installatie uitbreiden. Hoe wettelijk geregeld?

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
JefdeWit
Master lid
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Re: installatie uitbreiden. Hoe wettelijk geregeld?

Bericht door JefdeWit »

lennie schreef: 25 sep 2020, 12:32 Helaas wil mijn werkgever daar nog niet in meegaan.
Misschien overtuigen alles nog eens goed te laten herberekenen door de fiscale afdeling van het bedrijf? :D
Bij ons bedrijf geven ze die voordelen heus niet voor onze schone ogen hoor. :-)
Iedereen wordt er beter van.
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

lennie schreef: 25 sep 2020, 12:49 Binnen een lopend contract verandert er uiteraard niets. Maar bij elke nieuwe wagen wordt de berekening wel opnieuw gedaan. Door de lagere restwaarde (en de strengere co2 normen) is mijn huidige wagen dus maandelijks duurder dan mijn vorige. Waardoor ik bij mijn huidige (quasi identieke) wagen dus maandelijks extra moet betalen (budgetoverschrijding) terwijl de vorige perfect binnen budget viel.
Het is dus uiteraard niet enkel de restwaarde die voor de meerprijs zorgt, maar het is wel een van de factoren.
Dan ben ik volledig mee en zo werkt het hier ook.
Juist door de lagere restwaarde van een diesel, de strengere CO2 normen, de jaarlijkse taksen en onderhoud op een diesel werd bij een nieuwe leaseperiode de EV juist veel interresanter. Voor werkgever en werknemer. Binnen eenzelfde maandbudget (zelfs als dat toegepast wordt) krijg je voor hetzelfde budget veel meer BEV dan ICE.
Dus een reden te meer om voor een ICE te kiezen en niet voor een duurder geworden diesel.

Sommige leasemaatschappijen zijn inderdaad niet mee in dit verhaal.
Bij ons hebben ze de vorige leasemaatschappij dus ook deels buitengegooid en is men voor BEV overgestapt naar een leasemaatschappij met meer en voordeliger BEV aanbod.
4 à 5 jaar rij ik overigens nooit met een wagen. Op 3 jaar zit ik wel rond de 200.000km.
Is uiteraard persoonsgebonden.
Een standaarcontract is hier vier jaar. Op vraag van de gebruiker max. te verlengen (binnen de km's) tot vijf jaar.
Bij hogere werkgerelateerde km (tot 120.000 km voor benzine, 150.000 km voor diesel en bij een BEV is de max. al 80.000 km) wordt de auto idd vroeger vervangen.

Ingevolge Covid-19 (100% thuiswerk, na corona 80%) raken we de eigen produktieoverschotten zelfs niet meer kwijt in de EV's. :td:
lennie
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door lennie »

Ik denk dat het toch vooral binnen ons bedrijf is dat de geesten nog niet rijp zijn.

Het “perverse” aan het systeem is bovendien dat ik en mijn collega’s die veel op de baan zijn extra hard gestraft zijn dan diegenen met wat je als een salariswagen zou kunnen beschouwen. Door de vele kilometers zijn onze leasetermijnen immers veel korter waardoor de budgetoverschrijding op een kortere termijn betaald moet worden en de maandbijdrage dus nog eens extra omhoog gaat.

Er zal alleszins iets moeten gaan gebeuren: ofwel aan het beschikbare aanbod, ofwel aan de budgetten want volgend jaar worden de testmethodes nog een pak strenger.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

lennie schreef: 25 sep 2020, 13:09 Ik denk dat het toch vooral binnen ons bedrijf is dat de geesten nog niet rijp zijn.
Daar kan ik spijtig genoeg niets aan doen.

En het zijn niet alleen de bedrijven waar de geesten voor een omslag niet rijp zijn.
Wij zijn eerder de uitzonderingen dan de regel.
En ook op dit forum zijn er nog steeds die dat niet kunnen begrijpen en denken dat wij de regel zijn die nog een paar achterblijvers moeten meetrekken.

Je kan natuurlijk altijd overwegen van bedrijf of van sector te veranderen. Of voor jezelf te beginnen. Dan bepaal je grotendeels zelf de regels. ;-)
Bvandijk
Donateur
Donateur

Bericht door Bvandijk »

JefdeWit schreef: 25 sep 2020, 13:24
lennie schreef: 25 sep 2020, 13:09 Ik denk dat het toch vooral binnen ons bedrijf is dat de geesten nog niet rijp zijn.
Daar kan ik spijtig genoeg niets aan doen.

En het zijn niet alleen de bedrijven waar de geesten voor een omslag niet rijp zijn.
En ook op dit forum zijn er nog steeds die dat niet kunnen begrijpen en denken dat wij de regel zijn die nog een paar achterblijvers moeten meetrekken.

Je kan natuurlijk altijd overwegen van bedrijf of van sector te veranderen. Of voor jezelf te beginnen. Dan bepaal je grotendeels zelf de regels. ;-)
We zijn redelijk off-topic gegaan. Sorry daarvoor.

Ik bedoelde idd dat van te voren de lease maatschappij een inschattting van de afschrijving/restwaarde maakt en dat mee verekent in de prijs. Natuurlijk is dit dan 4-5 jaar vast.
Maar omdat het nog onzeker was, schatten ze het dus aan de hoge kant in.
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

JefdeWit schreef: 25 sep 2020, 13:24 Daar kan ik spijtig genoeg niets aan doen.
Dat weet ik wel.
JefdeWit schreef: 25 sep 2020, 13:24 En het zijn niet alleen de bedrijven waar de geesten voor een omslag niet rijp zijn.
Inderdaad. Ik stel me oprecht vragen hoe de "overheid" (VREG, Fluvius en consorten) de materie waarover we op dit forum al weken, maanden, discuteren op een inzichtelijke wijze aan de gemiddelde burger uitgelegd gaan krijgen. Ik bedoel maar... ikzelf probeer er me al een hele tijd in te verdiepen en raak meer dan eens de draad nog kwijt. Ik wil ze niet te eten geven die het niet zullen snappen en/of er geen bal om geven.
Ik vrees dan ook dat die nieuwe tariefformules veelal een maat voor niets zullen zijn en dikwijls op een platte tariefverhoging zullen neerkomen.
JefdeWit schreef: 25 sep 2020, 13:24 Je kan natuurlijk altijd overwegen van bedrijf of van sector te veranderen. Of voor jezelf te beginnen. Dan bepaal je grotendeels zelf de regels. ;-)
Dat zou ik kunnen ja... het gras is altijd groener aan de overkant hé...
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

lennie schreef: 25 sep 2020, 18:41 Inderdaad. Ik stel me oprecht vragen hoe de "overheid" (VREG, Fluvius en consorten) de materie waarover we op dit forum al weken, maanden, discuteren op een inzichtelijke wijze aan de gemiddelde burger uitgelegd gaan krijgen. Ik bedoel maar... ikzelf probeer er me al een hele tijd in te verdiepen en raak meer dan eens de draad nog kwijt. Ik wil ze niet te eten geven die het niet zullen snappen en/of er geen bal om geven.
Ik vrees dan ook dat die nieuwe tariefformules veelal een maat voor niets zullen zijn en dikwijls op een platte tariefverhoging zullen neerkomen.
Zelfde ervaring inzake 'zelf draad kwijtgeraken' en een groot deel die het niet 'snappen'. :D

En diegenen die het niet begrijpen zij heus geen mensen die er geen bal om geven en zelfs geen mensen die niet intelligent genoeg zijn om het te begrijpen. In face to face discussies sta ik steeds weer versteld hoe weinig kennis er zelfs is over de basis (en dan hebben we het zelfs niet over de diepere materie die hier af en toe opduikt) van de energieproblematiek en reglementering en toekomst hierrond.
En daar zitten zelfs ingenieurs, tandartsen,.... tussen. Toch allemaal mensen die gestudeerd hebben en het vermogen zouden moeten hebben hierover kennis te vergaren. Als zulke mensen al totaal niet meer mee zijn stel ik me vragen hoe je de 'massa' in dat verhaal gaat meekrijgen.
En Vlaamse en Belgische politici draaien voortdurend met de wind mee en ook een groot deel van hen geeft blijk totaal geen interesse te hebben in de problematiek en zelfs geen basisnotie van de gevolgen van hun beslissingen.

Het is niet voor niets of voor de sport dat ik afgehaakt heb op de 'groepsdynamiek'. Dat heeft een weloverwogen reden.
Plaats reactie