De zin of onzin van PV + WP + VVW met capaciteitstarief nakend

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
Jan_B
junior lid
Installatie Land: België

De zin of onzin van PV + WP + VVW met capaciteitstarief nakend

Bericht door Jan_B » 05 dec 2017, 11:32

Beste mensen

Ik heb jullie hulp nodig om te zien of juist al dan niet verkeerd redeneer.
Excuses alvast voor verkeerd gebruik van getallen of eenheden. Ik probeer ook maar :)

Even de schets:

- Nieuwbouw, start maart 2018, gelegen Vlaanderen
- Halfopen, goed geïsoleerd, ongeveer 250 vierkante meter bewoonbare oppervlakte, zadeldak.
- Berekening warmteverlies door WP firma: ongeveer 6000 Kw

Wat we willen: geothermische warmtepomp Nibe 1255, modulerend tussen 1.5 en max 8 kw met ongeveer verbruik van 2500 kw op jaarbasis, SWW op deze warmtepomp . Daarnaast zonnepanelen die toch wel 6000 kw moeten kunnen dekken, dus redelijk zware installatie. Daarnaast alles verwarmd op vloerverwarming.

Mijn dilemma: als ik opteer om gewoon voor een gasboiler + vvw te gaan spreken we voorlopig van investering ex btw rond de 7500 (wat dingen zelf doen,zelfbouwpakket) + zonnepanelen rond 3.5 kwp

Op deze manier loop ik zeker E20 peil mis en de mogelijkheid om 5 jaar geen kadaster te moeten betalen: dit is makkelijk 7500 eur die ik zou kunnen claimen als alles goed gaat.

Als ik ga voor die geothermische WP + VVW + meer zonnepanelen kom ik aan een meerkost van 12.500 eur voor de WP (bovenop normale kost van 7.500 voor boiler + vvw) en dan nog meerkost voor de grotere hoeveelheid zonnepanelen om de WP aan te vuren.

concreet: minstens 15.000 eur extra kost om E20 te halen en dan een korting te krijgen op kadaster van misschien 7.500 eur. NETTO meerkost lijkt me voor WP + meer zonnepanelen dus ongeveer 7.500 EUR

DAT hebben we ervoor over om zo gas af te sluiten en redelijk zelfvoorzienend te worden en dat op wat jaren misschien terug te winnen, al is dat niet het ultieme doel...

ECHTER, prosumenten is al niet zo'n fijn gegeven en daar komt dan de toekomstmuziek van capaciteitstarief bovenop. Het lijkt met dat dat laatste heel nefast is met mijn grotere installatie (nodig om meerverbruik WP te dekken). Mijn meerkost van 7.500 zou dus gewoon vergroten door dat capaciteitstarief?

Mijn uiteindelijke vraag: Zie ik dit juist en is het dus 'dom' om die WP aan te schaffen met grote meerkost en later afstraffing bij capaciteitstarief?

Twee bijvraag: hebben batterijen dan nut of is dit een ander verhaal?

Alvast bedankt voor opheldering of bevestiging.

Mvg

jan

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: De zin of onzin van PV + WP + VVW met capaciteitstarief nakend

Bericht door janus » 05 dec 2017, 17:37

Dat hoop ik niet want dan heb je een aansluiting nodig op het hoogspanningsnet ;-)
Wat staat er precies in de berekening?

Kun je niet op een andere manier aan die E20 komen?
En waarom een geothermische WP, een lucht/water is vermoedelijk veel goedkoper?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

Jan_B
junior lid

Bericht door Jan_B » 05 dec 2017, 17:54

janus schreef:
05 dec 2017, 17:37
Dat hoop ik niet want dan heb je een aansluiting nodig op het hoogspanningsnet ;-)
Wat staat er precies in de berekening?

Het is idd 6300 Watt :) 4000 Watt verlies door ramen en deuren en vloeren en muren en 1300 Watt verlies door ventilatie D.

Kun je niet op een andere manier aan die E20 komen?
En waarom een geothermische WP, een lucht/water is vermoedelijk veel goedkoper?
Heb de verschillende types overlopen en lucht/water valt af door de buitenunit

Bedankt

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 05 dec 2017, 19:26

Wat is er mis met die buitenunit dan?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Jan_B
junior lid

Bericht door Jan_B » 05 dec 2017, 19:27

janus schreef:
05 dec 2017, 19:26
Wat is er mis met die buitenunit dan?
Zie daar in huidige ontwerp/plaatsing geen mooie plaats voor EN het rendement van een geothermische spreekt me meer aan, gekoppeld aan rendementsverlies richting einde stookseizoen.

mvg

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 05 dec 2017, 19:32

Geothermisch is een zeer mooie techniek maar is dat jouw echt zoveel geld waard?

Ik weet hier ook zeer mooie omkastingen te staan voor de buitenunit, daarmee werk je dat mooi weg.
Hier staat hij achter een Oleander, niemand die hem ziet.
.

scweuly
Master lid

Bericht door scweuly » 05 dec 2017, 19:33

Je vergeet dat de netbeheerder ook premies geeft voor e-peil en warmtepomp. Hiermee kan je nog eens extra 2500€ extra aftrekken van de meerkost.
ZDNY-260c60 - SMA STP5000TL-20
String1: 3.12kWp O177° H36º
String2: 4.16kWp O267º H36º

Jan_B
junior lid

Bericht door Jan_B » 05 dec 2017, 19:41

scweuly schreef:
05 dec 2017, 19:33
Je vergeet dat de netbeheerder ook premies geeft voor e-peil en warmtepomp. Hiermee kan je nog eens extra 2500€ extra aftrekken van de meerkost.
Lijkt me enkel voor BENOvatie, toch? Niet voor nieuwbouw?

scweuly
Master lid

Bericht door scweuly » 05 dec 2017, 19:47

Premie warmtepomp idd blijkbaar enkel voor bouwaanvragen van voor 1/1/2014.

Voor e-peil wel van toepassing op nieuwbouw zie https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... -nieuwbouw
ZDNY-260c60 - SMA STP5000TL-20
String1: 3.12kWp O177° H36º
String2: 4.16kWp O267º H36º

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 05 dec 2017, 23:04

Wat het capaciteitstarief betreft, dat komt waarschijnlijk niet bovenop het prosumententarief, maar zal het (deels) vervangen.
In ruil zou je een lagere kost per kWh moeten krijgen.

Met Wp en VVW zou je het aansluitvermogen van de woning (de basis voor het capaciteitstarief) mogelijk kunnen beperken door een sturing te voorzien die de WP uitschakelt op het moment dat andere grote verbruikers ingeschakeld worden. De VVW reageert toch traag en kan gerust een half uurtje stilliggen terwijl andere verbruikers snel vermogen vragen.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 06 dec 2017, 04:37

Voor een PV installatie van 6 kW piek kom je met een omvormer van 5 kW of minder toe. Een eenfazige aansluiting van 40 A zou dus kunnen volstaan, zeker als de Wp automatisch uitschakelt als andere verbruikers veel stroom vragen.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 06 dec 2017, 10:48

even wat meegeven uit eigen ervaring/beslissing van meer dan 10j geleden

mij toen wat verdiept in grondborigen en eigenlijk tot het besluit gekomen dat dit een dure aangelegenheid is en er veel risico aan vast hing om een goede boorder, een deftige waterlaag, e.a. te vinden
En de berekening wees uit dat ook al had een geothermische een groter rendement (in net die moeilijke dagen en enkel dan) je al heel lang moet verwarmen om de meerkost terug te hebben.
Ik verduidelijk: inderdaad de capaciteit van de L/L installatie gaat achteruit bij vriesweer en lager. Echter het aantal dagen dat het bij ons vriest (KMI) lager dan 10° is gemiddeld gezien te tellen op 1 hand en lager dan =5° is ook redelijk beperkt.

We hebben de installatie, toe beperkt tot max 4 binnenunits op 1 buitenunit, op een andere manier uitgevoerd.
En het idee is er eigenlijk gekomen vanuit een andere aanbierder die ons 2 systemen wou verkopen.
Living en keuken is eigenlijk 1 geheel maar kan met schuifdeuren toch afgesloten worden. Beiden hebben een muurunit (gezien het een verbouwing was), bureau en 1 slaapkamer werd uitgerust met een vloerunit. Bureau kan in andere omstandigheden (ziekte, ouderdom, e.a.) als slaapkamer gebruikt worden.

Andere ruimtes kunnen verwarmd worden met een simpele elektrische kachel, indien nodig (badkamer en douche resp
en Normaliter kunnen alle lokalen terzelfdertijd zonder probleem verwarmen tot ten minste 23°C. min indien gebruikt, slaapkamer kids maar die zijn ondertussen al allen de deur uit, was/strijk kamer grenst aan keuken en zetten we de deur open, ondertussen een WP droogkast en die maakt het er warm genoeg)

Indien het moeilijker wordt om te verwarmen, enkele dagen op jaarbasis, dan hebben we een routine:
Niet alle lokalen dienen immers op temp gehouden te worden wegens daar dan net niet aanwezig. Je verliest een klein stukje comfort.
Ofwel is het keuken en living, ofwel keuken en bureau ofwel living en bureau. Lokalen, buiten de living, warmen heel snel op en elk lokaal is individueel instelbaar en programmeerbaar. Dit programmeerbaar zijn is beperkt maar ondertussen een IR unit van broadlink (ibroadlink) gekocht aan 16€/stuk welke je alle mogelijkheden geeft vanaf je samrtphone.

En zelfs indien het keihard vriest is de living (12m bij 4m30) nog steeds op te warmen tot net boven de 20°C, niet de 23° die mijn partner meestal wil tijdens het TV kijken. Oorspronkelijk was het de bedoeling om indien dit zou voorkomen er een eli kachel zou opgezet worden, zoals gezegd minder dan 5 keer perjaar, een uitzondering daar gelaten, maar ondertussen werd gekozen voor een deken waar er vakjes zijn voor de voeten (een kerstkadeau)

De kostprijs van de installatie L/L ligt veel lager, het verbruik iets hoger (op jaarbasis tussen de 3000 en 6000kWh afhankelijk van de winter), de levensduur van geo of L/L zijn vergelijkbaar.
Nadeel is wel dat je een oplossing moet zoeken voor SWW. Gezien we PV geplaatst hebben en de zonnecolletor na 25j de laan hebben uitgestuurd is dit tot op heden dan een eli boiler geworden. Oorspronkelijk omdat de SWW zonneboiler met eli naverwarming nog aanwezig was, deze heeft de geest gegeven en is door 2 gamma boilers (totaal <200€) vervangen tot er een andere oplossing is. Met een totaalverbruik van 1200kWh aan SWW kan je niet al teveel uitspraren en worden afschrijvingen héél lang, maar ja de kids zijn de deur uit, alhoewel er soms nog eentje of twee een bad komen nemen gezien ze alleen een douche hebben.

Voor de toekomst (en dat was de reden om terug een eli boiler te kiezen of liever niet te veel € te investeren) is dat er misschien een of andere vorm van opslag zal nodig zijn, zij het eli opslag (accu of eli wagen) of warmte opslag (bv fase change WP).
O ja nog meegeven dat de kostprijs voor een super geisoleerde eli SWW boiler merkelijk duurder was vandaar de standaard hubo boiler (om gamma niet te bevoordelen) en daarrond een bijkomende isolatie aangebracht zodat de verliezen kleiner worden. Verliezen die in een boilerconcept (elk boilerconcept) serieus meespelen indien je beperktere SWW afname hebt (met maar 2). Idealiter werk je dan, verbuiksgewijs, beter met een eli doorstromer, ook aanwezig en tijdelijk gebruikt toe de zonneboiler net lekte, maar met een 12kWh doorstromer en een 21kWh aansluiting moet je al snel 'comfort' verbruik opgeven (eerder aan de kant van de partner die geen uren wil opgelegd krijgen naar opschakelen van verbruikers ook al is dit beperkt in tijd).
Bij deze laatste bemerking moet ik bovenstaande posts even aanhalen waarbij men zegt de verwarming uit te schakelen om andere verbruikers de voorrang te geven. Met het doorstromergebruik is gebleken dat dit, bij mij althans, tot serieuze relationele problemen leide, soit elke vogel zingt gelijk hij gebekt is en het was het topje van de ijsberg. Dus zorg dat alle huisbewoners hun echte zeg in het verhaal kunnen doen. En ja ik weet dat veel aardgasverwarming ofwel het huis warmen ofwel als doorstromer spelen echter indien je er geen ervaring mee hebt legt het maar uit, je bent de pineut.

Enige wat iets beter had gekund, wat nu wel bestaat, zijn muurunits die iets minder lawaai maken, ga voor L/L units van minder dan 28dBA tijdens normaal gebruik.
O ja, L/L is luchtverwarming en dat stel je anders in dan een ander type verwarming, indien je dit begrijpt dan is het altijd comfortabel warm tegen een, voor ons althans, gelijke prijs als met aardgas (berekend verbruik)

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 dec 2017, 12:31

DaanW schreef:
06 dec 2017, 04:37
Voor een PV installatie van 6 kW piek kom je met een omvormer van 5 kW of minder toe. Een eenfazige aansluiting van 40 A zou dus kunnen volstaan, zeker als de Wp automatisch uitschakelt als andere verbruikers veel stroom vragen.
Met een moderne bekabeling is dat zelfs niet nodig.
Hier werkt mono 40 A met PV/WP al zes jaar zonder problemen en zonder uitschakeling van de WP (die eveneens SWW en CV bediend).
Maar als het capaciteitstarief een vast aansluitrecht is met "in ruil" een lagere kWh prijs is dat evenzeer nadelig voor iedere PV bezitter die een installatie heeft die zijn
verbruik dekt. En nog minder voordelig voor wie nog een PV wil installeren (zijn besparing wordt nl. nog kleiner).

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 06 dec 2017, 12:39

bruma schreef:
06 dec 2017, 10:48
Bij deze laatste bemerking moet ik bovenstaande posts even aanhalen waarbij men zegt de verwarming uit te schakelen om andere verbruikers de voorrang te geven. Met het doorstromergebruik is gebleken dat dit, bij mij althans, tot serieuze relationele problemen leide, soit elke vogel zingt gelijk hij gebekt is en het was het topje van de ijsberg. Dus zorg dat alle huisbewoners hun echte zeg in het verhaal kunnen doen. En ja ik weet dat veel aardgasverwarming ofwel het huis warmen ofwel als doorstromer spelen echter indien je er geen ervaring mee hebt legt het maar uit, je bent de pineut.
Zorg er gewoon voor dat je partner een eigen huis heeft. Kan ze altijd kiezen tussen eigen voorkeur (tegen eigen betaling) en opgelegde voorkeur (waarvoor ze/hij niet moet betalen).
Geen discussies meer. ;-)

jeroen beeckx
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door jeroen beeckx » 08 dec 2017, 10:35

Hoe hoger de isolatiegraad van de woning hoe meer de vraag naar SWW de verwarmingsvraag gaat overstijgen, of tenminste een zeer aanzienlijk deel wordt van de totale energiekost.

M.a.w. het hogere rendement van de grond warmtepomp voor verwarming wordt in dat geval voor groot deel teniet gedaan door het veel lagere rendement om water op te warmen.

Dus de vraag is of dat in een bv. K15 woning het jaarrendement groter is bij boring dan wel lucht-water.

Mvg
Jeroen Beeckx
ZonLicht Bvba - Energie uit de Zon
SMA Advance Installer
SolarEdge Certified Installer
2520 Emblem
http://www.zonlicht.net

Plaats reactie