De zin of onzin van PV + WP + VVW met capaciteitstarief nakend

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: De zin of onzin van PV + WP + VVW met capaciteitstarief nakend

Bericht door bruma » 08 dec 2017, 10:47

jeroen beeckx schreef:Hoe hoger de isolatiegraad van de woning hoe meer de vraag naar SWW de verwarmingsvraag gaat overstijgen, of tenminste een zeer aanzienlijk deel wordt van de totale energiekost.

M.a.w. het hogere rendement van de grond warmtepomp voor verwarming wordt in dat geval voor groot deel teniet gedaan door het veel lagere rendement om water op te warmen.

Dus de vraag is of dat in een bv. K15 woning het jaarrendement groter is bij boring dan wel lucht-water.

Mvg
En dit doet me denken aan een denkpiste van in de jaren 90:
Gezien een boiler toch warmteverliezen heeft (en toen isoleren ervan anders lag) was het idee om buffervaten en boilers een centrale plaats te geven in de woning.
Niet dat die zichtbaar waren maar wel dat de warmte die ze verloren meteen op de juiste plaats voor ruimteverwarming gebruikt konden worden. Met een lage energiewoning misschien een optie

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk

bartgo
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door bartgo » 08 dec 2017, 10:56

Klopt hier ook: warmtepomp lucht water vooral voor sww zelfs in de winter. Epeil is 8. We warmen het sww 2x dag op tot 45 graden. Enkel als het vriest heeft de warmtepomp het moeilijk. Er is een elektrische weerstand maar die heb ik uitgeschakeld.

Alleszins was de meerprijs van 6000 euro voor grondboring weggegooid geld hier.

We hebben ook een zonneboiler 5,7m2 voor sww in de zomer. Pet subsidie dus prijs verwaarloosbaar. We merken helaas wel dat we daardoor in de zomer ook vrij veel elektrisch verbruik hebben. De pomp van de zb is niet frequentiegestuurd.

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 08 dec 2017, 19:38

bartgo schreef:
08 dec 2017, 10:56
Klopt hier ook: warmtepomp lucht water vooral voor sww zelfs in de winter. Epeil is 8. We warmen het sww 2x dag op tot 45 graden. Enkel als het vriest heeft de warmtepomp het moeilijk. Er is een elektrische weerstand maar die heb ik uitgeschakeld.

Alleszins was de meerprijs van 6000 euro voor grondboring weggegooid geld hier.

We hebben ook een zonneboiler 5,7m2 voor sww in de zomer. Pet subsidie dus prijs verwaarloosbaar. We merken helaas wel dat we daardoor in de zomer ook vrij veel elektrisch verbruik hebben. De pomp van de zb is niet frequentiegestuurd.
Hoog verbuik door een zonneboiler pomp????? Heel straf!

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 08 dec 2017, 22:05

Een zonneboiler pomp zou gestuurd moeten zijn met 2 temp sensoren en met een automatische sturing van de pomp (puls sturing)
Meestal zitten hier ook "eco"pompen in verwerkt met weinig vermogen (Wilo, ...)
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 09 dec 2017, 11:01

IK ga overdrijven: 30W pomp gedurende 12uur/dag verbuikt +-1 eur per dag of 3,6kWh/dag
Jeroen Beeckx
SMA Advance Installer
2520 Emblem

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 10 dec 2017, 12:29

Het is zeker geen gestuurde pomp. Cijfers van totaal elektriciteitsverbruik in de zomer waren iets hoger dan in oktober... ongeveer 640 kWh versus 600 kWh. ik vermoed dat het de zb is.

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 10 dec 2017, 13:14

bartgo schreef:
10 dec 2017, 12:29
Het is zeker geen gestuurde pomp. Cijfers van totaal elektriciteitsverbruik in de zomer waren iets hoger dan in oktober... ongeveer 640 kWh versus 600 kWh. ik vermoed dat het de zb is.
zou straf zijn...

dan heeft je installateur je toch een beetje liggen...:-(

normaal wordt de zonnepomp onder spanning gezet door de regeling (on-off) en wordt een apart PWM signaal naar de pomp gestuurd die de pomp van 0% tot 100% kan optoeren.

Mvg
Jeroen Beeckx
SMA Advance Installer
2520 Emblem

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 10 dec 2017, 14:01

De regelaar van de zb is een deltasol bx. Dus die zou gelijk welke pomp kunnen sturen? Of moet de pomp daarvoor een aparte elektronica krijgen? Ik weet alleszins zeker dat de installateur voor zb niet gelooft in gestuurde pompen voor zb maar kijk het resultaat is er.

jeroen beeckx
Master lid

Bericht door jeroen beeckx » 10 dec 2017, 14:07

bartgo schreef:
10 dec 2017, 14:01
De regelaar van de zb is een deltasol bx. Dus die zou gelijk welke pomp kunnen sturen? Of moet de pomp daarvoor een aparte elektronica krijgen? Ik weet alleszins zeker dat de installateur voor zb niet gelooft in gestuurde pompen voor zb maar kijk het resultaat is er.
Dan heb je echt een probleem met je installateur vrees ik.
De enige correcte en vooral energie zuinige manier is toerental geregeld...

De Deltasol BX is een goede regelaar die PWM kan sturen, maar je pomp moet geschikt zijn.
Zelfs met een klassieke pomp kan deze regelaar de pomp aansturen in trappen van 10%.

Mvg
Jeroen Beeckx
SMA Advance Installer
2520 Emblem

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 10 dec 2017, 14:21

bartgo schreef:
10 dec 2017, 14:01
Ik begrijp je uitleg eigenlijk niet. Ik werk met dezelfde Sanutal Solar deltasol BX sturing die een Grundfos Alpha2 pomp aanstuurt (tussen kachel en WP naar SWW-vat).
Dat is dan toch een perfect digitaal gestuurde pomp met instelbare aanvoer- en retourtemp in de BX. Dat verbruikt nauwelijks een paar watt per dag (tussen de 4 en 11 W in werking).

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 10 dec 2017, 16:47

De mijne is zeker niet frequentie gestuurd. Maar misschien kan ze dat wel worden mits kleine aanpassing. Je bent installateur dus misschien kun je helpen? Mijn installateur is iemand die zeer traag of niet meer reageert helaas.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 10 dec 2017, 19:26

Bartgo, best eerst kijken dat er temperatuur sensoren in uw sww vat en collector zijn gemonteerd.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 10 dec 2017, 21:35

Sensoren zijn er zeker. Ik kan ze zelfs uitlezen op de smartphone. Alleen denk ik geen retour temperatuur meting. Heb me ook al eens verdiept in de instellingen en daar staat de frequentiesturing gewoon uit.

Dit is wat ik zie op de smartphone:
[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201712 ... cbe0e1.jpg[/IMG]

bartgo
Master lid

Bericht door bartgo » 13 dec 2017, 12:30

Antwoord van de installateur: kan niet dat je meer verbruikt in de zomer. De pomp van de zonneboiler verbruikt op een jaar max 120 kWh.

juano
lid

Bericht door juano » 15 dec 2017, 09:46

vraagje aan de kenners: tot wanneer blijft de terugdraaiende teller ( 15 jaar gegarandeerd) nog van toepassing bij een nieuwe installatie?
is dit tot eind 2018 of gaat het nu tot eind 2020 zijn?

ik ben nog steeds aan het wachten om zonnepanelen te plaatsen ( maar gezien ze heel veel gaan moeten investeren in nieuwe centrales tegen 2025 en de stroom dubbel zo duur zou worden wordt het misschien toch nog interessant om zonnepanelen te plaatsen)

Plaats reactie