vraag over het capaciteitstarief

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
zonvoorelk
Senior lid
Installatie Land: België

Re: vraag over het capaciteitstarief

Bericht door zonvoorelk »

Ik heb net dezelfde ervaring. Vermits ik mijn kwartierpiekverbruik al een tijdje kan raadplegen op de site van Fluvius en ook elektrisch kook heb ik tot nu toe in de maand oktober geen hoger kwartierverbruik dan 650 W of dus een kwartierpiekvermogen van 2.6 kW genoteerd. Daarbij wordt soep vanuit de diepvries opgewarmd, groenten gekookt, rijst gekookt en vlees gebakken.
waldonk
Master lid

Bericht door waldonk »

JefdeWit schreef: 18 okt 2020, 15:17 Ik ben al aan mijn derde BEV toe.
Persoonlijk vind ik er weinig 'klucht' aan. ;-)
Hoogste comfort en goedkoopste in verbruik waar ik de laatste veertig jaar al in en mee gereden heb.
Conclusie dus gebaseerd op persoonlijke ervaring en niet op internetgebash.
'k heb ook een EV (mijn eerste) en ik kan het enkel beamen, fantastisch comfort en uiterst laag verbruik. Er staat nu 1970 km op de teller met een brutto verbruik van 314kWh, transformator om 400V te maken en kabelverliezen inclusief, wat mij als ik die stroom van het net had moeten halen, 81 euro (all in) zou gekost hebben.

De tractiebatterij bijladen kan ik zonder veel vermogen van het net te halen, bij volle zon rond het middaguur kan het met een bijna stilstaande tellerschijf omdat ik het laadvermogen heb laten begrenzen tot 4kW. Laden doe ik in periodes van 1,5 uur.

Wat het koken betreft, wie maakt er op één kwartier een volledige maaltijd voor een gezin met meer personen. De patatjes zullen wel bijna gaar zijn op één kwartier maar de groenten en de soep zullen wat langer moeten opstaan denk ik en dan moet het vlees nog gebakken worden. Wij eten elke dag 's middags warm en mijn vrouw of ik staan meer dan één kwartier in de keuken.
Laatst gewijzigd door waldonk op 18 okt 2020, 16:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie »

BFOD schreef: 18 okt 2020, 15:55
Toegegeven, ik had eerst ook geen idee waartoe het capaciteitstarief zou leiden.
Als je het wil weten plaats een automaat van 10 Ampère voor uw volledige aansluiting, die kan gemakkelijk 3.15 Kw voor 15 minuten aan. Probeer dat een paar maanden vol te houden. Vergeet niet 1 maal per maand meer dan 3.15 kw en het is prijs.

Veel geluk... veel mensen komen niet toe met een 40 ampère aansluiting en die kan gemakkelijk 55 ampere geven gedurende 15 minuten.

En wie kan er nu geen soep opwarmen aardappelen koken vlees bakken en groenten in 25 minuten. Serieus iedereen kan dat.

Serieus....
Klopt niet wat u zegt als u een 10 A automaat voor u installatie zet en u verbruikt 1 minuut 16 of 20 A dan valt u automaat uit maar bent u nog niet over de 2,5 kW piek geweest. Want er wordt een gemiddelde berekent over een kwartier anders klopt hun redenering ook niet. Of gaat u om de zoveel tijd u automaat terug opzetten als hij is afgevallen bij hoger verbruik dan 10A.
Met vriendelijke groeten,

Dyckie
JefdeWit
Master lid
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

BFOD schreef: 18 okt 2020, 15:55 En wie kan er nu geen soep opwarmen aardappelen koken vlees bakken en groenten in 25 minuten. Serieus iedereen kan dat.
Twee kwartierpieken dus => één aangerekend. ;-)
BFOD schreef: 18 okt 2020, 15:55 Veel geluk... veel mensen komen niet toe met een 40 ampère aansluiting en die kan gemakkelijk 55 ampere geven gedurende 15 minuten.
Geluk heb ik niet nodig en een 10A hoofdaansluiting ook niet.
Ik heb drie jaar achter een 40A hoofdschakelaar een 25A automaat gehangen. Full electric. Nooit afgesprongen.
Dat 'veel' mensen niet toekomen met een 40A aansluiting is een feitelijk gegeven. Dat veel mensen nooit stilstaan bij hun energiege(ver)bruik ook.
Dat wordt dus aanpassen, bijbetalen of hopen dat er tot in der eeuwigheid niets zal veranderen.
Ik heb mijn keuze, op basis van metingen, al gemaakt. En laat een ander vrij in de keuze die zij wensen te maken. Ik moet tenslotte hun rekening niet betalen.
Koidream
Master lid

Bericht door Koidream »

Om nog maar eens te zeggen dat er heel veel speculaties zijn rond het verbruik.
BFOD, heb je al een DM? Ik veronderstel van niet, want dan zou je niet zo panikeren voor een maaltijd klaar te maken.
Hier wordt gekookt op inductie met de dampkap op volle kracht. Dikwijls staat gelijktijdig de oven op. ook het wasmachine of de droogkast worden niet "getimed" opgezet. Met andere woorden, wij kijken naar niets en zie in de grafiek wat deze week ons max. kwartiervermogen was.
En dat zonder PV sinds we verhuisd zijn.
Btw, ik ben 172 cm groot en weeg 86kg, dus ik lust wel een patatje met een ferm stukske vlees...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BFOD
lid

Bericht door BFOD »

dyckie schreef: 18 okt 2020, 16:09
Toegegeven, ik had eerst ook geen idee waartoe het capaciteitstarief zou leiden.
Als je het wil weten plaats een automaat van 10 Ampère voor uw volledige aansluiting, die kan gemakkelijk 3.15 Kw voor 15 minuten aan. Probeer dat een paar maanden vol te houden. Vergeet niet 1 maal per maand meer dan 3.15 kw en het is prijs.

Veel geluk... veel mensen komen niet toe met een 40 ampère aansluiting en die kan gemakkelijk 55 ampere geven gedurende 15 minuten.

En wie kan er nu geen soep opwarmen aardappelen koken vlees bakken en groenten in 25 minuten. Serieus iedereen kan dat.

Serieus....
Klopt niet wat u zegt als u een 10 A automaat voor u installatie zet en u verbruikt 1 minuut 16 of 20 A dan valt u automaat uit maar bent u nog niet over de 2,5 kW piek geweest. Want er wordt een gemiddelde berekent over een kwartier anders klopt hun redenering ook niet. Of gaat u om de zoveel tijd u automaat terug opzetten als hij is afgevallen bij hoger verbruik dan 10A.
Dat is inderdaad juist en zeg me eens welke huishoudelijke grootverbruiker heeft er een piek gedurende 1 minuut? juist geen enkele.
Water koken voor aardappelen, groenten en soep opwarmen (op het fornuis of microgolf) en braadpan op temperatuur zetten. Doe het maar eens met 3.15kw in 15 minuten.
Maarja voor sommige is een eenvoudige maaltijd voorbereiden en kijken naar de kinderen een niet realistische toverkunst.
Voor iemand die met 2 gaat werken rap moet zijn om de kinderen voor 18u30 af te halen en dan een maaltijd voorbereiden is dat de normaalste zaak. En het zijn net die gezinnen die de maatschappij recht houden, niet de Marxische denkende GREEN deal idioten.

Ik zeg u, dat voorstel van VREG zal het niet halen al was het maar op basis van discriminatie op basis van ogenblik/tijd. Ze gaan op zijn minst moeten zorgen voor een lopend 15 minuten piek.

En het voorstel zal niet voldoen aan de armoedetoets die voor het ogenblik in studie is. En dat is dat de energie niet duurder mag worden voor een modaal gezin van 4 mensen.
^¨
GROEN idioten willen een reductie tot 50% CO2 binnen de 10 jaar, Lock-down in Maart , bewezen reductie CO2 15%.
50% industiredicht,
50% vrachtvervoer,
bijna alle vluchten geannuleerd, de grote boosdoeners
overheidsgebouwen dicht,
bussen op 50%
alle bedrijfswagens voor de deur, aja wat dat zijn de grote boosdoeners.
iedereen in zijn kot
alle horeca en hotels dicht.

Awel een dikke proficiat voor het GROEN denkende communisme.
peace
Haxormse
Donateur
Donateur

Bericht door Haxormse »

Even de fritketel en droogkast aan . Is dit dan 8wp ? Wij kijken er al vrij veel naar en ik heb de modbus wel al eens 5000w zien halen , maar 6-8 pieken begrijp ik dus niet .
Installatie :
350wp lg neon 2 /13 x oost /15 x west
Dakhelling : 45 graden
Omvormer : solaredge 5kva
dyckie
Senior lid

Bericht door dyckie »

Haxormse schreef: 18 okt 2020, 20:34 Even de fritketel en droogkast aan . Is dit dan 8wp ? Wij kijken er al vrij veel naar en ik heb de modbus wel al eens 5000w zien halen , maar 6-8 pieken begrijp ik dus niet .
Dit is dan u kwartier piek:
Screenshot_20201018-204206_Chrome.jpg
Met vriendelijke groeten,

Dyckie
m2ts
Senior lid

Bericht door m2ts »

BFOD schreef: 18 okt 2020, 19:25Ik zeg u, dat voorstel van VREG zal het niet halen al was het maar op basis van discriminatie op basis van ogenblik/tijd. Ze gaan op zijn minst moeten zorgen voor een lopend 15 minuten piek. En het voorstel zal niet voldoen aan de armoedetoets die voor het ogenblik in studie is. En dat is dat de energie niet duurder mag worden voor een modaal gezin van 4 mensen.
Even advocaat van de duivel. We kennen al prijstarieven die verschillend op basis van tijd/plaats: hoog- en laagseizoen, piek- en daltarief, parkeertarieven in het centrum versus daarbuiten, tolwegen, ijsjes op het strand versus de supermarkt, ... Als energie niet mag duurder worden voor een modaal gezin, dan kan dat o.a. door investeringen in het netwerk te vermijden, wat weer kan door de pieken maximaal uit te vlakken, wat dan weer kan door een capaciteitstarief in de ene of de andere vorm. Die armoedetoets lijkt me wel belangrijk, maar op basis van de cijfers van enkele leden hier, blijkt die piek wel mee te vallen?
zonvoorelk
Senior lid

Bericht door zonvoorelk »

Je kan ook uw kwartierpiekverbruiken via de website van Fluvius voor een bepaalde periode downloaden. Het excell blad kan je dan sorteren :eerst op afname en dan op volume waardoor je de hoogste volumes bovenaan vindt. Dan heb je rap gezien hoeveel uw hoogste kwartierpiekverbruik is.
kwartierpiekverbruiken.jpg
In de gekozen periode waren er dus 6 kwartieren die hoger waren dan 625 W (2.5 kW piek)
De hoogste in sep was 0.706 kWh en de hoogste in oktober tot nu toe was 0.761 kWh of piek in sep = 2.82 kW en in okt tot nu toe 3.04 kW
Haxormse
Donateur
Donateur

Bericht door Haxormse »

Ok ik begrijp het eindelijk dankzij jullie voorbeelden . Mensen met een monofase aansluiting gelijk mezelf kunnen al geen mega zware pieken hebben want ik kan zelfs mijn indictie niet op vol vermogen draaien :D
Installatie :
350wp lg neon 2 /13 x oost /15 x west
Dakhelling : 45 graden
Omvormer : solaredge 5kva
JefdeWit
Master lid
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Maar je kan wel gedurende een kwartier een hogere piek draaien dan de laagste.
40A is standaard bij een monofase aansluiting (alhoewel er ook nog hogere aansluitingen mogelijk zijn).
Een monfofase laadpaal (en ook een inductievuur) zal dan normaliter aangesloten zijn op 32A.
Gezien je een EV normaal langer oplaadt dan 15 minuten kan deze dan al een piek van 7.36 kW genereren.
Tezamen met nog enkele andere verbruikers kan je dan gedurende 15 minuten gemakkelijk een piek van 9.2 kW genereren.
Uiteraard nog altijd veel lager dan de pieken van een 3-fase installatie welke pieken tot 22 kW kan genereren.
Je kan dus beter twee keer nadenken voor je nog een driafase laadpaal van 32A instaleert (of een driefase inductievuur).

In de praktijk zullen er ook weinig zijn welke zo'n vermogens echt nodig hebben.
Het nieuwe capaciteitstarief is wel een beetje strijdig met de tendens om in nieuwbouw standaard 3-fase te installeren.
Frnkie
Senior lid

Bericht door Frnkie »

BFOD schreef: 18 okt 2020, 19:25

Serieus....
Dat is inderdaad juist en zeg me eens welke huishoudelijke grootverbruiker heeft er een piek gedurende 1 minuut? juist geen enkele.
Water koken voor aardappelen, groenten en soep opwarmen (op het fornuis of microgolf) en braadpan op temperatuur zetten. Doe het maar eens met 3.15kw in 15 minuten.
Maarja voor sommige is een eenvoudige maaltijd voorbereiden en kijken naar de kinderen een niet realistische toverkunst.
Voor iemand die met 2 gaat werken rap moet zijn om de kinderen voor 18u30 af te halen en dan een maaltijd voorbereiden is dat de normaalste zaak. En het zijn net die gezinnen die de maatschappij recht houden, niet de Marxische denkende GREEN deal idioten.

Ik zeg u, dat voorstel van VREG zal het niet halen al was het maar op basis van discriminatie op basis van ogenblik/tijd. Ze gaan op zijn minst moeten zorgen voor een lopend 15 minuten piek.

En het voorstel zal niet voldoen aan de armoedetoets die voor het ogenblik in studie is. En dat is dat de energie niet duurder mag worden voor een modaal gezin van 4 mensen.
^¨
GROEN idioten willen een reductie tot 50% CO2 binnen de 10 jaar, Lock-down in Maart , bewezen reductie CO2 15%.
50% industiredicht,
50% vrachtvervoer,
overheidsgebouwen dicht,
bussen op 50%
iedereen in zijn kot

peace
Als ge eindigt met een peace teken, is het wellicht ook beter om net ervoor geen mensen uit te schelden voor idioten etc. Er kan ook op een fatsoenlijke manier gediscussieerd worden.
Blijkbaar zijn er hier al genoeg voorbeelden van mensen die ook tijdens het koken nog lang niet aan die piek geraken. Verder lijkt het mij ook slim om u voldoende te informeren, want dat ontbreekt blijkbaar.
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

Even redeneren
Indien je de 4 inductie kookplaten op max vermogen (meestal beperkt tot 7k2) zet zal je inderdaad een piekvermogen hebben, echter dit moet 15 min volgehouden worden voor 15min om als 7,2kW gerekend te worden.
Indien 15min met dat vermogen kan je een massa van 15kg op warmen van 0 tot 100°, oftewel bijna 4 kg per plaat.
Met een vermogen van 2k5 is dit 5kg in 15 min.
En patatten koken 20min op laag vuur met uitzondering van die 1 of 2l en die kilo patatten om ze aan de kook te brengen. Groenten idem maar de meeste koken maar 8min (patatten staan dan al op laag vuur).
BFOD
lid

Bericht door BFOD »

Frnkie schreef: 19 okt 2020, 15:41
BFOD schreef: 18 okt 2020, 19:25
50% industiredicht,
50% vrachtvervoer,
overheidsgebouwen dicht,
bussen op 50%
iedereen in zijn kot

peace
Als ge eindigt met een peace teken, is het wellicht ook beter om net ervoor geen mensen uit te schelden voor idioten etc. Er kan ook op een fatsoenlijke manier gediscussieerd worden.
Blijkbaar zijn er hier al genoeg voorbeelden van mensen die ook tijdens het koken nog lang niet aan die piek geraken. Verder lijkt het mij ook slim om u voldoende te informeren, want dat ontbreekt blijkbaar.
Dit is enkel een feitelijke vaststelling en dus per definitie geen verwijt. De definitie van een idioot gedachtegoed is : dom, bezeten, abnormaal niet doordacht.
Gezien mijn opsomming van de feiten en de 15% CO2 reductie tijdens de volledige lockdown is het nu bewezen dat de 50% CO2 reductie als doelstelling idioot en niet doordacht is maar door een cult gedreven.

Dit is ook zo voor het fijnstof van dieselwagens voor persoonlijk gebruik. Een zondagmiddag het haardvuur of houtkachel aansteken komt overeen met 2500 km rijden met een oude diesel auto.
40% van het fijnstof komt uit houtverbranding voor het verwarmen van een privé woning.
10% van het fijnstof komt uit de dieselwagens voor private verplaatsing.
Laten we beginnen bij die 40% te verbieden.

Ik wil er enkel op wijzen dat de zogenaamde correct denkende eigenlijk niet nadenken.

Een ander voorbeeld
De warmtepomp, gezien er VEEL te weinig alternatieve energie is en de kerncentrales dicht gaan. Gaan we dus Russisch gas stoken voor de elektriciteit.
Een redelijk oude gasketel haalt een rendement van 100%
De laatste nieuwe, dus moeten de oude weg, gascentrales of STEG-centrales halen door de inzet van 2 turbines een hoger elektrisch rendement van 50 (60% bij vollast, we moeten regelen dus die 60% gaan we niet halen). De oude, huidige zitten op 35%.
Een warmtepomp lucht-water haalt een SPF van 300%.
Dus ja er is winst maar dat is eigenlijk te gek voor woorden. In het ene geval haal je 150% uit gas in het andere geval 100%.
En hiervoor gaan we dus alles in de woning aanpassen, een luidruchtige machine buiten, het net aanpassen en nog veel meer. Werkelijk.

EV rijden op gas gestookte elektriciteit waar zit de winst in CO2? Een moderne diesel haalt ook vlot 45 - 50% rendement.
Rendement gascentrale 50% (voor de nieuw nog te installeren)
Rendement net 95%
Rendement acculader 95%
Rendement batterij 90%
Rendement motor 90%
0.50 x 0.95 x 0.95 x 0.90 x 0.90 = 36.6% van uw primaire energie en dan moet je rijden zonder de verwarming aan.
Waar zit de CO2 besparing?

Een deftige maaltijd maken, eens per maand, mag het nog. neen ik heb het niet gemeten maar ik zal er niet ver naastzitten.
De dampkap aan 150W continue
De TV aan voor de kleinste 150W continue
LED Verlichting 50W continue
De oudsten moeten huiswerk maken op de PC 2x 80W continue
EEn ovenschotel, de oven op temperatuur brengen 7 minuten a 4 kw en dan 30 minuten aan 2 kw
De aardappelen koken, water aan de kook 2.5kw aan 5 minuten en 15 minuten a 1kw
De soep uit de diepvries voor 4 personen opwarmen met de microgolf 1000W = 10 minuten a 1.5 kw
En dat allemaal op hetzelfde ogenblik.

Hoeveel hebben we dan
dampkap, TV, verlichting, 2x PC = 150 + 150 +50 + 2x80 = 510W piek
De oven op temperatuur brengen 7.5 minuten a 4 kw = 1Kw piek
De oven op temperatuur houden is 7.5 minuten a 2 kw = 500 W piek
De microgolf 1.5kw a 10 minuten = 1 kw piek.
De frietpot 2.5 kw op temperatuur brengen 5 minuten = 830W
De frietjes erin 5 minuten a 1.25kw = 415W
In die 15 minuten slaat de frigo aan, aja, we hebben die een paar keer opengedaan 10 minuten a 280W = 186W
De diepvries idem ( soep uithalen en dan frietjes uithalen) 10 minuten a 280W = 186W
De gas CV slaat aan, we zijn pas thuis, 2 circulatiepompen = 80W voor 15 minuten
Wat hebben we nu ( 510 + 1000 +500 +1000 +830 +415 +186 +186 + 80) = 4700 w piek.
Een minimaal voorstel zonder boiler die aanslaat een bijzet verwarming voor de studie op de kamer etc.....
En dan hebben we nog geen vrienden uitgenodigd.

En als je dat dus 1 maal per maand doet heb je het vlaggen.

En dan gaan we slapen en in 8 uur tijd 2 EV bijladen met maximaal 3.15kw voor beide, ver ga je niet raken. 8 uur x 1.5 kw = 12kwh batterij bijladen een equivalent van 3 liter diesel per dag te verbruiken.

En hebben we nog geen warmtepomp.

Vergeet niet dat de staat 20 miljard aan taxen haalt uit diesel/benzine. Denk je nu werkelijk dat wie EV gaat rijden daar niet voor zal betalen?

En waarom, enkel en alleen voor het milieu omdat we EV moeten rijden en warmtepomp moeten laten draaien en het net kan dat niet aan, het sterkste er is geen minder CO2 in dit verhaal.
²
Plaats reactie