eerste jaarafrekening met zonnepanelen

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
Spockster
junior lid
Installatie Land: België

eerste jaarafrekening met zonnepanelen

Bericht door Spockster »

Hallo,
Ik heb vandaag mijn eerste eindafrekening gekregen sinds de installatie van onze zonnepanelen.
Afbeelding

De zonnepanelen zijn geïnstalleerd begin augustus 2020, gekeurd op 31/08/2020. Op de datum van de keuring heeft de energieleverancier een nieuwe meterstand geschat. Zie rood omcirkelde.

Mijn vraag, mag dit? Ik heb voldoende capaciteit en mijn piek teller is verder teruggedraaid dan de begintellerstand op 09/05/2020. Ik had dan ook verwacht om 0kWh piek te moeten betalen ipv de 508kWh die nu wordt aangerekend.
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: eerste jaarafrekening met zonnepanelen

Bericht door janus »

Volgens mij mag dat niet, ik heb er toch nog nooit van gehoord.
Best uitleg vragen bij uw DNB via contact en met een antwoord termijn van 5 werkdagen
Na die 5 werkdagen een klacht indienen bij de ombudsman van de DNB.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW »

Heeft de keurder een meterstand genoteerd bij de opstart van de installatie?
De energieleverancier mag geen meterstanden 'inschatten' volgens mij.
De netbeheerder kan dit wel als er tussentijds bepaalde tarieven wisselen. Maar op welke basis dat ze dan die inschatting maken weet ik niet.
Zoals Janus schrijft, bij fluvius navragen vanwaar die tussentijdse meterstanden komen?
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
Spockster
junior lid

Bericht door Spockster »

Ik denk niet dat de keurder meterstanden genoteerd heeft. Ik heb een excel lijst met alle meterstanden per dag. De echte meterstanden in mijn lijst op 31/08 zijn zelfs hoger dan de "geschatte" meterstanden. Het zijn echt "geschatte" meterstanden en niet doorgegeven door iemand.

Ik heb Fluvius om meer uitleg gevraagd. Even afwachten wat zij hierover te zeggen hebben.
snabbe
lid

Bericht door snabbe »

ik zou hier niet met akkoord gaan. je betaalt toch prosumententarief zodat de meter kan terugdraaien. Van augustus tot mei betaal je dan ook nog eens, in verhouding tot de opgewekte stroom, een groter aandeel prosumententarief.
En anders zou ik zeggen dat ze maar moeten aantonen dat je in de periode van mei tot augustus zoveel gebruikt hebt. Kan toch zijn dat je een nulverbruik hebt tijdens een bepaalde periode (lang op vakantie geweest, en alle stroom afgezet of enkel toestallen op daltarief laten werken)
Spockster
junior lid

Bericht door Spockster »

een update:

Fluvius zegt dit:
Er werd door Fluvius geen meteropname noch een schatting gedaan einde augustus. De berekende meterstanden zijn dan ook afkomstig van de leverancier zelf. Vaak heeft dit te maken met een aanpassing in je contract, waarbij ze dan een meterstand berekenen om je de juiste tarieven te kunnen afrekenen. Dit gebeurt volledig door en bij de leverancier, Fluvius heeft hierop geen invloed of zicht.

Zonet ook contact gehad met leverancier en deze zegt dat de meterstanden van Fluvius komen. Ze gaan nu een rechtzetten vragen bij Fluvius met dezelfde meterstand als de beginmeterstand (0kWh verbruik), maar kunnen niet beloven dat dit door Fluvius aanvaard wordt.

Wordt vervolgd...
Spockster
junior lid

Bericht door Spockster »

snabbe schreef: 13 jun 2021, 13:55 ik zou hier niet met akkoord gaan. je betaalt toch prosumententarief zodat de meter kan terugdraaien. Van augustus tot mei betaal je dan ook nog eens, in verhouding tot de opgewekte stroom, een groter aandeel prosumententarief.
En anders zou ik zeggen dat ze maar moeten aantonen dat je in de periode van mei tot augustus zoveel gebruikt hebt. Kan toch zijn dat je een nulverbruik hebt tijdens een bepaalde periode (lang op vakantie geweest, en alle stroom afgezet of enkel toestallen op daltarief laten werken)
De zonnepanelen zijn pas geïnstalleerd in Augustus. Ik betaal dus ook pas prosumententarief vanaf Augustus. Er is wel effectief verbruik geweest tussen Mei en Augustus. Maar dit is nergens officieel geregistreerd en ipv de 500kWh die nu geschat is, had dit ook 1000kWh kunnen zijn.
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW »

Het verbruik met terugdraaiende teller mag gecompenseert worden binnen een periode van 12 maanden. Tussen 2 officiële meternames.
Als er geen meterstand is doorgegeven mag de energieleverancier een mogelijke overproductie tussen twee meternames niet niet eigenhandig inpikken.
Spockster
junior lid

Bericht door Spockster »

Zonet een aangepaste afrekening ontvangen waar er geen tussentijdse meterstanden zijn meegenomen. Deze is toch 100€ minder dan wat ik oorspronkelijk diende te betalen.

Gemakkelijk verdiend! :mad:
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW »

Spockster schreef: 18 jun 2021, 20:11 Zonet een aangepaste afrekening ontvangen waar er geen tussentijdse meterstanden zijn meegenomen. Deze is toch 100€ minder dan wat ik oorspronkelijk diende te betalen.

Gemakkelijk verdiend! :mad:
Idd. Maar daarvoor moet je wel op je strepen gaan staan.
Heel wat mensen durven dat niet of weten niet hoe ze het moeten aanpakken...
Plaats reactie

Terug naar “Financiële aspecten”