prosumententarief

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
frank1954
Installatie Land: België

Re: prosumententarief

Bericht door frank1954 » 15 nov 2015, 15:01

Nieuwe voorschot factuur net gekregen van Lampiris

Ik betaal voor onze regio (prov. Antwerpen) 318,78 euro/jaar voor deze "pestbelasting" :evil: :evil: :evil:
Betalen voor hetgeen jezelf niet kan opgebruiken en "verplicht" bent "GRATIS" weg te geven
Deze die nu beslissen zijn al geen haar beter dan de voorgaande...
Groene energie kost onze samenleving meer en méér....

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 15 nov 2015, 15:10

En er is nog veel meer nodig om deze aardkloot nog te redden van de ondergang.

Wat ons echter het meeste tegenstaat is dat het prosumententarief niet aan de samenleving wordt doorberekend maar alleen aan de PV bezitters.
De VZW probeert daar wat aan te doen, je bent al lid neem ik aan?
http://www.zonstraal.be/vzw
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

frank1954

Bericht door frank1954 » 15 nov 2015, 15:41

janus schreef:
En er is nog veel meer nodig om deze aardkloot nog te redden van de ondergang.

Wat ons echter het meeste tegenstaat is dat het prosumententarief niet aan de samenleving wordt doorberekend maar alleen aan de PV bezitters.
De VZW probeert daar wat aan te doen, je bent al lid neem ik aan?
http://www.zonstraal.be/vzw
Hi Janus

Al lid...ik denk het wel anders even een ErikDD vragen... ;-)
En verder "helemaaaaaaaaaaaal" eens met je stelling want een mens wordt telkens méér en méér "groen" van de rekening die we als PVV-eigenaars mogen ophoesten
Deze die morgen nog wensen te investeren in PVV...niet doen want je kan op reis gaan met je centen dan voel je je misschien beter dan nu $*

viaviavia
Senior lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door viaviavia » 15 nov 2015, 18:55

frank1954 schreef: Deze die morgen nog wensen te investeren in PVV...niet doen want je kan op reis gaan met je centen dan voel je je misschien beter dan nu $*
Je hebt toch geen keus, de PVV komt sowieso je zakken leeghalen.

erwin.vanloo
lid

Bericht door erwin.vanloo » 17 nov 2015, 20:22

Beste medestanders,

Ik heb een antwoord van de VREG gekregen. Ik heb deze ingescand en nu blijkt het document te groot. Kan ik een persoonlijk e-mail adres bekomen, waar ik het document naar toe kan sturen.

Mijn commentaar op het document van de VREG:

Vraag 1:
Betreffende vraag 1 merk ik op dat er geen bestuursdocument ter beschikking is voor het geval dat de meter op jaarbasis terug draait.
Bij gebrek aan zo’n document, lijkt het mij dan ook logisch dat mensen die op jaarbasis een terug draaiende teller hebben, hoe weinig deze ook terug draait, niet onderhevig zijn aan het betalen van het prosumenten tarief.
Ik stel ook vast dat in alle documenten inmiddels bekomen ik altijd het geval zie dat een prosument op jaarbasis toch een verbruik heeft, maar nergens wordt het geval besproken van een op jaarbasis negatief draaiende teller, wat overduidelijk een gebrek is in de vaststelling van het prosumenten tarief.
Wat mijns inziens dan verder dient onderzocht te worden is of er geen discriminatie ontstaat tussen mensen die een PV installatie hebben, waarbij de teller vooruit draait en het prosumenten tarief dienben te betalen tegenover de eigenaars van een PV installatie wiens teller terug draait en het prosumenten tarief niet moeten betalen bij gebrek aan een bestuursdocument inzake de vaststelling van het prosumenten tarief …..

Vraag 2
De studie van Dr. Ir. Jan Desmet heb ik nu ook in mijn bezit, maar ik moet deze 31 pag. nog inscannen. Ik moet dit nog zelf bestuderen en bezorg jullie dit nog.
Vraag 3:
Het prosumenten tarief dat dient als bijdrage voor de bijkomende onkosten van het gebruik van het net, maar blijkt op willekeur gestoeld te zijn, gezien er geen document ter beschikking is, waarin de gevraagde gegevens opgenomen werden. Hoe kan nu een beslissing genomen zijn indien er geen bestaand document is?
Vraag 6:
Bij een terug draaiende teller op jaarbasis, is er geen vergoeding voorzien voor de energie op het net gezet. Dit betekent dat een prosument zijn energie niet verkocht heeft en vermoedelijk tengevolge art 544 – 546 B.W. (voor deze wetgeving zie onderaan) eigenaar blijft van deze energie en sowieso het recht moet blijven behouden om deze energie terug op te nemen ook na de jaarlijkse aanrekeningsfactuur.

TITEL II. - EIGENDOM.

Art. <544>. Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen.

Art. 545. (Opgeheven) <W 15-12-1949, art. 29>

Art. 546. De eigendom van een roerende of een onroerende zaak geeft recht op al wat zij voortbrengt en op hetgeen, hetzij natuurlijk, hetzij kunstmatig, als bijzaak ermee verenigd wordt.
Dit recht wordt recht van natrekking genoemd.

Bij deze hoop ik jullie al iets verder geholpen te hebben in jullie strijd tegen het prosumenten tarief.
Met vriendelijke groeten
E. Van Loo

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 17 nov 2015, 20:31

Wat bedoel je met een "bestuursdocument" ?
Hoe kan nu een beslissing genomen zijn indien er geen bestaand document is?
Enige uitleg over wat voor soort document lijkt mij toch wel essentieel?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 17 nov 2015, 20:39

Dr. Ir. Jan Desmet
Heb daar al een paar keer mee gemaild , is omdat je prof bent dat je gelijk hebt???
Hij beweerde eerst (nadien moeten bijdraaien) dat mijn injectiestroom niet eerst naar verbruikers vloeide in mijn straat.
Hij had het over "U moet het bekijken dat het net een koperen plaat is en dat u stroom op gaat in die koperen plaat"
Nadien had die het mis.
Heb er een tekeningetje moeten voor maken dat bij een verbruik van 500 kwh in de verkaveling mijn 52 kwh niet uit verkaveling geraakt
maar door buren werd verbruikt.

janus
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door janus » 17 nov 2015, 20:46

Heb er een tekeningetje moeten voor maken dat bij een verbruik van 500 kwh in de verkaveling mijn 52 kwh niet uit verkaveling geraakt
maar door buren werd verbruikt.
ù% Ben wel benieuwd naar die tekening, want hoe je het hier beschrijft komt het mij vreemd over.
.

erwin.vanloo
lid

Bericht door erwin.vanloo » 17 nov 2015, 21:32

Ben ook wel benieuwd naar je tekening. Kan je mij die bezorgen?

erwin.vanloo
lid

Bericht door erwin.vanloo » 17 nov 2015, 21:47

Beste mensen,

In de brief van de VREG zijn er verwijzingen naar enkele besluiten.

Er wordt verwezen naar:
www.vreg.be/beslissingen
Men verwijst naar beslissingen met nummers BESL-2014-21 (tariefmethodologie) , BESL-2014-27 tot en, met BESL-2014-38 (tariefbeslissingen per distributienet beheerder voor de activiteit 'elektriciteit')
Voor de rest wordt er verwezen naar
1. www.vreg.be/nl/prosumententarief-1
2. http://www.vreg.be/sites/default/files/ ... tarief.pdf
3. (Maar ik heb van de VREG de studie gekregen, iets dat wat uitgebreider is)

De brief van de VREG wil ik gerust ter beschikking stellen, maar is te groot voor de wiki. Wil het aan de geïnteresseerden gerust via mail overmaken.

Met vriendelijke groeten
E. Van Loo

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 17 nov 2015, 22:01

Bedankt om mee te denken, maar ....
Bij gebrek aan zo’n document, lijkt het mij dan ook logisch dat mensen die op jaarbasis een terug draaiende teller hebben, hoe weinig deze ook terug draait, niet onderhevig zijn aan het betalen van het prosumenten tarief.
Voor u is dat misschien logisch, maar zo werkt het niet.
Er is inderdaad geen regelgeving voor het geval u 'leverancier' bent van stroom : bijgevolg bent u geen leverancier en kan je dus je stroom niet verkopen.
Uw verbruik wordt gemeten tussen twee meteropnames en als uw meter negatief gaat is er geen verbruik.
Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen iemand die gewoon stroom afneemt en iemand die zowel stroom produceert en afneemt.
Iemand met zonnepanelen moet dus op dezelfde manier behandeld worden als iemand zonder zonnepanelen en moet dus geen netvergoeding betalen.
Nadat de bevoegdheidskwestie is uitgeklaard zal de bevoegde rechtbank hierover oordelen en de netvergoeding al dan niet vernietigen.

De studie van Dr Ir De Smet is mij bekend en werd door de VREG aangehaald om het eigen verbruik op 28% vast te leggen. 72% wordt dus op het net 'gebufferd' en daarmee wordt de netvergoeding bepaald.

De netvergoeding is dus niet willekeurig bepaald, er zit wel degelijk een methodiek achter (die methodiek is op zich niet onredelijk en ook niet in vraag gesteld wordt, juridisch kan je daar ook weinig tegen inbrengen)

Uw stroom wordt inderdaad niet verkocht en u hebt alle recht om die zelf bij te houden (in een batterij of ...) : u bent niet verplicht om die op het niet te injecteren, maar de netbeheerder zal die in dank aanvaarden. Je kan er wel uw meter mee doen terugdraaien, dus uw stroom zelf bijhouden is niet zo een goed idee.

Zelfs al heb je juridisch 100% gelijk, tegen wie ga je dan procederen en tegen wat ?
Tegen de netvergoeding is de procedure al meer dan een jaar lopende en de periode om de klacht in te dienen is al heel lang voorbij.

Wat er met uw geproduceerde stroom gebeurt ? Het is evident dat uw buren in dezelfde wijk die gaan verbruiken. Uw stroom wordt gewoon het net opgepompt en die stroom volgt dan de weg van de minste weerstand naar de verbruikers bij uw buren.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 18 nov 2015, 11:35

Het aansluitingspunt van onze verkaveling daar heeft een bevriende werknemer van Eandis een meting verricht van verbruik en PV productie.
één meting dat een wolk voor zon kwam en één bij volle zon .
Met de wolk ervoor was er een hoog verbruik en met volle zon lichtje injectie over verkaveling meter
Die lichte terugloop door injectie werd door volgende stroomkring verbruikt.
Wat wil zeggen dat het bewezen was dat onze stroom volledig werd verbruikt in een straal van 500 m .
Dit was naar aanleiding van discussie met prof. Jan Desmet en heb hem dit voorgelegd , zelf dan nam hij dit niet aan tot ik dit aan Vreg liet weten.
Vreg heeft ook lang de stelling aangenomen dat onze injectiestroom niet verbruikt werd door buren of paar straten verder.
"Net is een koperen plaat Bla Bla Bla" Vreg is nu toch bijgedraaid en prof.Jan Desmet wrong zich door alle bochten en ging er vandoor met staart tussen de benen , heeft het nooit toegegeven maar nadien ook niet ontkend.

DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW » 18 nov 2015, 13:55

Je moet toch geen groot fysicus zijn om dit te begrijpen.
Elektronen kiezen steeds de weg van de minste weerstand van producent naar verbruiker. Dit is ook steeds de kortste en snelste weg.
Zolang er binnen één spanningsniveau (207-230-253V) in een wijk of "lokaal net" een evenwicht is tussen productie en verbruikt zullen de electronen lokaaal verbruikt worden.
Pas als er energie te weining is moet die van elders aangevoerd worden, dat kan dus ook over een zeer lange afstand vanuit een grote productie-eenheid via hoogspanningsnetten en transformatoren.
Maar omgekeerd geld het zelfde. Wanneer er lokaal teveel wordt geproduceerd zal eerst de spanning binnen dat gebied stijgen. Ik stel hier in de wijk/straat vast dat die spanning op zonnige dagen bijna permanent met de bovengrens flirt. Er wordt dus meer stroom gemaakt dan we nodig hebben.
Via transformatoren in de cabine moeten de electronen dan op een hoger spanningsniveau gebracht worden. Niet alle cabines en transformatoren zijn ontwikkeld om in 2 richtingen te werken.
Dit is ook een beetje het "beroepsgeheim" van de DNB. Ze zullen ons niet openlijk vertellen hoeveel kWh er eigenproductie en verbruik is binnen een wijk of hoeveel energie er terugstroomt naar een ander net.
Ik maak nogal graag de vergelijking met een gesloten netwerk van vaten met water. Je kan daar water in en uit laten stromen. Zolang er water uitstroomt moet men enkel bovenaan bijvullen. Maar als de ton vol geraakt omdat er op veel aftappunten vooral water ingepomp wordt zal de druk stijgen. Ergens moet dat water dan een uitweg zoeken ofwel ontploft de tank ofwel stroomt het via de vulpijp bovenaan naar een hoger liggende tank die op haar beurt weer verbonden is met nog een grotere buffertank.....
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/

bruma
Master lid

Bericht door bruma » 18 nov 2015, 15:43

DaanW schreef:
Dit is ook een beetje het "beroepsgeheim" van de DNB. Ze zullen ons niet openlijk vertellen hoeveel kWh er eigenproductie en verbruik is binnen een wijk of hoeveel energie er terugstroomt naar een ander net.
daar is niks geheim aan maar door de cijfers af te schermen kunnen ze een beleid voeren waarbij ze
-) ons slimme meters per aansluitpunt opleggen (in plaats per wijk)
-) een prosumenten tarief verplichten voor dubbel gebruik van t lokale wijknet

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 18 nov 2015, 18:48

bruma schreef: -) een prosumenten tarief verplichten voor dubbel gebruik van t lokale wijknet
:tu:

Plaats reactie