Tof om te horen dat je hier ook mee bezig bent, en bedankt voor de feedbackKrikke schreef: ↑06 apr 2021, 11:49
Ik heb net hetzelfde gedaan dan jou, en het verbruik van alle toestellen gelogd (elke minuut log ik afname, injectie en productie, daarmee bereken ik dan verbruik). De bevindingen bij mijn toestellen: de vaatwasser draait in eco mode ongeveer 3u15. Na inschakelen programma haalt hij na ongeveer een 10min zijn Pmax, voor een 20 minuutjes als ik me niet vergis. Ik zet dus in de praktijk ongeveer een uurtje na inschakelen vaatwasser de wasmachine aan (die heeft zijn piek al na een 5min, voor langere tijd). Werkt goed in de praktijk.

Aan de timings te horen is het een toestel met een Bosch binnenwerk (vaatwas). Mijne heeft hetzelfde.
Iets anders wat ik binnenkort eens onder handen ga nemen is de boiler. Die vraagt nu 1800W, en heeft intern 2 heaters.
Als ik 1 heater afschakel, is de Pmax nog 0.9kW. De benodigde opwarmtijd gaat dan natuurlijk x2. Maar... ik heb vaker (zeker in de winter/tussenseizoen) 900W (of een deel hiervan) beschikbaar van de panelen dan 1800W. Hiermee kan ik dus nog beter de vraag op het aanbod afstemmen. Ik speel met het idee om er een schakelaar tussen te zetten, om zo tussen de 2 vermogens opties te kunnen schakelen. Low power voor de winter/tussenseizoen, High power voor de zomermaanden. Geen energiebesparing an sich, wel betere afstemming op het aanbod.
Hetzelfde hier. Ik volg het al op sinds 2019, toen ik mijn DM gekregen heb.Ik heb mezelf voorgenomen om nu één jaar alles te loggen, en dan wat simulaties uit te voeren om te kijken of een batterij voor mijn gebruiksprofiel interessant kan zijn. Als ik zie wat jij (en ik) momenteel allemaal al doen om de zelfconsumptie te maximaliseren, vermoed ik dat een thuisbatterij voor ons niet meteen rendabel is.
Ik zie regelmatig offertes passeren voor batterijen van collega's die hier ook mee bezig zijn. Deze zijn nog te duur voor mij.
Met een batterij zou ik de zelfconsumptie kunnen optrekken naar 70%+, en "gemoedsrust" kopen, in de zin dat ik mij minder moet bezig houden met wat wanneer te verbruiken, maar dat is me de prijs op dit moment niet waard.
Ik ben inmiddels ook al bezig met de piekverbruiken te loggen en te onderzoeken hoe dat beter kan. (capaciteits tarief dat er zit aan te komen)
Bedankt, jij ook !Succes alvast.