Prosumententarief verschilt dag/nacht ??

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
rikketik
lid
Installatie Land: Maak keuze

Prosumententarief verschilt dag/nacht ??

Bericht door rikketik » 13 okt 2017, 14:28

Heb juist mijn eindafrekening van Eni/Eneco gekregen (ben overgestapt naar energy people), en blijkbaar is er een verschil in prijs tussen dag en nacht ? ->
https://postimg.org/image/8d64kbhue3/

En ook stel ik mij de vraag, wat het verschil is tussen 'transportkost' en 'prosumenten'tax' ' , want beide zijn 'gedefinieerd' als 'distributiekost' ;
Wat zijn transportkosten?
Wat zijn transportkosten, waar betaal ik precies voor? Deze vraag wordt veel gesteld. De term transportkosten kan letterlijk worden opgevat als kosten voor het transport van elektriciteit of gas. De netbeheerder in de regio zorgt voor het transporteren van gas/elektriciteit, maar ook voor het onderhoud van het energienet en het verhelpen van eventuele storingen.
DIKKE BULLSHIT UITZUIGERS VAN POLITIEKERS !!! :twisted: :twisted:

Praeter
Senior lid

Re: Prosumententarief verschilt dag/nacht ??

Bericht door Praeter » 13 okt 2017, 15:15

Het prosumentetarief wordt op je installatie berekend. (4,2 Kva).
Staat toch ook duidelijk op je factuur.
Ik zie niet waar jij daarvoor een verschil tussen dag en nacht ziet? (titel van je bericht)

rikketik
lid

Bericht door rikketik » 13 okt 2017, 15:34

Praeter schreef:
13 okt 2017, 15:15
Ik zie niet waar jij daarvoor een verschil tussen dag en nacht ziet? (titel van je bericht)
Ach ja, heb me vergist in dat , sorry ... :oops:
Ik was teveel gefocust op die totaalkost van dat prosumententarief, dat eigenlijk 'illegaal' is volgens die wikipedia-link blijkbaar ... :?

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.
Installatie Land: België

Bericht door DaanW » 13 okt 2017, 16:15

rikketik schreef:
13 okt 2017, 15:34
Praeter schreef:
13 okt 2017, 15:15
Ach ja, heb me vergist in dat , sorry ... :oops:
Ik was teveel gefocust op die totaalkost van dat prosumententarief, dat eigenlijk 'illegaal' is volgens die wikipedia-link blijkbaar ... :?
Het Prosumententarief is totaal iets anders dan de Vlaamse Energieheffing of Bijdrage Energiefonds aka Turteltaks. De Turteltaks was illegaal en is vernietigd maar blijft wel verschuldigd tot eind 2017.
Tegen het prosumententarief voert Zonstraal VZW nog altijd enkele rechtzaken voor de Raad van State en het Hof van Beroep in Brussel. Voorlopig is daar nog een definitieve uitspraak. :-(
https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... ergiefonds
http://www.vreg.be/nl/prosumententarief

Dit is wel een heel mooi voorbeeld van hoe ingewikkeld de energiefactuur van de Vlaming er tegenwoordig uitziet. Je moet echt al heel goed weten/begrijpen waar al die kosten allemaal goed voor zijn. :?
Ik hoor 'de Vlaamse politiek' nog steeds verkondigen hoeveel beter zij het gingen doen en hoeveel goedkoper het zou worden met de liberalisering van de Energiemarkt Ondertussen weten we hoe erg ze ons bij ons pietje hebben gepakt :twisted:
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 14 okt 2017, 10:23

en ik denk dat we het nog een stukje ingewikkelder maken indien ik de titel lees en beredeneer.
Prosumententaks wordt nu enkel gerekend per kVA van de omvormer ongeacht de verdere binneninstallatie van de netgeconnecteerden en dit om de netkosten te kunnen verhalen.
Wie met een piek/dal meter is uitgerust betaalt normaliter voor verbruik meer netkosten tijdens piek en minder tijdens dal.

Dit afgezet tot op een piek/dal installtie met PV waarbij altijd evenveel netkosten worden aangerekend.

Plaats reactie