Te lage energie-ambitie kost Vlaanderen miljoenen

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
m2ts
Senior lid
Installatie Land: België

Te lage energie-ambitie kost Vlaanderen miljoenen

Bericht door m2ts »

Zie De Standaard van vandaag.
De Vlaamse regering betaalt 22,5 miljoen aan Denemarken om een Europese boete wegens een tekort aan hernieuwbare energie te vermijden. In een Europese richtlijn is België, en indirect ook Vlaanderen, een bindende doelstelling opgelegd voor de productie van minimum 13 procent aan hernieuwbare energie. Het Vlaams Gewest zal die doelstelling eind 2020 niet halen, waarschuwde Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) al bij haar aantreden. (...)‘Voor alle duidelijkheid: ik had dit bedrag van 22,5 miljoen euro liever in Vlaanderen geïnvesteerd, zeker omdat het gaat om de afrekening van gemaakte engagementen die zonder mij aangegaan zijn in het verleden’, zegt Demir. ‘Het bevestigt wel dat we als Vlaanderen voorzichtig moeten zijn met het formuleren van onhaalbare doelstellingen.’ (...) Hoe dan ook is het geld verloren voor de Vlaamse hernieuwbare energie. Ter vergelijking, volgend jaar is er 92 miljoen beschikbaar uit de energiebegroting voor een nieuw premie voor zonnepanelen, voor middelgrote parken van zonnepanelen en windmolens, en voor groene en restwarmte. (...)
m2ts
Senior lid

Re: Te lage energie-ambitie kost Vlaanderen miljoenen

Bericht door m2ts »

En daarbij passend een artikel in De Morgen (wel achter betaalmuur):
Europa is ontgoocheld over het Belgische energie- en klimaatplan. Volgens een nieuw rapport van de Europese Commissie hangt het met spuug en paktou...
lennie
Master lid

Re: Te lage energie-ambitie kost Vlaanderen miljoenen

Bericht door lennie »

Dat verbaast me eerlijk gezegd niets.

En als de impact van de nieuwe regelgeving op de particuliere pv duidelijk zal worden zal het er niet op beteren vrees ik.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°
Plaats reactie