Rechtstreeks elektriciteit leveren aan de buren

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Wiebo
lid
Installatie Land: België

Rechtstreeks elektriciteit leveren aan de buren

Bericht door Wiebo »

Hoi allen,
er is een nieuwe regelgeving in de maak die toelaat elektriciteit te leveren aan de buren.

Later meer hierover

https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 62042.html
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Rechtstreeks elektriciteit leveren aan de buren

Bericht door janus »

Verplaatst naar persberichten.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Haxormse
Donateur
Donateur

Bericht door Haxormse »

Daar zal de vreg wel weer tegen gaan :D
Installatie :
350wp lg neon 2 /13 x oost /15 x west
Dakhelling : 45 graden
Omvormer : solaredge 5kva
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

Ja en nee
Indien het via de DNB loopt vermoedelijk niet, netkosten worden in rekening gebracht.

Indien je een 'verlengdraaid' gebruikt dan wel want dan maak je een besloten net welke over diverse kadastrale zones loopt en dat is nu al 'verboden'.
Haxormse schreef:Daar zal de vreg wel weer tegen gaan :D
zonvoorelk
Senior lid

Bericht door zonvoorelk »

Al mijn directe buren hebben al zonnepanelen en de 5 opeenvolgende huizen naast mijn buren in mijn straat hebben ook al zonnepanelen. Ik kan dus alleen theoretisch stroom verkopen aan mijn buren en al zeker niet met een eigen kabel. Dat er een regeling komt om dit mogelijk te maken is zeer welkom tenminste als men dan ook toelaat dat die particulieren dan zelf een prijs kunnen bepalen voor de stroom die ze willen verkopen. Nu wordt de verkoop van geïnjecteerde stroom vanaf 1 jan 2021 overgelaten aan de marktwerking die bepaald wordt door de grote producenten (aanbid) en leveranciers (vraag). Wij mogen onze geïnjecteerde stroom verkopen maar mogen geen prijs bepalen van wat we verkopen. Een beetje raar in een vrije markteconomie. Daar komt nog bij dat elke particulier met zonnepanelen die vanaf 2021 stroom koopt op basis van zijn werkelijke afname ook de inbegrepen groenstroombijdrage van 0.281€/kWh betaalt aan de leverancier. 400000 PV eigenaars gaan dus na verloop van tijd een hogere bijdrage leveren (tot 50% bij sommige leveranciers) voor hun energiekost. In een reactie op mijn vraag hoe het zit met deze groenstroombijdrage die de leveranciers aanrekenen omdat ze verplicht een quotum van 20% groene stroom moeten verhandelen kreeg ik van de Vlaamse regering volgend antwoord:

Wij hebben uw reactie goed ontvangen en met de nodige aandacht gelezen.

Vandaag is er een quotum plicht op de afname. Op injectie rust geen quotumplicht

Bijvoorbeeld 20% op 4.000 kWh afname, naast 4.000 kWh (eigenproductie PV en zelfafname). Als je in de toekomst (1 januari 2021 of later) onder het systeem van de terugdraaiende teller zou vallen wordt (bijvoorbeeld) de afname 5.000 kWh en het zelfverbruik 3.000 kWh. Dan wordt de quota plicht 20% van 5.000 ipv 20% op 4.000.

Zonder terugdraaiende teller is de quotumplicht ook van toepassing op de gemeten afname (bruto-afname). Er zal dus iets meer GSC en WKC moeten opgekocht worden dan vandaag het geval.

De extra qouta komen uiteindelijk in het groot quota-systeem. Door de verhoogde bijdrage kan op termijn de quota regeling (iets) verlagen.

De 1.000 kWh die geïnjecteerd en verkocht wordt aan een leverancier, telt niet mee in het quota systeem van de leverancier of de overheid. Ook al komt deze energie wel in de portefeuille van diegene die opkoopt.

Bovendien krijgen installaties van < 10 kVA geen GO voor het deel dat geïnjecteerd wordt, omdat ze met een systeem van terugdraaiende teller zitten en eigenlijk alles zelf consumeren.

De bepaling van de hoogte van de terugleververgoeding wordt volledig aan de vrije markt overgelaten. Een leverancier kan inderdaad minder bieden dan dat de stroom eigenlijk waard is, maar hij kan ook meer bieden. De overheid bepaalt niet wat iets waard is. Op basis van monitoring van de VREG zullen we deze terugleververgoeding wel goed opvolgen. Na een aantal maanden krijgen we hier wel een duidelijk zicht op.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met hartelijke groeten,

I.o. Vlaams Minister Zuhal Demir

Eigenlijk zegt de Vlaamse regering : uw groene stroom heeft voor de leverancier en de overheid geen waarde. We zullen wel zien wat de leveranciers gaan doen.
Wiebo
lid

Bericht door Wiebo »

Het ziet er dus naar uit dat het enkel over de stroom gaat en de prosumentenvergoeding even hoog blijft...
Joske_
lid

Bericht door Joske_ »

Mijn persoonlijk idee is dat dit de deur openzet naar batterijpacks op wijk- of straatniveau.
Plaats reactie