P1 poort op slimme meter nauwelijks gebruikt in NL

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
bartgo
Master lid
Installatie Land: België

Re: P1 poort op slimme meter nauwelijks gebruikt in NL

Bericht door bartgo »

Jef, nee ik had het over permanente verbruikers. Dat was mijn eerste stap: wegwerken van alle verbruik dat je niet strikt nodig hebt. Ventilatie van 130 m3/h naar 90 m3/h luchtverversing scheelt veel en voel je totaal niet. Je hebt ongeveer 30 per persoon nodig.

Led verlichting: hier zitten minimaal 10 voedingen die stroom van 230v naar 24v omzetten. Dat zijn permanente verbruikers die nu aangestuurd worden met sensoren in plaats van altijd aan te staan. De sensoren dienden vroeger enkel om het licht aan te laten gaan, en nu schakelen ze eerst de voeding in, wachten 1 sec, en schakelen dan het licht aan.

Stap 2 is nu idd pieken eruit krijgen. Al zijn er echt niet zo veel. De wp alvast niet. Enkel eigenlijk droogkast vaatwasser en inductiekoken.

Zeer goede niet technische oplossing is om vaatwasser en wasmachine op warm water aan te sluiten als ze dichtbij de bron staan en het dus niet te lang duurt voor warm water circuleert.
Wirehead
junior lid

Bericht door Wirehead »

Alle beetjes helpen he.. zo min mogelijk verbruiken is ook een sport ;-)
bartgo
Master lid

Bericht door bartgo »

We zijn hier dankzij analyse via de 'slimme meter' van Sma toch al van 10 MWh naar 8 MWh op jaarbasis gegaan. Nu is het tijd om te zoeken naar pieken maar eigenlijk valt dat enorm mee.

Enkel injectiepieken zijn hier met 15mwp Oost West op het dak wat groot.
JefdeWit
Senior lid
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Wirehead schreef: 01 sep 2020, 10:27 Alle beetjes helpen he.. zo min mogelijk verbruiken is ook een sport ;-)
Als je een PV-instalatie hebt lijkt het me meer aangewezen zoveel mogelijk van je eigen produktie te verbruiken dan zo weinig mogelijk.
Wirehead
junior lid

Bericht door Wirehead »

JefdeWit schreef: 01 sep 2020, 10:32
Wirehead schreef: 01 sep 2020, 10:27 Alle beetjes helpen he.. zo min mogelijk verbruiken is ook een sport ;-)
Als je een PV-instalatie hebt lijkt het me meer aangewezen zoveel mogelijk van je eigen produktie te verbruiken dan zo weinig mogelijk.
Als je 's nachts veel sluipverbruik hebt wanneer je panelen niet werken, lijkt het mij beter te weten waar het zit ;)
JefdeWit
Senior lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

bartgo schreef: 01 sep 2020, 10:19 Zeer goede niet technische oplossing is om vaatwasser en wasmachine op warm water aan te sluiten als ze dichtbij de bron staan en het dus niet te lang duurt voor warm water circuleert.
Iedere thuissituatie is natuurlijk anders.
Een vaatwasser kan je gemakkelijk programmeren of aanzetten dat hij op het gunstigste ogenblik in werking treedt.
Een moderne wasmachine moet in het slechtste geval zijn water doorgaans met 20°C opwarmen en hoogst uitzonderlijk met 50°C.
Het lijkt me gemakkelijker dat met koud water (vertrektemp 10-20°C) te doen dan met een WW-opslag.
De PV-gestuurde 2 WW buffers zitten hier doorgaans op 60-65°C. Dat is al te warm voor een wasmachine.
JefdeWit
Senior lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Wirehead schreef: 01 sep 2020, 10:35 Als je 's nachts veel sluipverbruik hebt wanneer je panelen niet werken, lijkt het mij beter te weten waar het zit ;)
Ik heb 's nachts geen sluipverbruik*. Alle nachtverbruik is louter functioneel (frigo's, diepvriezer,..).
Alle LEDverlichting werkt hier rechtstreeks op 230V. Dus geen balanstransfo's.
Totaal nachtverbruik minder dan 1 kWh tussen 23:00 en 07:00 uur.

*Sluipverbruik is voor mij het verbruik van toestellen die op dat ogenblik niet moeten werken.
De toestellen die dan aan de elektriciteit hangen moeten sowieso werken.
bartgo
Master lid

Bericht door bartgo »

JefdeWit schreef:
bartgo schreef: 01 sep 2020, 10:19 Zeer goede niet technische oplossing is om vaatwasser en wasmachine op warm water aan te sluiten als ze dichtbij de bron staan en het dus niet te lang duurt voor warm water circuleert.
Iedere thuissituatie is natuurlijk anders.
Een vaatwasser kan je gemakkelijk programmeren of aanzetten dat hij op het gunstigste ogenblik in werking treedt.
Een moderne wasmachine moet in het slechtste geval zijn water doorgaans met 20°C opwarmen en hoogst uitzonderlijk met 50°C.
Het lijkt me gemakkelijker dat met koud water (vertrektemp 10-20°C) te doen dan met een WW-opslag.
De PV-gestuurde 2 WW buffers zitten hier doorgaans op 60-65°C. Dat is al te warm voor een wasmachine.
Uiteraard met thermostatisch kraan en een directe korte lijn. 60 graden is al veel te veel. Ww van de zonneboiler hier tussen 43 en 57 beperkt.

Water opwarmen met zb is nu eenmaal veel efficiënter dan via pv of elektriciteit. En op geenenkele manier getaxeerd.
bartgo
Master lid

Bericht door bartgo »

JefdeWit schreef:
Wirehead schreef: 01 sep 2020, 10:35 Als je 's nachts veel sluipverbruik hebt wanneer je panelen niet werken, lijkt het mij beter te weten waar het zit ;)
Ik heb 's nachts geen sluipverbruik*. Alle nachtverbruik is louter functioneel (frigo's, diepvriezer,..).
Alle LEDverlichting werkt hier rechtstreeks op 230V. Dus geen balanstransfo's.
Totaal nachtverbruik minder dan 1 kWh tussen 23:00 en 07:00 uur.

*Sluipverbruik is voor mij het verbruik van toestellen die op dat ogenblik niet moeten werken.
De toestellen die dan aan de elektriciteit hangen moeten sowieso werken.
Wat een perfect leven he. Hier moest ik dus iets verzinnen en kon ik niet zomaar alle 24v led spots veranderen.

Sluipverbruik is ook een nas en een modem die snachts niet uit kunnen... Vanwege de domotica. De nas gaat wel uit trouwens maar wifi en modem kan helaas niet.

Ja ik ken je antwoord al Jef.
JefdeWit
Senior lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

bartgo schreef: 01 sep 2020, 10:57 Water opwarmen met zb is nu eenmaal veel efficiënter dan via pv of elektriciteit. En op geenenkele manier getaxeerd.
Dat betwijfel ik.
En bij mijn weten werkt een ZB ook niet zonder elektriciteit.
Ik werk met een geothermische diepteboring van 110 m en twee geïsoleerde kunststof waterbuffers om de eigen PV-overproduktie in op te slaan.
Energieaanvoer is dus redelijk stabiel en voor een groot deel weersonafhankelijk.
Daardoor ben ik nu reeds voor het grootste deel van het jaar onafhankelijk van externe energie.
Moest de terugdraaiende teller afgeschaft worden kan ik dat nog steeds opvangen door de PV-produktie te verdubbelen (desnoods een deel off grid om zomerinjectie te voorkomen). Uiteraard ga ik die kosten niet doen zolang de saldering nog voor 100% van toepassing is.
Mijn energierekening (incl. 2 EV's) is nl. voorlopig nog altijd negatief.
En 'uitstel' betekent op dat domein meestal nog goedkoper.
bartgo
Master lid

Bericht door bartgo »

Mijn ZB verbruikt 86W (pomp die de olie doet circuleren), per definitie alleen als de zon schijnt en die 86W dus instant van de pv komt. Verder geen omkijken naar (drukloos systeem). Niet getaxeerd dus. De warmte wordt tot 57 gr opgeslagen in 2x 500liter buffervaten. Indien nodig (november, december en januari) zorgt de wp voor verdere opwarming (van 40 tot 44 gr, max half uurtje draaitijd) om binnen de 5u na opwarming te gebruiken als douchewater en als vvw. Geen pieken.

Jij gebruikt dus pv om een geothermische wp (per definitie zwaarder dan een lucht/water) aan te drijven, die dan van elektriciteit warmte moet maken. Je slaat je elektriciteit dus op in de vorm van warmte, om daarna miniem gebruik van te maken onder de douche. Zelfs met COP factor 3 of pakweg 6 in jouw geval (perfecte leven), dan nog maak je toch een onnodige tussenstap via elektriciteit?

Mijn wp verbruikt standby al 20W tot 80W... weet je hoeveel de jouwe standby verbruikt?
JefdeWit
Senior lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

bartgo schreef: 01 sep 2020, 12:00 Mijn wp verbruikt standby al 20W tot 80W... weet je hoeveel de jouwe standby verbruikt?
Nee dat weet ik niet.
Ik ben alleen geïnterreseerd in de totale verbruikscijfers per 24 uur en in de afrekening gemeten over een jaar.
En dat is theoretisch 6 kWh per etmaal voor een binnentemp. van 18-21°C bij een buitentemp. van -10°C.
In de praktijk is het verbruik in de winterperiode nog nooit hoger geweest dan 4 kWh per etmaal.

Wat je met taxatie bedoelt weet ik niet.
Er wordt ook geen belasting geheven op de elektriciteit welke mijn PV-installatie opwekt. Laat staan op de nergie die ik daarvan zelf verbruik.

Als ik je uitleg goed begrijp heb je en een ZB en een PV-installatie en een WP.
Ik bereik hetzelfde resultaat met slechts 2 van de 3 installaties. Eén installatie minder waarmee ik problemen kan hebben.

Of het ene beter of slechter is dan het andere weet ik niet.
Ieder streeft naar het optimale resultaat voor zijn individuele installatie.

Maar we zitten nu we ver af van de P1 poort van de digitale meter. :D
O&O. ;-)
m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts »

Voor zo'n zaken is er ook OpenEnergyMonitor, met o.a. calculate on-site use, optimise demand matching, EV charging with variable charge rate and track heat pump performance. Van alles wat ik over zo'n projecten al heb gelezen lijkt deze me veelbelovend, met een uitgebreide community. Nu nog de tijd en energie vinden om dat te bestellen, te installeren en in te stellen.

Ik heb al geïnformeerd of ik bij onze warmtepomp deze in de toekomst kan aansturen, maar helaas: noch iets wat ze zelf aanbieden, noch een open API :(.
bartgo
Master lid

Bericht door bartgo »

De meeste warmtepompen hebben wel droogcontacten die je kunt sluiten of openen met bepaalde veranderingen tot gevolg. Kijk ook naar smart grid functie voor dat soort droogcontacten.
m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts »

Bedankt voor de tip bartgo :tu: ! Dat ziet er me wel iets technisch uit, maar op mijn 2DO staat sowieso eerst OpenEnergyMonitor. Daar zal ik al een vette kluif aan hebben.
Plaats reactie