Vergoeding electriciteit op het net zetten.

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Vergoeding electriciteit op het net zetten.

Bericht door ivob » 17 jun 2018, 17:59

Wat heeft mijn leeftijd te maken met de energievoorziening en -factuur van een huishouden?
En dat was trouwens mijn punt niet. Mijn punt was als je je woning en huishouden zodanig heb (her)ingericht dat je in
verhouding tot een doorsnee Vlaams gezin minder energie nodig hebt en slechts één aansluiting (5000 kWh all in) het niet
meer zo voor de hand ligt om daarop nog te besparen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 17 jun 2018, 18:01

roel.nagels schreef:
16 jun 2018, 20:25
ik kan daar ook niet aan doen dat tot voor kort de dieselwagen nog werd gepromoot en destiijds goedkoper zou zijn dan een andere optie.
Maar een ezel.....
Je hebt nu toch al ervaring genoeg om uit het verleden geleerd te hebben?
Nu promoot men volop elektrisch rijden. Hopelijk moet je over enkele jaren niet weer tot dezelfde conclusie komen.

roel.nagels
Senior lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door roel.nagels » 18 jun 2018, 09:43

@ ivob

Voor alle duidelijkheid, ik geen afgunst naar je leeftijd, noch je situatie. ;-) Maar ga je me nu vertellen dat je reeds van je dertiger jaren renteniert, geen elektriciteits- en gasfacturen hebt, noch onkosten voor vervoer/auto? In dat geval ben je (en was je toen ook al) de uitzondering en zou je aan een boek "de kip met de gouden eieren" veel kunnen verdienen. Persoonlijk ken ik niemand van mijn generatie die dergelijke kosten niet heeft.
We verbruiken allemaal water, gas (deze kan je misschien nog wel schrappen), elektriciteit en verplaatsen ons om eens wat meer van de wereld te zien en te beleven dan wat er rond je kerktoren gebeurd. Mogelijks heb jij in het verleden (lang geleden of onlangs) ook investeringen gedaan om tot je huidige situatie te komen. Hoe ouder je bent, hoe meer tijd je reeds bent gepasseerd om dergelijke investeringen te doen en terug te verdienen. En dat was mijn punt naar leeftijd. ;-)

Ivm met het besparen ben ik het volledig met je eens. Stel dat je jaarlijks maar een verbruiksfactuur van 1.000 euro hebt, dan kan je niet verwachten dat je elk jaar 10.000 euro bespaard... Je moet dus realist blijven en je besparingsverwachtingen niet naar een onhaalbaar niveau tillen. Maar nogmaals, besparen is leuk, maar mijn doel is onafhankelijk(er) te zijn van externe kosten/prijsstijgingen. Zowel voor wonen als verplaatsen.

Ivm met de uitspraak die het woord 'ezel' bevat: Welke aankoop stel je in mijn geval voor. Onze huidige wagen volledig herstellen is geen optie. Ik sta open voor elk goed beargumenteerde optie.
"NASA spent millions of dollars inventing the ball-point pen so they could write in space. The Russians took a pencil. ― Will Chabot"

Bi-directionele meter...
!!! WARNING !!! Do not try this at home without knowledge! Stap niet onbezonnen over op een bi-directionele meter. Leer eerst je verbruik en verbruikspatroon kennen.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 29 jun 2018, 21:14

Nee ik rentenier niet van mijn dertigste.
Mijn PV installatie dateert van medio 2011. Niet zo een ver verleden dus. Leeftijd heeft er dus niets mee te maken of je op die kar sprong of niet.
Ook beschikbaar spaargeld niet. Ik heb 150 euro eigen middelen in de installatie gestoken, toch niet echt een onoverkomelijk probleem voor de meesten onder ons. Gevolg is wel dat mijn energierekening al enkele jaren positief is ipv negatief. Was voor iedereen, jong en oud, haalbaar. Zelfs na het verbreken van talloze beloften. De winst is alleen minder hoog, van verlies is geen sprake.
Verplaatsingen en hun kostprijs zijn een keuze die je zelf maakt, insgelijks wat je nodig acht om de maand rond te komen. Ik kom ruim rond door een auto buiten te smijten en niet meer te gaan "werken". Ook een gemakkelijke manier om minder belastingen te betalen zonder te moeten hopen op toekomstige projecten en je bent voor een groot deel onafhankelijk van alles (ik schrijf dit overigens vanaf een bergtop in Kreta op een bloody qwerty toetsenbord :mrgreen: ).

Plaats reactie