VREG Capaciteitstarief webinar

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: België

VREG Capaciteitstarief webinar

Bericht door DaanW »

Zeer boeiende webinar over het capaciteitstarief.
https://www.vreg.be/sites/default/files ... tarief.mp4
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Re: VREG Capaciteitstarief webinar

Bericht door DaanW »

Ook zeer onteressant webinar voor professionals.
https://www.vreg.be/sites/default/files ... 1_2024.mp4
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
Krikke
lid

Bericht door Krikke »

Ik heb hieromtrent nog twee vragen.

- Ik lees hier en daar dat mensen met een analoge meter een vaste kost zouden moeten betalen die overeenkomt met 2,5 kW piek. Waar kan ik dat ergens terugvinden? In het filmpje hierboven spreekt met bijvoorbeeld over een vaste term, er wordt niet onmiddellijk vermeld dat die overeen zou komen met 2,5kW piek?

- Bovendien zeggen ze in het webinar hierboven (rond 14:00) dat het kWh-tarief voor mensen met een analoge meter hoger zal liggen dan deze met een digitale meter, omdat ze minder zullen aanrekenen in de vaste term dan de gemiddelde piek. Dit zou dus impliceren dat je met een analoge teller duidelijk nadeliger af bent dan met een digitale meter, als je piekverbruik onder de 2,5kW is?
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Dat laatste is toch geen probleem.
Je kan altijd van een analoge meter overstappen op een digitale meter.
Andersom kan niet meer.

Als na de invoering van het capaciteitstarief blijkt dat je met een analoge meter een hogere jaarrekening hebt dan met een digitale meter stap je toch gewoon over naar een digitale meter.
Ik heb voor mezelf al uitgerekend dat een DM op jaarbasis niet duurder zal uitkomen dan de analoge meter.
Toch als je zelf wat moeite doet om je energieverbruik verstandig aan te pakken.
Normaal gezien ga ik dus niet zitten wachten tot ze hier aan de deur staan maar eerder zelf het initiatief nemen om de DM te laten plaatsen.
2011: 5600 Wp (20 x ZDNY-280C72 Monocr.) Dakhelling : 32° - Oriëntatie 305°(-55° ZO) SMA SB 5000 TL 5 kVA
2013: WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat)
2013 Tulikivi TTU2700/4 energieopslag 73.8 kWh (CV + SWW 300 l gelaagd vat).
2019: General L/L WP
2021: Semi off grid DM+15 kWh thuisbatterij + UPS + off grid mode 7 circuits (in uitvoeringsfase).
Maarten0
lid

Bericht door Maarten0 »

Ik blijf bij heel dat capaciteitstarief het idee hebben dat de VREG vooral Fluvius en plezier wil doen.
Uiteindelijk is het voor de meeste klanten wat "gerommel in de marge", zolang de volledige energierekening niet gerationaliseerd wordt.
Tevens is het nogal onzinnig om te schermen met eerlijke bijdrage aan de kosten, terwijl er gewoon een nieuw oneerlijk systeem verzonnen wordt, waarbij er verschillende tarieven zijn voor gebruikers met DM ten opzichte van gebruikers met een analoge meter.

Ook vind ik het vreemd dat ze nu al beslissen om het NT af te schaffen, maar dat ze eens gaan nadenken over een nieuw "Time of Use" tarief binnen een aantal jaren...

VREG zal net als de Vlaamse regering toch met iets anders moeten afkomen als ze ooit een draagvlak voor de energietransitie willen bekomen.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Ik vind zo snel geen officieel document maar voorstaat deze?
https://www.test-aankoop.be/woning-ener ... vanaf-2022
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Maarten0 schreef: 04 mei 2021, 20:55 Ik blijf bij heel dat capaciteitstarief het idee hebben dat de VREG vooral Fluvius en plezier wil doen.
Uiteindelijk is het voor de meeste klanten wat "gerommel in de marge", zolang de volledige energierekening niet gerationaliseerd wordt.
Tevens is het nogal onzinnig om te schermen met eerlijke bijdrage aan de kosten, terwijl er gewoon een nieuw oneerlijk systeem verzonnen wordt, waarbij er verschillende tarieven zijn voor gebruikers met DM ten opzichte van gebruikers met een analoge meter.

Ook vind ik het vreemd dat ze nu al beslissen om het NT af te schaffen, maar dat ze eens gaan nadenken over een nieuw "Time of Use" tarief binnen een aantal jaren...

VREG zal net als de Vlaamse regering toch met iets anders moeten afkomen als ze ooit een draagvlak voor de energietransitie willen bekomen.
Uiteraard is het maar wat gerommel in de marge.
Grote problemen los je niet op door op de bestaande koterij nog een kotje bij te flansen. Dat levert alleen nog maar meer wankele koterij op.
Maar de klant hij morde wat en voor de rest was het al goed. Zolang ze zijn hamburger en pintje maar niet te lang afpakken.
2011: 5600 Wp (20 x ZDNY-280C72 Monocr.) Dakhelling : 32° - Oriëntatie 305°(-55° ZO) SMA SB 5000 TL 5 kVA
2013: WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat)
2021: Semi off grid DM+15 kWh thuisbatterij + UPS + off grid mode 7 circuits (in uitvoeringsfase).
Krikke
lid

Bericht door Krikke »

Bedankt voor de antwoorden.
ivob schreef: 04 mei 2021, 18:22 Dat laatste is toch geen probleem.
Zeker niet. Integendeel, dat zou voor mij een argument pro digitale meter zijn. Ik vroeg me maar af of ik niets over het hoofd zag.
Ik heb voor mezelf al uitgerekend dat een DM op jaarbasis niet duurder zal uitkomen dan de analoge meter.
Welke tarieven heb jij gebruikt om met capaciteitstarief te rekenen? Ik geloof dat deze officieel nog niet bekend zijn? Heb je deze proberen te schatten uit de simulaties van de VREG?
janus schreef: 04 mei 2021, 21:03 Ik vind zo snel geen officieel document maar voorstaat deze?
https://www.test-aankoop.be/woning-ener ... vanaf-2022
Bedankt voor de link. Lijkt inderdaad mijn vragen te beantwoorden:
Heb je nog een analoge meter, die enkel de stroomafname registreert en dus niet de piek, dan zul je een minimale vaste bijdrage moeten betalen die overeenstemt met een verbruikspiek van 2,5 kW. Daarnaast zul je nog een deel van de kosten per kWh aan een hoger tarief betalen dan klanten met een digitale meter.
Dus toch een hoger kWh-tarief voor mensen met een analoge meter dan voor mensen met een digitale meter.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Krikke schreef: 05 mei 2021, 08:59 Welke tarieven heb jij gebruikt om met capaciteitstarief te rekenen? Ik geloof dat deze officieel nog niet bekend zijn? Heb je deze proberen te schatten uit de simulaties van de VREG?
Ik hou economisch gewoon geen rekening met het capaciteitstatief.
Het heeft nl. zeer weinig invloed op mijn verbruikersprofiel.
Je moet ook geen rekening houden met mijn verbruikersprofiel om te vergelijken. Het is nl. geen standaards verbruikersprofiel.
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe weetjes, persberichten”