omvormer afkoppelen voor prosumententarief?

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: omvormer afkoppelen voor prosumententarief?

Bericht door ivob » 21 mar 2018, 17:16

DaanW schreef:
21 mar 2018, 15:54
Als men deze wagentjes overal kan opladen en men via een individuele chip zijn persoonlijke afrekening thuis krijgt. Men dit verbruik kan verrekenen met de stroom die men thuis via de eigen PV-installatie geïnjecteerd heeft... zodat men overal in België eigen groene stroom kan tanken.
Dat is al technologie die bestaat en in gebruik is voor bedrijfs- en salariswagens.
Is zelfs een over het grootste deel van Europa al actief draadloos netwerk en raadpleegbaar als app of op de pc .

EricG
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door EricG » 21 mar 2018, 17:46

ivob schreef:
21 mar 2018, 12:21
EricG schreef:
16 mar 2018, 12:25
ivob schreef:
14 mar 2018, 17:14

Privé zou ik nu geen diesel meer kopen ...
Het valt mij op dat er hier nooit gesproken wordt over andere alternatieven zoals CNG.
Voor mij is dat gewoon geen valabel alternatief. Te duur en te onpraktisch in vergelijking met een PHEV.
Nu zijn er genoeg redenen om niet voor cng te kiezen, maar toch niet omdat cng duurder zou zijn. Een vergelijking tussen een VW Golf phev en Golf cng:
Golf phev: vanaf € 38.190, Golf cng vanaf: 22.685 € , de Comfortline
vanaf 23.925 €, stukken goedkoper dus. Wat vindt u onpraktisch aan cng? Tanken, bereik? te weinig tankstations?

mabo
lid

Bericht door mabo » 21 mar 2018, 18:59

DaanW schreef:
21 mar 2018, 15:54
We moeten gewoon afstappen van het 'model auto' dat we nu kennen. ......liefst zelf rijdende, vervoermodules
Inderdaad, zodra er betaalbare zelfrijdende wagens beschikbaar komen heeft het niet veel zin meer om zelf nog een wagen aan te kopen.
Je bestelt tegen een bepaald tijdstip een bepaald traject via het internet, de wagen komt je ophalen en brengt je naar je bestemming, en terug.
Terwijl jij hem niet nodig hebt, kan hij dan anderen vervoeren, en mits een slim algoritme wordt ervoor gezorgd dat de trajecten zo goed mogelijk op elkaar aansluiten, zodat er niet teveel verlies is met kris kras door elkaar te rijden tussen trajecten.

Maar voorlopig is dit nog whishfull thinking

YveST3
Donateur
Donateur
Installatie Land: België
Contacteer:

Bericht door YveST3 » 21 mar 2018, 20:02

Ja, en voorlopig heeft die hele discutie over electrische en andere wagens lang niets meer te maken met de titel van deze topic dat over omvormer afkoppelen gaat. on topic please !
PV1 : 14 X 250 Canadian Solar - 3500 wp - SMA SB 3000 HF - Dak : Zuid 185° - 45°helling - 15/02/2011
PV2 : 8 x NSP300 mono full black ZO 147° + 6 NSP300 mono full black ZW 237° - 4200 wp - Omnik 3K-TL2 - Dak 40° helling - 22/01/2018

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 21 mar 2018, 21:41

EricG schreef:
21 mar 2018, 17:46
Nu zijn er genoeg redenen om niet voor cng te kiezen, maar toch niet omdat cng duurder zou zijn. Een vergelijking tussen een VW Golf phev en Golf cng:
Golf phev: vanaf € 38.190, Golf cng vanaf: 22.685 € , de Comfortline
Ik heb het ook niet over een VW Golf.
De dieselversie van het gekozen voertuig was 12.000 € duurder en het benzineversie (maar dan zonder automaat) 6.000€.
Ik had het over gebruikskost. Gezien ik PV heb kan ik mijn overproductie kwijt in een PHEV en niet in een CNG.
Autonomie van CNG is niet verder dan een PHEV, veel minder laadstations CNG (zeker in buitenland) en voor woon-werkverkeer moet ik eerst 15 km de verkeerde richting uit (op anders een afstand van 25 km) om CNG te kunnen tanken terwijl batterij laden gewoon thuis kan en op het werk en de benzinetank zowat om de paar km kan bijgevuld worden.
Voor een ander (of voor U) kan dat anders liggen maar daar heb ik niet veel aan. Daarom dat het voor mij geen alternatief is en ik er ook niet over sprak (uw reactie was aan mij gericht).

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 21 mar 2018, 22:20

Voila, nu zijn we er. Je hebt u een PHEV toegeeigend omdat je productieoverschot hebt. K heb me in t weekend ook eens verdiept in alternatieve voertuigen. Spijtig genoeg kan ik na een weekendje meegeven dat ik die benzinewagen die 6000€ duurder is dan die PHEV of die diesel die 12000€ duurder is nog steeds niet heb gevonden.
Ik weet niet om de hoeveel jaar je een nieuwe wagen aanschaft, hieveel km je dagelijks/jaarlijks rondcrost laar binnen afzienbare tijd is t gedaan let die terugdraaiende teller. Die gratis eli is dan weg (de rest daar zwijgen ze over in alle talen). Wat het ons dan zal kosten om een (deels) EV te hebben? Als ik nu de prijzen van buitenshuisladen zie dan rij ik, ook al is de prijs serieus gestegen, even goedkoop rond met mijn diesel.
Als ik dan een EV, PHEV bekijk qua prijs kan ik wel 2 iets kleinere wagens kopen op LPG of CNG.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 22 mar 2018, 09:19

bruma schreef:
21 mar 2018, 22:20
Voila, nu zijn we er. Je hebt u een PHEV toegeeigend omdat je productieoverschot hebt.
Ja en wat is daar mis mee? Toch beter dan het weggeven aan de DNB of opsmossen aan zaken die minder nuttig zijn.
bruma schreef:
K heb me in t weekend ook eens verdiept in alternatieve voertuigen. Spijtig genoeg kan ik na een weekendje meegeven dat ik die benzinewagen die 6000€ duurder is dan die PHEV of die diesel die 12000€ duurder is nog steeds niet heb gevonden.
Gelukkig ik wel. En daar gaat het mij om. Ik moet een ander zijn rekening niet maken.
bruma schreef:
Ik weet niet om de hoeveel jaar je een nieuwe wagen aanschaft, hieveel km je dagelijks/jaarlijks rondcrost laar binnen afzienbare tijd is t gedaan let die
terugdraaiende teller.
Om de vier jaar.
bruma schreef:
Die gratis eli is dan weg (de rest daar zwijgen ze over in alle talen). Wat het ons dan zal kosten om een (deels) EV te hebben? Als ik nu de prijzen van buitenshuisladen zie dan rij ik, ook al is de prijs serieus gestegen, even goedkoop rond met mijn diesel.
Zolang hij gratis is is het meegenomen. Normaal nog 8 jaar of twee e-voertuigen.
Wat het mij zal kosten om een PHEV te hebben is perfect berekend. Een EV komt om dezelfde reden niet in aanmerking (de rekening klopt dan niet). De bedoeling is wel thuis te laden en op het werk (voorbehouden parkeerplaatsen met laadpaal). Een LPG noch CNG tank heb ik op een van die twee plaatsen staan. Nog extra comfort er bij dus. Van de eventuele prijzen aan een commerciële laadpaal lig ik dus niet wakker.
bruma schreef:
Als ik dan een EV, PHEV bekijk qua prijs kan ik wel 2 iets kleinere wagens kopen op LPG of CNG.
U wel, ik niet want het fiscaal voordeel voor PHEV is vele malen groter.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 22 mar 2018, 09:47

Nee daar is niks mis mee.
En gelukkig moet ik ook uw rekening niet maken maar ik dacht al iets over het hoofd gezien te hebben in mijn zoektocht naar vervanging van mijn diesel met een verbruik rond de 4,3l 's zomers en tot 5l 's winters.
Nu is het al iets duidelijker hoe je gedachtengang is.
Mijn probleem is dat de enkele rit elke dag de elektrische capaciteit van een PHEV overschrijd met de afstand van de rit in de zomer, opladen waar ik toekom is uit de boze. Dus 1 rit elke dag op benzine.
'S winters zal ik slecht de helft van een enkele rit halen op eli.
PHEV is, ook al krijg ik via mijn werkgever 14% korting op mijn nieuwe privéwagen, nog steeds duurder dan de CNG of Benzine of dieselversie. CNG of PHEV maken geen verschil fiscaal.

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 22 mar 2018, 12:31

Ik weet niet hoe het bij uw werkgever zit of hoe deze rekent maar doordat PHEV (tot 2020) nog 100% fiscaal aftrekbaar (in vergelijking tot
een diesel/benzine/CNG waar dat maar 75% is) en de verrekende CO2 waarde veel lager is (35-55 g/Km tov ong. 150 voor een benzine, 120 voor een diesel en 130 g/Km voor LPG-CNG) de tankkost tot de helft lager is voor PHEV tov benzine/diesel/CNG kost, na fiscale verrekening, een vergelijkbaar PHEV voertuig 6.000 tot 12.000 € minder dan benzine/diesel versie. Daar zijn gestandaardiseerde rekentabellen voor en de fiscale verrekening zijn de officiële overheidscijfers, voor iedere werkgever, per voertuig, dus gelijk.
Op een nieuwe diesel (teken aan de wand?) krijg je nu wel grotere kortingen (tot 28%), op benzine rond de 24% terwijl deze op een PHEV nog beperkt zijn tot max. 22%.
Maar de fiscale verrekening gebeurt op de catalogusprijs van de wagen (zonder rekening te houden met toegestane kortingen) dus dat voordeel wordt in het geheel ruimschoots weggefilterd door de fiscale aftrek.
En dan hou ik nog geen rekening met het extra voordeel van eigen overproductie (omdat je idd niet weet hoe lang dit nog zal duren, maar wat je voorlopig kan meenemen heb je toch maar gehad).
Wij kunnen inderdaad ook maar één enkele rit volledig elektrisch rijden. Maar gezien we zowel thuis als tijdens de werkuren kunnen laden binnen een termijn van drie uur is dat in de praktijk geen onoverkomelijk probleem. Hoe meer we thuis kunnen laden hoe voordeliger zelfs. Valt de terugdraaiende teller weg kunnen we in de zomer nog steeds de injectie naar het net beperken door zoveel mogelijk overtollige dagproductie in de PH(EV) te laden.
Ik hoop dat dit nog vier jaar duurt (verrekening 1:1 terugdraaiende teller) zodat we daarna kunnen overschakelen op een EV (grotere autonomie, grotere capaciteit batterijen bij gedaalde prijs) zodat het voertuig een grotere buffer heeft voor eigen overproductie.
De PHEV is, in ons geval, ook maar een tussenstap die op dit ogenblik het beste lijkt.
Privé zou ik nog een stuk verder gaan en overwegen mijn huidige diesel van de hand te doen en gewoon niet meer te vervangen tot EV op punt staat.
Maar dat moet ik de komende maanden nog eens goed wikken en wegen of dat dat praktisch haalbaar is zonder in eigen vel te snijden.

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 22 mar 2018, 19:46

Ik weet niet hoe het bij uw werkgever zit of hoe deze rekent
Ik heb geen werkgever die mij een voertuig ter beschikking stelt, ik moet met mijn wagen tot op t werk rijden en kan gebruik maken van een poolwagen indien nodig.
Indien ik rechtstreeks van thuis vertrek naar een andere locatie krijg ik een vergoeding voor mijn wagen gerekend vanuit zijn locatie naar de plaats waar ik moet zijn of van thuis naar ginder, kortste afstand wordt in rekening genomen.
En BTW voor uw werkgever zijn er fiscale voordelen, niet voor u.
Als burger met mijn privé wagen kan ik daar geen gebruik van maken.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 22 mar 2018, 21:24

Als ik, onder andere, maandelijks 110€ VAA betaal ipv 200 € noem ik dat toch al een significant rechtstreeks fiscaal voordeel.
Voor U misschien een te verwaarlozen bedrag maar alleen al het uitgespaarde bedrag op deze post (zonder op iets te moeten inleveren)
stelt mij in staat mijn jaarlijks pensioensparen te financieren er er bovenop nog eens 30% van te recupereren ipv integraal in de overheidskas
te moeten storten. Tot twee keer winst dus. In plaats van BTW en taksen op brandstof of energie te moeten betalen verkoop ik mijn eigen
overproductie nog eens door. Weer extra inkomen in plaats van uitgaven.
En zo kan ik nog wel even verder gaan.
Maar dat doet er eigenlijk niet toe. Ik heb mijn rekening gemaakt. Die klopt voor mij en geeft genoeg redenen om over te schakelen.
Als Janneke of Mieke meer voordeel haalt uit het blijven rijden met een diesel of over te schakelen om LPG of CNG zoveel te beter. Ik
ga ze niet proberen over te halen om het niet te doen noch ervan overtuigen dat ze niet goed bezig zijn.
Ieder zijn verhaal.

Plaats reactie