectieve uitstoot (niet alleen CO2) te verminderen en hun CO2-uitstoot is onderheving aan kosten die op dit ogenblik reeds meer dan 60 euro/ton CO2 bedragen (begin dit jaar nog 30.48 euro/ton CO2). Bovendien worden de vrijstellingen (gratis uitstootrechten of anders gezegd Europese subsidies om het ETS systeem geleidelijk in te voeren) ieder jaar fors verminderd.

De nieuwe nog te bouwen elektriciteitscentrales hebben er alle belang bij om in CO2-reducerende of/en CO2 neutrale technieken te investeren (of tenminste de voorzieningen te treffen), willen ze een afschrijvingsperiode van meer dan 20 jaar halen. Anders wordt hun uitstoot zo duur, dat ze zichzelf wegconcurreren t.o.v. een overcapaciteit van hernieuwbare technieken, inclusief batterijopslag die ook verbruikspieken kunnen opvangen en die een veel beter rendement hebben dan de thermische centrales (ook degene met nucleaire energie).
Dit dus, alleen zijn hier 2 problemen mee. Grootschalige afvang van CO2 op gascentrale is afaik nog nergens in Europa operationeel. En het verdubbelt ongeveer de elektriciteitsprijs van elek die uit die centrale komt. Dus ongeacht of we CO2 certificaten kopen , of die (prototype) CO2 captatie plaatsen, duur gaat de elektriciteit zijn.
Overigens is captatie niet eens een vereiste :

"Het kabinet van Van der Straeten benadrukt dat koolstofcaptatie voor de federale overheid geen vereiste is om een gascentrale te mogen bouwen."

De grond beschikbaar hebben om later toch zo een installatie te bouwen is wel verplicht.

"Projecten moeten wel gereed zijn om op termijn eventueel een opvanginstallatie te plaatsen. Het volstaat daarvoor 2 à 3 hectare extra grond ter beschikking te hebben. Die ruimte is voor alle vier onze projecten voorzien, maar op dit moment is CO2 opvangen economisch geen haalbare kaart.’", aldus Engie. Let vooral op het woordje "eventueel".

Hadden we eigenlijk al niet >4.000MW aan gascentrales hier? Kunnen we die niet eerst laten moduleren?
Oost : 8x LG Neon2 Black 330Wp (2640Wp)
West : 10x LG Neon2 Black 330Wp (3300Wp)
5940Wp op SE3500H Omvormer
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

Beste MrD,

Ik heb in mijn tussenkomst niet gesproken over een welbepaalde techniek en dus ook niet over capteren of over enige verplichting. Ik heb wel aangegeven dat er van bij het concept moet over nagedacht worden om later CO2-reducerende of CO2-neutrale technieken te kunnen toepassen of dat men zich anders zelfs van de markt kan wegconcurreren in minder dan 20 jaar.

Dit is helemaal iets anders dan de zeer goed bedoelde uitleg die jij achteraf geeft als commentaar op mijn tussenkomst.

Trouwens de federale regering heeft wel een beleidsplan en visie waarmee zij CO2 neutraliteit en stabiele energievoorziening willen bereiken. Dit plan is afgesproken met de EU commissie en is eenvoudig uitgelegd op de federale website klimaat.be https://klimaat.be/klimaatbeleid/europe ... ergiekader . Zelfs de hele Vlaamse regering, inclusief minister Z. Demir, kan deze website consulteren en de te implementeren visie nalezen.

Het probleem is het ”meewerkend” beleid van de Vlaamse regering die ”cavalier seul” wil spelen en zijn verantwoordelijkheden in dit Europees en federaal kader niet wil opnemen.

De Vlaamse politici doen er zelfs alles aan om hun verplichte adviezen niet te volgen, om zeker geen overeenstemming in het interfederaal overleg te verkrijgen, ... zelfs om niet te voldoen aan afspraken die vroeger werden gemaakt

...zie de Vlaamse afspraken voor 2020, 2022 en 2025 voor hernieuwbare energie ... die men ”wenst” te heronderhandelen, zie de resultaten van de energiebesparingen voor de burgers, hun woningen zijn nog niet veel zuiniger dan in 2005, zie de invoering van de elektromobiliteit, waar enkel nog bedrijven gesubsidieerd worden via fors verhoogde belastingaftrek en waar de private aankopen kunnen fluiten naar subsidies ... en dan maar zeggen dat het bedrijfsleven de trekker is van elektromobiliteit ... zie de private investeringen in zonnepanelen die nog niet 1/3 de haalt van niet echt ambitieuze doelstellingen (in Duitsland en in Nl overtreft men zelfs ambitieuze doelstellingen, zelfs met distributieprijzen die 3 tot 5 cent duurder zijn dan hier) ...

Dit is de oorzaak van, niet alleen de perceptie, maar de realiteit van het Vlaams wanbeleid.
Frnkie
Master lid

Bericht door Frnkie »

Maarten0 schreef: 14 sep 2021, 13:38 Als je dan toch liever iets leest dat door "experten" geschreven is kan je hier een rapport over Denemarken vinden:
https://www.iea.org/reports/energy-poli ... 017-review

In dit rapport lees je wat aanbevelingen, maar er staat nergens dat er extra moet geïnvesteerd worden in gascentrales.
Er staat wel in dat het feit dat Denemarken zo sterk geïnvesteerd heeft in interconnectie, ervoor zorgt dat ze gemakkelijker HE kunnen integreren in hun elektriciteitsmix
Er staat ook in dat ze nog kunnen verbeteren door meer aan vraagsturing te doen.
Denemarken is niet België... Beetje raar om twee zo verschillende landen met elkaar te vergelijken
Maarten0 schreef: 14 sep 2021, 13:38
Een gelijkaardig rapport over België:
https://www.iea.org/reports/energy-poli ... 016-review
Daar zegt men zelfs letterlijk:
The government should seriously consider what would be the optimal policy for securing affordable low-carbon electricity. Allowing NPPs to run as long as they are considered safe by the regulator would ease electricity security pressure, would reduce the costs of electricity generation in the medium term and likely reduce the costs of the phase-out itself
Als 1 van de aanbevelingen zegt men dit:
Strengthen the measures for further diversifying energy supply and limiting energy demand, in particular through energy efficiency, renewable energy and intensified collaboration with neighbouring countries.
En ook de aanbeveling om meer aan vraagsturing te doen, wat eigenlijk een no-brainer is, maar je moet de moed vinden om er aan te beginnen.
In dit rapport wordt er rekening gehouden met de bouw van de gascentrales. Ze raden ook de overstap van laag- naar hoogcalorisch gas aan. Jij kiest enkel de uitspraken die bij jouw argumentatie passen.
En nogmaals, interconnectie, vraagsturing, etc. zijn dingen die inderdaad ook moeten gebeuren, er is nog steeds niemand die dat betwist. Ik, en vele rapporten, zeggen enkel dat gas ook een onderdeel zal zijn van de energiemix van de toekomst in ons land.

Ik ben deze discussie eerlijk gezegd beu aan het worden. Let's agree to disagree.
Maarten0
Senior lid

Bericht door Maarten0 »

Frnkie schreef: 15 sep 2021, 11:15 Ik ben deze discussie eerlijk gezegd beu aan het worden. Let's agree to disagree.
Akkoord, en we hebben wss allebei gelijk :lol:
peace
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe weetjes, persberichten”