Injectie van stroom - panelen nog niet geregistreerd

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
JorisW
lid
Installatie Land: België

Injectie van stroom - panelen nog niet geregistreerd

Bericht door JorisW »

Ik heb sinds maart een digitale meter (de analoge had een teruglooprem dus ik heb die laten vervangen). In november heb ik mijn panelen aangegeven bij Infrax/Fluvius maar dat is nog niet afgewerkt door hen.
Mijn electriciteitscontract loopt binnenkort af en dus wil ik nu een met injectie-vergoeding aangaan.

Kan ik dat al, zonder dat de registratie door fluvius al afgerond is, of mag een leverancier die vergoeding niet aanrekening zonder die registratie? De meeste info die ik vind, verwijst enkel naar het hebben van een DM.
zonvoorelk
Master lid

Re: Injectie van stroom - panelen nog niet geregistreerd

Bericht door zonvoorelk »

Heb je dan geen factuur gekregen op basis van de meterstanden van 1 maart?
De afname en injectie wordt toch geregistreerd door de dm onafhankelijk of je panelen al geregistreerd staan.
JorisW
lid

Bericht door JorisW »

De DM is er maar sinds 4 maart dus nee.
zonvoorelk
Master lid

Dan zal je pas bij de eindafrekening de factuur krijgen. Hierbij moet dan indien er overschot was op uw analoge teller (negatieve afname) dan moet dat op factuur verrekend worden. Voor uw afname zal het prosumententarief gelden tot 4 maart en vanaf 4 maart zal dan het nieuwe tarief aangerekend worden. Hiervoor kan je bij uw leverancier een afnamecontract aanvragen. Fluvius gaat de meterstanden doorgeven aan de leverancier en dat staat los van de registratie van uw panelen.
JorisW
lid

Bericht door JorisW »

Super. Ik heb voor de installatie van de DM al een afrekening gehad (tot 4 maart) en daar hebben ze geen prosumententarief aangerekend. Mogelijks omdat de registratie nog niet ok is, maar misschien ook doordat ik een teruglooprem had op m'n teller.
Zeker goed nieuws dat ik al een injectievergoeding kan krijgen.
zonvoorelk
Master lid

Met een teruglooprem heb je inderdaad geen injectie en zou je in principe geen prosumententarief moeten betalen.
De terugleververgoeding kan je aanvragen omdat je vanaf 4 maart injecteert in het net en het nieuwe tarief geldig is vanaf 1 maart.

Alleen voor de retroactieve premie is de registratie van belang:
uw zonnepaneleninstallatie moet aangemeld zijn bij de distributienetbeheerder (Fluvius) en dit uiterlijk op 1 mei 2021;
uw aanvraag moet ingediend zijn uiterlijk 6 maanden na de plaatsing van de digitale meter
JorisW
lid

Bericht door JorisW »

De aanmelding bij Fluvius is zeker tijdig gebeurd (enkele dagen na de keuring); de afhandeling langs hun kant daarentegen, laat wat op zich wachten.
zonvoorelk
Master lid

Daarom is het volgens mij wel aangewezen dat je zelf bij je leverancier al een contract aanvraagt voor terugleververgoeding.
De leverancier zal nog niet weten dat je stroom injecteert. Hij krijgt de cijfers pas bij de volgende eindafrekening.
Plaats reactie

Terug naar “Financiële aspecten”