De Vreg en het elektriciteitstarief 2021 met digitale meter

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Praeter
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: De Vreg en het elektriciteitstarief 2021 met digitale meter

Bericht door Praeter »

De Turteltaks werd afgeschaft zonder terugwerkende kracht. (Teveel rompslomp om alles terug te betalen.)

Het zou wat zijn mochten ze de terugdraaiende teller regeling vernietigen en dit met terugwerkende kracht.
Veel meer rompslomp dan de Turteltaks. Maar ja, het zijn wij die moeten betalen, niet de staat.
ivob
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door ivob »

Frnkie schreef: 13 jan 2021, 19:33
ivob schreef: 13 jan 2021, 19:07
Frnkie schreef: 13 jan 2021, 13:47 Het kWh tarief gaat dalen, zoals er staat in mijn vorige post. Dat wil dus ook zeggen dat de bedragen die u nu uit de VTest hebt gehaald, niet kloppen in 2022.
Prosumenten met een terugdraaiende teller waarvan de produktie hoger of gelijk is aan het verbruik hebben weinig voordeel aan een lagere kWh prijs.
euh, misschien eerst het geval in kwestie eens lezen voor je iets reageert? Lijkt me een basisprincipe van discussies...
Hij vroeg eerst om 2021 TT en geen TT te vergelijken voor 4000 kWh PV en extra verbruik van 3800 kWh, nu om hetzelfde te doen voor 2022. Dat het weinig nut heeft tot er meer bekend is, ben ik mee akkoord, maar de lagere kWh prijs gaat in dit geval zeker een impact hebben :vraag:
Oei, Ik dacht dat het een open forum was met een open discussie over een bredere problematiek?
Ik had niet door dat het een louter persoonsgebonden gesprek was men een 1 op 1 problematiek?
Zo'n "discussies" misschien beter via PB verder zetten?

Ik sprak niet zonder reden over "prosumenten"..... en het topic gaat nog altijd over iets veel breder dan een individuele discussie tussen twee personen.
Frnkie
Senior lid

Bericht door Frnkie »

ivob schreef: 14 jan 2021, 09:45
Frnkie schreef: 13 jan 2021, 19:33
ivob schreef: 13 jan 2021, 19:07

Prosumenten met een terugdraaiende teller waarvan de produktie hoger of gelijk is aan het verbruik hebben weinig voordeel aan een lagere kWh prijs.
euh, misschien eerst het geval in kwestie eens lezen voor je iets reageert? Lijkt me een basisprincipe van discussies...
Hij vroeg eerst om 2021 TT en geen TT te vergelijken voor 4000 kWh PV en extra verbruik van 3800 kWh, nu om hetzelfde te doen voor 2022. Dat het weinig nut heeft tot er meer bekend is, ben ik mee akkoord, maar de lagere kWh prijs gaat in dit geval zeker een impact hebben :vraag:
Oei, Ik dacht dat het een open forum was met een open discussie over een bredere problematiek?
Ik had niet door dat het een louter persoonsgebonden gesprek was men een 1 op 1 problematiek?
Zo'n discussies misschienbeter via PB erder zetten?

Ik sprak niet zonder reden over "prosumenten"..... en het topic gaat nog altijd over iets veel breder dan een individuele discussie tussen twee personen.
Jij neemt 1 klein deeltje uit een veel langere discussie om op te reageren waardoor de context helemaal weg is. Als het echt zou gaan om de 'bredere problematiek', was er dus ook geen enkele reden om te reageren op mijn bericht. Dan had je gewoon die stelling kunnen plaatsen... :roll:
Dus ofwel reageer je op de discussie en dan gaat jouw antwoord ook over de discussie waar je op reageert (logisch), ofwel quote je niets en gaat de reactie over het topic.
Laatst gewijzigd door Frnkie op 14 jan 2021, 09:58, 5 keer totaal gewijzigd.
Wiebo
lid

Bericht door Wiebo »

Wanneer denken jullie dat er een verdict gaat komen?
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Praeter schreef: 14 jan 2021, 09:42 De Turteltaks werd afgeschaft zonder terugwerkende kracht. (Teveel rompslomp om alles terug te betalen.)

Het zou wat zijn mochten ze de terugdraaiende teller regeling vernietigen en dit met terugwerkende kracht.
Veel meer rompslomp dan de Turteltaks. Maar ja, het zijn wij die moeten betalen, niet de staat.
Inderdaad dat was, in vergelijking met het prosumenentarief, administratief klein bier.
Ik zie dat dan ook niet gebeuren (zoals geschreven, op welke basis en meetgegevens moeten ze die individuele terugrekening dan gaan maken?).
Alhoewel die rechtbank in het verleden ook al zo'n uitspraken in die lijn heeft gedaan (één partij vecht een deel van een maatregel aan en de uitpsraak komt er op neer dat alle partijen er slechter uitkwamen). Dus helemaal onmogelijk is het niet.

Maar dat krijg je politiek toch nooit verkocht? Dan kan Vlaanderen de komende 10 jaar iedere energietransitie vergeten. Het laatste greintje vertrouwen is dan in één klap volledig weggevaagd.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Wiebo schreef: 14 jan 2021, 09:49 Wanneer denken jullie dat er een verdict gaat komen?
Geduld is een mooie deugd. :D
Frnkie
Senior lid

Bericht door Frnkie »

Wiebo schreef: 14 jan 2021, 09:49 Wanneer denken jullie dat er een verdict gaat komen?
Het staat vandaag op de planning (14u30) en de verwachtingen zijn ook dat er al een uitspraak zal komen. Of deze definitief zal zijn, is nog niet zeker.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

zonvoorelk schreef: 14 jan 2021, 00:52 Indien je 40% zelfconsumptie zou halen :
Je volledige berekening staat of valt met het woordje "indien". ;-)
Dat is een verwachting. Geen sluitende berekening.
Op basis van verwachtingen kan je alles bewijzen.

Een prosument met terugdraaiende teller wiens produktie en afname op jaarbasis minstens in balans is (die in het oude systeem dus geen kWh moet bijkopen) en in de zomer het grootste deel van zijn produktie niet kan kwijtgeraken dan via het net (zoals de meeste prosumenten met een installatie van voor 2021) maar in de winter het grootste deel van zijn overproduktie nodig heeft (meerverbruik huishouden, elektrische verwarming al dan niet via WP, elektrische mobiliteit welke in de winter meer verbruikt dan in de zomer....) komt niet aan die 40% zelfconsumptie.

Ook niet met een bijkomende investering zoals een thuisbatterij. Een thuisbatterij is hoogsgens goed om per etmaal een balans te bekomen.

Je kan natuurlijk argumenteren dat ze hun installatie maar beter hadden moeten afstellen.
Dat gaat alleen op voor zij die vanaf 2021 een PV-installatie geplaatst hebben. Zij hebben met kennis van zaken geplaatst.
Dat gaat niet op voor de 10.000'den die onder het mom van de terugdraaiende teller ingegaan zijn op incentives om te verwarmen met elektriciteit (ipv gas of mazout) of al overgeschakeld zijn op elektrisch rijden (ipv op gas, mazout of benzine).

Nauwelijks een maand geleden werd dat nog zo verkocht als een economisch rendabele oplossing.
De boom van 2020 is er het sprekende voorbeeld van.
zonvoorelk
Master lid

Bericht door zonvoorelk »

ivob schreef: 14 jan 2021, 10:05
zonvoorelk schreef: 14 jan 2021, 00:52 Indien je 40% zelfconsumptie zou halen :
Je volledige berekening staat of valt met het woordje "indien". ;-)
Dat is een verwachting. Geen sluitende berekening.
Op basis van verwachtingen kan je alles bewijzen.

Een prosument met terugdraaiende teller wiens produktie en afname op jaarbasis minstens in balans is (die in het oude systeem dus geen kWh moet bijkopen) en in de zomer het grootste deel van zijn produktie niet kan kwijtgeraken dan via het net (zoals de meeste prosumenten met een installatie van voor 2021) maar in de winter het grootste deel van zijn overproduktie nodig heeft (meerverbruik huishouden, elektrische verwarming al dan niet via WP, elektrische mobiliteit welke in de winter meer verbruikt dan in de zomer....) komt niet aan die 40% zelfconsumptie.

Ook niet met een bijkomende investering zoals een thuisbatterij. Een thuisbatterij is hoogsgens goed om per etmaal een balans te bekomen.

Je kan natuurlijk argumenteren dat ze hun installatie maar beter hadden moeten afstellen.
Dat gaat alleen op voor zij die vanaf 2021 een PV-installatie geplaatst hebben. Zij hebben met kennis van zaken geplaatst.
Dat gaat niet op voor de 10.000'den die onder het mom van de terugdraaiende teller ingegaan zijn op incentives om te verwarmen met elektriciteit (ipv gas of mazout) of al overgeschakeld zijn op elektrisch rijden (ipv op gas, mazout of benzine).

Nauwelijks een maand geleden werd dat nog zo verkocht als een economisch rendabele oplossing.
De boom van 2020 is er het sprekende voorbeeld van.
Ik heb de berekening gemaakt voor zijn veronderstelde zelfconsumptie van 25%. (1000kWh op 4000kWh productie) Ik geef alleen een voorbeeld hoeveel het zou kosten als die zelfconsumptie 40% zou zijn. 25% vind ik laag. Het gemiddelde in Vlaanderen is 37%. Ikzelf heb 49%.
Als je een warmtepomp of EV hebt zal uw zelfconsumptie zeer hoog zijn. In de winter bijna ieder dag 100% van uw productie omdat je te weinig produceert; In de zomer extra zelfconsumptie als je de wagen oplaadt tijdens productie.
Mijn gemiddelde zelfconsumptie de voorbije 2 maand is 83% en ik heb geen warmtepomp of EV.
zonvoorelk
Master lid

Voor alle duidelijkheid : Als artikel 17 en 31 die door de Vreg wordt aangevochten vernietigd worden verandert er mar 1 ding:
Voor alle zonnepaneelbezitters met een digitale meter wordt vanaf 1 jan 2021 de factuur berekend volgens het nieuwe tarief en vanaf 1 jan 2022 volgens het capaciteitstarief. De enige facturen die herberekend zouden moeten worden zijn deze die een eindafrekening krijgen tss 1 jan 2021 en de datum van de uitspraak. Heel moeilijk is dat niet.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Ik wacht persoonlijk nog altijd op de gegevens van Ecopower om een berekening te kunnen maken.

Maar ik vind, economisch gezien en draai of keer het zoals je wil maar daar draait het bij de meeste mensen nog altijd in de eerste plaats om, het nogal kort door de bocht om er van uit te gaan dat de verhoging van zelfvoorziening in % ook automatisch een economisch voordeel is.

Als je dat baseert op gewoon huishoudelijk verbruik kan dat wel kloppen. Over het jaar heen is dat immers ongeveer gelijk.

Uiteraard ga je met een warmtepomp in de winter je % zelfvoorziening verhogen. Het is niet moeilijk om met een dagproduktie van 1-5 kWh gedurende 4-5 uur produktie deze 100% te verbruiken. 100% is een mooi 'cijfer' maar het is 100% van relatief weinig. Er blijven op een winterse dag dan nog 19-20 uur over waar je de benodigde elentriciteit 100% van het net moet afhalen. Zonder terugdraaiende teller tegen betaling.

Uiteraard kan je met een EV je zelfverbruik verhogen door de EV aan een loadbalancer te koppelen en door de dag thuis te laten.
Maar economisch levert dat niets op tov de huidige situatie. Je verkleint er hoogstens het nadeel van de nieuwe situatie mee.

Nu koppel ik een EV (of laat ik de WP werken) wanneer dat het beste uitkomt of het meest nodig is. Tegen nul euro.
Je zal (met een WP en EV) al erg je best moeten doen en inspelen op de grillen van de natuur om voordeel te doen met het vrijgekomen forfaitair bedrag van het prosumententarief.

40% gemiddeld zelfverbruik zegt dan weinig over de uiteindelijke afrekening. Produktie en verbruik is nl. niet gelijk over een gans jaar.
Meestal zijn ze zelfs totaal tegengesteld aan elkaar.

Jij vindt 25% laag en ik vind 83% uitzonderlijk hoog. Maar daar heeft verder niemand iets aan. ;-)

Ook nu komt het toevallig weer in het nieuws: Vlamingen durven nog steeds niet te investeren in een elektrisch voertuig. En de grootste oorzaak is het onzeker beleidsklimaat. Niemand kan hen garanderen dat de voordelen van een elektrisch voertuig over een paar jaar niet in hun nadeel zal uitdraaien.
Laatst gewijzigd door ivob op 14 jan 2021, 11:04, 4 keer totaal gewijzigd.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

zonvoorelk schreef: 14 jan 2021, 10:44 Voor alle duidelijkheid : Als artikel 17 en 31 die door de Vreg wordt aangevochten vernietigd worden verandert er mar 1 ding:
Voor alle zonnepaneelbezitters met een digitale meter wordt vanaf 1 jan 2021 de factuur berekend volgens het nieuwe tarief en vanaf 1 jan 2022 volgens het capaciteitstarief. De enige facturen die herberekend zouden moeten worden zijn deze die een eindafrekening krijgen tss 1 jan 2021 en de datum van de uitspraak. Heel moeilijk is dat niet.
Inderdaad, maar zo laat het krantenartikel het niet uitschijnen.

En dan zou er onmiddellijk in 'afrekening' een discriminatie zijn tussen dezelfde prosumenten met een digitale meter en een analoge meter.
Frnkie
Senior lid

Bericht door Frnkie »

zonvoorelk schreef: 14 jan 2021, 10:44 Voor alle duidelijkheid : Als artikel 17 en 31 die door de Vreg wordt aangevochten vernietigd worden verandert er mar 1 ding:
De Tijd heeft het dan fout volgens u?
"Het arrest kan verschillende richtingen uitgaan. Eén mogelijkheid is dat het Hof de regeling vernietigt en dat geoordeeld wordt dat die nooit bestaan heeft. In dat geval zullen mensen die minder betaalden omdat ze ervoor kozen het systeem met terugdraaiende teller te behouden een extra factuur in de bus kunnen krijgen om de situatie ongedaan te maken.

Een andere mogelijkheid is dat het Hof de overgangsmaatregel vernietigt zonder terugwerkende kracht. In dat geval verdwijnt het overgangsregime, maar wordt achteraf geen compenserende factuur opgesteld."
https://www.tijd.be/netto/energie/d-day ... 76983.html
(hopelijk weer niet hetzelfde als uw zekerheid dat de energieprijs wel zou blijven terugdraaien ondanks tegenstrijdige berichten van zowel de Vreg als Fluvius)

We zullen het straks hopelijk weten, ik ga dan ook nog even wachten met verdere uitspraken. Er zijn veel teveel verschillende mogelijkheden om hier op voorhand over te speculeren.
zonvoorelk
Master lid

ivob schreef: 14 jan 2021, 10:54
Inderdaad, maar zo laat het krantenartikel het niet uitschijnen.

En dan zou er onmiddellijk in 'afrekening' een discriminatie zijn tussen dezelfde prosumenten met een digitale meter en een analoge meter.
De Vreg gaat het argument van discriminatie moeilijk kunnen gebruiken want in hun eigen consultatie staat:

Hierbij dient genoteerd dat bij LS-klanten met een klassieke meter, gelet op
het vrije keuzerecht om al dan niet te opteren voor een digitale meter met de bijhorende
specifieke tarifaire behandeling, een onderscheiden tarifaire benadering niet als discriminatoir
beschouwd kan worden.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Uiteraard dekken ze zich op voorhand in en gaan ze geen argumenten tegen zichzelf gebruiken. :D
Voor de VREG geldt de term 'discriminatie' alleen als het in hun eigen kraam past.

De vorige Vlaamse regering besliste dat, ook na de invoering van de digitale meter, het voordeel van de terugdraaiende teller behouden kon blijven. Mensen die voor eind 2020 een installatie plaatsen, zouden dat voordeel nog 15 jaar kunnen behouden.

De VREG is daar tegen omdat het mensen met zonnepanelen niet aanzet om hun productie en hun verbruik op mekaar af te stemmen. Het zou zo discriminatie creëren tussen wie wel en wie niet over zonnepanelen beschikt. Ook zou de onafhankelijkheid van de VREG en zijn exclusieve tariefbevoegdheid geschonden worden.

En als men de digitale meter verplicht (wat al een feit is) en het prosumententarief wordt afgeschaft (versneld of uitdovend) is dat "vrije keuzerecht"
ook maar een hol begrip.
Laatst gewijzigd door ivob op 14 jan 2021, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe weetjes, persberichten”