Rendement berekening pv installatie

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
ivanacke
Master lid
Installatie Land: België

Rendement berekening pv installatie

Bericht door ivanacke » 22 sep 2017, 16:49

Spaarboekje met 1% en 5000 euro heeft na 20 jaar ook 6000 euro!
Met dank aan ingevoerde prosumenten tarief
WAT DOE JE ERAAN BART TOMMELEIN
?
Heb je dat aan Bartje doorgestuurd ?
34 Sunpower panelen monokristallijn SPR-E20-327 WHT-327 Wp (11.118 Wp)
Richting is ZWW 40'
Dakhelling 42 *
Omvormer : Delta energy RPI M 10A
installatie sinds 08-02-2016
Assenede Oost-Vlaanderen regio Gent

Bas
Master lid

Re: Verder verloop na onbeslist arrest Raad van State [OT]

Bericht door Bas » 25 sep 2017, 10:28

ivanacke schreef:
22 sep 2017, 16:49
?
Hij hoopt dat Bartje dat hier komt lezen :lol:

Het grote probleem bij deze berekening is dat er bij PV 6000 euro winst is, bij een spaarboekje 1000 euro... En hij doet alsof dit hetzelfde is... Volledig foutieve informatie dus :roll:

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 25 sep 2017, 14:03

Bas schreef:
25 sep 2017, 10:28
ivanacke schreef:
22 sep 2017, 16:49
?
Hij hoopt dat Bartje dat hier komt lezen :lol:

Het grote probleem bij deze berekening is dat er bij PV 6000 euro winst is, bij een spaarboekje 1000 euro... En hij doet alsof dit hetzelfde is... Volledig foutieve informatie dus :roll:
Je moet juist lezen en rekenen "Na 20 jaar" begint een PV installatie winst te maken ervoor NIET
Op het 20 ste jaar is er financieel niets veranderd en moet je eerst 20 jaar een "risico" nemen om dan pas winst te maken tov een spaarboekje.
In het 21 ste jaar maak je met een Pv installatie 10% winst tov het spaarboekje ervoor NIET
(*)Is theoretisch en houdt geen rekening met pannes of stroomverhoging of verhoging van % spaarboekje.
Wie gaat er een investering realiseren om pas na 20 jaar effectief winst te maken tov een simpel spaarboekje ?

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 25 sep 2017, 14:17

Graag on topic

Voor berekening is dit niet het juiste draadje.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 25 sep 2017, 14:29

janus schreef:
25 sep 2017, 14:17
Graag on topic

Klopt , maar wie zich interesseert over prosumenten tarief kan hier de bedenking bij maken dat het juist door " prosumenten tarief" komt dat het 20 jaar duurt voor een zonnepaneel effectief winst begint te maken tov een simpel spaarboekje.
Is overheid zelf die beweerd dat een PV installatie 5% winst maakt en dat plaatje klopt totaal niet.
Hopelijk zal RvS dit ook inzien

Bas
Master lid

Bericht door Bas » 25 sep 2017, 14:48

janus schreef:
Graag on topic

:tu:
Laatst gewijzigd door Bas op 25 sep 2017, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.

janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: Rendement berekening pv installatie

Bericht door janus » 25 sep 2017, 14:49

Dan maar afgesplitst :roll:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

japio
Master lid
Installatie Land: Nederland
Contacteer:

Bericht door japio » 27 sep 2017, 22:31

Na 20 jaar kan een PV installatie bij het vuil, geld op de bank is door inflatie dan ook niet veel meer waard.

Als ik hier een terugverdientijd zie van 6 tot 10 jaar (met enkele uitschieters naar boven, maar ook wel naar onder) wat doen jullie daar in België dan anders?
SolarEdge gecertificeerd dealer

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 28 sep 2017, 07:10

alfa schreef:
25 sep 2017, 14:29
janus schreef:
Graag on topic

Klopt , maar wie zich interesseert over prosumenten tarief kan hier de bedenking bij maken dat het juist door " prosumenten tarief" komt dat het 20 jaar duurt voor een zonnepaneel effectief winst begint te maken tov een simpel spaarboekje.
Is overheid zelf die beweerd dat een PV installatie 5% winst maakt en dat plaatje klopt totaal niet.
Hopelijk zal RvS dit ook inzien
Wat een onzin (alweer).
De zaak voor RvS en HvB gaat over procedures niet over al dan niet behaalde winstmarges.
Overigens slaat de titel van dit afgesplitst topic ook nergens op. Rendement van welke PV installatie?
Gezien de parameters (kostprijs, voordelen, verbruikersprofiel,...) voor iedere prosument verschillend zijn bestaat er niet zo iets
als een algemene berekening van het rendement van een PV installatie.

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 28 sep 2017, 07:25

japio schreef:
27 sep 2017, 22:31
Na 20 jaar kan een PV installatie bij het vuil, geld op de bank is door inflatie dan ook niet veel meer waard.

Als ik hier een terugverdientijd zie van 6 tot 10 jaar (met enkele uitschieters naar boven, maar ook wel naar onder) wat doen jullie daar in België dan anders?
Niets, behalve dat de gemiddelde Vlaming een aardig stukje kan afzagen en een ander het licht in de ogen niet kan gunnen.
Mijn installatie was op 5 jaar volledig afbetaald. De rest is pure winst. Door het prosumententarief en de turteltaks (die na twee jaar ook weer verleden tijd is) is alleen
de fenomenale winst wat gezakt.
GSC krijg je idd niet meer. Maar ook zonder zou de installatie nog winstgevend zijn. En steun is er ook nog altijd voor nieuwe woningen, bv. kwijtschelding tot 100% van de
OV over vijf jaar. Een topic "rendement berekening pv installatie" is dus volkomen nietszeggend.
Je opmerking betreffende het spaargeld is eveneens correct. Het jaarlijks rendement van een spaarboekje is zelfs al minder dan de inflatie dus verliest al rendement vanaf jaar 1.

Spirou
Senior lid

Bericht door Spirou » 28 sep 2017, 07:51

Ik heb m’n PV installatie dit jaar laten plaatsen. Ik heb geen nieuwbouw, en dus ook geen recht op enige vorm van tegemoetkoming.

Winst?? Dat maak ik niet... Ik heb een terugverdientermijn van 13 jaar, en haal 5% rendement in mijn 19de jaar. Ik hou hierbij geen rekening met wat men op een spaarboekje krijgt, aangezien dit zo goed als niets is momenteel.

Wat voor mij het probleem is met deze langdurige investeringen, is dat we helemaal niet weten hoe de parameters in de toekomst zullen liggen. Enkele voorbeelden: prosumentenvergoeding (die toch wel voor de grootste verlening van de TVT zorgt), rente op spaarboekjes, terugdraaiende teller, capaciteitstarief, ...

Waarom dan nog een installatie leggen in mijn geval? Uit interesse voor de technologie, uit onafhankelijkheidsgevoel (vooral een gevoel ipv een gegeven), uit milieuoverwegingen, voor het comfort (dag/nacht/weekend valt weg; minder nadenken over het meerverbruik van pas geïnstalleerde warmtepomp)
15 x TrinaSolar 290W met SolarEdge optimizers - Totaal 4350 WP - SE4000H 4kW HD Wave omvormer - Oriëntatie 20* ZZW - helling 35* - regio Vlaamse Ardennen - metingen met CEMM energiemonitor (met kWh-teller)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 28 sep 2017, 08:59

Maar U wist dus wel waar U aan begon.
Wat zou de "terugverdientijd" geweest zijn van een verwarming op gas of mazout?

Spirou
Senior lid

Bericht door Spirou » 28 sep 2017, 09:48

Ik wist inderdaad waar ik aan begon, maar dat neemt niet weg dat ik de prosumentenvergoeding teveel vind. Ik ben één van de gelukkigen van het Gaselwest gebied, en betaal dus 128 euro per kW. Daarnaast heeft m’n installateur mij een 4 kW omvormer cadeau gedaan ipv een 3,5 kW, dus betaal ik zo’n 64 euro / jaar teveel prosumentenvergoeding. Voor zolang het nog duurt natuurlijk...

Ergens vind ik de TVT die ik hier en daar hoor van 4/5 jaar erover. Dat vind ik ook van 12/13 jaar. Mijn is ziens zou elke PV installatie een TVT van een 6 a 8 jaar mogen hebben, dus voor mensen die geïnstalleerd hebben met oversubsidie (en die een TVT van 4/5 jaar hebben) vind ik een prosumentenvergoeding niet verkeerd. Hierdoor komt hun TVT op 6 a 8 jaar liggen. Voor mensen die zonder subsidie installeerden aan de huidige marktvoorwaarden zou men een lagere of geen prosumentenvergoeding kunnen aanrekenen, waardoor ook hun TVT op 6 a 8 jaar komt. Ik weet dat ik mij met deze mening hier niet populair maak, maar wees gerust het is maar een idee van mijnentwege. Als men dan ook nog de prosumentenvergoedingen voor heel Vlaanderen eens zou gelijkstellen...

PS: ik zeg 6 a 8 jaar; iemand die kiest voor een duurdere installatie zoals ik (SolarEdge, niet groepsaankoop) mag natuurlijk een iets langere TVT hebben dan iemand die kiest voor het goedkoopste (standaard groepsaankoop gedoe)

Ter info; de warmtepomp waarvan sprake is niet onze hoofdverwarming, maar dient voor bijverwarming (zeer zelden) en vooral koeling van de slaapkamers. Mijn cv draait op gas. De PV installatie dekt dus alleen het klassieke elektriciteitsverbruik (excl CV en excl SWW)
15 x TrinaSolar 290W met SolarEdge optimizers - Totaal 4350 WP - SE4000H 4kW HD Wave omvormer - Oriëntatie 20* ZZW - helling 35* - regio Vlaamse Ardennen - metingen met CEMM energiemonitor (met kWh-teller)

ivob
Master lid

Bericht door ivob » 28 sep 2017, 10:25

Je kan daar eeuwig over debatteren. Waar vrijstelling OV voor een nieuwbouw en niet voor een renovatie?
Waarom 6% BTW voor renovatie en niet voor nieuwbouw? etc. We leven nu eenmaal in een land van fiscale koterijen.
Ter info; de warmtepomp waarvan sprake is niet onze hoofdverwarming, maar dient voor bijverwarming (zeer zelden) en vooral koeling van de slaapkamers. Mijn cv draait op gas. De PV installatie dekt dus alleen het klassieke elektriciteitsverbruik (excl CV en excl SWW)
Waar is dan het onafhankelijkheidsgevoel en de milieuoverwegingen? U bent dus zelfs dubbel gebonden.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 30 sep 2017, 11:24

@[mention]ivob[/mention]
Ik geef enkel aan dat een huidige PV installatie van een collega op werk die in groepsaankoop is berekend enkel "echt" begint op te brengen in het 21 ste jaar , is hypothetisch berekening op de cijfers die nu beschikbaar zijn .(aankoop PV en intrest van spaarboekje)
Stel dat PV installatie 1000 of 2000 euro voorsprong neemt dan nog is het risico te groot om eerst 20 jaar een investering te realiseren zonder kosten onderweg.
En dit is eigenlijk de schuld van invoering prosumenten tarief, daar zijn we toch beetje over eens?

Plaats reactie