Nachttelwerk laten uitzetten

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
frans399
Installatie Land: België

Nachttelwerk laten uitzetten

Bericht door frans399 » 19 aug 2018, 12:39

Op 1 september overschakelen op enkelvoudig tarief of de tweevoudige meter behouden????

Mijn situatie:
Zonnepanelen moeten nog geplaatst worden (16 panelen aan 300 Wp) binnen 6 of 8 weken.
Dagverbruik: 1650 kWh per jaar.
Nacht en Weekendverbruik: 3000 kWh per jaar.
Meterstand wordt opgenomen begin juli.
Ben overgegaan op nieuwe leverancier, dit gaat in op 1 september waarbij ook de meterstanden moeten worden doorgegeven.
Heb op 17/8/2018 offerte aangevraagd bij Eandis om over te schakelen van tweevoudig naar enkelvoudig tarief, meterkast stamt uit het jaar 1994.
Als het bedrag op de offerte ongeveer 75 of 80 euro bedraagt, zou ik wel overschakelen, indien het 200 euro bedraagt twijfel ik.
Met ook in het achterhoofd dat volgend jaar bij de invoering van de digitale meter we de distributiekosten en transportkosten??? zullen moeten betalen voor hetgeen we afnemen van het net in plaats van het prosumententarief en het misschien beter zou zijn om dan de tweevoudige meter te behouden (de distributiekosten en transportkosten voor tweevoudig tarief zijn goedkoper dan voor enkelvoudig tarief).
Graag een reactie a.u.b. :?:

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Nachttelwerk laten uitzetten

Bericht door janus » 19 aug 2018, 12:57

Hoeveel kWh denk je te gaan opwekken?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

frans399

Bericht door frans399 » 19 aug 2018, 18:06

16 panelen aan 300 Wp (4800 kWh), het aantal panelen zou mijn volledige verbruik moeten kunnen dekken.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 19 aug 2018, 18:33

Dan ga je 4800x5/7=3428 kWh op dagtarief opwekken.
Kortom de helft geef je gratis weg als je dag/nacht houdt.

Dan kun je beter de helft aan Wp plaatsen lijkt mij.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 19 aug 2018, 18:35

Ik ben van plan om zonnepanelen te laten plaatsen. De installateur raadt me een enkelvoudige meter aan in
plaats van een dag- en nachttarief. Maar wacht ik niet beter op de komst van de digitale meter?

Voor de uitrol van de digitale meter in Vlaanderen werken we met doelgroepen. Vanaf 2019 worden bij nieuwe
aansluitingen, of vervangingen van bestaande meters bij ‘klassieke klantengroepen’, digitale meters geplaatst.
Let wel: met een vervanging wordt bedoeld: wanneer we effectief de meter in de kast moeten vervangen.

In de loop van de komende jaren krijgen ook alle prosumenten en budgetmeterklanten automatisch een
digitale meter. Dat zal lopen via aparte vervangtrajecten die starten in de loop van 2019, en ook afhangen van
de beschikbare aannemerscapaciteit. Dat vervangtraject geldt ook voor nieuwe prosumenten die van dag- en
nachttarief overschakelen naar enkelvoudig tarief, omdat er bij zo’n tariefwijziging geen metervervanging
wordt gedaan.

Wie zonnepanelen laat plaatsen en wil overschakelen van tweevoudig naar enkelvoudig tarief kan dat best nu
al doen. De meter zelf zal dan niet vervangen worden. Er wordt enkel een tariefwijziging doorgevoerd en die
kost veel minder dan een metervervanging. Daarna zal de klant, als eigenaar van zonnepanelen, in de komende
jaren gratis een digitale meter krijgen volgens het vervangtraject. Wie na 2019 zonnepanelen laat plaatsen en
zijn zonnepanelen aanmeldt, komt eveneens automatisch op de lijst voor de ombouw naar een digitale meter.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie » 19 aug 2018, 19:06

Betaal ik met mijn digitale meter ook nog een prosumententarief?

Het prosumententarief is een forfaitaire netvergoeding die je als eigenaar van zonnepanelen betaalt voor het
gebruik van het elektriciteitsnet. Ze wordt berekend op basis van het vermogen van je omvormer. Als
prosument kun je echter ook kiezen voor een gemeten netvergoeding, waarbij je netkosten betaalt volgens je
effectieve afname en injectie. Wat voordeliger voor je is, hangt af van hoeveel zonne-energie je onmiddellijk
ter plaatse verbruikt.
Meer info: https://sites.google.com/view/eendraadschema/

Met vriendelijke groeten,

Dyckie

Plaats reactie