Aanpassen witgoed apparaten

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
luc.de.smedt
junior lid
Installatie Land: België

Aanpassen witgoed apparaten

Bericht door luc.de.smedt »

Om de nakende capaciteitstarieven voor te zijn volgende gedachtengang :

De meeste grootverbruikers in onze woning zijn elektrische weerstanden.

Bij wijze van proef nemen we een wasmachine die 3000W verbruikt tijdens het opwarmen van het water. Afhankelijk van de waterinhoud en de wastemperatuur duurt de opwarming al snel meer dan 15 minuten.

1x/maand 3000W extra verbruik gedurende 15 minuten kost ons in 2022 al gauw meer dan 300 euro per jaar.

Door een diode in serie te plaatsen met de verwarmingsweerstand zal het opgenomen vermogen dalen tot 1500W en zou dit 150 euro per jaar besparen.

Mijn wasmachine werkt al met deze diode zonder problemen.

Hoe denken jullie over dergelijke aanpakken voor andere toestellen met gelijkaardige piekverbruiken ?

.
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Re: Aanpassen witgoed apparaten

Bericht door bruma »

Hoe kom je aan 300€?

Standaard betaal je toch voor 2500W dus zit je er maar 0,5kW er boven.
Mijn wasmachine verbruikt maar 2200W

En dan nog, als je de wasmachine start bij t begin van t kwartier dan neemt die eerst water, en herhaalt dit tot dat de was volledig doordrongen is vooraleer te warmen, je bent al zeker 5min verder dus je warmtijd zal misschien 10min in eerste en 5 min in tweede kwartuur vallen
Trianon
lid
Installatie Land: Ander

Bericht door Trianon »

ik heb enkele vragen :

Welke diode gebruik je 20A en 600V ? Denk er aan als de weerstand koud is deze een lagere weerstandswaarde kan hebben en dus de inrush current
veel hoger kan liggen als die wordt geschakeld met een relais ipv een solid state met nul doorgangs detectie.

Let op dat er geen grote smoor spoelen/filters in serie staan, door de enkelzijdige gelijkrichting zal deze energie beginnen opslaan en warm worden.

Heb je dit ook gecontroleerd met een DM of deze ook maar de helft van de energie meet ?
Je hebt gelijk dat je maar 50% van de geleverde energie benut, maar de leverancier gaat hier zeker niet mee akkoord gaan, dit is nl een
ramp voor hun transfo's. Dit doet me denken aan de cosinus phi bij bedrijven, waar grote boetes op staan.
luc.de.smedt
junior lid

Een 20A - 600V diode met koellichaam voldoet voor mij. Ik heb het verwarmingsvermogen van de wasmachine gemeten en dit is juist de helft van voorheen dus de weerstandswaarde is vrij constant gebleven bij zijn lagere werkingstemperatuur. Ook geen problemen met inrush stromen. De weerstandswaarde had ik eerst in koude toestand gemeten en deze is voldoende hoog.

Voor de transfo van de netbeheerder zal dit weinig verschil uitmaken. Als meerdere toestellen een halve golf gelijkrichter hebben zal statistisch gezien het ene toestel de positieve golf gelijkrichten en een ander toestel de negatieve golf. Zo blijft de totale stroom aan de transfo van de netbeheerder toch nog een quasi sinus. Ik denk dat alle CE gekeurde electronica die wij in huis hebben veel meer harmonischen op het net stuurt dan dit voorstel.

Wat de 2,5kW piek foraitaire aanrekening betreft heb je gelijk maar je wasmachine is niet de enige verbruiker in je huis op het moment dat je het gebruikt. Aan ieder van ons of een verlaging van het verwarmingsvermogen nuttig is om je reële peikverbruik te laten dalen.
luc.de.smedt
junior lid

bruma schreef: 13 sep 2021, 22:13 Hoe kom je aan 300€?

Standaard betaal je toch voor 2500W dus zit je er maar 0,5kW er boven.
Mijn wasmachine verbruikt maar 2200W

En dan nog, als je de wasmachine start bij t begin van t kwartier dan neemt die eerst water, en herhaalt dit tot dat de was volledig doordrongen is vooraleer te warmen, je bent al zeker 5min verder dus je warmtijd zal misschien 10min in eerste en 5 min in tweede kwartuur vallen
Is het niet zo dat je voor elke kW piek boven de 2,5kW ongeveer 100€ per jaar moet betalen ?
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

luc.de.smedt schreef: 14 sep 2021, 06:44 ...
Is het niet zo dat je voor elke kW piek boven de 2,5kW ongeveer 100€ per jaar moet betalen ?
Neen voor iedere kW capaciteit zal je ongeveer 44 euro betalen en de minimumfacturatie zal steeds 2,5 kW capaciteit bedragen. Al wat erboven is, wordt dus aan hetzelfde tarief gefactureerd.

Het gemiddeld huidig capaciteitsgebruik is trouwens hoger dan die 2,5 kW en is 3,15 kW in Vlaanderen voor een gezin.
DaRkMaN_FX
Master lid
Contacteer:

Bericht door DaRkMaN_FX »

De minimum is 2,5 kW maar de gemiddelde piek staat nu op 3,99 kW
Op dit moment stellen we vast dat ongeveer 77% van alle afnemers met een digitale meter een gemiddelde maandpiek lager dan 5 kW heeft. Voor gezinnen leiden we op basis van de beschikbare gegevens af dat de gemiddelde maandpiek in Vlaanderen gemiddeld 3,99 kW bedraagt. Dat is zonder herschaling en zonder toepassing van het minimum.
Zie https://www.vreg.be/nl/vergelijk-uw-maa ... -vlamingen
PV1: 30 x ERA Black Solar 190WP, Kostal PIKO 5.5, O: 165° : H:30° | PV2: 16 x LG NeON2 Black 300WP, SMA3000TL-21, O: 255° : H:30° | PV3: 10 x LG NeON2 Black 300WP, SMASB1.5-1VL-40, O: 75 & 255° (polystring) : H:30° | WP: Nibe F1145-12 | ZB: Tisun FI 2/3 + Tisun FS 375/1R
LvA
Master lid

Bericht door LvA »

Thx voor de goed gedocumenteerde correctie
luc.de.smedt
junior lid

LvA schreef: 14 sep 2021, 08:11
luc.de.smedt schreef: 14 sep 2021, 06:44 ...
Neen voor iedere kW capaciteit zal je ongeveer 44 euro betalen en de minimumfacturatie zal steeds 2,5 kW capaciteit bedragen. Al wat erboven is, wordt dus aan hetzelfde tarief gefactureerd.

Het gemiddeld huidig capaciteitsgebruik is trouwens hoger dan die 2,5 kW en is 3,15 kW in Vlaanderen voor een gezin.
Bedankt voor de financiële correctie. Heeft Fluvius al een officiële melding gepubliceerd van deze 44 euro ? Ik vind niets terug op hun website. Is deze 44euro streekgebonden ?
Rerdvr46
Senior lid

Bericht door Rerdvr46 »

luc.de.smedt schreef: 14 sep 2021, 13:43
Bedankt voor de financiële correctie. Heeft Fluvius al een officiële melding gepubliceerd van deze 44 euro ? Ik vind niets terug op hun website. Is deze 44euro streekgebonden ?
De VREG heeft wel een document gepubliceerd waarin een gedetailleerd tariefvoorstel staat. De tarieven zijn opgegeven per DNB. De onderlinge verschillen zijn groot. De kost per jaar per kW gaat, BTW inbegrepen, van 38,64 Euro (Fluvius Limburg) naar 55,49 Euro (Gaselwest) per kW. Met een analoge meter betaalt men voor 2,5 kW en met een digitale wordt met minimum 2,5 kW gerekend. De prijs per kWh is aanzienlijk verlaagd t.o.v. de huidige tarieven. Met een analoge meter betaalt men wel ruim 2 cent meer per kWh dan met een DM. Wellicht om te compenseren voor het feit dat men met de analoge meter maar voor 2,5 kW betaalt terwijl bezitters van een DM gemiddeld rond de 4 kW gaan zitten. Zie
Voorste 2022 tarieven VREG.xlsx
Bron van voormalig bestand:
21_08_26_doc_berekeningsmethodiek_simulator.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
78 panelen Solar Frontier 165Wp oriëntatie 255°, helling 20°, SolarEdge 3f SE10K 10kWp, 39 SolarEdge Power optimisers
Verwarming Daikin airco, 5 units binnen, 2 units buiten.
luc.de.smedt
junior lid

Rerdvr46 schreef: 14 sep 2021, 14:06
luc.de.smedt schreef: 14 sep 2021, 13:43
De VREG heeft wel een document gepubliceerd waarin een gedetailleerd tariefvoorstel staat. De tarieven zijn opgegeven per DNB. De onderlinge verschillen zijn groot. De kost per jaar per kW gaat, BTW inbegrepen, van 38,64 Euro (Fluvius Limburg) naar 55,49 Euro (Gaselwest) per kW. Met een analoge meter betaalt men voor 2,5 kW en met een digitale wordt met minimum 2,5 kW gerekend. De prijs per kWh is aanzienlijk verlaagd t.o.v. de huidige tarieven. Met een analoge meter betaalt men wel ruim 2 cent meer per kWh dan met een DM. Wellicht om te compenseren voor het feit dat men met de analoge meter maar voor 2,5 kW betaalt terwijl bezitters van een DM gemiddeld rond de 4 kW gaan zitten. Zie Voorste 2022 tarieven VREG.xlsx Bron van voormalig bestand: 21_08_26_doc_berekeningsmethodiek_simulator.pdf
Nog 21% BTW aan toe te voegen ?
Rerdvr46
Senior lid

Bericht door Rerdvr46 »

In de Excel sheet is het met btw. In het oorspronkelijk document is het zonder btw.
78 panelen Solar Frontier 165Wp oriëntatie 255°, helling 20°, SolarEdge 3f SE10K 10kWp, 39 SolarEdge Power optimisers
Verwarming Daikin airco, 5 units binnen, 2 units buiten.
m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts »

Ik vond ook nog de webpagina "Why use a Diode with a Heater?", die o.a. de waveform visualiseert.
Haxormse
Donateur
Donateur

Bericht door Haxormse »

Ow ik lees hier 38 eu met kw piek in Limburg . Ik ga echt niet voor 150 eu per jaar op alles letten eigenijk .
Installatie :
350wp lg neon 2 /13 x oost /15 x west
Dakhelling : 45 graden
Omvormer : solaredge 5kva
luc.de.smedt
junior lid

Haxormse schreef: 15 sep 2021, 20:03 Ow ik lees hier 38 eu met kw piek in Limburg . Ik ga echt niet voor 150 eu per jaar op alles letten eigenijk .
Vele kleintjes maken een groot.
Plaats reactie

Terug naar “Financiële aspecten”