omvormer afkoppelen voor prosumententarief?

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
EricG
lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: omvormer afkoppelen voor prosumententarief?

Bericht door EricG » 16 mar 2018, 12:25

ivob schreef:
14 mar 2018, 17:14

Privé zou ik nu geen diesel meer kopen (ik verwacht me aan een afstraffing via allerhande taksen door paniekvoetbal van de overheid en bijgevolg een ineenstorting van de restwaarde over 4-5 jaar) maar ook geen PHEV (over twee jaar loopt het fiscaal voordeel hiervoor ook af) en ook geen benzine (verbruikt nog veel te veel in verhouding tot dieselmotor). Ik zou gewoon afwachten tot er een betaalbaar elektrisch voertuig op de markt komt (30.000-45.000 €) met een aanvaardbare actieradius (300-500 km) en vergelijkbaar comfort en uitrusting als huidige voertuigen op fossiele brandstof in die klasse.
Ik verwacht dat binnen dit en vier jaar.

Het valt mij op dat er hier nooit gesproken wordt over andere alternatieven zoals CNG. Ook voor deze wagens geldt: geen BIV en tot 2020 geen rijtaks, mogelijk wordt dit nog verlengd. Tankstations zijn er, zeker in Vlaanderen voldoende om op niet al te grote agfstand te kunnen tanken, en er komen er geregeld bij. Als tussenoplossing vind ik dit ideaal. ik ben er wel van overtuigd dat we binnen 20 jaar allemaal elektrisch rijden. Waterstof zal het voor de gewone particulier niet worden wegens teveel nadelen. https://maartendewit66.wordpress.com/20 ... at-worden/

DaRkMaN_FX
Master lid
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 16 mar 2018, 13:20

Dan gaan er nog veel CNG stations mogen bijkomen.
Blijkbaar is het probleem met CNG dat de hoeveelheid tankbeurten beperkt is per station.

Blijkbaar moet het station het aardgas onder 200bar druk houden om te kunnen pompen naar uw wagen.

In Vlaanderen is er geen inschrijvingstaks en geen verkeersbelasting op CNG-voertuigen en dit tot 31 december 2020.
Naar schatting rijden er ook maar een 9000-9500 CNG wagens op de weg.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 16 mar 2018, 13:33

DaRkMaN_FX schreef:
16 mar 2018, 13:20
Dan gaan er nog veel CNG stations mogen bijkomen.
Blijkbaar is het probleem met CNG dat de hoeveelheid tankbeurten beperkt is per station.

Blijkbaar moet het station het aardgas onder 200bar druk houden om te kunnen pompen naar uw wagen.

In Vlaanderen is er geen inschrijvingstaks en geen verkeersbelasting op CNG-voertuigen en dit tot 31 december 2020.
Naar schatting rijden er ook maar een 9000-9500 CNG wagens op de weg.
Het probleem is momenteel op sommige locaties inderdaad het aantal kort opeenvolgende tankbeurten.
Echter langs de kant van de tankhouder is dit met beperkte middelen uit te breiden (tankopslag) echter er dient dan wel een VLAREM aanpassing aangevraagd te worden.
Diegene die met CNG rijden bij ons én dichtbij wonen zijn uiterst tevreden. Diegene die op 75km wonen zijn alles behalve tevreden, die komen net niet toe om slechts om de 2 dagen te gaan tanken. Resultaat: gezien ze niet geen 300km CNG kunnen rijden én een dagelijkse tankbeurt te omslachtig is qua tijd, gaan ze maar om de 2 dagen tanken en verbruiken ze iets meer benzine.
Misschien is dit laatste nog zo slecht niet gezien 95E10 liefst niet te lang in een tank paraat wordt gehouden. (slurryvorming)

davidje_87
Senior lid

Bericht door davidje_87 » 19 mar 2018, 09:34

zelf rijd ik al >2jaar op CNG en zou geen benzine of diesel meer willen. ik merk geen verschil in rijprestaties met benzine en de huidige benzinemotoren zijn zodanig geëvolueerd dat ze ook al massas (maar nog net niet evenveel) koppel leveren als een dieselmotor. zelf heb ik 110pk, en max 200Nm reeds op 1700 tr/min. om het even anders uit te drukken: 50 doe ik in 4e aan amper 1500 tr/min en 70 (of 75 :roll: ) doe ik in 6e aan 1500tr/min. bij 120 draait hij dan pakweg 2500tr/min.

desondanks het dichtstbijzijnde tankstation op 16km van mijn woonplaats is en 5km van mn werk was dit voor mij geen obstakel. als ik eerlijk ben moet ik zeggen dat het in de eerste plaats vooral een financiele kwestie was en pas dan een ecologische.

tanken doe ik wekelijks (of bij uitzondering als hij leeg is (correctie: bijna leeg, want de benzine kost stukken van mensen)). daarmee doe ik 350-400km. En ja, je autonomie hangt af van de tankinfrastructuur en de bezetting ervan:
  • de ene pomp bij de andere levert soms wel eens een andere druk
    in mijn tank van 16kg is er ooit al eens 18kg ingegaan (koud weer) maar evengoed eens amper 13kg
    als je de pomp hoort draaien bij aankomst of als er iemand anders staat te tanken weet je dat je geen records gaat breken bij het vullen
maar je zeurt niet en denkt op die pakweg 45€ dat je bespaart op 1000km tov de benzinerijder.
• 10 x sunpower e20 327Wp + sma sunnyboy 2.5 1VL-40
• 2x vitosol 2.3m² --> 2600kWh/jaar
• Skoda octavia combi g-tec 1.4tgi 110pk Afbeelding ±90% op CNG, vnl H-gas

Wallace
lid

Bericht door Wallace » 20 mar 2018, 20:58

Voor de electrische autorijders in spe : ik wil graag zien dat iedereen maar dan ook iedereen zich een nieuwe e auto zal kunnen kopen .
Wie dat vandaag niet kan koopt zich een leuke tweedehandsauto , dat zal met de e auto wss niet gaan lukken het ding is keihard versleten de dag dat het afgezet zal worden dus een occasie e auto is zowiso een nogo.
Dus ook de tweedehandsmarkt waar velen onder ons nu nog terechtkunnen zal verdwijnen met al zen tewerkstelling.
Rest nog de vraag : als iedereen dan eindelijk zen prachtauto heeft of er genoeg stroom zal zijn om ze allemaal op te laden en hoe *groen* deze stroom dan wel is of zal zijn met gascentrales in de maak.
Zoals hierboven gezegd over 20 jaar iedereen elektrisch zie ik niet gebeuren.

mabo
lid

Bericht door mabo » 20 mar 2018, 21:19

Iedereen in een elektrische wagen is dubbel.
Aan de ene kant hoor je tegenwoordig ieder jaar iets over mogelijke tekorten ivm elektriciteitsvoorziening,
Waar gaan ze dan al die extra elektriciteit halen ?
Deze vraag komt niet of weinig aan bod in debatten over elektrische wagens in de pers.

Anderzijds kunnen al die elektrische wagens bijdragen tot de stabilisatie van het elektriciteitsnet, waarbij de batterijen verbruikspieken kunnen opvangen door op dat moment stroom aan het net te leveren.

Het zou me wel interesseren om daar wat meer informatie over te lezen, links naar studies hierover zijn welkom

spicyalan
lid

Bericht door spicyalan » 21 mar 2018, 07:31

mabo schreef:
20 mar 2018, 21:19
Iedereen in een elektrische wagen is dubbel.
Dat is het inderdaad. In theorie "proper", maar op dit moment nog grotendeels aangedreven door kolen, gas en nucleaire energie (en die laatste zorgt ervoor dat 's nachts de elektriciteit rijkelijk kan vloeien).

Er zijn wel meerdere problemen aan die elektrische auto zoals ie nu bestaat.
Wanneer gaat iemand zijn auto opladen? 's Avonds bij het thuiskomen natuurlijk.. net op het moment dat de grootste energiepiek begint. Stel dan nog dat de auto zo slim is om het laden uit te stellen: een halflege autobatterij gaat ook niet helpen om het net recht te houden (en moet ik de slijtage aan mijn autobatterij ervaren omdat het net de vraag niet kan volgen?).

Tijdens de dag laden zal niet doorbreken. Gaat men elke parkeerplaats in de stad en op "den buiten" uitrusten met een laadpaal? (komt er dan nog bij dat er eigenlijk al te weinig parkeerplaatsen in het algemeen zijn).

Verder nog: wat moet je met een elektrische wagen indien je geen garage of oprit hebt?

De grote leegte is dat er nu geen deftig systeem bestaat om elektrische energie in een hoge dichtheid op te slaan en te verplaatsen. De huidige batterijen hebben een te lage dichtheid en laden veel te traag. Misschien zit er nog wel toekomst in waterstof (misschien zelfs met thuis-elektrolyse-station µ£ ).

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 21 mar 2018, 08:04

mabo schreef:
Aan de ene kant hoor je tegenwoordig ieder jaar iets over mogelijke tekorten ivm elektriciteitsvoorziening,
Waar gaan ze dan al die extra elektriciteit halen ?
Deze vraag komt niet of weinig aan bod in debatten over elektrische wagens in de pers.
De wereld is toch echt groter dan België alleen.
mabo schreef:
Anderzijds kunnen al die elektrische wagens bijdragen tot de stabilisatie van het elektriciteitsnet, waarbij de batterijen verbruikspieken kunnen opvangen door op dat moment stroom aan het net te leveren.
In Nederland lopen zulke proeven. Ik zie dit als kansarm omdat de EV batterij hier veel te duur voor is, het vervangen is lastig en er is niemand die een batterij in zijn auto wil hebben met nog 75% capaciteit na 200.000km
SolarEdge gecertificeerd dealer

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 21 mar 2018, 08:15

spicyalan schreef:
21 mar 2018, 07:31

Dat is het inderdaad. In theorie "proper", maar op dit moment nog grotendeels aangedreven door kolen, gas en nucleaire energie (en die laatste zorgt ervoor dat 's nachts de elektriciteit rijkelijk kan vloeien).
Aanbod (overschot) gestuurd opladen op basis van vertrektijd (IP gebaseerd) vergt maar een kleine investering en hiermee verduurzaamd het gebruik onmiddellijk.

spicyalan schreef:
21 mar 2018, 07:31
Tijdens de dag laden zal niet doorbreken. Gaat men elke parkeerplaats in de stad en op "den buiten" uitrusten met een laadpaal? (komt er dan nog bij dat er eigenlijk al te weinig parkeerplaatsen in het algemeen zijn).
Ik zie het probleem niet, ieder huis heeft toch ook een aansluiting op het elektriciteitsnet? Als de wil er eenmaal is dan is het doel ineens minder ver weg.

ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Bericht door ivob » 21 mar 2018, 09:43

Uiteraard ziet U het probleem niet want U bent Nederlander. (En dat is positief bedoeld.)
Urbanisatie (of het gebrek eraan) is in Vlaanderen gegroeid rond lintbebouwing. Dat heeft al jaren tot gevolg dat er geen
betaalbaar en gestroomlijnd openbaar vervoer te organiseren valt. Nu gaat dat ook weer een niet te onderschatten nadeel zijn.
Iedereen heeft idd een aansluiting tot het e-net. Maar daarom staat zijn voertuig nog niet bij de woning die een aansluiting heeft.
Men moet zijn voertuig soms een paar straten ver parkeren. Dan maar laden aan de woning waar men toevallig parkeert?
Daar moet dan nog wel juist iemand thuis zijn en die aan zo'n project wil deelnemen (in een regio die al gruwt van een digitale meter).
Of iedere woning dan maar voorzien van een openbaar laadpunt? In een land waar het meer dan een jaar duurt voor 1 km openbare weg te vernieuwen?
Waar politici vooral niemand voor het hoofd willen stoten en dus geen beslissingen zullen nemen in het algemeen belang.
Laatst gewijzigd door ivob op 21 mar 2018, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.

boran_blok
lid

Bericht door boran_blok » 21 mar 2018, 09:45

inderdaad, waar ik nu woon heb ik een oprit. Maar in mijn vorige woonst woonde ik in de stad. De dichtsbijzijndste parkeerplaats was 1300M verwijderd. Dat is een serieuze verlengkabel.

japio
Master lid
Contacteer:

Bericht door japio » 21 mar 2018, 10:05

Als je voor iedere oplossing een probleem bedenkt dan moet je wel in België opgegroeid zijn ;-)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 21 mar 2018, 12:21

EricG schreef:
16 mar 2018, 12:25
ivob schreef:
14 mar 2018, 17:14

Privé zou ik nu geen diesel meer kopen ...
Het valt mij op dat er hier nooit gesproken wordt over andere alternatieven zoals CNG.
Voor mij is dat gewoon geen valabel alternatief. Te duur en te onpraktisch in vergelijking met een PHEV.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 21 mar 2018, 12:24

japio schreef:
21 mar 2018, 10:05
Als je voor iedere oplossing een probleem bedenkt dan moet je wel in België opgegroeid zijn ;-)
U draait de zaak wel om. De problemen zijn er en oplossingen moeten daar aan gekoppeld kunnen worden.
Het is niet zo dat de oplossingen voor de hand liggen en dat men daar een probleem van wil maken.
Het eerste is praktijkgericht. Het tweede mooie theorie.
De situatie is nu eenmaal zo gegroeid en is nu wat ze is en ga je niet op enkele jaren tijd volledig omkeren met een theoretisch model.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 21 mar 2018, 15:54

Elk stopcontact op straat zijn eigen 'slimme' meter ;-)
Met de digitalisering kan er veel maar het zal nog wel jaren duren voor het ook efficiënt werkt.
We moeten gewoon afstappen van het 'model auto' dat we nu kennen. Die zijn te groot en te zwaar om een efficënte omslag naar elektrisch rijden te maken.
We zullen totaal nieuwe, liefst zelf rijdende, vervoermodules moeten bedenken. Elektrische wagentjes, niet per definitie privé bezit, maar eerder een soort openbaarvervoer zoals de stadsfietsen of zoals bij autodelen.
Als men deze wagentjes overal kan opladen en men via een individuele chip zijn persoonlijke afrekening thuis krijgt. Men dit verbruik kan verrekenen met de stroom die men thuis via de eigen PV-installatie geïnjecteerd heeft... zodat men overal in België eigen groene stroom kan tanken.

We moeten mobiliteit heel anders gaan bekijken anders zal het nooit lukken.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

Plaats reactie