Vlaamse energieregulator vecht keuzemogelijkheid digitale meters aan...

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Bas
Master lid
Installatie Land: België

Re: Vlaamse energieregulator vecht keuzemogelijkheid digitale meters aan...

Bericht door Bas » 13 aug 2019, 20:05

blsq1970 schreef:
13 aug 2019, 19:09
Laat jij je opjagen door een stel milieu-activisten. Bas kan nog altijd alleen maar optellen en kan nog steeds niet aftrekken (nihil novum sub sole). Ivob moet altijd het laatste woord hebben, ook al is het gewoon bs (nihil novum sub sole)
Wie moet er nu het laatste woord hebben? Ivob geeft tenminste een onderbouwde mening, jij zaagt en klaagt gewoon zonder enige geldige argumenten.

En aub, verhelder ons. Wat is er fout aan mijn berekening? Anderen mogen mij dit ook steeds melden, ik leer graag bij.
Dat jouw berekening niet klopt, heeft iedereen al gezien... jij rekent enkel met zomerdagen en vergeet klakkeloos dat er ook opbrengst is in de andere seizoenen en nog belangrijker, dat deze (lage) opbrengst voor een groot deel direct verbruik is (sluimerverbruik). de werkelijkheid is dat jouw uitkomst nog niet de helft bedraagt van de werkelijkheid. van een foutenmarge gesproken...
jij blijft steeds maar vertellen dat ik niet kan 'aftrekken', maar een echte inhoudelijke reactie heb je nog niet gegeven. ik heb je er meermaals om gevraagd, ook in een pb om de anderen op dit forum niet te storen, maar ook toen kwam er geen inhoudelijke reactie en dreigde je mij te 'melden'. :roll:

P.S. Latijn schrijven laat je niet slimmer lijken hoor. En in wie zijn boekje 'eerwaarde heer' een belediging is, snap ik ook niet. ik heb misschien wel wat forse taal gebruikt, waarvoor mijn excuses aan lennie

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 13 aug 2019, 20:38

Heren toch, ben ik een daagje niet op het forum en dan wordt mij verweten dat ik met twee maten en twee gewichten modereer, lijkt mij nogal moeilijk als ik niet aanwezig ben.
Over negatief denken gesproken :roll:
Misschien beter de boel hier even op slot zetten en morgen alle off topic verwijderen.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 14 aug 2019, 07:54

Voor alle mensen die twijfelen aan het voordeel van zonnepanelen.
Ik heb al 10 jaar zonnepanelen voor+- 5000kw/h. Ik verbruik ook zoveel en ik betaal 77 euro elke 2 maand. Totaal: 462€ / jaar. Ik weet niet hoeveel iemand betaalt voor 5000 kw/h maar toch meer, denk ik.

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 14 aug 2019, 09:41

wwfje schreef:
14 aug 2019, 07:54
Voor alle mensen die twijfelen aan het voordeel van zonnepanelen.
Ik heb al 10 jaar zonnepanelen voor+- 5000kw/h. Ik verbruik ook zoveel en ik betaal 77 euro elke 2 maand. Totaal: 462€ / jaar. Ik weet niet hoeveel iemand betaalt voor 5000 kw/h maar toch meer, denk ik.
In Lovenjoel minimum €1110 voor 2000 kWh dag en 3000 kWh nacht volgens de V-Test. :tu: $*

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 14 aug 2019, 09:57

Zo heren het is weer een beetje opgekuist, ik hoop dat iedereen nu wel goed heeft geslapen en we het hier vandaag beleefd gaan houden?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 14 aug 2019, 16:03

janus schreef:
14 aug 2019, 09:57
Zo heren het is weer een beetje opgekuist, ik hoop dat iedereen nu wel goed heeft geslapen en we het hier vandaag beleefd gaan houden?
:tu: on topic

Ik vrees dat deze trend niet meer tegen te houden is zoals ivob reeds over gesproken heeft.
Politiekers laten de kiezers in de kou staan, dus reken ook niet op hen om het energiebeleid te wijzigen.

Voor mij persoonlijk is een batterij (3-fase net + WP) een onbegonnen investering en wacht ik even mijn huishoudelijk verbruik piekmetingen af.
Zo kan ik de toekomst mijn verbruikers op 1 fase verplaatsen en daarop "mogelijks" een batterij aansluiten.

Heeft er iemand al nagedacht over de brandveiligheid / warmte ontwikkeling van batterijen etc... ?
Ik lees toch over degradatie bij te hoge batterij temperaturen.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

Jompy
lid

Bericht door Jompy » 14 aug 2019, 17:41

DaRkMaN_FX schreef:
14 aug 2019, 16:03
janus schreef:

Ik vrees dat deze trend niet meer tegen te houden is zoals ivob reeds over gesproken heeft.
Politiekers laten de kiezers in de kou staan, dus reken ook niet op hen om het energiebeleid te wijzigen.

Voor mij persoonlijk is een batterij (3-fase net + WP) een onbegonnen investering en wacht ik even mijn huishoudelijk verbruik piekmetingen af.
Zo kan ik de toekomst mijn verbruikers op 1 fase verplaatsen en daarop "mogelijks" een batterij aansluiten.

Heeft er iemand al nagedacht over de brandveiligheid / warmte ontwikkeling van batterijen etc... ?

Idem! Zelfde situatie hier.
Maar zolang er niets beslist is of de 15 jaar terugdraaiende teller al dan niet wordt afgeschaft. Gebruik ik het net als kosteloze batterij. En meer als afwachten kan ik niet doen.
Ja ik heb een 6800 per jaar verbruik(WP). En opbrengst 7000 ZP nu.

Ik versta de frustraties van sommige wel hoor. Je staat machteloos als er plots andere voorwaarden worden voorgeschreven van hogeraf. Ja die eigenlijk totaal misplaatst zijn en die geen rekening houden met de behoeften van de normale mens. En die helemaal niet flexibel zijn voor mensen met WP. Zonneboiler of wat dan ook...

Anticiperen waar dat mogelijk is kunnen we doen. En tot dan kunnen we eigenlijk alleen afwachten tot er een beslissing boven ons hoofd gaat genomen worden. Waar we geen inbreng in hebben...

Maar zoals hier gezegd. We leven nu. En idd wat als!
Pakken wat je kan.

Jompy

wwfje
Senior lid
Contacteer:

Bericht door wwfje » 14 aug 2019, 18:34

In Lovenjoel minimum €1110 voor 2000 kWh dag en 3000 kWh nacht volgens de V-Test. :tu: $*
Bedankt voor deze info, Bas

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 14 aug 2019, 22:24

Het is niet omdat de binneninstallatie 3f is dat je geen accusysteem kan plaatsen op 1f. Het is de som van de 3f die gebruikt worden voor de tellerstanden. Er kunnen dus gerust 2 fasen stroom gebruiken van het net als de derde fase evenveel injecteert gaat noch de tellerstand van injectie noch deze van afname omhoog.
Ogenblikkelijke waardes geven de correcte stromen weer maar dit wordt nergens bijgehouden in de teller.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 15 aug 2019, 10:19

! Bericht van: janus
verwijdert wegens off topic
Laatst gewijzigd door blsq1970 op 15 aug 2019, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 15 aug 2019, 10:24

bruma schreef:
14 aug 2019, 22:24
Het is niet omdat de binneninstallatie 3f is dat je geen accusysteem kan plaatsen op 1f. Het is de som van de 3f die gebruikt worden voor de tellerstanden. Er kunnen dus gerust 2 fasen stroom gebruiken van het net als de derde fase evenveel injecteert gaat noch de tellerstand van injectie noch deze van afname omhoog.
Ogenblikkelijke waardes geven de correcte stromen weer maar dit wordt nergens bijgehouden in de teller.
Een teller telt de kWh dus een waarde die de gemiddelde kW voorstelt die je gedurende een uur verbruikt. Dus als je 1 kWh verbruikt is het net alsof je continue 1000 W verbruikt gedurende een uur. En dit is de som van de verbruikte kW in dat uur over alle 3 fasen afzonderlijk.

Ze meten wel de correcte stromen (voor elke fase want de som van alle stromen op 3 f is nul zoals je zou moeten weten) voor elke fase, maar dit wordt geconverteerd naar aantal kW per uur voor alle 3 fasen tesamen. In een klassieke meter gebeurde dit met magneten per fase die een schijf lieten ronddraaien. Het aantal omwentelingen bepaalde de meterstand via enkele tandwieltjes. Des te meer stroom des te sterker het magnetisch veld en des te sneller de schijf ronddraaide. Kon nooit misgaan.

Als je dus met 1 f werkt wordt dus toch nog altijd netjes je injectie en je afname voor die fase geregistreerd en meegerekend (allé het is te zeggen dat hopen we dan maar want met zaken zoals de harmonischen die zich op het net voordoen door al die frequentieregelaars en omvormers valt er nog heel wat over te zeggen)

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 15 aug 2019, 10:37

Je uitleg is juist maar je conclusie is wat vreemd, want je geeft geen verklaring waarom het bij een 3fase meter anders zou zijn.
.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 15 aug 2019, 10:46

DaRkMaN_FX schreef:
14 aug 2019, 16:03
janus schreef:

Ja, met een Li-ion batterijsysteem moet verdorie goed uitkijken. Dit betekent voldoende controle over de laadspanning en controle of de batterij vol zit. Voldoende beschermd tegen vochtigheid. Smeltdraden om ingeval van problemen de individuele cellen af te sluiten etc. Het is in ieder geval raadzaam een dergelijk opstelling in een aparte schuur ver van je huis te plaatsen. Zoek de voorbeelden van een brandende telefoonbatterij of Tesla maar eens op op Youtube.

Onbegonnen inderdaad, want buiten de batterij(en) heb je dus ook nog de laadinrichting nodig en een omvormer om de gelijkspanning om te vormen naar wisselspanning (en stroom).

En dan een dergelijke investering doen in een landje waar rechtsonzekerheid troef is (de regelingen voor zonnepanelen zijn de afgelopen 5 jaar al minstens 5 X veranderd) doet mij inderdaad besluiten dat je er beter niet aan kan beginnen.

blsq1970
Senior lid

Bericht door blsq1970 » 15 aug 2019, 10:47

janus schreef:
15 aug 2019, 10:37
Je uitleg is juist maar je conclusie is wat vreemd, want je geeft geen verklaring waarom het bij een 3fase meter anders zou zijn.
Omdat de harmonischen voor storing zorgen op het signaal van een fase (stroom X spanning) en dus voor een afwijkende meting. Is trouwens de reden waarom een elektriciteitscentrale de output regelt in functie van het reactieve vermogen en niet meer op basis van het actieve vermogen.

Voor een particuliere verbruiker speelt het blijkbaar geen rol of die een foute meting van zijn afgenomen vermogen heeft.

Nochtans had men evengoed het aloude principe van de ferrarismeter kunnen blijven gebruiken, maar op basis van de tandwieltjes (hall sensor die het aantal omwentelingen van een tandwiel meet) het vermogen kunnen doorgeven.
Echter kon men de injectie niet apart meten en daar gaat het hem uiteindelijk om.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 15 aug 2019, 11:17

Waarom geef je geen antwoord op de vraag?
Je begint nu plots over dingen die er niets mee te maken hebben.
.

Plaats reactie