Netkosten voorbije winter dubbel aangerekend

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
MrD
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Netkosten voorbije winter dubbel aangerekend

Bericht door MrD »

Krikke schreef: 06 apr 2021, 11:49
Ik heb net hetzelfde gedaan dan jou, en het verbruik van alle toestellen gelogd (elke minuut log ik afname, injectie en productie, daarmee bereken ik dan verbruik). De bevindingen bij mijn toestellen: de vaatwasser draait in eco mode ongeveer 3u15. Na inschakelen programma haalt hij na ongeveer een 10min zijn Pmax, voor een 20 minuutjes als ik me niet vergis. Ik zet dus in de praktijk ongeveer een uurtje na inschakelen vaatwasser de wasmachine aan (die heeft zijn piek al na een 5min, voor langere tijd). Werkt goed in de praktijk.
Tof om te horen dat je hier ook mee bezig bent, en bedankt voor de feedback :tu:
Aan de timings te horen is het een toestel met een Bosch binnenwerk (vaatwas). Mijne heeft hetzelfde.
Iets anders wat ik binnenkort eens onder handen ga nemen is de boiler. Die vraagt nu 1800W, en heeft intern 2 heaters.
Als ik 1 heater afschakel, is de Pmax nog 0.9kW. De benodigde opwarmtijd gaat dan natuurlijk x2. Maar... ik heb vaker (zeker in de winter/tussenseizoen) 900W (of een deel hiervan) beschikbaar van de panelen dan 1800W. Hiermee kan ik dus nog beter de vraag op het aanbod afstemmen. Ik speel met het idee om er een schakelaar tussen te zetten, om zo tussen de 2 vermogens opties te kunnen schakelen. Low power voor de winter/tussenseizoen, High power voor de zomermaanden. Geen energiebesparing an sich, wel betere afstemming op het aanbod.
Ik heb mezelf voorgenomen om nu één jaar alles te loggen, en dan wat simulaties uit te voeren om te kijken of een batterij voor mijn gebruiksprofiel interessant kan zijn. Als ik zie wat jij (en ik) momenteel allemaal al doen om de zelfconsumptie te maximaliseren, vermoed ik dat een thuisbatterij voor ons niet meteen rendabel is.
Hetzelfde hier. Ik volg het al op sinds 2019, toen ik mijn DM gekregen heb.
Ik zie regelmatig offertes passeren voor batterijen van collega's die hier ook mee bezig zijn. Deze zijn nog te duur voor mij.
Met een batterij zou ik de zelfconsumptie kunnen optrekken naar 70%+, en "gemoedsrust" kopen, in de zin dat ik mij minder moet bezig houden met wat wanneer te verbruiken, maar dat is me de prijs op dit moment niet waard.
Ik ben inmiddels ook al bezig met de piekverbruiken te loggen en te onderzoeken hoe dat beter kan. (capaciteits tarief dat er zit aan te komen)
Succes alvast :tu: .
Bedankt, jij ook !
Oost : 8x LG Neon2 Black 330Wp (2640Wp)
West : 10x LG Neon2 Black 330Wp (3300Wp)
5940Wp op SE3500H Omvormer
zonvoorelk
Master lid

Bericht door zonvoorelk »

Er is nog een andere manier om te besparen en dat is veranderen van leverancier en overschakelen naar dag/nacht tarief.
Bvb een leverancier die slechts 0.23€ per kWh kost voor afname en 0.048€/kWh voor injectie.
Dat kan een besparing opleveren van meer dan 20% zonder dat je iets veranderd hebt aan je verbruiksprofiel. Met uw huidig verbruik en zelfconsumptie zal uw factuur bij Ecopower volgend jaar (1/6 /21 tot 1 / 6 /22 als het nieuw tarief blijft) dubbel zo hoog zijn als dit jaar.
Als je dus de 2 combineert : Afname verminderen door zelfconsumptie te verhogen en goedkopere tarieven zoeken kan je uw factuur verlagen.
Wij gebruiken al meer dan een jaar onze vaatwasser, wasmachine en droogkast na elkaar als de zon schijnt. (tenzij het niet anders kan)
Koken ligt moeilijker want wij verkiezen toch om 's avonds te eten. Zelfconsumptie is rond de 50% op een jaar. We kunnen dit wel nog hoger krijgen maar dat verandert niets aan de werkelijke afname omdat het bij ons dan meestal gaat om extra comfort zoals airco of zwembadverwarming. Die worden enkel en alleen gebruikt als er voldoende productie is. Ik ga er deze zomer nog meer op letten maar de winst in zelfconsumptie zal zich hierdoor niet vertalen in een lagere factuur. Integendeel want de injectie zal lager zijn. Er zal bij ons dus alleen maar meer productie gratis gebruikt worden terwijl de basisafname gelijk blijft. Die basisafname is wel voor iedereen verschillend maar zorgt wel voor een limiet op de zelfconsumptie.
Bij mij is dit gemiddeld 9 kWh per dag tss 18u 's avonds en 10 u 's morgens. Dit is het verbruik van de toestellen die ik niet kan of wil veranderen en die dus nooit door productie kan vervangen worden. (= alles uitgezonderd wasmachine, droogkast, kookvuur, oven, vaatwasser, stofzuiger, strijkijzer). Eens je dit getal hebt ken je ook de limiet per jaar waaronder uw afname nooit zal zakken. Je kan het gemakkelijk afleiden uit de kwartierverbruiken van uw dm.
Frnkie
Master lid

Bericht door Frnkie »

zonvoorelk schreef: 06 apr 2021, 13:43 Er is nog een andere manier om te besparen en dat is veranderen van leverancier en overschakelen naar dag/nacht tarief.
dag/nacht wordt afgeschaft bij invoering capaciteitstarief.... normaal dus al januari 2022, maar mogelijk uitstel. een overschakeling kan wel nog steeds enkele euro's opleveren, het omzetten kost bij een DM slechts 8 euro

eigenaars van zonnepanelen moeten nog extra oppassen omdat bij de omschakeling ook een tussentijdse meteropname plaatsvindt. overschotten worden niet meegenomen (bij terugdraaiende teller).
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW »

Dag-Nacht tarief verdwijnt vanaf 2022 als het capaciteitstarief in voege gaat.
Het kan wel zijn dat er voor de energiecomponent nog een onderscheid gaat zijn tussen dag en nacht. Op termijn verwacht ik wel piek en dal tarieven of dynamische tarieven die helemaal afhangen van vraag en aanbod.

@MrD
met hot-fils naar de vaatwasser en wasmachine
Ik geloof niet in hotfils.
Zowel vaatwassers als wasmachines volgen hun programma's. Wasmiddelen zijn daarop ontwikkeld.
Een wasprogramma start steeds met koud water omdat bepaalde soorten vuil eerst met koud water moeten aangepakt worden.
Bepaalde enzymen in de zepen werken enkel optimaal bij de juiste temperatuur.
Als je dan je toestel gaat vullen met warm/heet water krijg je nooit het juiste wasresultaat.
Welke temperatuur gebruikt een toestel om te spoelen? Is dit koudwater, water op 30°C of water op 50-60°C Die zijn met een hotfil vooraf niet te regelen ;-)

Bijkomend probleem. Je hebt ook steeds stilstandsverliezen in je WW-leiding. Afhankelijk van de gewenste temperatuur en de leiding lengte heb je eerst al ettelijke liters koudwater getapt voor het warm wordt. Ik vrees dat het mogelijke besparingsvoordeel veel kleiner is dan de investering.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
MrD
Senior lid

Bericht door MrD »

zonvoorelk schreef: 06 apr 2021, 13:43 Er is nog een andere manier om te besparen en dat is veranderen van leverancier en overschakelen naar dag/nacht tarief.
Bvb een leverancier die slechts 0.23€ per kWh kost voor afname en 0.048€/kWh voor injectie.
Dat kan een besparing opleveren van meer dan 20% zonder dat je iets veranderd hebt aan je verbruiksprofiel. Met uw huidig verbruik en zelfconsumptie
Dat weet ik. Ik kan me echter goed vinden in de opzet van Ecopower. En de divi's zijn mooi meegenomen. Hoop er alvast een betere elek. leverancier in te vinden dan mijn vorige en die daarvoor (2 grote spelers). Die zien mij nooit meer terug als klant, ongeacht welke mooie tarieven ze me aanbieden. Iets met belabberde klantenservice en chaotische facturatie. Als ik de deur dicht trek, blijft ze ook dicht ;-)

Ik ben ook al lang klant voor pellets bij Ecopower (hoewel ze ook daar niet de goedkoopste zijn).
Ik had dag/nacht, nu niet meer. Dat systeem gaat er toch uit binnenkort. En wij laten onze apparaten (grootverbruikers) zowiezo overdag draaien (zoveel als mogelijk met PV). Nachttarief brengt niet veel op in mijn geval. Ons gemiddeld verbruik tussen 21h en 06h is <1kWh per dag. En nee, dat is geen tikfout. (en ja, ik weet dat weekends ook onder nachttarief vallen...)
zal uw factuur bij Ecopower volgend jaar (1/6 /21 tot 1 / 6 /22 als het nieuw tarief blijft) dubbel zo hoog zijn als dit jaar.
Mijn factuur gaat zeer zeker niet dubbel zo hoog worden dan dit jaar.
Als ik helemaal niets zou veranderen, ja, dan zou het idd dubbel zo duur worden. Ongeacht de leverancier.
..... Die basisafname is wel voor iedereen verschillend maar zorgt wel voor een limiet op de zelfconsumptie.
Bij mij is dit gemiddeld 9 kWh per dag tss 18u 's avonds en 10 u 's morgens. Dit is het verbruik van de toestellen die ik niet kan of wil veranderen en die dus nooit door productie kan vervangen worden. (= alles uitgezonderd wasmachine, droogkast, kookvuur, oven, vaatwasser, stofzuiger, strijkijzer). Eens je dit getal hebt ken je ook de limiet per jaar waaronder uw afname nooit zal zakken. Je kan het gemakkelijk afleiden uit de kwartierverbruiken van uw dm.
Dat weet ik. De basis afname kan hier echter zeer zeker nog naar beneden.
Een heel stuk zelfs. In mijn geval gaat elek. verwarming niet meer gebruikt worden. (= -1200kWh tot 1500kWh)
En mijn energie verslindende boiler vervangen door WP + hotfils naar vaatwas en wasmachine (-1000kWh). Das voor binnen een jaar of 2.
En voor de rest alles max overdag met een zo groot mogelijk aandeel PV laten draaien.

Als u met "zelfconsumptie" het % direct gebruikte PV energie t.o.v. totaal opgewekte PV energie wil bedoelen : dit is niet interessant.
Mij interesseert veel meer het % van mijn verbruik dat ik direct met PV energie kan afdekken.
MrD
Senior lid

Bericht door MrD »

DaanW schreef: 06 apr 2021, 14:19 @MrD
met hot-fils naar de vaatwasser en wasmachine
Ik geloof niet in hotfils.
Zowel vaatwassers als wasmachines volgen hun programma's. Wasmiddelen zijn daarop ontwikkeld.
Een wasprogramma start steeds met koud water omdat bepaalde soorten vuil eerst met koud water moeten aangepakt worden.
Bepaalde enzymen in de zepen werken enkel optimaal bij de juiste temperatuur.
Als je dan je toestel gaat vullen met warm/heet water krijg je nooit het juiste wasresultaat.
Welke temperatuur gebruikt een toestel om te spoelen? Is dit koudwater, water op 30°C of water op 50-60°C Die zijn met een hotfil vooraf niet te regelen ;-)

Bijkomend probleem. Je hebt ook steeds stilstandsverliezen in je WW-leiding. Afhankelijk van de gewenste temperatuur en de leiding lengte heb je eerst al ettelijke liters koudwater getapt voor het warm wordt. Ik vrees dat het mogelijke besparingsvoordeel veel kleiner is dan de investering.
Een hot-fill wordt toch alleen gebruikt om warm water te vullen, die door het toestel dan zelf niet meer/amper moet bijverwarmd worden?
Dus eerst, zoals je al aangeeft, met koud water spoelen, afpompen, vullen met warm water, spoelen , zeepje erin laten vallen, en voort wassen. En dan nog naspoelen, etc uiteraard. Vermoedelijk zal een fabrikant van dit soort apparaten wel voorzien hebben dat een hot-fil degelijk werkt. Anders is het nogal nutteloos natuurlijk.
Stilstands verliezen geef ik je uiteraard gelijk. In mijn geval staat de wasmachine letterlijk naast de boiler. De vaastwasser staat tegen de muur net achter de boiler. In mijn geval zijn de leidingen dus bijzonder kort. Dus in dit geval valt het mee met verliezen. Als je machines 10m van je boiler staan, dan is het uiteraard minder interessant.

Edit : misschien bedoelde je een gewone vaatwasser (zonder hot-fil) aansluiten op warm water. Dat zou idd niet goed werken. En meer energie kosten
Edit2 : Misschien zijn hier leden die zo een apparaat hebben, en hun licht hierop kunnen laten schijnen?
m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts »

Ik wilde ook wel eens weten hoe het verbruiksprofiel van een vaatwas en een wasmachine er uitzag, dus heb ik deze gemeten met een SDM120 kWh meter, uitgelezen via modbus en in OEM bewaard (openenergymonitor). Voorlopig hangt de SDM120 gewoon aan een stopcontact en nog niet in de zekeringskast. Handig om snel even apparaten uit te meten.

Bij de vaatwas merk ik twee pieken (ik nam > 1000W als grens): de eerste duurde +- 9 minuten, de tweede 13 minuten. Dat maakt slechts 13% van de tijd uit, maar wel 88% van het verbruik.

Code: Selecteer alles

Verbruiksprofiel vaatwas			
Totaal	>1000	<=1000	Eenheden
0,797	0,702	0,096	kWh
9810	1260	8550	s
163,5	21	142,5	min
293	2005	40	W gemiddeld
100%	13%	87%	tijd
100%	88%	12%	verbruik
verbruik vaatwas.png
Bij de wasmachine (30 °C) zit de piek enkel in het begin. 22 minuten na het aanzetten van de wasmachine is de verwarmingsfase alvast gedaan.

Verbruiksprofiel wasmachine			
Totaal	>1000	<=1000	Eenheden
0,528	0,313	0,214	kWh
6660	560	6100	s
111	9	102	min
285	2013	127	W gemiddeld
100%	8%	92%	tijd
100%	59%	41%	verbruik
verbruik wasmachine.png
Hot-fill of niet? Enkele bedenkingen:
  • Een kant-en-klaar apparaat vind ik niet goedkoop (Alfamix, ...). En voor zelfbouw heb je kennis en goesting nodig.
  • Hoe langer de afstand tot de boiler, hoe groter de stilstandsverliezen.
  • In bovenstaande metingen gaat het enkel om het verminderen van die pieken, het ander verbruik heb je sowieso. Bv. bij de vaatwas 0,702 kWh lager krijgen. En het gaat ook niet naar 0, want het moet uiteraard nog steeds verwarmd worden. Uiteraard bij een zonneboiler en PV zal dat gunstiger zijn dan zonder.
  • Onze vaatwasser en boiler is met leidingwater, onze wasmachine met regenwater. Beide met hot-fill zou kunnen, maar dan moet ik kiezen. Ik hoor alvast van sommigen dat ze voor hun boiler regenwater gebruiken en daarmee dus ook douche en bad op regenwater hebben. Ook vaatwas zit bij hen op regenwater.
  • Ik meen ergens gelezen te hebben van iemand die een gewoon thermostatische kraan ertussen had gezet en eens de wasmachine zijn warm water had, draaide deze manueel de kraan, zodat er vanaf dan koud water was. Onze wasmachine staat net naast de warmtepomp, dus stilstandverliezen zouden er niet zoveel zijn.
  • Ik denk niet dat een hot-fill financieel een grote vetpot is, maar als iemand dit uitwerkt: ik ben heel erg benieuwd naar metingen en berekeningen. Het voordeel zou wel zijn dat je je makkelijker kan concentreren om het zelfverbruik van warmtepomp te verhogen en het tijdstip van aanzetten vaatwas/wasmachine maakt dan minder uit. En vele kleintjes maken alsnog een groot.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts »

I.v.m. hot-fill vond ik nog deze DIY op hackaday.io . Als ik het goed begrijp gebruikt hij solenoïde elektrische waterkleppen met een magneetventiel. Ik denk dat hij/zij zelf de temperatuur wat ingesteld heeft. Mss zorgt een thermostatische kraan voor nog wat meer gemak. Zou onderstaande lukken met een elektronische klep (EK) en thermostatische kraan (TK)? Of laat de TK amper water door als deze is ingesteld op 35 °C, terwijl de EK dicht staat?

--- Koud ---------
                  |
                  ----TK---- wasmachine 
                  |
 --- Warm -- EK ---
MrD schreef: 06 apr 2021, 12:28Iets anders wat ik binnenkort eens onder handen ga nemen is de boiler. Die vraagt nu 1800W, en heeft intern 2 heaters. Als ik 1 heater afschakel, is de Pmax nog 0.9kW. De benodigde opwarmtijd gaat dan natuurlijk x2. Maar... ik heb vaker (zeker in de winter/tussenseizoen) 900W (of een deel hiervan) beschikbaar van de panelen dan 1800W. Hiermee kan ik dus nog beter de vraag op het aanbod afstemmen. Ik speel met het idee om er een schakelaar tussen te zetten, om zo tussen de 2 vermogens opties te kunnen schakelen. Low power voor de winter/tussenseizoen, High power voor de zomermaanden. Geen energiebesparing an sich, wel betere afstemming op het aanbod.
Gaat het hier om een gewone weerstand? Dan zou je een PV diverter kunnen gebruiken. Zelf geen ervaring mee, maar je zou er behoorlijk stapsgewijs je overschot aan PV energie kunnen gebruiken voor je SWW. Meer info.

PS: @janus, dit lijkt me een interessant topic. De posts in kwestie kunnen misschien afgesplitst worden?
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

PS: @janus, dit lijkt me een interessant topic. De posts in kwestie kunnen misschien afgesplitst worden?
Ik denk dat ze teveel verweven zijn om ze uit elkaar te halen maar het staat je vrij om een nieuw draadje te starten en de interessantste zaken uit deze draad te kopiëren.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
MrD
Senior lid

Bericht door MrD »

@m2ts dank voor de interessante links en de metingen ! Die PV Diverter is interessant.

Het warmte element in deze boiler is er 1 dat geen direct contact maakt met het water. (zogeheten droog element) Het bestaat uit warmtespiralen (draad) die in een patroon gewikkeld zijn rondom een soort warmte bestendige stenen (?) blok. In elk geval elektrisch gelijkaardig aan een standaard warmte element.

Eventueel te overwegen is een 600V 10A diode (met heatsinkje) in serie met de fase (of N) te zetten. Dat zou de vermogens dissipatie ook halveren, en kan in een mooi kastje met stopcontact uitgewerkt worden om de boiler op aan te sluiten.
Dit kan mogelijks ook gebruikt worden om bvb. de heater in de vaatwasser/wasmachine te de-raten. Dat de benodigde tijd mogelijks wat toeneemt is an-sich geen probleem hier. Inbouwen van een diode met kleine heatsink aan die heaters is redelijk makkelijk doenbaar.
Valt enkel uit te zoeken hoe de DM dit dan werkelijk gaat meten (vermoedelijk correct, maar best uit te proberen), en of de elektronica van de toestellen geen probleem geven met time-out (temp X niet bereikt binnen tijdsbestek Y -> error Z).

Als ik tijd heb ga ik dit weekend eens een prototype opstellingkje maken en eens een test draaien om te kijken hoe de DM dit opmeet.

Op je vraag ivm TK : je kan 1 schell kraantje eventueel dichtdraaien en even zo testen?
m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts »

Voor de hotfill heb ik een apart topic aangemaakt. @MrD, ivm je prototype opstellingkje: ik ben al benieuwd wat je daar zal posten :-).

Voor 'PV diverter' moet ik nog een apart topic maken.
m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts »

janus schreef: 08 apr 2021, 18:26
Ik denk dat ze teveel verweven zijn om ze uit elkaar te halen maar het staat je vrij om een nieuw draadje te starten en de interessantste zaken uit deze draad te kopiëren.
Ok, done, nu ook voor PV Diverter. De grootste moeilijkheid was misschien wel nog het meeste geschikte subforum te kiezen. Iets met bomen en bos :-).
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe weetjes, persberichten”