Lening voor Pv installatie

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
StijnKup
junior lid
Installatie Land: België

Lening voor Pv installatie

Bericht door StijnKup » 06 sep 2018, 13:06

Hallo,

Ik vind niet meteen een duidelijk antwoord op mijn vraag dus ga ik ze maar stellen:

Ik overweeg een financiering te nemen voor mijn Pv installatie.
Ik zou graag de financiering afbetalen met het bedrag dat zal uitgespaard worden, weet niet of dit realistisch is...

Wat of hoeveel % ga ik van mijn energie factuur (elektriciteit) besparen met een Pv installatie in de veronderstelling dat mijn verbruik bij meter opname
0 of negatief is?

Alvast bedankt.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Lening voor Pv installatie

Bericht door janus » 06 sep 2018, 14:37

In principe betaal je alleen de prosumenten tax en die is afhankelijk van het omvormer vermogen.
Dus hoeveel vermogen heeft die?

Ben ook wel bang dat de terugverdientijd met een lening wel heel erg lang wordt.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Spirou
Senior lid

Bericht door Spirou » 06 sep 2018, 19:36

Leningen voor zonnepanelen (energiekeling van de Vlaamse overheid bv) kan zeer voordelig zijn. Het basistarief is 2%, maar in onze gemeente bv betaal je 0%. Daarnaast kan je tegenwoordig kiezen tot een maximale afbetalingstermijn van 8 jaar.

Ik denk wel dat het een utopie is om te hopen dat je alleen met je besparing zal toekomen om je lening af te betalen. Mijn terugverdientermijn (inclusief huidige kosten prosumemtenvergoeding) is bijvoorbeeld 11 jaar. Dat wil zeggen dat ik de lening, als ze gratis zou zijn, zou moeten kunnen terugbetalen op 11 jaar i.p.v. de 5 of 8 jaar die de energielening toelaat.

Een commerciële bank zal trouwens niet zo snel geneigd zijn om een niet hypothecair krediet over zo’n lange termijnen te laten lopen (5 jaar laat staan 8 jaar)
15 x TrinaSolar 290W met SolarEdge optimizers - Totaal 4350 WP - SE4000H 4kW HD Wave omvormer - Oriëntatie 20* ZZW - helling 35* - regio Vlaamse Ardennen - metingen met CEMM energiemonitor (met kWh-teller)

StijnKup
junior lid

Bericht door StijnKup » 06 sep 2018, 22:17

janus schreef:
06 sep 2018, 14:37
In principe betaal je alleen de prosumenten tax en die is afhankelijk van het omvormer vermogen.
Dus hoeveel vermogen heeft die?

Ben ook wel bang dat de terugverdientijd met een lening wel heel erg lang wordt.
Het vermogen van de omvormer bedraagt 3.6 kw

Dus 3.6 x 100.58€ (iveka) = 362€ prosumenten tax en die vervangt dan de taxen die ik nu betaal?

Plaats reactie