Artikel: Angst voor slimme meter zorgt voor terugval zonnepaneelverkoop

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
Bas
Master lid
Installatie Land: België

Re: Artikel: Angst voor slimme meter zorgt voor terugval zonnepaneelverkoop

Bericht door Bas » 25 mar 2019, 12:54

Christiaan schreef:
25 mar 2019, 12:49
Bas schreef:
25 mar 2019, 12:27
Sommigen zien de zon, sommigen enkel het donker $*
PS: de bovenstaande uitleg is een mening, ook al wordt deze als waarheid verkondigd. Ik denk dat deze meetgegevens zeker gebruikt kunnen worden in de energie/CO2 besparing. Maar ik ben dan ook een "statistiek neuker". Normaal taalgebruik is blijkbaar toch moeilijk...
Dat is een even normaal taalgebruik zoals het begrip "miereneuker" ingeburgerd is. Miereneuker staat in Van Dale.
Maar statistiek neuker vind ik niet in de Van Dale? Dus toch niet even normaal taalgebruik? Of ben ik nu een mierenneuker? :lol:
on topic

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 25 mar 2019, 13:22

( jaja Bas , we zijn hier al langere tijd off topic bezig :roll: )

Ik zie wel een toepassing om de netinjectie in real time exact te kunnen meten, maar dan moet je batterijen van de DNB op laagspanningsniveau erbij halen. Die kunnen dan bepalen in hoeverre ( en met hoeveel kWh ) de lokale batterij bvb. naast de laagspanningscabine, 's nachts bijgeladen moet worden om de dag daarop 's avonds niet leeg te geraken aan de hand van de geschatte geinjecteerde stroom die op die dag zal gevraagd worden. Of eigelijk ook weer niet, dat kan een "intelligent" net ook automatisch regelen.

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 25 mar 2019, 14:08

lees ...van de geschatte stroom die op die dag geinjecteerd zal worden. ipv. ...van de geschatte geinjecteerde stroom die op die dag zal gevraagd worden.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 25 mar 2019, 21:15

Christiaan schreef:
24 mar 2019, 21:36
Houtkachels en pellet kachels mag je binnen een tiental jaar ook vergeten .... :-|
Aha, daar heb je hem weer, de beroemde glazen bol van C. :roll:

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 25 mar 2019, 21:26

lennie schreef:
25 mar 2019, 09:01
@ivob
Nou ja dat is toch kort door de bocht.

Een groot stuk (zo niet het grootste stuk) van het rendement van jou installatie wordt bepaald door die “periodieke rente”.
Niet iedereen kan daar aanspraak op maken en dan krijg je een heel ander “rekenmodel”.
Helemaal niet kort door de bocht. Ik maak gewoon mijn rekening. En wat ik kan/kon kunnen er velen. Je gaat toch niet beweren dat bepaalde subsidies en wetten speciaal voor mij geschreven werden of dat ik een uniek rekenmodel heb? :D
Mijn rendement wordt hoofdzakelijk bepaald door de gratis energie die ik nu al 8 jaar heb. Ja, in die jaren is de winst gezakt. Maar minder winst is nog altijd winst en geen verlies. Die "rente" is gewoon een leuke extra om de prosumentenvergoeding mee te betalen + met de overschot een spaarpotje aan te leggen om extra te investeren tegen dat de digitale meter en zijn eigen tarifering in voege gaat. Laat ze maar lachen (in een ander tocpic) met de PV bezitter. Ondertussen betalen ze wel al ieder jaar de volle pot voor hun energiefactuur en zitten ze nog te wachten op "Godot" om van hun zelf verklaarde "miserie" verlost te worden. Noem ik eerder groen lachen (van jaloezie?). :mrgreen:
Die winst kunnen ze me in elk geval nooit meer afnemen. De grootste klagers zijn meestal diegenen die altijd wel een reden vinden om zelf niets te moeten doen of niet te moeten investeren. En hun fustraties dan maak afreageren op zij die wel vooruit konden of wilden denken. Dat een aander een voordeeltje meer heeft is vooral NOOIT hun eigen fout. Nee, het is meestal nog toeval (sic) ook. :roll:

Dat niet iedereen aanspraak kan maken is een doodoener. Zo kan je blijven zeuren dat je geen aanspraak kan maken op een werkloosheidsuitkering, een ziekteverzekering, een pensioen, een woonbonus, een vrijsteling van OV, kindergeld,...... We dragen allemaal wel bij voor iets waar we zelf niet direct van kunnen profiteren. Nogal logisch. Moest iedereen evenveel kunnen profiteren als hij bijdraagt kunnen ze het systeem beter afschaffen en het systeem "ieder voor zichzelf" in voege laten gaan.

ps. Ik ben er deze week achter gekomen waar een deel van jullie belastingen naar toe gaan: die liggen verspreid doorheen de Sierra Nevada. :D :lol:

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 26 mar 2019, 10:55

Eventjes terug ^¨ ter informatie ....

Christiaan schreef:
22 mar 2019, 00:03

Berichtje van Eneco aan mijn adres :

Vanaf 17/06/2019 gelden de volgende prijzen:
Dagtarief: 12,85 €cent/kWh
Nachttarief: 10,30 €cent/kWh
Jaarlijkse vaste vergoeding: € 20,00
......
Zoals je kan merken, kunnen er verschillen zijn ten opzichte van je huidige tarieven. Je huidige tarieven zijn:
Voor elektriciteit: Vaste vergoeding van 20,00 €/jaar, prijs per kWh dagtarief van 8,80 €cent/kWh, nachttarief van 6,88 €cent/kWh.

Antwoord van Eneco naar het waarom ....

Beste Christiaan,

Bedankt voor je mail over de tarieven. Het klopt inderdaad dat de prijzen omhoog gaan, dit wordt door 2 dingen veroorzaakt. De eerste reden is dat de hele energiemarkt een stuk duurder geworden is. Daarnaast heb jij op dit moment nog een Oud-Eni product. We zouden dus eens kunnen kijken of het voordeliger is om over te stappen op een ander product.

Om er voor te zorgen dat je nog zo lang mogelijk van je huidige (sowieso goedkopere) tarieven kunt genieten, wil ik je adviseren om tussen 15 april en 10 mei even contact op te nemen, zodat we je per 1 juni om kunnen zetten.

En nu terug on topic ;-)

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 26 mar 2019, 23:36

En Eneco maar hopen dat je dat tegen dan vergeten bent :D
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 15 apr 2019, 13:52

YveST3 schreef:
26 mar 2019, 23:36
Toch niet :D Heb nu een contract vanaf 1 juni met 8,98 €cent/kWh dagtarief en 6,68 €cent/kWh daltarief, dus met een lager daltarief dan wat ik nu al had. ;-)

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 15 apr 2019, 15:44

Christiaan schreef:
15 apr 2019, 13:52
YveST3 schreef:
26 mar 2019, 23:36
Toch niet :D Heb nu een contract vanaf 1 juni met 8,98 €cent/kWh dagtarief en 6,68 €cent/kWh daltarief, dus met een lager daltarief dan wat ik nu al had. ;-)
Variabele of vaste prijzen in uw contract ?
Beide contracten genomen op mijnenergie.be, Octa+ komt als beste koop voor beide, heb 1500 kWh genomen voor dagtarief en 2000 kWh voor daltarief, een doodnormale Vlaams gezin :-)
Variabel : 5,08 €cent/kWh dagtarief en 5,08 €cent/kWh daltarief + 20 € jaarlijks abonnement
2019-04-15.png
.
Vast 3 jaar : 8,16 €cent/kWh dagtarief en 5,64 €cent/kWh daltarief + 50 € jaarlijks abonnement en - 12 €/jaar als je uw facturen betaald via domiciliëring
2019-04-15 (1).png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan » 15 apr 2019, 16:26

YveST3 schreef:
15 apr 2019, 15:44
...
Variabele of vaste prijzen in uw contract ?
Het zgn. "Eneco Zon & Wind Go" , vast voor 1 jaar , de tarieven die ik gaf zijn de prijzen inclusief 21 % BTW , factuur opgestuurd per e-mail ( of te betalen via een Europees SEPA mandaat ). Vaste vergoeding per jaar : €40 Euro . OCTA+ is dus inderdaad goedkoper. ;-)

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jeroen beeckx » 15 apr 2019, 20:10

on topic please?😉
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

Lenny
lid

Bericht door Lenny » 15 mei 2019, 15:25

ErikDD schreef:
23 mar 2019, 20:19
Ruimte zat dus voor de VREG om gebruikers van 100% hernieuwbare energie te ontzien en ALLE kosten ten gevolge van de energietransitie volgens het principe "De vervuiler betaald" te verdelen.
Klopt niet. De VREG kan niet kiezen welke kosten op welke energie verrekend moet worden.
Het is de Vlaamse regering die beslist heeft dat de REG-premies, GSC-kosten, straatverlichting,... via de distributiekosten elektriciteit verrekend moeten worden en niet via de gasfactuur.
De helft van de kosten die de VREG op de stroomfactuur moet afrekenen zijn 'exogene' kosten, dus opgelegd door de (r)overheid en daar kan noch de netbeheerder, noch de stroomproducent, noch de stroomleverancier en noch de VREG (die daar ook niet vrolijk van wordt) iets aan veranderen.
Uit de recent gepubliceerde 27 aanbevelingen van het "panel voor klimaat en duurzaamheid" haal ik het volgende:

- Faseer fossiele brandstoffen uit en versterk de uitbouw van hernieuwbare energie
- Maak werk van een flexibel en slim energiesysteem
- Zorg voor een gerichte financiering van de energietransitie

Een kaarsje branden voor de nodige "politieke moed" van onze politici om dit na de verkiezingen om te zetten in wetten en het gedeelte van de "distributiekosten" die eigenlijk "energietransitiekosten" zijn over te hevelen naar fossiele brandstoffen. 0,06 €/kWh voor fossiele energie tegenover 0,25 €/kWh voor hernieuwbare energie is toch al te gortig.

Plaats reactie