Zielige vreg

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Bas
Master lid
Installatie Land: België

Re: Zielige vreg

Bericht door Bas »

Daan, Lennie en konsoorten. Leg eens uit hoe jullie de energiemix stabiel gaan houden zonder een digitale meter? Hoeveel investeringen zijn er dan nodig in extra centrale capaciteit? Hoeveel investeringen zijn er nodig in het netwerk? Hoeveel gaat onze elektriciteitsfactuur stijgen zonder? Of willen jullie dat uw zonnepaneleninstallatie op piekmomenten gewoon uitvalt? Of dat we meer met blackouts te maken krijgen in de toekomst? Of gaan we de klimaatdoelstellingen gewoon negeren en de boetes betalen?
Er zijn tal van implicaties die hierin meespelen, maar dan moet je wel verder kijken als jouw neus lang is...

Ik hoor in ieder geval graag jullie oplossingen.
DaanW schreef:
06 feb 2020, 15:42
Is er al iemand die concreet kan laten zien wat het verschil in kosten is tussen prosumententarief en de afrekening volgens het voorstel van de VREG. De VREG zou dit toch perfect moeten kunnen aantonen met echte cijfers. Welke eenheidsprijzen worden er gebruikt voor transport afname, transport injectie, distributie afname en distributie injectie en hoe zit het met de andere heffingen worden die op brutto- of netto-afname berekend?
Heeft iemand hier op al een duidelijk antwoord?
Ik heb die informatie opgevraagd bij de Vreg. Het leek me beter om geïnformeerd een discussie aan te gaan. Maar dat is blijkbaar eerder zeldzaam hier ;-)

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW »

Bas schreef:
06 feb 2020, 15:53
Ik heb die informatie opgevraagd bij de Vreg. Het leek me beter om geïnformeerd een discussie aan te gaan. Maar dat is blijkbaar eerder zeldzaam hier ;-)
Buiten wat algemene uitleg en standaard antwoorden, die je ook op websites kan lezen, heb ik van de VREG nog nooit een concreet antwoord gekregen op heel specifieke vragen.
'Kastje-muur'-antwoorden dat kunnen ze ook zeer goed. :-(
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Bas
Master lid

Bericht door Bas »

DaanW schreef:
06 feb 2020, 16:19
Bas schreef:
Buiten wat algemene uitleg en standaard antwoorden, die je ook op websites kan lezen, heb ik van de VREG nog nooit een concreet antwoord gekregen op heel specifieke vragen.
Mij hebben ze geantwoord met een V-Test uitziende berekening voor een specifieke situatie waar ik naar gevraagd had.
• Gegevens: 980 kWh zelfconsumptie – 2.520 kWh injectie – 2.520 kWh afname – postcode 9000
--> € 439,06 inclusief btw (licht afhankelijk nog van energieleverancier)

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW »

Bas schreef:
06 feb 2020, 16:33
DaanW schreef:
06 feb 2020, 16:19
Bas schreef:
Mij hebben ze geantwoord met een V-Test uitziende berekening voor een specifieke situatie waar ik naar gevraagd had.
• Gegevens: 980 kWh zelfconsumptie – 2.520 kWh injectie – 2.520 kWh afname – postcode 9000
--> € 439,06 inclusief btw (licht afhankelijk nog van energieleverancier)
En ken jij ondertussen jou exacte zelf consumptie? Is jou afname en injectie steeds gelijk. Wat zijn concreet de eenheidsprijzen voor transport en distributie voor afname en injectie. En hoe zit het met de diverse heffingen?

Wij hebben sociaal tarief (beschermde klant) en daar was een aantal maanden geleden nog geen uitsluitsel over hoe ze dat concreet gingen afrekenen. Maar één zin was wel zeer verontrustend.
Geachte heer ...

1) Sociaal tarief

Het sociaal tarief voor elektriciteit en/of aardgas is een gunstiger tarief voor personen of gezinnen die behoren tot bepaalde categorieën. Het sociaal tarief is bij alle energieleveranciers en distributienetbeheerders hetzelfde. De CREG legt om de 6 maanden de prijs vast.
Vanaf de plaatsing van een digitale meter zullen gezinnen die recht hebben op het sociaal tarief in principe op hun werkelijke afname van het net afgerekend worden in plaats van op hun gecompenseerde afname.

Let op, we houden momenteel een publieke bevraging om de tariefmethodologie aan te passen. Het zou de bedoeling zijn om het prosumententarief aan te rekenen tot aan de eerste meteropname na 31 december 2019 ook al heeft de prosument een digitale meter. Zolang het prosumententarief van toepassing is, betaalt u enkel nettarieven voor uw nettoverbruik. Nadien betaalt u zoals iedereen nettarieven op basis van uw brutoverbruik.

Het sociaal tarief is echter een federale bevoegdheid. We zullen de gevolgen van de plaatsing van een digitale meter onder de aandacht brengen van de CREG, de bevoegde regulator.

Voor de andere componenten van de factuur (elektriciteitsprijs en heffingen) voorziet de Vlaamse Regering in een overgangsperiode van 15 jaar.

Over zowel het voorstel van de VREG als dat van de Vlaamse Regering is nog niets definitief beslist.
En toen ging de VREG ook nog eens in beroep tegen de beslissing van de Vlaamse regering om die '15 jaar recht op terugdraaiende teller' aan te vechten. :-(

Misschien toch nog eens vragen of ze ondertussen al een regeling met de CREG hebben en hoe ze hun plannen voor een capaciteitstarief wensen te implementeren in de sociale tarieven.
Want iemand die terug levert, afrekenen op brutto afname is echt van de pot gerukt en klinkt totaal ongeloofwaardig. :eek:

Positief is wel deze melding
Jouw meterinstallatie staat nog niet op onze planning om uit te rusten met digitale meters

De status beschermde afnemer zou daarvoor wel eens de reden kunnen zijn.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

LvA
lid

Bericht door LvA »

Bas schreef:
Daan, Lennie en konsoorten. Leg eens uit hoe jullie de energiemix stabiel gaan houden zonder een digitale meter? Hoeveel investeringen zijn er dan nodig in extra centrale capaciteit? Hoeveel investeringen zijn er nodig in het netwerk? Hoeveel gaat onze elektriciteitsfactuur stijgen zonder? Of willen jullie dat uw zonnepaneleninstallatie op piekmomenten gewoon uitvalt? Of dat we meer met blackouts te maken krijgen in de toekomst? Of gaan we de klimaatdoelstellingen gewoon negeren en de boetes betalen?
Er zijn tal van implicaties die hierin meespelen, maar dan moet je wel verder kijken als jouw neus lang is...

Ik hoor in ieder geval graag jullie oplossingen.
DaanW schreef:
06 feb 2020, 15:42
Is er al iemand die concreet kan laten zien wat het verschil in kosten is tussen prosumententarief en de afrekening volgens het voorstel van de VREG. De VREG zou dit toch perfect moeten kunnen aantonen met echte cijfers. Welke eenheidsprijzen worden er gebruikt voor transport afname, transport injectie, distributie afname en distributie injectie en hoe zit het met de andere heffingen worden die op brutto- of netto-afname berekend?
Heeft iemand hier op al een duidelijk antwoord?
Ik heb voor mezelf uitgerekend wat het nieuwe tarief zou kosten en vergeleken met actuele en vroegere tarief.
Omdat ik ook een WP heb, heb ik de berekening ook gedaan zonder warmtepomp en heb dus beiden gevisualiseerd in de grafiek hieronder.
NOTA: in de actuele berekening met prosumententarief heb ik de omvormer steeds met trappen van 500 W gedimensioneerd en steeds tot 25% kleiner dan de capaciteit zonnepanelen in Wpiek. Daarmee kom je aan de vlakke stukken in de grafiek bij het prosumententarief.
De grafiek is zo gedimensioneerd dat je kan zien met welke investering in Wpiek je welk factuurbedrag bekomt. Ik heb de prijs van November 2019 genomen van Ecopower met netverdeler Intergem.
oranje lijn is factuur als je geen recht meer hebt op prosumententarief (15 jaar bescherming) en je geen batterij installeert.
groene lijn is factuur als je een batterij installeert en kiest voor afschaffing prosumententarief
blauwe lijn is factuur als je kiest voor prosumententarief
Opmerking: Je ziet dat zonder warmtepomp (constant verbruiksprofiel) je altijd beter bent met batterij en zonder prosumententarief en als je een warmtepomp hebt (versterkt verbruik in de 2 eerste en laatste maanden van het jaar) dan moet je al dubbel zoveel zonnepaneelvermogen (Wp) installeren om het prosumententarief te evenaren
Afbeelding24.jpg
Punt A = is de ideale investering indien prosumententarief en geen warmtepomp
Punt B = ideale investering indien prosumententarief en warmtepomp
Punt C = investering in Wpiek zonnepanelen indien batterij aanwezig is en je ook een warmtepomp hebt en dat je dezelfde factuurhoogte wil behouden als met prosumententarief.

Natuurlijk is deze analyse gedaan met de verbruiken die ik heb en dit kan voor iedereen verschillen. Maar als grosso modo 3000 kWh/jaar verbruikt voor normale toepassingen en als je daarbovenop een warmtepomp hebt die ongeveer 1500 kWh verbruikt dan kan deze grafiek u wel een richting geven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Bas
Master lid

Bericht door Bas »

Hier een lijst van commercieel courante tools voor de digitale meter die volgens sommigen op dit forum amper beschikbaar zijn:
https://maakjemeterslim.be/nl/ems

En verbruiks- en injectie informatie ook gratis digitaal te raadplegen bij Fluvius.
https://pers.fluvius.be/fluvius-maakt-d ... dpleegbaar#

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

:tu:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Bas schreef:
17 feb 2020, 11:37
Hier een lijst van commercieel courante tools voor de digitale meter die volgens sommigen op dit forum amper beschikbaar zijn:
https://maakjemeterslim.be/nl/ems

En verbruiks- en injectie informatie ook gratis digitaal te raadplegen bij Fluvius.
https://pers.fluvius.be/fluvius-maakt-d ... dpleegbaar#
Ten eerste stond die link al op dit eigenste forum ;-) en als je die links zelf geraadpleegd hebt zie je ook dat er bijna nergens prijzen bijstaan.
Als je verder gaat op die links kom je meestal bij NL-bedrijven uit. De vraag is dus nog maar of deze betalende uitbreidingen (de meeste laten blijkbaar niet veel meer zien dan tools welke je nu ook al in je meterkast kan plaatsen en/of het gratis platform van de digitale meter aangeboden door Fluvius) ook (al) geschikt zijn voor de Vlaamse DM en of hun extra kostprijs een meerwaarde biedt.
Enerzijds zegt Fluvius in hun documentatie dat de Vlaamse DM voldoet aan de NL-standaard maar anderzijds zeggen ze dan weer dat er voor de Vlaamse markt aanpassingen gebeurt zijn. Allemaal - en zeker voor de doorsnee consu/prosument - een beetje warrig verhaal.
Bovendien is het "filmpje over de DM" en de summiere DM-handleiding van Fluvius ook al één en al verwarring tov de reële situatie.

Bas
Master lid

Bericht door Bas »

Mijn excuses dat ik die ene link van 2 dagen geleden gemist heb. Met de rest van jouw uitleg maak je het inderdaad meer verwarrend dan nodig. Ik gaf gewoon de link naar de tools. In hoeverre deze interessant zijn voor iemand en welke tool hij moet kiezen, laat ik aan de persoon zelf over.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

ivob schreef:
17 feb 2020, 13:34

Ten eerste stond die link al op dit eigenste forum ;-) en als je die links zelf geraadpleegd hebt zie je ook dat er bijna nergens prijzen bijstaan.
Als je verder gaat op die links kom je meestal bij NL-bedrijven uit. De vraag is dus nog maar of deze betalende uitbreidingen (de meeste laten blijkbaar niet veel meer zien dan tools welke je nu ook al in je meterkast kan plaatsen en/of het gratis platform van de digitale meter aangeboden door Fluvius) ook (al) geschikt zijn voor de Vlaamse DM en of hun extra kostprijs een meerwaarde biedt.
Enerzijds zegt Fluvius in hun documentatie dat de Vlaamse DM voldoet aan de NL-standaard maar anderzijds zeggen ze dan weer dat er voor de Vlaamse markt aanpassingen gebeurt zijn. Allemaal - en zeker voor de doorsnee consu/prosument - een beetje warrig verhaal.
Bovendien is het "filmpje over de DM" en de summiere DM-handleiding van Fluvius ook al één en al verwarring tov de reële situatie.

Niet elke P1 kabel die je in NL kan kopen werkt met de DSRM5 standaard die Fluvius uitrolt.
Ik denk dat dit ook wel duidelijk is in dit draadje
viewtopic.php?f=46&t=21967

Ook bepaalde platformen gaan niet werken omdat deze gekoppeld zijn aan NL leveranciers.
De info die wordt aangeboden veroorzaakt enkel maar meer verwaring en je wordt als het ware met een kluitje in het riet gestuurd.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

ivob
Master lid

Bericht door ivob »

DaRkMaN_FX schreef:
17 feb 2020, 14:22
Ook bepaalde platformen gaan niet werken omdat deze gekoppeld zijn aan NL leveranciers.
De info die wordt aangeboden veroorzaakt enkel maar meer verwaring en je wordt als het ware met een kluitje in het riet gestuurd.
Ha, toch iemand die het begrijpt. :-) :tu:

ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Bas schreef:
17 feb 2020, 14:15
Mijn excuses dat ik die ene link van 2 dagen geleden gemist heb. Met de rest van jouw uitleg maak je het inderdaad meer verwarrend dan nodig. Ik gaf gewoon de link naar de tools. In hoeverre deze interessant zijn voor iemand en welke tool hij moet kiezen, laat ik aan de persoon zelf over.
Excuses zijn overbodig. Was een "tongue in cheek" opmerking.
En een consument kan zich beter terdege informeren of iets een meerwaarde betekent of niet (ook al is het verwarrend) dan hals over kop in een verhaal mee te stappen zonder de gevolgen ervan te kennen.

Plaats reactie