Injectietarief Engie januari 2021 bekend

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
Rerdvr46
Senior lid
Installatie Land: België

Re: Injectietarief Engie januari 2021 bekend

Bericht door Rerdvr46 »

m2ts schreef: 11 jan 2021, 17:40 Ondertussen op vrtnws.be "Meer vergelijkingsmogelijkheden voor mensen met zonnepanelen"
VRTNWS schreef:(...)Hun tarieven voor zowel verkoop als aankoop van elektriciteit, kunnen voortaan ook vergeleken worden via de V-test, de prijsvergelijker van de Vreg.(...)
Dat klopt dus niet. De V-test houdt geen rekening met injectie.
VincentDewippe
Senior lid
Contacteer:

Bericht door VincentDewippe »

Als je in de V-test ingeeft digitale meter kan je wel de injectietarieven zien maar je moet het juiste tabblad nemen bovenaan
15 Panasonic panelen monokristallijn HIT N325K Kuro (Full Black totaal 4875 Wp)
Richting is volledig Zuiden
Dakhelling 45 °
Omvormer : SAJ Sunsuno Plus 4K-M
installatie sinds 18-09-2019
Ieper
Rerdvr46
Senior lid

Bericht door Rerdvr46 »

Juist. Maar ze maken de berekening daarmee niet eenvoudiger.
Rerdvr46
Senior lid

Bericht door Rerdvr46 »

ivob schreef: 11 jan 2021, 17:12 Hoe moet ik die stroom, met de huidige batterijtechnologie, voor mezelf houden?
In de zomer heb ik op 24 uur 4 kWh nodig maar produceert de PV installatie 35 kWh. In welke batterij moet ik die stroom dan opslaan?
Op een dag als vandaag prodcueert de PV intallatie 1 kWh maar heb ik +25 kWh op een etmaal nodig. Uit welke batterij moet ik die stroom dan halen?
Zelfs op een mooie zonnig dag als gisteren was de produktie maar 6 kWh. Het verbruik is door de dag al hoger. Geen overschot om uit een batterij te halen.
Met mijn nieuwe DM en een spulletje om de meter te monitoren heb ik gemerkt dat ik, ondanks het feit dat mijn zonnepanelen maar een fractie produceren van wat ik nu nodig heb, toch de helft van mijn PV productie geïnjecteerd heb in plaats van die zelf te gebruiken. Dat komt wellicht omdat het grootste deel van mijn verbruik (verwarming, koelkasten en vriezer) door thermostaten wordt aangestuurd. Die verbruikers werken intermitterend en er zijn voortdurend momenten waarop het verbruik van die toestellen nul is terwijl de zon schijnt. Voor zaterdag heb ik de berekening gemaakt hoeveel capaciteit mijn eventuele batterij zou moeten hebben om mijn volledige productie van die dag zelf te gebruiken. Ik kom op bijna 5 kW! Afwachten wat ik nog te zien krijg in de komende weken. Voor de zomermaanden is het noch een tijdje wachten.

Waar in de winter de batterij moet gedimensioneerd zijn om injectie op nul te houden moet ze in de zomer gedimensioneerd worden om afname naar nul te brengen.
verocom
Senior lid

Bericht door verocom »

De vraag is natuurlijk hoe ze alles gaan berekenen.
(energiekost + distributiekost + transport + federale bijdrage) - injectie
Komen er nog andere kosten bij het injectietarief?

Als ik naar mijn metingen van 2020 kijk heb ik volgende gegevens.
Totaal verbruik: 5895,17 kWh
Opbrengst panelen: 5684,72 kWh
Direct verbruik: 2336 kWh (41,1%)
Import: 3533,62 kWh
Export: 3348,72 kWh

Ik heb juist even de berekening gedaan volgens de tarieven van Bolt Solar.
Met terugdraaiende teller: € 447.5
Met injectietarief: € 505,42
22x REC 255PE BLK 5610 Wp | SMA SB 5000TL 21 | O: 230° | H: 20°
Live at PVoutput with smappee consumption | PVDiary
zonvoorelk
Master lid

Bericht door zonvoorelk »

verocom schreef: 12 jan 2021, 08:58 De vraag is natuurlijk hoe ze alles gaan berekenen.
(energiekost + distributiekost + transport + federale bijdrage) - injectie
Komen er nog andere kosten bij het injectietarief?

Als ik naar mijn metingen van 2020 kijk heb ik volgende gegevens.
Totaal verbruik: 5895,17 kWh
Opbrengst panelen: 5684,72 kWh
Direct verbruik: 2336 kWh (41,1%)
Import: 3533,62 kWh
Export: 3348,72 kWh

Ik heb juist even de berekening gedaan volgens de tarieven van Bolt Solar.
Met terugdraaiende teller: € 447.5
Met injectietarief: € 505,42
Dan heb je niet goed gerekend :
prijs energie afname bij Bolt 0.0607€/kWh
prijs energie injectie bij Bolt 0.0439 €/kWh
abonnement 24€
groenstroombijdrag en Wkk 0.0291€/kWh
federale heffingen : 0.00551€/kWh
databeheer : 13.64€/jaar
energiefonds :5.16€/jaar
Met het nieuwe tarief wordt uw prijs afhankelijk van de DNB voor enkelvoudig tarief
bij Iverlek : 737.07 € met panelen tov 1440.27€ zonder panelen
bij Gaselwest : 849.06 € met panelen tov 1626.31 € zonder panelen
bij Fluvius Limburg : 626.13€ met en 1255.98 zonder
bij Intergem : 705.27€ tov 1387.45€
bij Iveke : 773.10€ tov 1500.10€
bij Fluvius west : 649.09€ tov 1294.13€
bij IMEWO : 729.65€ met panelen en 1427.94€ zonder panelen
bij PBE : 689.72€ tov 13.61.62€
bij Fluvius antwerpen 667.11 € tov 1324.06€
bij Fluvius West :649.09 € tov 1294.13€ zonder panelen.

Als je telkens voor dubbeltarief zou kiezen bij elke DNB gaat er nog gemiddeld 70€ van de prijs af bij het nieuwe tarief.
Voor het oude prosumententarief kan ik het niet berekenen omdat ik je omvormervermogen niet ken.
Je kan zelf uw prosumententarief berekenen maar je mag niet vergeten dat je niet 100% saldeert.
Je hebt altijd nog een kost van rond de 45€ voor het kleine verbruik dat je nog hebt en ook nog 42.8€ voor abonnement, databeheer en energiefonds.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Rerdvr46 schreef: 11 jan 2021, 23:14
ivob schreef: 11 jan 2021, 17:12 Hoe moet ik die stroom, met de huidige batterijtechnologie, voor mezelf houden?
In de zomer heb ik op 24 uur 4 kWh nodig maar produceert de PV installatie 35 kWh. In welke batterij moet ik die stroom dan opslaan?
Op een dag als vandaag prodcueert de PV intallatie 1 kWh maar heb ik +25 kWh op een etmaal nodig. Uit welke batterij moet ik die stroom dan halen?
Zelfs op een mooie zonnig dag als gisteren was de produktie maar 6 kWh. Het verbruik is door de dag al hoger. Geen overschot om uit een batterij te halen.
Met mijn nieuwe DM en een spulletje om de meter te monitoren heb ik gemerkt dat ik, ondanks het feit dat mijn zonnepanelen maar een fractie produceren van wat ik nu nodig heb, toch de helft van mijn PV productie geïnjecteerd heb in plaats van die zelf te gebruiken. Dat komt wellicht omdat het grootste deel van mijn verbruik (verwarming, koelkasten en vriezer) door thermostaten wordt aangestuurd. Die verbruikers werken intermitterend en er zijn voortdurend momenten waarop het verbruik van die toestellen nul is terwijl de zon schijnt. Voor zaterdag heb ik de berekening gemaakt hoeveel capaciteit mijn eventuele batterij zou moeten hebben om mijn volledige productie van die dag zelf te gebruiken. Ik kom op bijna 5 kW! Afwachten wat ik nog te zien krijg in de komende weken. Voor de zomermaanden is het noch een tijdje wachten.

Waar in de winter de batterij moet gedimensioneerd zijn om injectie op nul te houden moet ze in de zomer gedimensioneerd worden om afname naar nul te brengen.
Dan heb je een totaal ander gedimensioneerde PV-installatie dan de mijne.
Als ik in de winter tussen de 400Wh en 6 kWh produktie heb zou een batterij met een opslag van 5 kWh bij een vast verspreid verbruik van 2-4 kWh de meeste dagen zijn totaal rendement niet halen.
Ik heb trouwens ook een SWW buffervat dat aangesloten is op dezelfde warmtepomp als de CV.
Het is dan een (goedkoop) koud kunstje om in de winter tijdens periodes dat er meer produktie is dan verbruik deze stroom niet te injecteren in het net maar in de SWW-boiler op te slaan in plaats van in een extra batterij. Per etmaal heeft dat vat toch 2-4 kWh nodig om op temeratuur te komen of te blijven. Je kan met dat SWW vat ook spelen. Meer dan bij een batterij. Een batterij heeft een vast opslagvermogen. Vol = vol.
Bij een SWW vat kan je spelen met de temperatuur. Bv tussen de 40 en 55°C. Afhankelijk van de overproduktie kan je er meer of minder energiie in opslaan. In de benodigde toepassing merk je het verschil niet tussen 40 en 55°C. Daar is dus geen comfortverlies.

Nog een kleine bemerking: ik saldeer dus wel 100%.
Voor 2020 was mijn jaarproduktie 18.50 % hoger dan het jaarverbruik (of het verbruik 15,65% lager dan de produktie).
Bij Ecopower betaal ik dus louter het prosumententarief en 5.15 € bijdragen.

Komen we terug op jouw geval.
Stel dat je het jaar rond (maar dat lijkt me meer een theoretische benadering) iedere dag 5 kWh injectie kan voorkomen en opslaan in je batterij en op een later tijdstip voor de volgende zpnsopgang terug kan verbruiken.
Stel dat je deze ook iedere dag volledig kan verbruiken (nog meer een theoretische benadering want in de zomer lijkt me dat onhaalbaar).
Dan heb je (theoretisch) een besparing gedaan van hooguit 420 €.
In de praktijk (maar dat kan jij alleen met jouw cijfers, gemeten over 365 dagen, berekenen) mag je al blij zijn dat je de helft haalt.
Je gaat dan 4000-5000 € investeren om 210 € te besparen.
Volgens het gemaximaliseerde theoretische model ga je de investering er pas uithalen op 10 jaar.
In de praktijk mag je al blij zijn als de kost eruit is na 19 jaar.

Gerekend volgens de prijzen die we nu kennen.
Nu investeren in een batterij omdat je dan voor 20-30 jaar 'safe' zit is ook koffiedik kijken.
Als over bv. 5 jaar de prijzen van een thuisaccu gehalveerd zijn had je beter gewacht.
En er wordt geen rekening gehouden met een wijzigend beleid (10-19 jaar is op dat vlak een eeuwigheid), dynamische stroomprijzen, vaste kosten, slijtage en degradatie van het materiaal,.....

Ik kijk er wel naar uit wat je meetgegevens over een volledig jaar (4 seizoenen) zullen opleveren.
Laatst gewijzigd door ivob op 12 jan 2021, 11:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Frnkie
Senior lid

Bericht door Frnkie »

Kunnen we het hier over het injectietarief houden aub? Direct verbruik en al dan niet batterij worden al in zoveel andere topics besproken... Er zijn hier nu al 8 pagina's in dit onderwerp en je moet gaan zoeken om nuttige informatie te vinden over het injectietarief terwijl dit toch het onderwerp is.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Dat kan.
Maar dan had je het topic na één link al kunnen afsluiten.
verocom
Senior lid

Bericht door verocom »

Zou onderstaande berekening dan correcter zijn voor de berekening van de nieuwe afrekening?

Afbeelding
22x REC 255PE BLK 5610 Wp | SMA SB 5000TL 21 | O: 230° | H: 20°
Live at PVoutput with smappee consumption | PVDiary
Frnkie
Senior lid

Bericht door Frnkie »

ivob schreef: 12 jan 2021, 11:16 Dat kan.
Maar dan had je het topic na één link al kunnen afsluiten.
Helemaal niet, er zijn zeker nog nuttige antwoorden te vinden. Al geef ik toe dat je goed moet zoeken tussen alle informatie over batterijen, load balancers en mensen hun persoonlijke afrekening.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Je hebt volledig gelijk.
Het injectietarief van Engie voor januari 2021 is gekend.
Ik zou niet weten wat ik daar nog relevant aan zou kunnen toevoegen.

Ik zal er in dit topic ook verder het zwijgen toe doen.
Als er iemand anders een topic opent over de injectietarieven in het algemeen zal ik daar dan wel verder gaan over injectietarieven in het algemeen.
Frnkie
Senior lid

Bericht door Frnkie »

ivob schreef: 12 jan 2021, 11:37 Je hebt volledig gelijk.
Het injectietarief van Engie voor januari 2021 is gekend.
Ik zou niet weten wat ik daar nog relevant aan zou kunnen toevoegen.

Ik zal er in dit topic ook verder het zwijgen toe doen.
Als er iemand anders een topic opent over de injectietarieven in het algemeen zal ik daar dan wel verder gaan over injectietarieven in het algemeen.
Moest het hier echt gaan over de injectietarieven in het algemeen, zou ik er geen probleem mee hebben. Maar zoals ik zeg gaat het hier over batterijen, loadbalancers, weerstanden voor SWW en andere manieren om het direct verbruik te verhogen. Deze dingen worden al uitvoerig besproken in tal van andere onderwerpen.
Je kan trouwens zelf ook onderwerpen starten hoor, ik zie niet in waarom iemand anders dat moet doen?

Edit: Omdat jij de informatie die je nodig hebt, gevonden hebt, moet het onderwerp ineens met vanalles anders volgeklad worden zodat anderen de juiste informatie niet zo makkelijk meer terugvinden? Is het zo moeilijk om in een onderwerp over injectietarieven het over injectietarieven te hebben? Het moet ook te volgen zijn voor mensen die niet ineens terug dagelijks op het forum zitten.
Laatst gewijzigd door Frnkie op 12 jan 2021, 12:11, 5 keer totaal gewijzigd.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Frnkie schreef: 12 jan 2021, 11:48 Je kan trouwens zelf ook onderwerpen starten hoor, ik zie niet in waarom iemand anders dat moet doen?
Als je in dit topic zelf vragen aan mij blijft stellen willen ik dat gerust toelichten: omdat ikzelf daar momenteel geen behoefte toe heb.
Over de bestaande injectietarieven heb ik al alles kunnen vinden. Ook op dit forum.
En de injectietarieven waar ik wel interesse in heb en eventueel over zou kunnen doorbomen zijn nog niet bekend.
Ik kan moeilijk een nieuw topic opstarten als er nog geen nieuwe info over het onderwerp bekend is.

Stel je voor dat jij daar dan een probleem mee zou hebben dan was al die moeite om niets geweest.
zonvoorelk
Master lid

Bericht door zonvoorelk »

verocom schreef: 12 jan 2021, 11:19 Zou onderstaande berekening dan correcter zijn voor de berekening van de nieuwe afrekening?

Afbeelding
Dat is de juiste berekening. Ik doe er in beide gevallen ook nog 13.64€ jaarlijkse kost bij voor de nieuwe kost Vast databeheer.
Volgens de tabellen van de DNB betalen ook de prosumenten die nog genieten van de terugdraaiende teller die extra 13.64€.
Bij Bolt heb je dus alleen een verschil in dag en nachttarief voor de distributiekost. Als je bij Bolt dus het dubbeltarief neemt zal jouw
3533 kWh verdeeld worden over een distributiekost van 9.04 c€/kWh en 7.23 c€ naargelang uw dag en nachtafname. Dit resulteert in een lagere prijs voor het nieuwe tarief van ongeveer 30€ op de totaalfactuur.
Plaats reactie

Terug naar “Financiële aspecten”