installatie uitbreiden. Hoe wettelijk geregeld?

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Bvandijk
Donateur
Donateur
Installatie Land: België

Re: installatie uitbreiden. Hoe wettelijk geregeld?

Bericht door Bvandijk »

Ik begrijp deze berekening totaal niet:

0.16 kWh per km * 0,27 kWh prijs = 4 cent per km.

Met mijn dieseltje gebruik ik 6 l op 100 aan 1.39 per liter = 8 cent per km

+ Nauwelijk onderhoud
+ hogere aanschaf maar minder afschrijving
+ geen wegenbelasting

Hoe kan de conclusie zijn dat elektrisch rijden duurder is?
Tom 35 schreef: 11 sep 2020, 12:32 De vraag die je gaat moeten stellen is hoe wil je die ev opladen ?
Gaat die overdag thuis in de stekker zitten als de zon schijnt of ga je die savonds insteken.

Als je weet dat de vreg hemel en aarde aan het bewegen is om die terugdraaiende teller af te schaffen zou ik daar maar al niet meer op rekenen.
Herinner je dat ooit gezegd is geweest dat de stand vd teller bij het opmeten van belang was, dit is na 10j al helemaal anders nu.
Dan is er het capaciteitstarief, wetende dat je energierekening sterk gaat oplopen als je veel energie op korte termijn vraagt moet je jezelf al gaan afvragen hoeveel stroom die ev trekt bij het opladen en welke impact die op je kosten heeft.

De vreg is daar opnieuw hemel en aarde aan het bewegen om het volk wijs te maken dat het niet duurder zal worden maar we weten met zijn allen hoe dat hier gaat, de aandeelhouders vd distributienetbeheerders hebben heel veel geld nodig door oa die taxshift en dat gaat van ergens moeten komen.

Ze zijn daarom al jaren met campagnes bezig dat zp houders profiteurs zijn, dat we 2 keer dat net gebruiken en dergelijke...

Als je weet dat een elektrische wagen wat betreft reeele kost om mee te rijden bijna 2 tot 3 keer zo duur dit samen met wat vreg van plan is zou ik toch even nadenken.
Ja de inschrijvingstax, onderhoud en de rijtaks zijn lager (zolang de massa die niet aanschaft want anders gaan de politici vaststellen dat er door de minder inkomsten een probleem is) maar de elektriciteitskost ligt bij een laadpaal aan 0.7 tot meer dan een euro/kwh en dan zwijgen we nog over de stevige meerkost van dergelijke voertuigen.
Met 0.16kwh/km komt dit neer op ongeveer 0.11€/km waar de fosiele brandstof iets van een 0.07€/km is.
Neem de meerkost van een volledig elektrische wagen op 20.000 euro (wat eigenlijk vele malen hoger is) / 10j / 15.000 km/jaar dan komt daar nog is 0.13€ bij.
De rijtaks zal iets compenseren maar zeker niet voldoende en hoe minder km je rijdt hoe duurder die ev wordt...

nog een kleine opmerking hierboven, de feedback die gegeven werd dat de tweede installatie ook recht zou hebben op 15j terugdraaiende teller klopt NIET. De eerste installatie is van tel, daarna stopt het.. Ik heb hetzelfde voor, mijn tweede installatie is 2j later geplaatst maw die zal maar 13j terugdraaiende meter hebben gehad.

De info vind je hier:

https://www.fluvius.be/nl/thema/meters- ... t-je-weten

Tom
JefdeWit
Master lid
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Bvandijk schreef: 24 sep 2020, 21:56 Hoe kan de conclusie zijn dat elektrisch rijden duurder is?
Waarschijnlijk omdat men zich blindstaart op de (nu nog) hoge verkoopsprijs van een grote EV en dit vergelijkt met een goedkope kleine diesel.
Het verbruik wordt voor de EV dan wel hoger maar de ROI van de Ev is dan hoger (omdat je appelen met peren vergelijkt).
En omdat de meeste autogebruikers in hun hoofd de omslag nog niet van marketingnoodwendigheden naar praktische noodwendigheden hebben kunnen maken. Ze willen voor hun EV nog altijd hetzelfde onafgebroken rijbereik (ook al hebben ze dat in de praktijk nooit tot zelden nodig) dan voor hun ICE. En dat moet uiteraard nog cash betaald worden.

Binnen vijf jaar is dat geen punt meer (als men vergelijkare auto's met elkaar gaat vergelijken).
Als de kostprijs van een accu onder de 100$/kWh zakt is een vergelijkbarte EV (ook in ROI) altijd goedkoper dan een auto op fossiele brandstof.

Een brandstofmotor is gewoon uitontwikkeld. Veel winst is daar niet meer uit te puren.
Een EV staat nog maar het begin. Jaar op jaar worden deze goedkoper en performanter.
Iedereen op dit forum in goede gezondheid gaat het omslagpunt nog daadwerkelijk meemaken.

Voor salariswagens (mede door de anders berekende fiscaliteit) is dat omslagpunt inmiddels al een feit.
Op 4 jaar (de gemiddelde gebruiksduur van een salariswagen) is een EV al veel goedkoper dan een vergelijkbare ICE.
Hoe duurder de auto hoe groter zelfs het voordeel (omdat in een duurdere auto de batterijkost minder doorweegt dan in een basic auto).
Binnen de 5 jaar zal de particuliere markt volgen.
Bvandijk
Donateur
Donateur

Bericht door Bvandijk »

Idd, ik ben de eerste die in mijn bedrijf nu een Ev heeft besteld (komt over 2 weken... Yeah..)
Toen ik daar een jaar geleden over begon waren de lease prijzen nog hoog met als argument van de lease maatschappij 'we weten niet of de restwaarde hoog genoeg is na 4 jaar'

Inmiddels is duidelijk dat er op elektrische wagens minder afschrijving is en begin ik me af te vragen of de restwaarde van een nieuwe diesel momenteel nog wel gegarandeerd is...
JefdeWit schreef: 25 sep 2020, 09:28
Bvandijk schreef: 24 sep 2020, 21:56 Hoe kan de conclusie zijn dat elektrisch rijden duurder is?
Waarschijnlijk omdat men zich blindstaart op de (nu nog) hoge verkoopsprijs van een grote EV en dit vergelijkt met een goedkope kleine diesel.
Het verbruik wordt voor de EV dan wel hoger maar de ROI van de Ev is dan hoger (omdat je appelen met peren vergelijkt).
En omdat de meeste autogebruikers in hun hoofd de omslag nog niet van marketingnoodwendigheden naar praktische noodwendigheden hebben kunnen maken. Ze willen voor hun EV nog altijd hetzelfde onafgebroken rijbereik (ook al hebben ze dat in de praktijk nooit tot zelden nodig) dan voor hun ICE. En dat moet uiteraard nog cash betaald worden.

Binnen vijf jaar is dat geen punt meer (als men vergelijkare auto's met elkaar gaat vergelijken).
Als de kostprijs van een accu onder de 100$/kWh zakt is een vergelijkbarte EV (ook in ROI) altijd goedkoper dan een auto op fossiele brandstof.

Een brandstofmotor is gewoon uitontwikkeld. Veel winst is daar niet meer uit te puren.
Een EV staat nog maar het begin. Jaar op jaar worden deze goedkoper en performanter.
Iedereen op dit forum in goede gezondheid gaat het omslagpunt nog daadwerkelijk meemaken.

Voor salariswagens (mede door de anders berekende fiscaliteit) is dat omslagpunt inmiddels al een feit.
Op 4 jaar (de gemiddelde gebruiksduur van een salariswagen) is een EV al veel goedkoper dan een vergelijkbare ICE.
Hoe duurder de auto hoe groter zelfs het voordeel (omdat in een duurdere auto de batterijkost minder doorweegt dan in een basic auto).
Bvandijk
Donateur
Donateur

Bericht door Bvandijk »

Maar: mijn vraag hier was specifiek over de berekening in aangehaalde post, daar komt men op een duurde energie kost per km, zonder aankoopprijs mee te nemen, dat is volgens mij gewoon fout.
Bvandijk schreef: 25 sep 2020, 09:57 Idd, ik ben de eerste die in mijn bedrijf nu een Ev heeft besteld (komt over 2 weken... Yeah..)
Toen ik daar een jaar geleden over begon waren de lease prijzen nog hoog met als argument van de lease maatschappij 'we weten niet of de restwaarde hoog genoeg is na 4 jaar'

Inmiddels is duidelijk dat er op elektrische wagens minder afschrijving is en begin ik me af te vragen of de restwaarde van een nieuwe diesel momenteel nog wel gegarandeerd is...
JefdeWit schreef: 25 sep 2020, 09:28

JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

JefdeWit schreef: 25 sep 2020, 09:28 Het verbruik wordt voor de EV dan wel lager maar de ROI van de EV is dan hoger (omdat je appelen met peren vergelijkt).
edit: typo
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Bvandijk schreef: 25 sep 2020, 09:57 Idd, ik ben de eerste die in mijn bedrijf nu een Ev heeft besteld (komt over 2 weken... Yeah..)
Bij een lease/bedrijfswagen maakt de restwaarde voor jou als gebruiker toch niet uit? Dat is de zorg van de leasemaatschappij.
Alleen de cataloguswaarde is voor jou van tel want daar wordt de VAA op berekend. En voor een EV is dat gemakkelijk te berekenen want er zijn geen bijkomende factoren (zoals CO2). Gewoon 4% van de cataloguswaarde van het voertuig.
Voor dezelfde VAA kan je dus al een veel duurdere EV gebruiken dan een ICE.
Als particulier zou ik al heel zeker geen diesel meer kopen.
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Bvandijk schreef: 25 sep 2020, 09:58 Maar: mijn vraag hier was specifiek over de berekening in aangehaalde post, daar komt men op een duurde energie kost per km, zonder aankoopprijs mee te nemen, dat is volgens mij gewoon fout.
Dat is het dan ook.
Weinig discussie mogelijk.

Je kan natuurlijk wel de voordeligste cijfers nemen voor een ICE en de meest negatieve situatie voor een EV om toch enigzins je weerstand te onderbouwen. :D
Het enige wat je dat oplevert is het gevoel dat je gelijk hebt maar dat je in je eigen vel snijdt. :D

Vorige week werd hier onze derde EV geleverd (ter vervanging van de eerste, dus nog twee in gebruik) en we laden deze zowel op verplaatsing (AC en DC), parking bedrijf (AC), shopping (DC) en thuis (AC). Tot drie jaar toe verschillende diesels en benzinewagens in gebruik gehad.
Kan dus best het een en ander vanuit de praktijk (en niet van horen zeggen of bevooroordeelde internetcommenaren) vergelijken.

Zoals eerder elders geschreven: onbekend maakt onbemind.
Het grootste nadeel aan de EV, vind ik, is dat eenmaal je er aan begint je niet meer terug kan.
De aangehaalde 'stilte' is niet echt het grootste voordeel (een EV is niet echt stil, je hoort idd geen motor meer - wat in moderne diesels eigenlijk ook al geen probleem meer was, maar je hebt, boven 30 km/uur, nog altijd banden en windgeruis die nu meer opvallen.
Maar de one pedal driving van een EV is gewoon een verademing inzake comfortabel en relax rijden.
Bvandijk
Donateur
Donateur

Bericht door Bvandijk »

JefdeWit schreef: 25 sep 2020, 10:46
Bij een lease/bedrijfswagen maakt de restwaarde voor jou als gebruiker toch niet uit? Dat is de zorg van de leasemaatschappij.
Alleen de cataloguswaarde is voor jou van tel want daar wordt de VAA op berekend. En voor een EV is dat gemakkelijk te berekenen want er zijn geen bijkomende factoren (zoals CO2). Gewoon 4% van de cataloguswaarde van het voertuig.
Voor dezelfde VAA kan je dus al een veel duurdere EV gebruiken dan een ICE.
Als particulier zou ik al heel zeker geen diesel meer kopen.
De geschatte restwaarde zit volgens mij wel degelijk in de leaseprijs verwerkt dus in die zin is het wel relevant. (ik betaal de leaseprijs wel zelf, ik 'krijg' de wagen niet van mijn werkgever).

Mijn punt was dat de lease prijzen een tijdje geleden nog behoorlijk hoog lagen, omdat de LM een deel van de onzekerheid over afschrijving van de wagen afdekt met een hogere prijs.
Bvandijk
Donateur
Donateur

Bericht door Bvandijk »

JefdeWit schreef: 25 sep 2020, 10:50
Bvandijk schreef: 25 sep 2020, 09:58 Maar: mijn vraag hier was specifiek over de berekening in aangehaalde post, daar komt men op een duurde energie kost per km, zonder aankoopprijs mee te nemen, dat is volgens mij gewoon fout.
Dat is het dan ook.
Weinig discussie mogelijk.

Je kan natuurlijk wel de voordeligste cijfers nemen voor een ICE en de meest negatieve situatie voor een EV om toch enigzins je weerstand te onderbouwen. :D
Het enige wat je dat oplevert is het gevoel dat je gelijk hebt maar dat je in je eigen vel snijdt. :D

Vorige week werd hier onze derde EV geleverd (ter vervanging van de eerste, dus nog twee in gebruik) en we laden deze zowel op verplaatsing (AC en DC), parking bedrijf (AC), shopping (DC) en thuis (AC). Tot drie jaar toe verschillende diesels en benzinewagens in gebruik gehad.
Kan dus best het een en ander vanuit de praktijk (en niet van horen zeggen of bevooroordeelde internetcommenaren) vergelijken.

Zoals eerder elders geschreven: onbekend maakt onbemind.
Het grootste nadeel aan de EV, vind ik, is dat eenmaal je er aan begint je niet meer terug kan.
De aangehaalde 'stilte' is niet echt het grootste voordeel (een EV is niet echt stil, je hoort idd geen motor meer - wat in moderne diesels eigenlijk ook al geen probleem meer was, maar je hebt, boven 30 km/uur, nog altijd banden en windgeruis die nu meer opvallen.
Maar de one pedal driving van een EV is gewoon een verademing inzake comfortabel en relax rijden.
Maar dat voordeel heb je ook in een goeie automaat..?
(mee eens hoor, ik vind het ook een verademing, zeker met een goeie adaptieve cruisecontrol / follow in file.
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

JefdeWit schreef: 25 sep 2020, 10:46 Bij een lease/bedrijfswagen maakt de restwaarde voor jou als gebruiker toch niet uit? Dat is de zorg van de leasemaatschappij.
Toch wel, als de restwaarde daalt stijgt de huurprijs. Ik heb het zelf aan de hand. Sinds mei een nieuwe diesel (ik wou een hybride maar mocht niet van het bedrijf en ev is überhaupt niet beschikbaar in de selectie waar wij de keuze uit hebben) die in lease toch een 1500€ minder restwaarde heeft dan mijn vorige identieke diesel.
JefdeWit schreef: 25 sep 2020, 10:46 Alleen de cataloguswaarde is voor jou van tel want daar wordt de VAA op berekend.
Voor het VAA klopt je redenering, maar niet voor het budget wat het bedrijf ter beschikking stelt. Wij krijgen een bepaald maand budget. Alles wat je daar boven komt moet je zelf bijbetalen door afhouding van je loon. Bij mijn vorige wagen moest ik zelf niets bijbetalen, bij mijn huidige (ondanks minder opties) dus wel. Minder restwaarde + gewijzigde testmethode maken dezelfde auto duurder waardoor het maandbudget dus overschreden wordt.
JefdeWit schreef: 25 sep 2020, 10:46 Voor dezelfde VAA kan je dus al een veel duurdere EV gebruiken dan een ICE.
Helaas wil mijn werkgever daar nog niet in meegaan.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Bvandijk schreef: 25 sep 2020, 12:09 De geschatte restwaarde zit volgens mij wel degelijk in de leaseprijs verwerkt dus in die zin is het wel relevant. (ik betaal de leaseprijs wel zelf, ik 'krijg' de wagen niet van mijn werkgever).

Mijn punt was dat de lease prijzen een tijdje geleden nog behoorlijk hoog lagen, omdat de LM een deel van de onzekerheid over afschrijving van de wagen afdekt met een hogere prijs.
Dan is er een misverstand.
Ik dacht dat je je ongerust maakte over de restwaarde van een EV NA de afschrijvingsperiode.
De restwaarde zit idd verwerkt in de leaseprijs (en ook in de salariswagen want dat is overwegend ook een leaseauto) maar op voorhand.
Als leasegebruiker kan je dit dus op voorhand (n.a.v. de maandelijkse leaseprijs) dus inschatten bij je keuze en moet je niet afwachten tot de auto is afgeschreven.
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

lennie schreef: 25 sep 2020, 12:32 Toch wel, als de restwaarde daalt stijgt de huurprijs.
Toch niet als je een vast contract hebt over 4-5 jaar?
Heb je dan een eenzijdig variabel leasecontract?
Met dat laatste heb ik idd geen enkele ervaring.
Voor het VAA klopt je redenering, maar niet voor het budget wat het bedrijf ter beschikking stelt. Wij krijgen een bepaald maand budget. Alles wat je daar boven komt moet je zelf bijbetalen door afhouding van je loon. Bij mijn vorige wagen moest ik zelf niets bijbetalen, bij mijn huidige (ondanks minder opties) dus wel. Minder restwaarde + gewijzigde testmethode maken dezelfde auto duurder waardoor het maandbudget dus overschreden wordt.
Hangt uiteraard van de car policy binnen het bedrijf af.
In principe bepaalt de car policy hier ook een maandbudget incl. tankkaart.
Maar bij het kiezen voor een nieuwe bedrijswagen konden we eenzelfde diesel ook al niet meer kiezen dan in de periode ervoor (door o.a. de gewijzigde fiscaliteit).
Voordeel binnen de car policy van ons bedrijf was dat het management de EV bedrijfswagen wou pushen. Het maandbudget valt dus weg als de werknemers kiezen voor een BEV. Ongeacht de catalogusprijs van de EV. Het enige waar je als werknemer (van laag tot hoog) dan rekening moet mee houden is je persoonlijke VAA (die wel stijgt als de catalogiusprijs stijgt).
Een BEV is dus bijna altijd voordeliger (of je moet al uitzonderlijke wensen hebben) omdat de VAA voor een BEV sowieso lager is dan voor een ICE.
Je blijft met een BEV veel langer (ondanks de hogere catalogusprijs) op de minimale VAA hangen dan bij een ICE.
Dat geldt dus voor alle salariswagens zo want het is een overheidsmaatregel (zij bepalen de VAA).
Of je voor een grotere wagen/meer luxe nu meer VAA wenst te betalen (binnen eenzelfde carpolicy) blijft dan een persoonlijke afweging.
De carpolicy van ons bedrijf neemt trouwens ook voor 50% de BTW van de catalogusprijs ten laste en de minimale VAA wordt door het bedrijf, via een omweg, terugbetaald.
Iedereen in het bedrijf heeft ook een tankkaart, laadkaart of multipas. Gezien de kost daarvan eveneens in het maandbudget zit is het maandbudget voor een BEV ook lager. Dit omdat de gebruikskosten van een BEV in het maandbudget veel minder doorwegen dan bij een ICE.
Laatst gewijzigd door JefdeWit op 25 sep 2020, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Bvandijk schreef: 25 sep 2020, 12:21 Maar dat voordeel heb je ook in een goeie automaat..?
Ik ken geen enkele automaat (diesel of benzine) met one pedal driving.
Zijn, toch voor zover ik er nog mee reed, toch altijd two pedals driving?
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

JefdeWit schreef: 25 sep 2020, 12:36 Toch niet als je een vast contract hebt over 4-5 jaar?
Heb je dan een eenzijdig variabel leasecontract?
Met dat laatste heb ik idd geen enkele ervaring.
Binnen een lopend contract verandert er uiteraard niets. Maar bij elke nieuwe wagen wordt de berekening wel opnieuw gedaan. Door de lagere restwaarde (en de strengere co2 normen) is mijn huidige wagen dus maandelijks duurder dan mijn vorige. Waardoor ik bij mijn huidige (quasi identieke) wagen dus maandelijks extra moet betalen (budgetoverschrijding) terwijl de vorige perfect binnen budget viel.
Het is dus uiteraard niet enkel de restwaarde die voor de meerprijs zorgt, maar het is wel een van de factoren.

4 à 5 jaar rij ik overigens nooit met een wagen. Op 3 jaar zit ik wel rond de 200.000km.
Voor mij is dit dan ook geen salariswagen maar echt wel een noodzaak om mijn job te doen.
Die extra bijbetaling van ca 95€ per maand (bovenop de VAA) is dan ook wel een beetje zuur maar bon... So be it, voor dat geld koop ik zelf natuurlijk nog altijd geen auto.
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

JefdeWit schreef: 25 sep 2020, 12:38 Ik ken geen enkele automaat (diesel of benzine) met one pedal driving.
Zijn, toch voor zover ik er nog mee reed, toch altijd two pedals driving?
Met een goede automaat met adaptieve cruise control is het eerder “No pedal driving”. 😋
Plaats reactie