prosumententarief

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
henke
Installatie Land: België

prosumententarief

Bericht door henke » 03 mar 2015, 14:12

Ik heb hier het 'prosumententarief' van de vreg : http://www.vreg.be/sites/default/files/ ... tarief.pdf

daarin staat :
Voor de bepaling van het prosumenten tarief wordt per distributienetbeheerder vertrokken van de beste raming van het gemiddelde verbruik van de netgebruikers die nu PV installaties hebben op het moment dat ze nog geen PV installaties hadden geïnstalleerd d.m.v. hun verbruiken in 2008.
Vervolgens wordt per netgebied rekening gehouden met de grootte van een gemiddelde installatie (≤10 kW vermogen en terugdraaiende teller) per 31 december 2013
In 2008 waren de verbruiken toch veeel anders dan nu, met o.a. vervanging van gloeilampen door ledlampen enz. ??
De globale gelijktijdigheid tussen productie en verbruik wordt bepaald op 28% (gebaseerd op een
externe studie : “Batterijopslag bij net-interactieve systemen”, door Prof. Dr. Ir. Jan Desmet,Universiteit Gent, onderzoeksgroep Lemcko).
zo'n 'studie' is toch geen goeie vergelijking met de 'werkelijke toestand in verbruik/produktie van elektriciteit op het net ??

en zo staan er nog 'miskonflieters' van jewelste in deze 'berekening' vind ik. :roll:

realcyberghost
lid

Re: prosumententarief

Bericht door realcyberghost » 08 mar 2015, 22:41

henke schreef:Ik heb hier het 'prosumententarief' van de vreg : http://www.vreg.be/sites/default/files/ ... tarief.pdf

daarin staat :
Voor de bepaling van het prosumenten tarief wordt per distributienetbeheerder vertrokken van de beste raming van het gemiddelde verbruik van de netgebruikers die nu PV installaties hebben op het moment dat ze nog geen PV installaties hadden geïnstalleerd d.m.v. hun verbruiken in 2008.
Vervolgens wordt per netgebied rekening gehouden met de grootte van een gemiddelde installatie (≤10 kW vermogen en terugdraaiende teller) per 31 december 2013
In 2008 waren de verbruiken toch veeel anders dan nu, met o.a. vervanging van gloeilampen door ledlampen enz. ??
De globale gelijktijdigheid tussen productie en verbruik wordt bepaald op 28% (gebaseerd op een
externe studie : “Batterijopslag bij net-interactieve systemen”, door Prof. Dr. Ir. Jan Desmet,Universiteit Gent, onderzoeksgroep Lemcko).
zo'n 'studie' is toch geen goeie vergelijking met de 'werkelijke toestand in verbruik/produktie van elektriciteit op het net ??

en zo staan er nog 'miskonflieters' van jewelste in deze 'berekening' vind ik. :roll:
Tja, ik denk dat dit hier al uitgebreid aan bod is gekomen.
Het is ironisch dat de studie van Prof. Desmet gebruikt wordt om de gelijktijdigheid te bepalen op 28%, terwijl in zijn studie net wordt aangegeven hoe je dit kan verhogen met batterijopslag en je afname kan verminderen door bvb je PV systeem te overdimensioneren ( resulteert in meer injectie maar minder afname ).

Op zich vind ik het nog aanvaardbaar, je kan ten slotte nog kiezen voor een dubbele meter ( die zowel injectie als afname meet ), en waar je dus enkel netvergoeding moet betalen op je effectieve afname. Maar daar komt dan bij dat de electriciteitsleveranciers je injectie en afname niet moeten salderen met dergelijke meter, en je in de praktijk je injectie kwijt bent. Dus je kan kiezen tussen de pest en de cholera.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat dit systeem de gebruiker niet aanzet om zuiniger en slimmer om te springen met electriciteit en ook niet aanzet om aan locale opslag te doen, zodat het net minder belast wordt.

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 21 apr 2015, 00:43

Bizarre berekening voor prosumenten .
Leverancier rekend door salderen (of die stroom nu gebruikt word door buren of uzelf) altijd af op eindfactuur.
Of leverancier de stroom zelf moet kopen of stroom gebruikt van ons speelt geen financiële rol op eindfactuur.
Praktisch zal leverancier bij 7000 kwh salderen (14000 kw van 2 verbruikers enkel maar 7000 kwh aanrekenen op eindfactuur)
Hier word geen financiële regeling getroffen voor prosumenten en Leveranciers.
Zij profiteren van elkaar in een win/win
Waarom moet er dan een bijkomende vergoeding komen voor DNB?
DNB zijn woekeraars omdat wij en leveranciers niet zonder hen kunnen.
Geen vergoeding voor prosumenten , geen vergoeding voor leveranciers maar wel voor DNB.
Deze laatste heeft alle overeenkomsten met oude pv eigenaars geschonden.
Vreg legt hier met discriminerend dictatuur gedrag regels op waar enkel DNB beter van word.
Hiermee ondermijnen ze het voortbestaan van PV landschap.
3 partijen en één veranderd de regels, correctie één chanteert de andere twee.
Geen enkel politieker die kan(1) of wilt(2) ingrijpen
1)omdat ze de kennis er niet voor heeft.
2) en zeker de macht niet.
Als er met overheidsgeld is gesmost moet iedereen er voor opdraaien dit was ook zo met de banken.

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma » 21 apr 2015, 16:03

Geen politieker die wil of kan ingrijpen?

De DNB's zijn 1 groep van politiekers samen

alfa
Master lid

Re:

Bericht door alfa » 21 apr 2015, 18:28

bruma schreef:Geen politieker die wil of kan ingrijpen?

De DNB's zijn 1 groep van politiekers samen
Dan hoop ik de rechter in VZW Zonstraal/Vreg rechtszaak hier niet politiek gekleurd is.
Of het is een slag in het water en verpakking zal maar duurder en duurder worden.

ErikDD
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door ErikDD » 21 apr 2015, 20:38

Als het Hof van Beroep bevoegd is, dan is het dezelfde rechter als vorige keer en die kan je niet verdenken van onder een hoedje te spelen met andere partijen want toen werd netvergoeding 1.0 vernietigd.
Zonstraal VZW : ZONNE-energie, het is ONZE energie.
www.zonstraal.be/vzw

alfa
Master lid

Bericht door alfa » 22 apr 2015, 09:50

Dat zal zo wel zijn , maar ik verschiet in ons landje(met denkbeeldige bananenbomen ) van niets meer. :-)

erwin.vanloo
lid

Bericht door erwin.vanloo » 02 nov 2015, 13:43

Beste medestanders,

Heden bekwam ik van Essent mijn elektriciteitsafrekening voor een netto elektriciteitsverbruik van 0 Kw ( :D ) op jaarbasis, krijg ik een factuur van €99,79.

Vorig jaar voor hetzelfde 0 verbruik diende ik €6,53 te betalen !!! Zijnde een verhoging van €93,26 op 1 jaar tijd voor niets !!!!!

Heb direct de factuur als volgt geprotesteerd (Ik weet wel dat het niet veel zal uithalen (dus daar niet te veel commentaar opgeven aub, maar je weet maar nooit):

Geachte,
Zoals uit de elektriciteitsafrekening blijkt is er 0 Kw verbruikt en ligt er een afrekening voor van €99,79, een stijging met €93,26 in vergelijking met vorig jaar voor hetzelfde 0 verbruik. Dit alles is buiten elke proportie. Mijn financiële toestand laat niet toe om dit bedrag te betalen.
Het factuurbedrag wordt met deze mail om volgende redenen geprotesteerd:

1.
De factuur vermeldt niet hoe het bedrag vermeld bij het prosumententarief bekomen werd. Samenstellende delen, bewerking?

2.
Gebruik makend van het decreet van openbaarheid van bestuur, wens ik per regio de berekeningswijze te bekomen waarmede het prosumententarief per geïnstalleerde Kw van de omvormer werd vastgelegd ? Ik wens ook de bedragen aan uitgekeerde groene stroom certificaten te kennen sinds het begin van hun uitkering tot heden.

3.
Het prosumententarief wordt in het leven geroepen omdat de eigenaar van PV- panelen, 2 maal het net zou gebruiken, 1 maal om er energie op te zetten en 1 maal om er energie af te halen.
Ik stel vast dat bij mij niet gemeten werd hoeveel van het opgewekte vermogen door mijn PV installatie effectief op het net werd geplaatst om er nadien terug af te halen. of m.a.w. U hebt niet de hoeveelheid energie gemeten die effectief dubbel gebruik heeft gemaakt van het net.
Het aangerekende bedrag vermeld onder prosumententarief is bijgevolg niet overeenkomstig de realiteit vastgesteld en pure willekeur.
Ik kan enkel gehouden worden tot betaling van het prosumententarief overeenkomstig het vermogen dat effectief dubbel gebruik heeft gemaakt van het net. Andere (willekeurige) prosumentenvergoedingen zijn onverschuldigd.

4.
Mijn tellerstand is de afgelopen jaren verlaagd van 16.872 Kw naar 8.432 Kw, zodat de energie die ik in het verleden op het net heb gezet, ruimschoots het aangerekende prosumententarief dekt (zie bijlage).

5.
Wanneer ik alles in detail bekijk, dan moet ik vaststellen dat de distributienetbeheerder door het prosumententarief het dubbele ontvangt van de normale distributiekost. Volgende korte toelichting bewijst dit:

- De hoeveelheid aan energie overdag geproduceerd door mijn PV-installatie, die niet ogenblikkelijk door mezelf verbruikt wordt, wordt op het net geplaatst.

- Deze energie (lees: mijn energie) wordt over enkele meters getransporteerd naar mijn buurman aangesloten op dezelfde fase, die mijn energie verbruikt. Hierdoor draait de elektriciteitsmeter van mijn buurman vooruit. Hij betaalt aan de netdistributiebeheerder een vergoeding voor het consumeren van mijn energie, alsof deze helemaal vanuit de centrale tot bij hem geleverd wordt, terwijl de energie in werkelijkheid over amper enkele meters (en met minder netverliezen) tot bij hem getransporteerd werd.

- De energie die ik 's avonds verbruik en die niet gedekt wordt door de opbrengst van mijn zonnepanelen komt dan van een elektriciteitscentrale, maar voor de energie die door mijn PV-installatie overdag op het net gezet werd, heeft mijn buurman reeds betaald alsof deze van bij de centrale kwam. Alle onkosten zijn bijgevolg reeds gedekt
Door aan mij dan ook nog eens het prosumenten tarief aan te rekenen passeert de distributienetbeheerder dus tweemaal voorbij de kassa. Dit is ongehoord!

Het prosumententarief is bijgevolg oplichting en ik wens aan deze praktijken niet deel te nemen.

5.
Decentrale productie van energie heeft als bijkomend voordeel dat er minder netverliezen zijn. De energie moet niet via transformatoren geconverteerd worden van hoog naar laagspanning, er zijn veel minder verliezen in de kabel gezien de afstand die de energie effectief aflegt om bij de buurman te geraken veel kleiner is dan wanneer deze door de elektriciteitscentrale zou geleverd worden. Toch moet de buurman ook de volle pot blijven betalen alsof de energie door de centrale geleverd werd en de netverliezen zouden veroorzaakt zijn geworden. Nog eens een extra winst voor de maatschappijen.

6.
Tevens heb ik nog volgende vragen:

a.
Indien de teller op jaarbasis zou terug draaien. Is het prosumenten tarief dan ook nog verschuldigd?
Op dat moment is er immers geen of veel minder sprake van een dubbel gebruik van het net (er wordt immers meer op het net gezet dan eraf gehaald). Wordt dan het prosumenten tarief proportioneel aangerekend en hoe gebeurt de verrekening dan?

b.
Garandeert het betalen van het prosumenten tarief bij negatief draaiende teller dat de op het net geplaatste energie voorafgaandelijk aan de afrekeningsfactuur, het jaar nadien terug kan opgenomen ten einde het dubbel gebruik van het net, waarvoor het prosumententarief toch dient, gegarandeerd blijft? Indien niet, waarom moet dan het prosumententarief betaald worden?

c.
Ik heb gisteren (1/11/2015) mij PV installatie stilgelegd. Deze zal pas op 1/04/2015 terug in werking gesteld worden.Gedurende 5 maanden produceert mijn installatie geen energie. Zal ik volgend jaar dan ook maar 7/12 van het prosumententarief moeten betalen?

Ik zie dan ook uw nieuwe factuur zonder de aanrekening van het prosumententarief tegemoet. Huidige factuur zal om voornoemde redenen onbetaald blijven.

Hoogachtend
E. Van Loo

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 02 nov 2015, 14:56

Mijn mening?

Zonde van de tijd en de postzegel , je stuurt je brief immers naar een instantie die alleen de wet maar naleeft.
Verder breng je jezelf in problemen door facturen niet te betalen die volkomen wettelijk zijn.
Zijnde een verhoging van €93,26 op 1 jaar tijd voor niets !!!!!
Je bent toch een jaar lang aangesloten geweest en hebt elke avond je tv op kunnen zetten?

Door het systeem van de terugdraaiende teller denken vele dat ze niets gebruiken maar zo werkt het natuurlijk niet.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

erwin.vanloo
lid

Bericht door erwin.vanloo » 02 nov 2015, 15:11

Eventjes nuanceren,

Ik woon en leef bij mijn ouders. Ik overnacht enkel in mijn woning. Verbruik is er dus quasi niet (ook niet van tv, ijskast, diepvriezer, fornuis). Het volledige opgewekte vermogen door mijn PV-installatie gaat naar het net en mijn teller draait dus terug op jaarbasis.
Maar bij doorgeven van de juiste teller, ben je dit meer geproduceerde kwijt.
Het enige dat je hiertegen kan doen is een 0 verbruik doorgeven.
Een doorgegeven 0 verbruik betekent dus niet dat je gebruikt hebt wat je PV-systeem opgewekt heeft.
Gezien het PV-systeem meer opwekt dan verbruikt wordt (anders zou de meterteller niet terug draaien) is er voor een hoeveelheid geen dubbel gebruik van het net geweest en daardoor kan ook niet het prosumenten tarief verschuldigd zijn.

Om voornoemde reden is het prosumenten tarief baseren op het vermogen van de omvormer i.p.v. op het effectieve dubbelgebruik van het net foutief en bijgevolg onverschuldigd.

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus » 02 nov 2015, 15:21

Op het www schrijven dat je fraudeert lijkt mij niet zo slim en inderdaad voor het prosumenten tarief is niet fair en daarvoor heeft de VZW deze aangevochten.
In bepaalde gevallen is de regeling ronduit slecht, zoals bij jouw o.a.
Maar brieven schrijven naar de boodschapper heeft toch geen zin?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 02 nov 2015, 16:19

Zoals Janus al zegt, dit brengt geen verandering in je situatie.

Je PV installatie zelfs afleggen helpt niet. Je moet de DNB beheerder een bewijs (keuring) sturen dat je omvormer is weggehaald.
Anders blijf je gewoon doorbetalen volgens de kVa van je omvormer.

Gratis energie op het net zetten = gratis weggeven.
Je kan beter effectief opgebruiken wat je produceert. Het is niet ecologisch gezien maar voor uw geldbudget wel.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

erwin.vanloo
lid

Bericht door erwin.vanloo » 02 nov 2015, 16:28

Beste,

Ik fraudeer niet.
Wanneer je teller terug draait en je geeft een verlaagde tellerstand aan, dan maakt Essent, Electrabel er zelf een 0 verbruik van. Dat Essent en Electrabel van een terugdraaiende teller een nulverbruik van maken terwijl het eigenlijk overeenkomt met een negatieve waarde, dat noem ik pas frauderen.
Ooit heb ik betaald voor een tellerstand van 16.872 Kw. Momenteel staat deze officieel op 8.432 Kw.
Ik behoud nu gewoon deze tellerstand waarvoor ik ooit betaald heb en daar is niets mis mee.
Ik pleeg geen fraude want ik heb daar ooit voor betaald.

DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX » 02 nov 2015, 16:32

Erwin
De laatste doorgeven tellerstand, ook is deze lager dan de vorige wordt aangenomen als nieuwe tellerstand.
Het teveel geproduceerde energie ben je kwijt (lees : gratis weggegeven).

Voorbeeld:
9000 tellerstand 2014
5000 tellerstand 2015

Dan is de nieuwe tellerstand voor 2016 : uw 5000
Dus als je dan in 2016 een tellerstand heb van 3000, dan nemen ze dit terug als nieuwe tellerstand.
Dan geef je in praktijk 2000 kWh gratis weg

Uw factuur zal altijd 0 euro zijn + eventueel abbo kosten & proconsumentenvergoeding.
Er is nergens een regel in de huidge wetgeving die compensatie voorziet van teveel geinjecteerde energie.
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R

erwin.vanloo
lid

Bericht door erwin.vanloo » 02 nov 2015, 17:21

Beste,

Het prosumenten tarief wordt in het leven geroepen omdat PV-eigenaars het net dubbel gebruiken, Maar wat indien de teller terug draait op jaarbasis? dan wordt overduidelijk niet het volledige op het net gezette vermogen terug binnengehaald hoe zit het dan met het prosumenten tarief?

Ik zou ook even naar het Belgisch Burgerlijk wetboek willen verwijzen:
- art 546 van het burgerlijk wetboek : "De eigendom van een roerende of onroerende zaak geeft recht op al wat zij voortbrengt en op hetgeen, hetzij natuurlijk, hetzij kunstmatig, als bijzaak ermee verenigd wordt. Dit recht wordt recht van natrekking genoemd."

- Art 544 van datzelfde wetboek: "Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben…"

Volgens deze beide artikels behoud ik als eigenaar van zonnepanelen het genot van de energie die door mijn zonnepanelen opgewekt en op het net geplaatst werd. Het 'weggeven' van energie uit overproductie lijkt mij tengevolge van deze beide artikels dan ook niet aan de orde. Indien hieromtrent geen typische elektriciteitswetgeving is, dan is het Burgerlijk wetboek toch van toepassing of niet soms?

Electrabel bevestigde mij trouwens in een van haar laatste brieven aan mij: "een eigenaar van zonnepanelen is inderdaad eigenaar van de door zijn zonnepanelen geproduceerde energie". Over dit alles bestaat dan ook geen discussie meer

Ten einde te garanderen dat ik mijn eigen energie terug kan opnemen zonder voor mijn eigen energie terug te moeten betalen, dient uiteraard de hoogste meterstand waarvoor ooit betaald werd, behouden te blijven. Of zie ik het verkeerd?

Plaats reactie