De Vreg en het elektriciteitstarief 2021 met digitale meter

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Frnkie
Senior lid
Installatie Land: België

Re: De Vreg en het elektriciteitstarief 2021 met digitale meter

Bericht door Frnkie »

ivob schreef: 13 jan 2021, 13:07
Frnkie schreef: 13 jan 2021, 12:42 -De berekening in het capaciteitstarief wordt nog anders door een verschuiving van netkosten van het kWh tarief naar het piektarief.
Wanneer het capaciteitstarief van toepassing is en er gebeurt een verschuiving van de netkosten van het kWh tarief naar het piektarief zakt het
prosumententarief (waarin het nettarief zit verwerkt voor prosumenten met een all in tarief) dan in verhouding ook evenveel?
Prosumenten krijgen geen piektarief. Hoe de nettarieven net verdeeld/bepaald zullen worden voor prosumenten in 2022, ben ik momenteel ook aan het vragen aan de Vreg. Op zich zouden volgens mij enkel mensen met een extra (niet gecompenseerd door PV) verbruik een verhoogd prosumententarief kunnen krijgen omdat ze minder nettarieven betalen door een verlaagd kWh tarief en een gebrek aan piektarief.

Alles afhankelijk van de beslissing van morgen natuurlijk..
nete
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door nete »

Frnkie schreef: 13 jan 2021, 13:35
Prosumenten krijgen geen piektarief. Hoe de nettarieven net verdeeld/bepaald zullen worden voor prosumenten in 2022, ben ik momenteel ook aan het vragen aan de Vreg. Op zich zouden volgens mij enkel mensen met een extra (niet gecompenseerd door PV) verbruik een verhoogd prosumententarief kunnen krijgen omdat ze minder nettarieven betalen door een verlaagd kWh tarief en een gebrek aan piektarief.

Oei, de mist wordt nog wat dikker. :lol:
Frnkie
Senior lid

Bericht door Frnkie »

nete schreef: 13 jan 2021, 13:06
nete schreef: 13 jan 2021, 13:04
Frnkie schreef: 13 jan 2021, 12:42 -Is jouw installatie al van 2007 dan?
-De berekening in het capaciteitstarief wordt nog anders door een verschuiving van netkosten van het kWh tarief naar het piektarief.
-Hoe kom je aan een verdubbeling?
-Weer een zeer karikaturale, kortzichtige en gewoonweg onjuiste reactie... Spijtig. Je zou je beter eerst voldoende informeren voordat je zulke uitspraken doet.
Mijn PV installatie is van 2010.
Ik ga zeker geen berekening maken met een virtueel terugdraaiende DM tot 2025, want dat is nu net waar de VREG oorlog tegen voert.
Als ik toch altijd zo verkeerd bezig ben, al mijn gegevens staan hier al in het lang en het breed, dus reken maar zou ik zeggen.
De vedubbeling waarover ik spreek houdt rekening met een capaciteits "boete" van zo'n 500 euro per jaar voor 6kW. Dat is, zoals met ongeveer alles, natuurlijk nattevingerwerk.
Dat is misschien een beetje nattevingerwerk, maar experts hebben al beredeneerde inschattingen gedaan die hier op het forum (en in de media) op verschillende plaatsen zijn terug te vinden. volgens mij ook al in antwoorden naar u toe. Dat u deze niet onthoudt of aanhoudt, maar eigen cijfers verzint, is uw eigen keuze... maar dan kan u ook niet verwachten dat uw berekening correct is...
Het kWh tarief gaat dalen, zoals er staat in mijn vorige post. Dat wil dus ook zeggen dat de bedragen die u nu uit de VTest hebt gehaald, niet kloppen in 2022. Waarom gaat u er dan toch nog op verder?
Ik raad u aan om eerst te wachten tot u alles snapt vooraleer u zo een karikaturale commentaar geeft. zulk taalgebruik spoort mij in ieder geval niet aan om u nog verder te helpen, want u gebruikt toch uw eigen onjuiste cijfers en berekeningen.

U kan ook alles in 1 post samenvatten hoor, dat leest makkelijker.
Wiebo
lid

Bericht door Wiebo »

Mijne dames en heren, donderdag is het zover!
https://www.tijd.be/netto/energie/d-day ... 76983.html
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Frnkie schreef: 13 jan 2021, 13:35 Prosumenten krijgen geen piektarief. Hoe de nettarieven net verdeeld/bepaald zullen worden voor prosumenten in 2022, ben ik momenteel ook aan het vragen aan de Vreg. Op zich zouden volgens mij enkel mensen met een extra (niet gecompenseerd door PV) verbruik een verhoogd prosumententarief kunnen krijgen omdat ze minder nettarieven betalen door een verlaagd kWh tarief en een gebrek aan piektarief.

Dat dacht ik eerst ook.
Maar ik dacht onlangs gelezen te hebben dat ze wel het tarief van 2.5 kW zouden aangerekend krijgen.
Dat moet immers iedereen betalen ongeacht het soort meter en ongeacht of zijn piek lager is dan 2.5 kW.
Dat heb ik dan waarschijnlijk ergens verkeerd gelezen of onthouden.

Ik vind het nog wat voorbarig om bij de VREG na te vragen hoe de nettarieven voor prosumenten bepaald zullen worden vanaf 2022.
De uitspraak van het GH zal er nu welkomen voor 2022.
Afhankelijk van die uitspraak zullen er in 2022 nog prosumenten zijn of totaal geen meer.

Je laatste wenst lijkt het me alleen nog ingewikkelder te maken dan het al is.
Het prosumententarief was en is een forfaitair tarief. Dat woord zegt alles.
Als je daar aan gaat morrelen is het geen forfaitair tarief meer.
Dan kan je even goed gaan stellen dat prosumenten met een lager verbruik dan de eigen produktie en/of een te zware omvormer tov produktie panelen via het prosumententarief eigenlijk te veel bijdragen aan de netvergoeding en een korting moeten krijgen.
In beide gevallen is er ook geen sprake meer van een forfaitaitre vaste vergoeding.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Wiebo schreef: 13 jan 2021, 14:31 Mijne dames en heren, donderdag is het zover!
Inderdaad. Daar bestaan al meerdere topics over op dit forum. ;-)

Mijn reactie verplaatst naar een topic waar het beter thuis hoort.
viewtopic.php?f=46&t=22307&p=285805#p285805
(Om eventueel de rest samen te voegen laat ik over aan de keuze van de mods.)
nete
Senior lid

Bericht door nete »

Frnkie schreef: 13 jan 2021, 13:47

Als ik toch altijd zo verkeerd bezig ben, al mijn gegevens staan hier al in het lang en het breed, dus reken maar zou ik zeggen.
De vedubbeling waarover ik spreek houdt rekening met een capaciteits "boete" van zo'n 500 euro per jaar voor 6kW. Dat is, zoals met ongeveer alles, natuurlijk nattevingerwerk.

Dat is misschien een beetje nattevingerwerk
Kijk, als je zelf al zegt nattevingerwerk...

Waarom voelt niemand zich geroepen om even een simulatie te maken met mijn gegevens ? Ik blijk er toch niks van te kennen.
Frnkie
Senior lid

Bericht door Frnkie »

nete schreef: 13 jan 2021, 18:24
Frnkie schreef: 13 jan 2021, 13:47

Dat is misschien een beetje nattevingerwerk
Kijk, als je zelf al zegt nattevingerwerk...

Waarom voelt niemand zich geroepen om even een simulatie te maken met mijn gegevens ? Ik blijk er toch niks van te kennen.
Omdat je enkel leest wat je wilt lezen. nutteloos om te antwoorden dus. al spijt dat ik moeite heb gedaan...
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Frnkie schreef: 13 jan 2021, 13:47 Het kWh tarief gaat dalen, zoals er staat in mijn vorige post. Dat wil dus ook zeggen dat de bedragen die u nu uit de VTest hebt gehaald, niet kloppen in 2022.
Prosumenten met een terugdraaiende teller waarvan de produktie hoger of gelijk is aan het verbruik hebben weinig voordeel aan een lagere kWh prijs.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

nete schreef: 13 jan 2021, 18:24 Waarom voelt niemand zich geroepen om even een simulatie te maken met mijn gegevens ? Ik blijk er toch niks van te kennen.
Omdat het de moeite niet is zolang je niet weet hoelang het prosumententarief nog gehandhaafd blijft, het capaciteitstarief niet exact gekend is, het zelfverbruik niet correct kan ingeschat worden en je niet weet hoeveel het 'nieuwe' kWh tarief en de injectievergoeding zal bedragen.

Als je berekeningen maakt op veronderstellingen of wat je her en der kan lezen ben je inderdaad bezig met nattevingerwerk.
Frnkie
Senior lid

Bericht door Frnkie »

ivob schreef: 13 jan 2021, 19:07
Frnkie schreef: 13 jan 2021, 13:47 Het kWh tarief gaat dalen, zoals er staat in mijn vorige post. Dat wil dus ook zeggen dat de bedragen die u nu uit de VTest hebt gehaald, niet kloppen in 2022.
Prosumenten met een terugdraaiende teller waarvan de produktie hoger of gelijk is aan het verbruik hebben weinig voordeel aan een lagere kWh prijs.
euh, misschien eerst het geval in kwestie eens lezen voor je iets reageert? Lijkt me een basisprincipe van discussies...
Hij vroeg eerst om 2021 TT en geen TT te vergelijken voor 4000 kWh PV en extra verbruik van 3800 kWh, nu om hetzelfde te doen voor 2022. Dat het weinig nut heeft tot er meer bekend is, ben ik mee akkoord, maar de lagere kWh prijs gaat in dit geval zeker een impact hebben :vraag:
zonvoorelk
Master lid

Bericht door zonvoorelk »

nete schreef: 12 jan 2021, 11:33
Enfin, het is zo'n doolhof (hier taksen op volledige afname, daar op afname min de zelfproductie) :roll: , dat geen kat er zijn jongen in terugvindt.
Als er iemand de moed heeft om met mijn gegevens eens een berekening te maken voor de optie DM en nieuw tarief: bij voorbaat dank.

Dus: verbruik 5800 netto (6800 zonder zelfconsumptie gerekend)
Productie PV: 4000 kWh
Imewo locatie 9080
Uw prijzen
prijzennete.jpg
terugleverrvergoeding.jpg
Het verbruik verdeeld over de verschillende registers van uw dm
veerbruiknete.jpg
resultaat voor 25% zelfconsumptie
prijzenneteresultaat25Zc.jpg

Indien je 40% zelfconsumptie zou halen :
prijzenneteresultaat40Zc.jpg
Met het capaciteitstarief (piek van 3.15 aan 45€ en distributiekost van 0.085€/kWh betaal je 100€ minder
Met het prosumententarrief betaal je 781.04€
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Calimero444
lid

Bericht door Calimero444 »

Als ze het verwerpen, is het simpel: dan komt die digitale teller er niet in zonder deurwaarder. Wat gaan ze doen ? Zelf komen kijken of de teller terugdraait ? Laat toch gewoon nog 15 jaar die teller staan (of vervang hem maar niet het principe dan) en start binnen 15 jaar met het nieuwe tarief (15 jaar = worst case, = -alleen- voor iemand die in 2020 installeerd). Ik zou zeggen: begin bij nieuwbouw en bij mensen waarvan de installatie al bijna 15 jaar ligt. Die hebben al 15 jaar van een terugdraaiende teller kunnen genieten. En voer daar het nieuwe tarief in. Dat zal al wel werk genoeg zijn. Ik vond de overgangsmaatregel eigenlijk heel eerlijk: iedereen kan 15 jaar genieten van de terugdraaiende teller en vanaf 2021 is het gedaan. Dat was simpel en duidelijk en net niet discriminerend.
nete
Senior lid

Bericht door nete »

@ zonvoorelk

Prachtig werk ! Bedankt !!!

Maar als ik het goed begrijp betaal ik met de huidige toestand (en zonder het toekomstig capaciteitstarief) 781 euro en met digitale teller en keuze voor het nieuwe tarief 981 euro ?

Dat is dan toch een verhoging van zo maar eventjes 25% ?

Als ik 40% zelfverbruik zou halen is het nog altijd 90 euro duurder (12%) ?

Is het dan zo dwaas als ik schrijf dat ik als een begijn zal moeten gaan leven om (misschien) aan dezelfde kost van nu te geraken ? :D
Laatst gewijzigd door nete op 14 jan 2021, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Frnkie
Senior lid

Bericht door Frnkie »

Wiebo schreef: 13 jan 2021, 14:31 Mijne dames en heren, donderdag is het zover!
https://www.tijd.be/netto/energie/d-day ... 76983.html
14u30 zou het beginnen
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe weetjes, persberichten”