vraag over het capaciteitstarief

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
waldonk
Master lid
Installatie Land: België

Re: vraag over het capaciteitstarief

Bericht door waldonk »

Op één kwartier gaat er 700Wh door de teller.
Steun onze belangenvereniging http://www.zonstraal.be/vzw/
JefdeWit
Master lid
Installatie Land: Ander
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Dan had je dat kwartier een kwartierpiek van 2.8 kW (700W / 0.25h = 2800 W => 2.8 kW).
Indien je een PV-installatie hebt moet je er ook rekening mee houden dat dit dan al afgetrokken is van de gegenereerde piek.
Laatst gewijzigd door JefdeWit op 17 okt 2020, 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
waldonk
Master lid

Bericht door waldonk »

JefdeWit schreef: 17 okt 2020, 13:29 Als aanvulling, je oven is een occasionele (groot)verbruiker.
Als deze inderdaad gedurende 15 minuten 1500 W nodig heeft om de gewenste temperatuur te bereiken en het maakt hiet uit of je potten een paar minuten eerder of later klaar zijn heeft het een zeer grote invloed op je aangerekend piekvermogen als je voor het klokkwartier begint met je oven op te warmen.
Start je de oven op om 09:00 uur en voor 09:15 uur zet jij of iemand van je gezin nog eens voor 5 min. de waterkoker op krijg je bovenstaande piek (7 kW).
Start je bv. je oven op om 08:52 uur en jij of iemand van je gezin zet de waterkoker pas op om 09:16 uur (of voor 08:45 uur) ziet je hoogste piek er al heel anders uit, nl. 3.2 kW.
Als deze inderdaad gedurende 15 minuten 1500 W nodig heeft om de gewenste temperatuur te bereiken
Neen zo werkt een oven niet, op de eerste 90 minuten is de temperatuur in de oven gestegen van 15°C naar 175°C Het duurt ongeveer 12 uur periodiek bijwarmen om de gevraagde 1000°C te bereiken. Daar aangekomen wordt die temperatuur een tijdje aangehouden waarna de oven heel traag mag afkoelen tot 50°C gedurende 24u, om het bakproces te voltooien.
waldonk
Master lid

Bericht door waldonk »

JefdeWit schreef: 17 okt 2020, 13:48 Dan had je dat kwartier een kwartierpiek van 2.8 kW (700W / 0.25h = 2800 W => 2.8 kW).
Wordt dat bestraft met een meerkost? of valt dat nog onder normaal verbruik zonder meerkost.
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

In de veronderstelling dat dat gemeten kwartier (2.8 kW) het hoogste kwartieruurverbruik van de oven is, er geen andere verbruikers zijn tijdens het gebruik van de oven en je dat niet gemeten hebt bij werking van een PV-installatie (draait je oven aan hetzelfde gevraagde vermogen door na zonsondergang schiet je piek omhoog want dan gaat de ogenblikkelijke PV-produktie niet meer van de kwartierafname af ) zit je dan net boven de minimale aangerekende piek van 2.5 kW. Maar nog onder het door de VREG opgegeven 'gemiddelde' van 3.15 KW (of iets in die buurt).
Wat de factuur daarvan zal zijn is nu niet te bepalen want buiten de minimale piek zijn er nog geen piektarieven vrijgegeven en al helemaal niet welke 'boete' (zoals jij het noemt) daar aan zou vast hangen.
Als je prosumententarief evenredig zou zakken en/of de prijs van de afgenomen elektricteit (kWh) lager zou zijn heeft dat ook invloed op je totale factuur.

Eigenlijk kan je beter al een tijdje een digitale meter hebben (of zelf meetapparatuur installeren) en gedurende langere tijd (meerdere maanden) je verbruik monitoren en daaruit je piekverbruik onder normale levensomstandigheden bepalen.
Eén kwartier lichten uit een heel jaar kan een heel vertekend beeld geven (want de jaarpiek zal bepaald worden door alle maandpieken te delen door 12).
Gebruik je de oven ieder keer gedurende een dag per maand heeft hij wel invloed op je aangerekende maandpieken. En in de winter (als je een PV-installatie hebt) meer dan in de zomer.
Koidream
Master lid

Bericht door Koidream »

waldonk schreef: 17 okt 2020, 13:53 Wordt dat bestraft met een meerkost? of valt dat nog onder normaal verbruik zonder meerkost.
Niets wordt bestraft met een meerprijs. Je komt gewoon in een andere prijsklasse terecht, de deze waarvoor je zelf kiest. in de veronderstelling dat pottenbakken geen eenmalige bedrijvigheid is, maar een hobby/ beroep dat je meer dan 1 keer doet..
Als ik op de autosnelweg een verbruik heb van 7,5l/100km, en ik ga morgen eens naar Duitsland en laat me daar eens goed gaan (omdat ik dat graag eens wil) en mijn verbruik ligt dan op 13,5l/100km, ben ik dan bestraft?
Neen, je betaald voor datgene wat voor u belangrijk is...
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

Morgen en alleen morgen zal je voor je 13,5l/100km betalen.
Met het capaciteitstarief zal je, ongeacht dat je tot en met vandaag 7,5l, morgen 13,5l en voor de rest van de maand braafjes 5l verbruikt, toch voor de gehele maand oktober afgerekend worden op 13,5!
Je zal maar braafjes je afname in de gaten gehouden hebben en op 31dec20 de verkeerde knop omdraaien.

Nederbelg

Bericht door Nederbelg »

Koidream schreef: 17 okt 2020, 18:08
waldonk schreef: 17 okt 2020, 13:53 Wordt dat bestraft met een meerkost? of valt dat nog onder normaal verbruik zonder meerkost.
Niets wordt bestraft met een meerprijs. Je komt gewoon in een andere prijsklasse terecht, de deze waarvoor je zelf kiest. in de veronderstelling dat pottenbakken geen eenmalige bedrijvigheid is, maar een hobby/ beroep dat je meer dan 1 keer doet..
Als ik op de autosnelweg een verbruik heb van 7,5l/100km, en ik ga morgen eens naar Duitsland en laat me daar eens goed gaan (omdat ik dat graag eens wil) en mijn verbruik ligt dan op 13,5l/100km, ben ik dan bestraft?
Neen, je betaald voor datgene wat voor u belangrijk is...
Vreemde redenatie. moet ik maar op gas gaan koken, of als een een (grotere) verbouwing gedaan moet worden maar met een handboor en de betonmolen met de fiets ? Een kortstondige noodzakelijke verhogen van de capaciteit is vaak noodzakelijk. Dus geen machines meer maar met de hand werken. België 2030 ? Ik ken dit l uit het bedrijfsleven in Duitsland en is is een idioot contraproductief systeem, een plotselinge opportuniteit waar de peik verhooggd wordt moet je laten gaan omdat he tarief veel omhoog gaat dat de order ne meer lucratief is. Daar gaan nog heel veel tranen komen. Onwetenheid van de burger, en de belachelijke onware communicatie van de overheid wordt zwaar ge- en misbruikt,
Koidream
Master lid

Bericht door Koidream »

Er staat toch: ... in de veronderstelling dat pottenbakken geen eenmalige bedrijvigheid is, maar een hobby/ beroep dat je meer dan 1 keer doet...

Dus als je een hobby kiest als pottenbakken, waar een oven bijhoort die naar 1000°C moet gestookt worden is dat geen straf die je krijgt omdat je in een hoger capaciteitstarief valt, maar een eigen keuze.
Het vergelijk met m'n verbruik was misschien een beetje krom, maar het geeft aan dat als je een keuze maakt om iets te doen wat je graag doet er ook een prijskaartje aan vasthangt.
waldonk
Master lid

Bericht door waldonk »

Geen straf maar gewoon een meerkost, voor mij is dat gewoon allemaal hetzelfde meer betalen punt ander lijn. ik wilde gewoon weten waar het kantelpunt ligt.
Dat pottenbakken is af en toe, dus volgende bak zal in de zomer zijn of als er veel zonneschijn zit aan te komen
janus
Site Admin
Site Admin
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Jij hebt je terugdraaiende teller toch nog?, geen nut dus om tot de zomer te wachten.
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

waldonk schreef: 18 okt 2020, 10:26 Geen straf maar gewoon een meerkost, voor mij is dat gewoon allemaal hetzelfde meer betalen punt ander lijn. ik wilde gewoon weten waar het kantelpunt ligt.
Dat pottenbakken is af en toe, dus volgende bak zal in de zomer zijn of als er veel zonneschijn zit aan te komen
Het kantelpunt inzake piektarief is 2.5 kW. Dat is het laagste tarief. Alles ≤ 2.5 kW binnen één kwartier genereert dus hetzelfde tarief.
Dat betekent nog niet dat het daarom een meerkost is tov je huidige tarief.
Het gemiddelde tarief (waarboven de gemiddelde verbruiker meer moet gaan betalen) is nl. theoretisch bepaald op 3.15 kW.
Daartegenover staat dan weer dat de prijs voor de afgenomen kWh zal dalen.
Of je in de nieuwe tariefstructuur meer, minder of gelijk zal betalen hangt dus af van je verbruiksprofiel en de prijzen van de verschillende capaciteitspieken.

Je hebt al een PV-installatie. Zolang je met een installatie geplaatst voor 01/01/2021voor het prosumententarief blijft kiezen, en het recht op terugdraaiende teller blijft van kracht na de uitspraak van het GH, ga je, tot 15 jaar na keuring van je installatie, zelfs niet onderworpen zijn aan het capaciteitstarief.

Voorlopig kan je dus alleen maar veronderstellingen maken over wat de eventuele gevolgen kunnen zijn van een capaciteitstarief op de factuur van wie al een PV-installatie heeft met terugdraaiende teller.

https://intellisol.be/capaciteitstarief-2022
BFOD
lid

Bericht door BFOD »

Het gemiddelde tarief (waarboven de gemiddelde verbruiker meer moet gaan betalen) is nl. theoretisch bepaald op 3.15 kW.
Ik zie niet in hoe je een deftige maaltijd kan maken met 3.15kw. Soep koken, aardappelen koken, vlees bakken, groenten en alles op hetzelfde ogenblik.
Dit zal er nooit komen de oppositie zal hier vuurwerk van maken.

Om dan nog niet te vergeten dat er nog van alles kan aanslaan op hetzelfde ogenblik.

Is het zo erg gesteld met ons netwerk?

Dus allemaal een lithium batterij om de piek op te vangen? ROI vergeet het maar????

Zelfde klucht als EV.
JefdeWit
Master lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Ik ben al aan mijn derde BEV toe.
Persoonlijk vind ik er weinig 'klucht' aan. ;-)
Hoogste comfort en goedkoopste in verbruik waar ik de laatste veertig jaar al in en mee gereden heb.
Conclusie dus gebaseerd op persoonlijke ervaring en niet op internetgebash.

Om op het capaciteitstarief terug te komen, ook het laden van de EV zal persoonlijk weinig invloed hebben op het piekverbruik.
Wel eerst even over nadenken hoe ik dat zou aanpakken.
Uiteraard een persoonlijk standpunt.
Maar dat is het altijd. Zeg dus ook nooit dat iets geldt voor iedereen (positief of negatief).

Bij mijn weten zit de (politieke?) oppositie ook niet aan de goede kant van de bevoegdheid om de desbetreffende regelgeving goed of af te keuren.
Zeg dus zeker nooit nooit.

Of je na de invoering van het capaciteitstarief meer, minder of ongeveer gelijk zal gefactureerd worden hangt af van je verbruiksprofiel.
Heb je je eigen pieken al berekend om tot de slotsom te komen dat het niet gaat?

Hier is alles elektrisch.
Ik heb al de nodige metingen gedaan.
Als voorbeeld: gisteren (midden oktober, late namiddag) tijdens 2 uur (14:44 => 16:44) opzettelijk meerdere grootverbruikers ingeschakeld: sluikverbruik (radio, 2 laptops,...), koken (inductie, dampkap, keukenledverlichting), verwarming (WP voor SWW en CV) een totaal verbruik van 3100 Wh. Produktie van 2300 Wh. Netto verbruik van 800 Wh. Hoogste bruto kwartierverbruik in dezelfde periode: 533 Wh.
Hoogste netto kwartiernetafname: 166.7 Wh. Dat resulteert voor die 2 uur in een hoogste kwartieruurpiek van 0.66 kW.
Had ik geen PV installatie gehad (of in deze periode nul produktie) was de hoogste kwartieruurpiek 2.13 kW geweest.
En dat door moedwillig het verbruik geforceerd te bundelen.

Om piekverbruik op te vangen heb ik dus zelfs geen thuisaccu nodig. Gewoon, indien nodig, je levenswijze aanpassen.
Natuurlijk moet je je levenswijze niet aanpassen. Dat zal je dan in het slechtste geval een paar tientallen euro kosten.
Mensen geven wel meer geld uit aan gekkere zaken. Waar ze niet eens bij stilstaan.
Soep koken, aardappelen koken, vlees bakken, groenten en alles op hetzelfde ogenblik.
Iedereen zijn hobby maar ik zou er persoonlijk niet aan willen beginnen om dat allemaal gelijktijdig te doen. :D
We koken hier hoogstens met twee gelijktijdig. Wij hebben geen chef en een batterij keukenhulpen in dienst die dat gelijktijdig te kunnen klaarspelen.

Uiteraard zal je af en toe moeten opletten hoe je het aanpakt (als je niet wenst bij te betalen). Anderzijds ken ik ook zeer weinig mensen die gelijktijdig al deze gerechten samen en op hetzelfde ogenblik klaarmaken. Laat staan binnen een kwartier. ;-)

Toegegeven, ik had eerst ook geen idee waartoe het capaciteitstarief zou leiden.
Nu ik me wat meer ingelezen heb hoe het zal werken (met de info die nu voorhanden is) en vooral door mijn persoonlijk verbruikersprofiel herhaaldelijk na te meten en zelfs enkele niet alledaagse situaties te forceren (waarvan een vb. hiervoor) ben ik tot het voorlopige besluit gekomen dat het in de praktijk wel zal meevallen.
En zolang het prosumententarief van toepassing blijft is er voor bestaande PV-eigenaars eigenlijk geen enkel probleem.
En als dat wegvalt zien we wel wat de reacties uit politieke hoek zullen zijn en hoe we dan weer gaan reageren.

Maar ervan uitgaan dat de oppositie dat gaat dwarsbomen en blijvend kan verhinderen lijkt me een niet erg waarschijnlijk scenario.
BFOD
lid

Bericht door BFOD »

Toegegeven, ik had eerst ook geen idee waartoe het capaciteitstarief zou leiden.
Als je het wil weten plaats een automaat van 10 Ampère voor uw volledige aansluiting, die kan gemakkelijk 3.15 Kw voor 15 minuten aan. Probeer dat een paar maanden vol te houden. Vergeet niet 1 maal per maand meer dan 3.15 kw en het is prijs.

Veel geluk... veel mensen komen niet toe met een 40 ampère aansluiting en die kan gemakkelijk 55 ampere geven gedurende 15 minuten.

En wie kan er nu geen soep opwarmen aardappelen koken vlees bakken en groenten in 25 minuten. Serieus iedereen kan dat.

Serieus....
Plaats reactie