vraag over het capaciteitstarief

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
zonvoorelk
Senior lid
Installatie Land: België

Re: vraag over het capaciteitstarief

Bericht door zonvoorelk »

JefdeWit schreef: 23 okt 2020, 15:45
Jouw uitgangspunt hangt, zoals zoveel speculaties, af van de uitslag van de uitspraak door het GH.
Als de VREG geen gelijk krijgt heeft een prosument met een installatie van voor 2021 nog steeds het recht om voor 15 jaar (vanaf installatiedatum) de terugdraaiende teller te behouden. En in dat geval valt hij ook niet onder het capaciteitstarief.

Er is tot op heden en waarschijnlijk tot voorjaar 2021 nog altijd geen enkele zekerheid wat dan ook "zo zal zijn". ;-)
Elk uitgangpunt en de daaraan verbonden uitslag blijft een speculatie.
Akkoord maar deze discussie gaat over het capaciteitstarief en vroeg of laat gaat iedereen er mee te maken krijgen.
JefdeWit
Master lid
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Stop er dan maar mee want technische/financiële discussies kunnen alleen gaan over gekende gegevens en niet over iets wat in een toekomst kan plaatsvinden. En een toekomst die dan nog voor iedereen niet gelijk zal zijn en niet op hetzelfde ogenblik zal plaatsvinden. En waarvan niet eens vaststaat wat de voorwaarden zijn noch hoe lang deze zullen standhouden.

Dan ben je aan het filosoferen, speculeren of beiden. ;-)
zonvoorelk
Senior lid

@MrD
Het is maar een suggestie maar als je de 2 kW verwarming aanzet op de momenten dat er niet gekookt wordt wat meestal maar over max een half uur gaat dat je de 2 niet samen gebruikt resulteert dit al in een piekdaling van 2 kW. Koken is ook een piekverslinder maar wij hebben ondertussen geleerd de kookplaten niet tegelijk op hoogste stand te zetten. Het vraagt een aanpassing zonder dat het kookhalfuurtje verandert. Als je alles op een bepaald uur klaar wilt hebben hoef je niet alles tegelijkertijd op te starten. Vroeger deden we dat ; soep, water voor groenten en water voor patatten werden samen opgezet op de hoogste stand. Als je dan toch aan het aperitieven bent kan je de soep al opzetten en na het koken blijft die nog lang genoeg warm. Voor de rest is maar een verschuiving van een 5 min nodig om kookplaten niet op hetzelfde moment op stand 9 te zetten. De microgolfoven kan voor het ontdooien van iets 15 min eerder worden opgezet enz. Je moet het niet doen maar het kan. De prijs van die paar kW piek zal op het einde van het jaar uitwijzen of je je huidig comfort wil aanpassen. En zoals ik al zei als je in totaal door ondermeer uw elektrische verwarming een groot verbruik hebt zal je volgens de Vreg met het capaciteitstarief minder betalen dan met een gewoon tarief.
@ JefdeWit Ik ben daar niet over aan het speculeren. De Vreg geeft zelf simulatievoorbeelden. Of de Vreg nu gelijk krijgt of niet dat verandert natuurlijk niets aan het capaciteitstarief zelf. Dat verandert alleen de datum waarop het capaciteitstarief wordt ingevoerd. Voor mij is dit 2023 als ze geen geliik krijgen of 2022 als ze wel gelijk krijgen want mijn panelen dateren van 2008. Voor 2.4 miljoen aansluitingen wordt het 2022. Voor een 400000 tal aansluiting (zonnepaneelbezitters) kan dat nog van 1 tot 15 jaar uitgesteld worden afhankelijk van de installatiedatum als de Vreg gelijk krijgt.
zonvoorelk
Senior lid

correctie :
Voor 2.4 miljoen aansluitingen wordt het capaciteitstarief ingevoerd vanaf 2022. Voor een 400000 tal aansluitingen (zonnepaneelbezitters) kan dat nog van 1 tot 15 jaar uitgesteld worden afhankelijk van de installatiedatum als de Vreg geen gelijk krijgt.
MrD
Senior lid

Bericht door MrD »

@zonvoorelk
De bedoeling van de metingen afgelopen 30 dagen was om te kijken wat de situatie is als ik mij niets aantrek van een capaciteits tarief.
Ik heb dus bewust geen rekening hiermee gehouden, en dus geen enkele vorm van bewuste spreiding toegepast , wat ik anders wel enigsinds doe om max PV energie te benutten.

De komende 30 dagen opnieuw de test, ditmaal met betere/maximale spreiding , zonder (zo weinig mogelijk) comfort op te geven.
Oost : 8x LG Neon2 Black 330Wp (2640Wp)
West : 10x LG Neon2 Black 330Wp (3300Wp)
5940Wp op SE3500H Omvormer
zonvoorelk
Senior lid

Ik ga hetzelfde doen want de uitdaging is om eveneens in november met weinig productie het kwartierpiekvermogen even laag te houden als in oktober. Ik zit nu voor oktober tot nu toe aan een hoogste piek van 0.761 kWh verbruik per kwartier = 3.04 kW
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

zonvoorelk schreef: 23 okt 2020, 19:32 @ JefdeWit Ik ben daar niet over aan het speculeren. De Vreg geeft zelf simulatievoorbeelden. Of de Vreg nu gelijk krijgt of niet dat verandert natuurlijk niets aan het capaciteitstarief zelf. Dat verandert alleen de datum waarop het capaciteitstarief wordt ingevoerd. Voor mij is dit 2023 als ze geen geliik krijgen of 2022 als ze wel gelijk krijgen want mijn panelen dateren van 2008. Voor 2.4 miljoen aansluitingen wordt het 2022. Voor een 400000 tal aansluiting (zonnepaneelbezitters) kan dat nog van 1 tot 15 jaar uitgesteld worden afhankelijk van de installatiedatum als de Vreg gelijk krijgt.
Zoals je zelf stelt gaan de simulaties die jij maakt alleen op voor jouw individuele simulatie.
Zoals ik al herhaaldelijk stel kan je bij het nieuwe tarief (zoals het nu wordt voorgesteld) alleen nog maar individuele berekeningen maken.
De feitelijke startdatum is voor niemand gelijk (dat geef je zelf al aan) en de uitkomst van al de tarieven zijn voornamelijk afhankelijk van het individuele verbruikrsprofiel. Het is dus bijna onmogelijk vanuit een individueel resultaat dit voor te stellen dat het gaat gelden voor een meerderheid.

Zelf kan ik me best voorstellen dat tegen dat ik (in de veronderstelling dat de VREG geen gelijk krijgt) aan de beurt ben voor een capaciteitstarief het prosumententarief (ten opzichte van heden) en het capaciteitstarief al zo zijn aangepast dat iedere huidige berekening gewoon waardeloos is geworden of tenminste hopeloos achterhaald.
Aanpassen aan levensstijl helpt, in mijn geval, ook niet want zoals jij het voorstelt (omschakeling gebruik e-toestellen de laatste maanden) leef ik al jaren. Maar daarom ga ik er nog niet van uit dat dit voor de meerderheid het geval zal zijn. Ik ben me er terdege van bewust dat ik (en samen met mij zijn er hier nog wel een paar in hetzelfde geval) eerder de uitzonderng ben dan de regel.

Uiteraard mag je zoveel simulaties en berekeningen gebaseerd op simulaties en niet bevestigde cijfers maken. Maar de conclusie van het resultaat kan niet zijn dat "het zo zal zijn". Hoogstens voor jezelf. En dan nog.

Een paar weken terug ging een meerderheid er nog van uit dat bij een installatie vanaf 2021 de geproduceerde elektricteitscomponent zou blijven terugdraaien. Wat nu al, en dat zouden dan nog gekende gegevens moeten zijn, al door verschillende bronnen wordt tegengesproken.
Idem voor de injectiebeperking van een thuisaccu met premie. Deze geldt niet als je geen premie aanvraagt (gisteren nog schriftelijke bevestiging van de DNB gekregen).

Uiteraard komt er een capaciteitstarief. Maar het enige wat daarvan bekend is is de hoogstvermoedelijke startdatum en de minimale piek. En van die minimale piek is niet eens het tarief bekend. Met zo'n parameters kan je niet berekenen of een individuele maatregel (laat staan bijkomende investeringen) de moeite van het nemen waard is. Of het zou voor de sport moeten zijn.
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

zonvoorelk schreef: 23 okt 2020, 19:38 correctie :
Voor 2.4 miljoen aansluitingen wordt het capaciteitstarief ingevoerd vanaf 2022. Voor een 400000 tal aansluitingen (zonnepaneelbezitters) kan dat nog van 1 tot 15 jaar uitgesteld worden afhankelijk van de installatiedatum als de Vreg geen gelijk krijgt.
Inderdaad.
En in die 15 jaar kan (mijn veronderstelling is zal) er nog veel veranderen ten opzichte de huidige voorstelling.
En als ze merken dat het capaciteitstarief zijn doel (zoals de VREG het voorstelt, dus pieken vermijden - niet meer inkomsten genereren) niet haalt zal het al vlug bijgesteld tot volledig vertimmerd moeten worden.
zonvoorelk
Senior lid

JefdeWit schreef: 24 okt 2020, 10:19
Zoals je zelf stelt gaan de simulaties die jij maakt alleen op voor jouw individuele simulatie.
Zoals ik al herhaaldelijk stel kan je bij het nieuwe tarief (zoals het nu wordt voorgesteld) alleen nog maar individuele berekeningen maken.
De feitelijke startdatum is voor niemand gelijk (dat geef je zelf al aan) en de uitkomst van al de tarieven zijn voornamelijk afhankelijk van het individuele verbruikrsprofiel. Het is dus bijna onmogelijk vanuit een individueel resultaat dit voor te stellen dat het gaat gelden voor een meerderheid.

Daarom heb ik een simulatie gemaakt waar bij iedereen zijn situatie zelf kan invullen en zelf de huidige distributiekosten kan invullen en een gissing kan doen naar de onbekende toekomstige prijzen zodat iedereen voor zijn situatie en veronderstelde toekomst de impact kan nagaan van het verhogen van de zelfconsumptie en de invloed van een hogere of lagere kwartierpiek of het wel of niet aanvaarden van een premie enz. Het enige waar nog geen rekening wordt mee gehouden is het aantal jaren dat het prosumententarief nog kan gelden. (enkel voor zonnepaneelbezitters die tot 1 jan 2021 al zonnepanelen bezitten.
simulatie.ods
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

een gissing kan doen
onbekende toekomstige prijzen
veronderstelde toekomst
Blij dat je het eindelijk volmondig eens bent met mijn uitgangspunt. ;-) :tu:
Het enige waar nog geen rekening wordt mee gehouden is het aantal jaren dat het prosumententarief nog kan gelden.
En daar kan ik juist wel wel volledig rekening mee houden. De kogel is door de kerk. Loopt individueel af op 01/11/2020.
(Niet dat een ander daar iets aan heeft, maar soit ;-) ).
Haxormse
Donateur
Donateur

Bericht door Haxormse »

Ik heb eens met niks rekening gehouden en kom dan rond de 4.5kw piek . Ik ga me ze dus niks van aantrekken en kiezen voor het gemak :D
Installatie :
350wp lg neon 2 /13 x oost /15 x west
Dakhelling : 45 graden
Omvormer : solaredge 5kva
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Je zal heus niet de enige zijn. ;-)
En als je daarmee tot de meerderheid behoort kan de VREG haar doelstelling (toch diegene waarmee ze uitpakt) begraven.
Of stap voor stap de piekprijzen gaan optrekken tot 'kiezen voor gemak' voor veel gebruikers te duur wordt.
zonvoorelk
Senior lid

@JefdeWit . Ik hou natuurlijk ook rekening met het aantal jaren prosumententarief. Wat ik bedoel is dat er in de simulatie nog geen veld is die daar rekening mee houdt. Maar je kan het manueel doen. Natuurlijk zijn we het eens over het capaciteitstarief. Het gaat hier om een wiskundig model waar verschillende variabelen worden ingevuld en op basis van die variabelen worden verschillende voorspellingen gemaakt. De fout die gemaakt wordt is om de besparing die hieruit komen tot ver voorbij 2024 te laten gelden. Daarom geef ik toe dat een terugverdientijd niet kan berekend worden op basis van besparingen in de komende 2 tot 3 jaar. Vanaf 2024 kan inderdaad een nieuw tarief geïmplementeerd worden die van nog andere variabelen kan afhangen zoals bvb onvoldoende inkomsten met de distributiekosten door gedragsverandering of extra premies om vergroening in de hand te werken of hogere energieprijzen door sluiting van kencentrales enz. Vanuit het filosofisch standpunt dat voorspellingen geen enkele waarheid bevatten wordt er toch veel gebruik van gemaakt. Voorspellingen op basis van een wiskundig model zijn vaak heel accuraat maar beperkt in de tijd. bvb datum waarop een coronapiek al bereikt worden. Hoe het weer er zal uitzien binnen enkele dagen. Als er geen wiskundig model achter zit en er zijn teveel onbekende variabelen dan zou ik er ook geen rekening mee houden bvb levenseinde, verwachte schoolresultaten, datum wanneer een vaccin klaar zal zijn enz. De toekomst kan niet voorspeld worden maar het neemt niet weg dat men er kan over nadenken.
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

zonvoorelk schreef: 24 okt 2020, 15:11 De toekomst kan niet voorspeld worden maar het neemt niet weg dat men er kan over nadenken.
Nog beter is handelen voor de vermoede toekomst realiteit wordt.
Uiteraard kan je alleen adequaat handelen als je zelf zoveel mogelijk factoren zelf in handen neemt zodat de onvoorspelbaarheid afneemt.
Net omdat wat jij hiervoor opsomt vol onbekenden zit heb ik de onbekende factoren nu zoveel mogelijk uitgesloten.
Omdat je toch zelf over een wiskundig model begint (maar laat het ons wel bij het onderwerp energie houden) zal je ook begrijpen dat wanneer je zoveel mogelijk onbekenden uitsluit en vervangt door zelf te bepalen factoren het gevolg daarvan is dat de uitkomst veel dichter zal aanleunen bij de realiteit.

Ieder zijn ding.
Maar ik reken liever met bekende factoren dan me zitten suf te denken over de mogelijke uitkomsten op basis van onbekende variabelen.
Op basis van het eerste model kan je gericht investeren en handelen. Op basis van het tweede doe je ofwel niets, blijf je uitstellen of waag je een gok.

En inderdaad, alleen de (nabije) toekomst zal leren welk uitgangspunt het beste was.
Yes
Master lid

Bericht door Yes »

Het Capaciteitstarief zal worden berekend per 15 min. te beginnen op bvb 08u00 tot 08u15 lees ik hier veelvuldig.
Waar staat het in steen gebeiteld dat dit zo zal zijn ?
Kan die data van +/- 3 miljoen Digitale Meters (als iedereen zo een DM zal hebben) verwerkt worden op 1 seconde tijd ??
en dat elke 15 min. ??
Ik kan bijna niet geloven dat dit werkelijk zo zal zijn , dat dit zal kunnen en dat ze dit inderdaad zullen doen.
Plaats reactie