Frnkie schreef: ↑13 jan 2021, 13:35
Prosumenten krijgen geen piektarief. Hoe de nettarieven net verdeeld/bepaald zullen worden voor prosumenten in 2022, ben ik momenteel ook aan het vragen aan de Vreg. Op zich zouden volgens mij enkel mensen met een extra (niet gecompenseerd door PV) verbruik een verhoogd prosumententarief kunnen krijgen omdat ze minder nettarieven betalen door een verlaagd kWh tarief en een gebrek aan piektarief.
Alles afhankelijk van de beslissing van morgen natuurlijk..
Dat dacht ik eerst ook.
Maar ik dacht onlangs gelezen te hebben dat ze wel het tarief van 2.5 kW zouden aangerekend krijgen.
Dat moet immers iedereen betalen ongeacht het soort meter en ongeacht of zijn piek lager is dan 2.5 kW.
Dat heb ik dan waarschijnlijk ergens verkeerd gelezen of onthouden.
Ik vind het nog wat voorbarig om bij de VREG na te vragen hoe de nettarieven voor prosumenten bepaald zullen worden vanaf 2022.
De uitspraak van het GH zal er nu welkomen voor 2022.
Afhankelijk van die uitspraak zullen er in 2022 nog prosumenten zijn of totaal geen meer.
Je laatste wenst lijkt het me alleen nog ingewikkelder te maken dan het al is.
Het prosumententarief was en is een forfaitair tarief. Dat woord zegt alles.
Als je daar aan gaat morrelen is het geen forfaitair tarief meer.
Dan kan je even goed gaan stellen dat prosumenten met een lager verbruik dan de eigen produktie en/of een te zware omvormer tov produktie panelen via het prosumententarief eigenlijk te veel bijdragen aan de netvergoeding en een korting moeten krijgen.
In beide gevallen is er ook geen sprake meer van een forfaitaitre vaste vergoeding.