100 % injecteren met batterij en toch premie

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Frnkie
Senior lid
Installatie Land: België

Re: 100 % injecteren met batterij en toch premie

Bericht door Frnkie »

zonvoorelk schreef: 23 feb 2021, 17:20 Als je al een hoog zelfverbruik hebt is die compensatiepremie wel degelijk een winstpremie. Je moet nl geen prosumententarief meer betalen en met een hoog prosumententarief en een hoge zelfconsumptie is uw verlies door het wegvallen van de terugdraaiende teller nihil. Jij investeert 600€ dank zij de premies in uw installatie en je bespaart er ongeveer 300€ per jaar extra mee. Uw investering is in 2 jaar terugverdiend en uw totale terugverdientijd van uw totale installatie zal er ook door verminderen. Terugverdientijden berekenen is om te kijken dat je niet teveel betaalt maar is ook slechts een momentopname. Ieder jaar zal uw terugverdientijd wijzigen. De factuur die je moet betalen elk jaar is veel belangrijker en met jouw installatie zal die laag zijn en laag blijven als de distributiekosten en energiekosten /kWh stijgen.
natuurlijk mag je de PV premie niet meetellen in uw batterij tvt. Zonder batterij krijg je die premie ook hoor...
Voor de rest veel veralgemeningen, en het is net dat wat niet meer mogelijk is in de nieuwe tariefstructuur
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

zonvoorelk schreef: 23 feb 2021, 17:20 Als je al een hoog zelfverbruik hebt is die compensatiepremie wel degelijk een winstpremie. Je moet nl geen prosumententarief meer betalen en met een hoog prosumententarief en een hoge zelfconsumptie is uw verlies door het wegvallen van de terugdraaiende teller nihil. Jij investeert 600€ dank zij de premies in uw installatie en je bespaart er ongeveer 300€ per jaar extra mee. Uw investering is in 2 jaar terugverdiend en uw totale terugverdientijd van uw totale installatie zal er ook door verminderen. Terugverdientijden berekenen is om te kijken dat je niet teveel betaalt maar is ook slechts een momentopname. Ieder jaar zal uw terugverdientijd wijzigen. De factuur die je moet betalen elk jaar is veel belangrijker en met jouw installatie zal die laag zijn en laag blijven als de distributiekosten en energiekosten /kWh stijgen.
Als ik van jou was zou ik vlug een rechtzaak inspannen tegen de 10.000'den van de class action die zich bekocht voelen. :D
Ze gaan je de voordelen van het afschaffen van de saldering nog proberen af te nemen :D :D :D
5600 Wp (20 x ZDNY-280C72 Monocr.) - jaaropbrengst 5172 kWh (4922-5416 kWh)
Dakhelling : 32° - Oriëntatie 305°(-55° ZO)
Omvormer : SMA SB 5000 TL 5 kVA
WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat) - General L/L WP
Back up (CV + SWW 300 l gelaagd vat) Tulikivi TTU2700/4 energieopslag 73.8 kWh.
Opslagcapaciteit BEV: DC Bruto 67.1 kWh-DC netto 64 kWh - AC 74 kWh.
Laadpaal: Alfen eve SPL.
zonvoorelk
Master lid

Bericht door zonvoorelk »

In mijn geval zou dat zo zijn want ik betaal 25€ minder met het nieuwe tarief dan met de terugdraaiende teller. Heb jij al eens berekend op basis van uw verbruik en zelfconsumptie hoeveel schade je zou hebben?
Frnkie
Senior lid

Bericht door Frnkie »

zonvoorelk schreef: 24 feb 2021, 09:05 In mijn geval zou dat zo zijn want ik betaal 25€ minder met het nieuwe tarief dan met de terugdraaiende teller. Heb jij al eens berekend op basis van uw verbruik en zelfconsumptie hoeveel schade je zou hebben?
jazeker, ik moet +60% direct verbruik hebben om break even te draaien. Met 33% direct verbruik, bespaar ik met de TT meer dan €300 tov de DM. En deze installatie is dan nog niet erg overgedimensioneerd, anderen doen nog meer nadeel bij de overstap naar de DM.

Winst met de DM is eerder uitzondering dan regel.
+ €300 extra besparen terwijl je al een hoog direct verbruikt hebt, zoals jij in jouw vorige post stelt, daar heb ik toch mijn bedenkingen bij hoor.
zonvoorelk schreef: 23 feb 2021, 17:20 Uw investering is in 2 jaar terugverdiend en uw totale terugverdientijd van uw totale installatie zal er ook door verminderen.
Ook daar heb ik mijn vragen bij. Naast het foutief tellen van de PV-premie, heb ik nog geen enkele berekening gezien waar PV+batterij een kortere terugverdientijd heeft dan PV alleen.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

zonvoorelk schreef: 24 feb 2021, 09:05 In mijn geval zou dat zo zijn want ik betaal 25€ minder met het nieuwe tarief dan met de terugdraaiende teller. Heb jij al eens berekend op basis van uw verbruik en zelfconsumptie hoeveel schade je zou hebben?
Ik heb nooit schade.
Alleen meer of minder winst.
En wat deze zal zijn valt nog altijd af te wachten want er is nog geen enkele definitieve regeling.
Ik weet dus niet op welke basis ik wat dan ook concreet zou moeten berekenen.
En zolang ik niets concreet weet wacht ik gewoon af en draait de teller zonder enige stress noch bijkomende uitgaven nu eens vooruit en dan weer achteruit. $*

Vrijwillig de DM aanvragen ga ik al zeker niet doen. En al heel zeker niet met het capaciteitstarief - waarvan ik de impact ook nog niet weet - in aantocht.
Met de DM en verlies saldering zou ik al allerlei hocus pocus moeten uithalen om mijn zelfconsumptie gevoelig de hoogte in te jagen.
Om dan een paar euro te winnen? Nee dank U. Ik sta er financieel gelukkig nog niet zo slecht voor dat ik allerlei gemak en comfort voor 25 € "winst" moet opgeven. :roll:
WP Samsung EHS split voor CV (Jaga DBE LT ventilo) MIP 4.3 kW-NomCapHeat 6 kW en SWW (150 l gelaagd vat) - General L/L WP
zonvoorelk
Master lid

Frnkie schreef: 24 feb 2021, 09:19 Ook daar heb ik mijn vragen bij. Naast het foutief tellen van de PV-premie, heb ik nog geen enkele berekening gezien waar PV+batterij een kortere terugverdientijd heeft dan PV alleen.
Als haxormse met zijn oorspronkeliike installatie van 12000€ met zijn 9800 Wp en 5 kVa omvormer 1000€ per jaar uitspaart is zijn TVT mrt zijn panelen alleen 12 jaar
Met zijn investering erbij =600€ dank zij al de premies die hij krijgt voor diezelfde installatie maar dan met een batterij erbij bespaart hij 1300€ per jaar.
Zijn terugverdientijd wordt 12600/1300 = 9.7 jaar.
Ik heb zijn oorspronkelijke instrallatie geschat maar dat doet er niet toe. Hij heeft altijd een kortere TVT met batterij tov PV alleen.
Bovendien kan hij met een terugdraaiende teller geen invloed uitoefenen op de TVT. Met een dm kann hij dat wel door zijn zelfconsumptie nog te verhogen.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

zonvoorelk schreef: 24 feb 2021, 09:05 In mijn geval zou dat zo zijn want ik betaal 25€ minder met het nieuwe tarief dan met de terugdraaiende teller.
In jouw geval zal je ook nooit schade hebben. Het staat je immers vrij altijd over te schakelen naar het nieuwe tarief.
Het punt is dat wie verplicht werd over te schakelen naar het nieuwe tarief (door het plaatse van een DM op initiatief DNB) nu (nog?) geen mogelijkheid heeft om terug te schakelen.

Interessante bijkomstigheid, ik verneem zojuist van mijn toekomstige buurman dat hij voor zijn nieuwbouw, met nog te installeren PV een analoge meter heeft aangevraagd. Dit tot ze een bedrade DM kunnen plaatsen. Fluvius deed er in elk geval al niet moeilijk over.
Frnkie
Senior lid

Bericht door Frnkie »

zonvoorelk schreef: 24 feb 2021, 11:44
Frnkie schreef: 24 feb 2021, 09:19 Ook daar heb ik mijn vragen bij. Naast het foutief tellen van de PV-premie, heb ik nog geen enkele berekening gezien waar PV+batterij een kortere terugverdientijd heeft dan PV alleen.
Als haxormse met zijn oorspronkeliike installatie van 12000€ met zijn 9800 Wp en 5 kVa omvormer 1000€ per jaar uitspaart is zijn TVT mrt zijn panelen alleen 12 jaar
Met zijn investering erbij =600€ dank zij al de premies die hij krijgt voor diezelfde installatie maar dan met een batterij erbij bespaart hij 1300€ per jaar.
Zijn terugverdientijd wordt 12600/1300 = 9.7 jaar.
Ik heb zijn oorspronkelijke instrallatie geschat maar dat doet er niet toe. Hij heeft altijd een kortere TVT met batterij tov PV alleen.
Bovendien kan hij met een terugdraaiende teller geen invloed uitoefenen op de TVT. Met een dm kann hij dat wel door zijn zelfconsumptie nog te verhogen.
-Nogmaals, je mag de PV-premie niet bij de TVT van de batterij tellen.
-Je goochelt met getallen, maar geen idee vanwaar deze komen? Als je zelf dingen verzint zonder enige onderbouwing, is het makkelijk om de rekening te doen kloppen.

Echt zulke 'berekeningen' en inschattingen zijn zeer negatief voor een correcte weerspiegeling van de situatie.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

zonvoorelk schreef: 24 feb 2021, 11:44 Ik heb zijn oorspronkelijke instrallatie geschat maar dat doet er niet toe.
Als iets er toe doet om iets correct te kunnen berekenen is het dat wel.
Correcte cijfers gebruiken en vaststaande gegevens. Geen schattingen en veronderstellingen.
Fanatix
lid

Bericht door Fanatix »

ivob schreef: 24 feb 2021, 11:58 Interessante bijkomstigheid, ik verneem zojuist van mijn toekomstige buurman dat hij voor zijn nieuwbouw, met nog te installeren PV een analoge meter heeft aangevraagd. Dit tot ze een bedrade DM kunnen plaatsen. Fluvius deed er in elk geval al niet moeilijk over.
Ik dacht dat die niet meer beschikbaar waren... :?
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

We zullen wel zien hoe het in werkelijkheid afloopt.
Maar als je tot 2025 een digitale meter mag weigeren wat gaan ze dan doen met analoge meters die tussen nu en dan stuk gaan?
zonvoorelk
Master lid

Frnkie schreef: 24 feb 2021, 12:06
-Nogmaals, je mag de PV-premie niet bij de TVT van de batterij tellen.
-Je goochelt met getallen, maar geen idee vanwaar deze komen? Als je zelf dingen verzint zonder enige onderbouwing, is het makkelijk om de rekening te doen kloppen.

Echt zulke 'berekeningen' en inschattingen zijn zeer negatief voor een correcte weerspiegeling van de situatie.
Om aan uw verzuchtingen te voldoen maak ik de berekening opnieuw:
12000 € - 3100 € retroactieve premie voor de PV installatie en 6200 € - 2500 € premie voor de batterij betekent een investering van 12600€ die een besparing oplevert van 1300 € per jaar en TVT van 9.7 jaar geeft in plaats van 12 jaar met de terugdraaiende teller en de PV installatie alleen. Dat is een juiste weerspiegeling van de situatie. Hij bezit en een PV installatie en een batterij.
Wat jij doet is Haxormse wijsmaken dat de batterij niet rendabel zal zijn omdat die 300€ extra besparing met de investering van de batterij voor 3700 € langer dan 10 jaar gaat duren maar dat is niet de werkelijke situatie want zijn installatie bestaat niet uit een batterij alleen maar wel uit het geheel. Zolang jullie dit niet willen inzien geven jullie verkeerd advies.
En er zullen veel voorbeelden zijn waar uw advies niet zal overeenstemmen met de werkelijke situatie. Ik denk dan bvb aan dezelfde situatie maar met een omvormer van 7 kVa waar de besparing met het prosumententarief lager is en de TVT dus hoger terwijl je met een dm en het nieuwe tarief wel evenveel bespaart als met een omvormer van 5 kVa.
Frnkie
Senior lid

Bericht door Frnkie »

Vind je dat nu een volledige berekening? :shock:

Ik mis:
Jaarlijks verbruik
Jaarlijkse opbrengst PV
Jaarlijkse besparing TT, met berekening
Jaarlijkse besparing DM tarief, met berekening
Zelfverbruik zonder batterij in kWh
Extra zelfverbruik door batterij, in kWh
Jaarlijkse besparing DM tarief met batterij, met berekening

Jij geeft getallen zonder berekening en zegt dan: dit is een juiste weerspiegeling van de situatie :? :?

Als hij goedkoper af is met het DM-tarief kan hij ook al overschakelen zonder batterij en de compensatie ontvangen. Als hij dan nog een batterijsysteem wilt (zoals hij ondertussen gedaan heeft), moet je inderdaad de extra investering van de batterij tellen. Daar heeft de PV premie niets meer mee te maken. Om daar de TVT van te berekenen, moet je dan ook de extra winst tov de situatie zonder batterij meenemen.
Laatst gewijzigd door Frnkie op 24 feb 2021, 13:51, 4 keer totaal gewijzigd.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

zonvoorelk schreef: 24 feb 2021, 13:28 want zijn installatie bestaat niet uit een batterij alleen maar wel uit het geheel. Zolang jullie dit niet willen inzien geven jullie verkeerd advies.
In het geval van Haxormse valt er geen advies meer te geven. Hij heeft zijn keuze al gemaakt en uitgevoerd.

En nogmaals, je blijft rekenen als een goede verkoper (of de klant daar altijd wel bij vaart is iets totaal anders).
Je neemt uit een complex geheel een paar zeer duidelijke en begrijpbare parameters (maar neemt niet alles in aanmerking) om je verkoopspunt te maken.
Niet meer, niet minder.
DaanW
Lid Zonstraal vzw.
Lid Zonstraal vzw.

Bericht door DaanW »

ivob schreef: 24 feb 2021, 11:58 Interessante bijkomstigheid, ik verneem zojuist van mijn toekomstige buurman dat hij voor zijn nieuwbouw, met nog te installeren PV een analoge meter heeft aangevraagd. Dit tot ze een bedrade DM kunnen plaatsen. Fluvius deed er in elk geval al niet moeilijk over.
Ik vermoed dat de werknemers van Fluvius of hun onderaannemers op dit moment al heel blij zijn dat ze nog ergens mogen komen zonder een 2-loop onder hun neus geduwd te krijgen of rekening moeten houden met een slag van een of ander tuingereedschap. ;-) :?
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
Plaats reactie

Terug naar “Financiële aspecten”