Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Nieuwe Weetjes, persberichten
Plaats reactie
lennie
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Publicatie compensatieregeling zonnepanelen (15 jaar)

Bericht door lennie » 11 okt 2018, 20:50

ivob schreef:
11 okt 2018, 12:45
En is je elektriciteit dan duurder of goedkoper dan zonder PV-installatie? Of is de elektriciteit nog steeds goedkoper via PV maar is de terugverdientijd wat langer dan onder de huidige regeling?
Het instant zelfverbruik blijft uiteraard gratis, maar voor alles wat je “uitgesteld” gaat verbruiken betaal je ca 2/3e van de normale stroomprijs.

Dat resulteert uiteraard in een verlenging van de terugverdientijd.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 11 okt 2018, 20:56

Giolovin schreef:
11 okt 2018, 20:47
Dan kunnen we ook enkel maar vaststellen dat een aparte tarifering voor een wp enkel maar een logische stap zou zijn. Een warmtepomp in de winter laten draaien op 2/3 van de totale elektriciteitsprijs lijkt mij niet echt een investeren die ooit kan terugverdiend worden. Integendeel het zal je geld kosten.
Er is helemaal niets logisch aan alle regeltjes die de vreg momenteel samen met de DNB’s aan het bedenken is. Dat de burger het rendement van zijn installatie regelgeving na regelgeving ziet zakken interesseert hun geen bal! Zoveel wordt mij alvast steeds duidelijker.
Alles draait er puur om dat de DNB’s hun greep (en hun winst) op het energielandschap willen behouden en liefst zelfs uitbreiden.
Het is niet voor niets dat ze momenteel al bij de vreg aan het lobbyen zijn om ook de regelgeving omtrent opslagsystemen te verstrengen/aan banden leggen.

dyckie
lid

Bericht door dyckie » 11 okt 2018, 21:06

lennie schreef:
11 okt 2018, 20:56
Giolovin schreef:
11 okt 2018, 20:47
Dan kunnen we ook enkel maar vaststellen dat een aparte tarifering voor een wp enkel maar een logische stap zou zijn. Een warmtepomp in de winter laten draaien op 2/3 van de totale elektriciteitsprijs lijkt mij niet echt een investeren die ooit kan terugverdiend worden. Integendeel het zal je geld kosten.
Er is helemaal niets logisch aan alle regeltjes die de vreg momenteel samen met de DNB’s aan het bedenken is. Dat de burger het rendement van zijn installatie regelgeving na regelgeving ziet zakken interesseert hun geen bal! Zoveel wordt mij alvast steeds duidelijker.
Alles draait er puur om dat de DNB’s hun greep (en hun winst) op het energielandschap willen behouden en liefst zelfs uitbreiden.
Het is niet voor niets dat ze momenteel al bij de vreg aan het lobbyen zijn om ook de regelgeving omtrent opslagsystemen te verstrengen/aan banden leggen.
Denk er ook aan dat de DNB's de dag van vandaag de beloftes die de politici hebben gedaan over de GSC en energiepremies moeten betalen aan de bevolking en dus zo hun winsten zien verdwijnen. Daarmee dat er baat bij is met andere tarifering voor zo hun verliezen te compenseren die ze door de beloftes van politici hebben. Want toen de GSC uitkwamen werden die betaald door vlaanderen.

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 11 okt 2018, 21:17

Dat klopt niet. De kosten van de gsc’s worden op een andere manier afgebouwd.

YveST3
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 11 okt 2018, 22:33

lennie schreef:
11 okt 2018, 20:44
Op de website vlaanderen.be staat letterlijk
“De compensatieregeling is niet van toepassing op de distributienettarieven. Het prosumententarief valt weg met de plaatsing van de digitale meter. De distributienettarieven zullen berekend worden op basis van de werkelijke hoeveelheid elektriciteit die u van het net afneemt.”

Dat geeft toch al duidelijk aan welke richting het uit gaat. Ook uit diverse documenten van de vreg blijkt dezelfde redenering.
En wat met de transportkosten ? te betalen of niet met die compensatieregeling ?
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°- 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

Ludanto

Bericht door Ludanto » 12 okt 2018, 09:14

Op 24/10 moet de VREG hun voorstel verdedigen in het Vlaams Parlement. Hopen dat er dan meer duidelijkheid komt.
https://radio2.be/de-inspecteur/zonnepa ... t-het-best

Ik had twee weken een offerte laten maken voor zonnepanelen (kostprijs een kleine € 12.000), maar ga nu toch wachten om die te tekenen..

Roeboe
Senior lid

Bericht door Roeboe » 12 okt 2018, 12:23

ivob schreef:
11 okt 2018, 12:42
Roeboe schreef:
11 okt 2018, 10:11
Emo politiek of niet, als de digitale meter er komt aan de voorwaarden zoals ze het nu proberen stil te houden. Dan komt er een houtkachel en gaat de warmtepomp uit voor verwarming als de zon niet schijnt.

In een latere fase zal er een batterij en e-wagen komen (wanneer rendabel) en haal ik een groot deel van mijn zonnepanelen van mijn dak. Deze komen op een ander dak losgekoppeld van het net, enkel om mijn wagen op te laden (of de batterij) die ook alleen daarvoor zal dienen. (Misschien nog wat tuinverlichting)

Heb al spijt dat ik een jaar geleden pv panelen legde en mijn volledige verbruik inclusief wp heb gedekt daarmee.
Het eerste is al een heel andere reactie dan gewoon je PV installatie van het dak gooien.
Voor het tweede wat is de reden dat je je e-auto dan niet gewoon laadt via de bestaande installatie? Wat is het voordeel ze los te koppelen van het net?
Waarom verhuizen naar een ander dak? Praktisch ga je er dan voor zorgen dat als de zon voldoende schijnt je vlug thuis bent met je auto om deze op te laden? Je bent dan waarschijnlijk één van de weinigen die dagelijks thuiswerk kan doen en niet tegen valavond thuis komt? Of ga je nog eens dubbel investeren en de (losgekoppelde) PV productie in een off gridbatterij laden en die energie dan weer overladen in de batterij van je auto?
Er gaat in de winter net zo weinig zonne-energie zijn voor je autobatterij dan voor je WP. Blijf je dan in de winter gewoon thuis? Voor je CV en SWW kan je inderdaad van WP nog overschakelen naar hout of een andere energiebron. Hoe ga je dat doen voor je e-car (zonder extra bij te betalen aan een extern laadpunt?).
Als je goed leest inderdaad een losgekoppeld batterij. Enkel voor de wagen, vaak is de auto thuis, we gebruiken beide de fiets 3 of 4/5 werkdagen.

2 laadpunten kan toch ook... 1 op het net en 1 op de batterij.

Ik zou dan mijn huidige installatie downscalen om wat er opgewekt is onmiddelijk te proberen verbruiken.
20x phonosolar 270wp
Solaredge se4k
Lummen, 147° ZO, plat dak 14°.

RoelandK
lid

Bericht door RoelandK » 12 okt 2018, 12:26

Ik vraag me af of het niet interessanter is om dan met een warmtepomp door de dag de woning te verwarmen (terwijl er niemand thuis is) om de stroom *op te gebruiken* en dan bv huis warmer te stoken dan nodig is, zodat als het afkoelt het toch langer warm blijft tot 's avonds dat je minder stroom moet kopen...
Diepenbeek - 16x SF 165-s op Zuid-oost (garage dak)

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 12 okt 2018, 13:03

RoelandK schreef:
12 okt 2018, 12:26
Ik vraag me af of het niet interessanter is om dan met een warmtepomp door de dag de woning te verwarmen (terwijl er niemand thuis is) om de stroom *op te gebruiken* en dan bv huis warmer te stoken dan nodig is, zodat als het afkoelt het toch langer warm blijft tot 's avonds dat je minder stroom moet kopen...
Dat zou inderdaad een mogelijkheid kunnen zijn. Echter algemeen brengen de zonnepanelen in de winter als je warmtepomp het meeste zal verbruiken waarschijnlijk zelfs daarvoor niet genoeg op en zal je alsnog stroom van het net halen.

ivanacke
Master lid

Bericht door ivanacke » 12 okt 2018, 13:50

Volgens mijn installateur komt de uitrol van de digitale meter er niet voor 2021 ; GOED NIEUWS ?? ; :?: :eek:
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

Luc6580
Senior lid
Contacteer:

Bericht door Luc6580 » 12 okt 2018, 13:53

ivanacke schreef:
12 okt 2018, 13:50
Volgens mijn installateur komt de uitrol van de digitale meter er niet voor 2021 ; GOED NIEUWS ?? ; :?: :eek:
Wat is zijn bron?

lennie
Senior lid

Bericht door lennie » 12 okt 2018, 15:30

ivanacke schreef:
Website vlaanderen.be:

“Bij eigenaars van zonnepanelen zal vanaf 2019 prioritair een digitale meter worden geplaatst.”

Het is toch duidelijk waar ze het meeste geld denken te kunnen gaan rapen?!

dyckie
lid

Bericht door dyckie » 12 okt 2018, 15:40

lennie schreef:
12 okt 2018, 15:30
ivanacke schreef:
Website vlaanderen.be:

“Bij eigenaars van zonnepanelen zal vanaf 2019 prioritair een digitale meter worden geplaatst.”

Het is toch duidelijk waar ze het meeste geld denken te kunnen gaan rapen?!
Daarstraks iemand van eandis gesproken en die zei ook dat ze volgend jaar worden geplaatst en dat bij mensen waar 2 meters hangen die nog appart nacht tarief hebben verdwijnt die exclusief nacht tarief meter ook overal en krijgt iedereen maar 1 meter met ofwel enkel dag tarief of dag en nacht tarief meter maar geen 2 meters meer.

Converse
lid

Bericht door Converse » 12 okt 2018, 16:21

Mijn installateur zei ook dat hier niks van aan is..
En daarna verwees hij naar dat je een audi van 30000euro ook niet terug zal verdienen.

Ik heb hem vriendelijk bedankt.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 12 okt 2018, 16:24

RoelandK schreef:
12 okt 2018, 12:26
Theoretisch een goed uitgangspunt maar waarschijnlijk in de praktijk moeilijk haalbaar in combinatie met een digitale teller die geen jaarcompensatieregeling meer zou kennen.
1. Met een WP in putje winter heb je al vlug 20 kWh per etmaal aan energie nodig. De productie van een 5 kVA omvormer ligt in die periode tussen de 0 en 9 kWh aan elektriciteit. Gezien ik in een bos woon is de productie dan nog eens geconcentreerd tussen 10:00 en 14:30 uur (in een woonwijk zal het niet veel anders zijn). En dan moet het al een heel heldere dag zijn zonder bewolking (anders ga je produceren in pieken waar een normaal elektriciteitstoestel niets aan heeft en al zeker een WP niet want die moet eerst druk opbouwen voor ze warmte kan beginnen afgeven dus die cyclus is niet zo maar telkens te onderbreken).
2. Met een WP heb je ofwel vloerverwarming. Werkt dat systeem interrumperend naar gelang de instraling van de zon? Als je een goed georiënteerde leefruimte hebt zou bij een vloerverwarming deze juist bij zonneschijn (door de rechtstreekse instraling) in lager regime moeten gaan draaien en niet hoger. Of je hebt een luchtverwarming. En daar is het heel moeilijk mee om warmte(gevoel) te bufferen. Dan heb je massa nodig.
3. Met een batterijpack zou je dat gedeeltelijk kunnen opvangen maar gezien de tegenstelling tussen de productie van een normale PV installatie in de winter, het gevraagde etmaal vermogen en kostprijs per kWh voor opslag van een batterij totaal niet rendabel. Als je al problemen maakt met betrekking tot de ROI van een PV-installatie mag je die configuratie dus in die optiek al helemaal vergeten.

De eenvoudigste oplossing lijkt mij om het "EN/EN" verhaal toe te passen ipv het "OF" verhaal. Verschillende technieken combineren en naargelang de toegepaste belastingen en de voor- en nadelen van ieder systeem daar op laten inspelen deze technieken alternerend toe passen.

Plaats reactie