60.000 nieuwe PV installaties op sociale woningen

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
MrD
Senior lid
Installatie Land: België

60.000 nieuwe PV installaties op sociale woningen

Bericht door MrD »

HLN Link

"De Vlaamse huis­vestingsmaatschappijen willen bijna 60.000 sociale woningen voor­zien van zonnepanelen. Het gaat om een investering van 231 miljoen euro, zo schrijft De Standaard maandag. Huurders zullen tot 30 euro extra moeten betalen per maand, maar zouden dat geld terugverdienen dankzij een lagere elektriciteitsrekening."

Zeer mooi project, al vraag ik me af hoelang huurders dit extra tarief gaan moeten bijbetalen.(10j, 20j , tot einde lening?)
Ook vraag ik me af of er geen grotere energie besparing mogelijk is met die 231mio investering. Bvb Dakisolatie/ beter isolerende ramen/vervangen oude branders/etc. Voor zover mij bekend is de staat van sociale woning niet altijd erg top. Vroeger waren er bij het plaatsen van een particuliere PV installatie met GSC's althans voorwaarden naar bvb dakisolatie. Het is mij niet bekend of dit nu ook zo is.
Verder gaat dit project een groot deel van de subsidiepot voor particuliere installaties in 2021 opeisen. Niet dat dit persé erg is, het is beter dat die pot maximaal benut wordt, maar het zou jammer zijn als particulieren (die niet in een sociale woning wonen) uit de boot vallen hierdoor.

In elk geval geeft het toch nog een boost aan de PV sector, en meer PV installaties kunnen we enkel toejuichen $*

Wat is jullie opinie?
Oost : 8x LG Neon2 Black 330Wp (2640Wp)
West : 10x LG Neon2 Black 330Wp (3300Wp)
5940Wp op SE3500H Omvormer
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: 60.000 nieuwe PV installaties op sociale woningen

Bericht door janus »

De sector zal er inderdaad blij mee zijn.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
Frnkie
Senior lid

Bericht door Frnkie »

Het zal wellicht met tenders toegedeeld worden, dus de goedkoopste bieder krijgt het. De gewone installateur zal hier weinig van plaatsen denk ik. Of dat dus zo goed is voor de sector (en de installaties op zich) betwijfel ik. Zeker als de nu al beperkte pot voor residentiële installaties hierdoor leeggetrokken wordt. Met 32 miljoen euro budget (van de Vlaamse Regering) is er ruimte voor 26.666 installaties met een steun van €1200 (4 kWp).
Ik hoop ook dat er, zoals MrD ook aanhaalt, rekening gehouden wordt met dakisolatie en de staat van de woningen. Zonnepanelen zouden toch best een lange periode op het dak liggen.
MrD
Senior lid

Bericht door MrD »

Ik vermoed dat dit project zal worden uitgesplitst over meerdere installateurs. Er zijn volgens mij niet direct installateurs die zulke grote projecten aankunnen. Dit project staat trouwens al veel langer op de planning. Ik hoorde er al van in februari van dit jaar. Men sprak toen (voor die specifieke installateur) over een 4000 daken.
Oost : 8x LG Neon2 Black 330Wp (2640Wp)
West : 10x LG Neon2 Black 330Wp (3300Wp)
5940Wp op SE3500H Omvormer
Frnkie
Senior lid

Bericht door Frnkie »

Ik vraag me ook af of dit zo goed is voor de huurder zelf. Als je €30/maand extra moet betalen aan huur, zul je in het capaciteitstarief al 1800 kWh direct verbruik moeten hebben om geld te besparen.
Het project bestaat natuurlijk al langer want er komt wel wat voorbereiding aan te pas, maar daarom vrees ik ook dat ze geen rekening gehouden hebben met het capaciteitstarief. Je ziet dat ook in hun prospectus: https://aster.vlaanderen/src/Frontend/F ... -aster.pdf
Het business plan is gebaseerd op de tariefmethodologie van de digitale meter zoals ingevoerd op 1 juli 2019. In deze methodologie blijft het principe van de terugdraaiende teller voor de energieprijs en de taksen, bijdragen en supplementen behouden.
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

Als ik een sociale woning zou huren zou ik hier niet onverdeeld gelukkig mee zijn.

30€ per maand extra huur, om die in je stroomrekening uit te sparen moet je toch (zeker toekomstgericht met de nieuwe tariferingen) al behoorlijk wat moeite gaan doen.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°
zonvoorelk
Senior lid

Bericht door zonvoorelk »

In hun prospectus staat dat ze ongeveer 14000 installaties per jaar gaan verwezenlijken. In de verwachtingen van de Vreg houdt men rekening met een toename van het aantal zonnepanelen van 200000 op 10 jaar. Met deze extra verwezenlijken kan men dus gedurende de eerste 4 jaar ongeveer 34000 installaties per jaar verwachten. Na die 4 jaar nog 20000 per jaar. Zo rooskleurig ziet het er dus niet uit voor zonnepaneelinstallateurs als je dit vergelijkt met de 50000 die ze dit jaar geplaatst hebben. Zo'n project zal dus zeer welkom zijn voor installateurs. Voor sociale tarieven geldt het capaciteitstarief niet en blijft men genieten van de goedkoopste leverancier en distributiekost in Vlaanderen in kWh waardoor de besparing eerder gering zal zijn. Enkel de verminderde kost door minder afname van het net telt hier. Voor enkelvoudig tarief was het sociaal tarief 0.15€/kWh in september. Als de huurprijs 30€ x12 naar omhoog gaat moet er al minstens 2400 kWh minder verbruikt worden op een jaar om break even te zitten. Voor een installatie met 4800 kWh opbrengst en een verbruik in huis van 4800 kWh betekent dit een zelfconsumptie van 50%. Volgens mij moeilijk haalbaar.
Plaats reactie