installatie uitbreiden. Hoe wettelijk geregeld?

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
Metteko
Installatie Land: België

installatie uitbreiden. Hoe wettelijk geregeld?

Bericht door Metteko »

Vorig jaar heb ik zonnepanelen geplaatst. 5000kWh opbrengst per jaar, elektriciteitsfactuur herleid naar enkel prosumententarief. Tot zover alles ok.
Ik heb reeds de digitale teller, maar mag dus nog 14 jaar salderen (15-1).
Nu zijn we aan het kijken om voor mijn vrouw een elektrische wagen aan te kopen. Deze zal ongeveer de volledige productie van de zonnepanelen gebruiken. Ik ga met andere woorden terug serieus moeten beginnen betalen voor de elektriciteit.

Is het nu verstandig om dit jaar nog een tweede installatie te leggen zodat de auto ook afgedekt wordt? Of mag die tweede installatie ook later? Of zou het slimmer zijn om net geen installatie bij te zetten en zo vrij snel het salderen te laten varen omdat we vrij veel eigenverbruik kunnen doen? (auto kan in de namiddag telkens aan de lader)

Ik veronderstel dat je voor een bijkomende installatie wel geen subsidies kunt krijgen volgend jaar zeker? Dan zal alles wel onder het salderen vallen? Of hoe zit dat juist?
janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Re: installatie uitbreiden. Hoe wettelijk geregeld?

Bericht door janus »

Dat wordt wel een zeer lastige berekening waar helaas nog geen tools voor zijn.
De regelingen zelf zijn nog niet eens 100% zeker.

Ik denk dat ik een bijkomende installatie zou nemen als je tenminste plaats hebt?
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg
JefdeWit
Senior lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Metteko schreef: 24 jun 2020, 13:39 Ik veronderstel dat je voor een bijkomende installatie wel geen subsidies kunt krijgen volgend jaar zeker?
Correct.
Metteko schreef: 24 jun 2020, 13:39 Is het nu verstandig om dit jaar nog een tweede installatie te leggen zodat de auto ook afgedekt wordt?
Beginnen bij het begin. Is het reglementair toegelaten? M.a.w. wat is de kVA van je huidige omvormer en heb je een monofase of
driefase aansluiting?
Bij een monofase aansluiting is het technisch mogelijk om meer panelen te plaatsen op de bestaande omvormer?
Laatst gewijzigd door JefdeWit op 24 jun 2020, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Koidream
Master lid

Bericht door Koidream »

JefdeWit schreef: 24 jun 2020, 15:28
Metteko schreef: 24 jun 2020, 13:39 Ik veronderstel dat je voor een bijkomende installatie wel geen subsidies kunt krijgen volgend jaar zeker?
Correct.
Zoals het er nu uitziet is bovenstaande correct 😀
Maar wie weet wat de (volgende) regering als volgende "lokkertje" gaat beslissen...
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad
JefdeWit
Senior lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Ik weet het niet, mijn glazen bol is stuk.
Metteko

Bericht door Metteko »

JefdeWit schreef: 24 jun 2020, 15:28
Metteko schreef: 24 jun 2020, 13:39 Is het nu verstandig om dit jaar nog een tweede installatie te leggen zodat de auto ook afgedekt wordt?
Beginnen bij het begin. Is het reglementair toegelaten? M.a.w. wat is de kVA van je huidige omvormer en heb je een monofase of
driefase aansluiting?
Bij een monofase aansluiting is het technisch mogelijk om meer panelen te plaatsen op de bestaande omvormer?
Ik heb mijn panelen in Oost-West opgestelling gelegd op een plat dak. Nu de volle 5400Wp op een omvormer van 3kW. Dit zit dus stampvol. (dit was puur om zo weinig mogelijk netvergoeding te betalen tov opbrengst. Er liggen 20 panelen van 270Wp.
Ik heb nog wel plaats voor 16 panelen, en daarmee zou ik een tweede omvormer van 3kW kunnen vullen om het totaalverbruik te gaan dekken.
Aansluiting is 3fasig. Huidige omvormer ook.
LvA
Senior lid

Bericht door LvA »

Denk over het volgende eens na.

De productie van de nieuwe generatie zonnepanelen van 500 Wpiek tot meer dan 600 Wpiek/standaard paneel, is in april 2020 gestart bij REC, JA Solar en Trina Solar. De anderen zullen wel volgen. Tegen september zullen deze eerste panelen ook hier te krijgen zijn.

Dan kan je met 16 panelen tussen 8000 Wpiek en 9000 Wpiek kunnen bijplaatsen op een hybride omvormer van 7 kW en dan sta je klaar voor de toekomst. Je zal dan zonder problemen batterijen van een mobiele of van een thuisinstallatie kunnen bijvullen en minstens 9 maand per jaar volledig op je CO2 vrije zonnestroom kunnen rijden.

Met zo'n installatie kan je dan gerust een hoge netonafhankelijkheid (van meer dan 75%) en een grote zelfconsumptie uit uw zonnepanelen verkrijgen onder meer door je nieuwe mobiele verbruik (= opladen van de auto). Dit betekent dat je sowieso gaat kiezen voor het neuwe tarief, want je resterende elektriciteitaankoop zal minder dan 1000 kWh op jaarbasis bedragen met deze uitbreiding. Of je dit nu nog dit jaar doet of nog even wacht tot volgend jaar of tot uw elektrisch voertuig besteld is, heeft weinig belang omdat je dan sowieso voor het nieuwe taief kiest en je gebruik maakt van de laatste evoluties.

Tip: als je de kans hebt om de nieuwe zonnepanelen onder een steilere helling te zetten, dan optimaliseer je je winteropbrengst (ten nadele van de zomeropbrengst) wat in uw geval een forse verbetering kan betekenen van uw zelfconsumptie voor de winter en voor de zomer.
Laatst gewijzigd door LvA op 24 jun 2020, 17:09, 5 keer totaal gewijzigd.
zonvoorelk
Senior lid

Bericht door zonvoorelk »

Interessante vraag Metteko.

Je hebt een installatie die 5000 kWh oplevert met een omvormer van 3 kWh waarbij je
nog tot 2034 alleen maar prosumententarief betaalt.
Volgens Fluvius (zie op hun website) ga je de bestaande installatie uitbreiden.
Je doet dit met een 2de omvormer van 3 kWh die ook 5000 kWh oplevert.
Een uitbreiding is niet gelijk aan een nieuwe installatie leggen en dus blijf je ook voor de uitbreiding
tot 15 jaan na de datum van in gebruikname van uw 1ste installatie gewoon prosumententarief betalen.
Dat zou ook zo zijn als je die uitbreiding bvb in 2026 zou doen.
Het maakt met andere woorden niet uit wanneer je de uitbreiding doet.
Ook niet zozeer voor uw keuzemogelijkheden. Je hebt ook 15 jaar de mogelijkheid om een nieuw tarief te kiezen.
Het is natuurlijk wel zo dat het nieuwe tarief die voor iedereen ( die vanaf dan zonnepanelen installeert en een dm heeft) in 2021 ingaat en die jij als
zonnepaneeleigenaar nu ook al kan kiezen dat die keuzemogelijkheid in 2022 wegvalt en vervangen wordt
door de keuzemogelijkheid capaciteitstarief. Die keuze heb je altijd en je kan dus panelen leggen en
wachten om uw keuze kenbaar te maken. Voor het nieuwe tarief van nu tot uiterlijk 1 jan 2022 en het capaciteitstarief tot 15 jaar.
Eens dat je gekozen hebt kan je niet meer terug.
Jij bent dus geprivilegieerd omdat je altijd eerst kunt nagaan of de keuze die je maakt goedkoper is dan
het prosumententarief. Voor het nieuwe tarief heb je dat al waarschijnlijk gedaan en voor het capaciteitstarief
ga je dat kunnen doen in 2023 als het tarief al 1 jaar bekend is.
Tom 35
lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door Tom 35 »

De vraag die je gaat moeten stellen is hoe wil je die ev opladen ?
Gaat die overdag thuis in de stekker zitten als de zon schijnt of ga je die savonds insteken.

Als je weet dat de vreg hemel en aarde aan het bewegen is om die terugdraaiende teller af te schaffen zou ik daar maar al niet meer op rekenen.
Herinner je dat ooit gezegd is geweest dat de stand vd teller bij het opmeten van belang was, dit is na 10j al helemaal anders nu.
Dan is er het capaciteitstarief, wetende dat je energierekening sterk gaat oplopen als je veel energie op korte termijn vraagt moet je jezelf al gaan afvragen hoeveel stroom die ev trekt bij het opladen en welke impact die op je kosten heeft.

De vreg is daar opnieuw hemel en aarde aan het bewegen om het volk wijs te maken dat het niet duurder zal worden maar we weten met zijn allen hoe dat hier gaat, de aandeelhouders vd distributienetbeheerders hebben heel veel geld nodig door oa die taxshift en dat gaat van ergens moeten komen.

Ze zijn daarom al jaren met campagnes bezig dat zp houders profiteurs zijn, dat we 2 keer dat net gebruiken en dergelijke...

Als je weet dat een elektrische wagen wat betreft reeele kost om mee te rijden bijna 2 tot 3 keer zo duur dit samen met wat vreg van plan is zou ik toch even nadenken.
Ja de inschrijvingstax, onderhoud en de rijtaks zijn lager (zolang de massa die niet aanschaft want anders gaan de politici vaststellen dat er door de minder inkomsten een probleem is) maar de elektriciteitskost ligt bij een laadpaal aan 0.7 tot meer dan een euro/kwh en dan zwijgen we nog over de stevige meerkost van dergelijke voertuigen.
Met 0.16kwh/km komt dit neer op ongeveer 0.11€/km waar de fosiele brandstof iets van een 0.07€/km is.
Neem de meerkost van een volledig elektrische wagen op 20.000 euro (wat eigenlijk vele malen hoger is) / 10j / 15.000 km/jaar dan komt daar nog is 0.13€ bij.
De rijtaks zal iets compenseren maar zeker niet voldoende en hoe minder km je rijdt hoe duurder die ev wordt...

nog een kleine opmerking hierboven, de feedback die gegeven werd dat de tweede installatie ook recht zou hebben op 15j terugdraaiende teller klopt NIET. De eerste installatie is van tel, daarna stopt het.. Ik heb hetzelfde voor, mijn tweede installatie is 2j later geplaatst maw die zal maar 13j terugdraaiende meter hebben gehad.

De info vind je hier:

https://www.fluvius.be/nl/thema/meters- ... t-je-weten

Tom
lennie
Master lid

Bericht door lennie »

Tom 35 schreef: 11 sep 2020, 12:32 nog een kleine opmerking hierboven, de feedback die gegeven werd dat de tweede installatie ook recht zou hebben op 15j terugdraaiende teller klopt NIET. De eerste installatie is van tel, daarna stopt het.. Ik heb hetzelfde voor, mijn tweede installatie is 2j later geplaatst maw die zal maar 13j terugdraaiende meter hebben gehad.
Dat staat hierboven toch ook gewoon zo!?
Een uitbreiding is niet gelijk aan een nieuwe installatie leggen en dus blijf je ook voor de uitbreiding
tot 15 jaan na de datum van in gebruikname van uw 1ste installatie gewoon prosumententarief betalen.
17x ET Solar P660250WW 4250 Wp | SMA SB 4000TL 21 | O: 175° | H: 25°
JefdeWit
Senior lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Tom 35 schreef: 11 sep 2020, 12:32 Ja de inschrijvingstax, onderhoud en de rijtaks zijn lager (zolang de massa die niet aanschaft want anders gaan de politici vaststellen dat er door de minder inkomsten een probleem is) maar de elektriciteitskost ligt bij een laadpaal aan 0.7 tot meer dan een euro/kwh en dan zwijgen we nog over de stevige meerkost van dergelijke voertuigen.
Met 0.16kwh/km komt dit neer op ongeveer 0.11€/km waar de fosiele brandstof iets van een 0.07€/km is.
Tja, als je als 'vergelijking' de prijs aan een autosnelweglaadpaal neemt waar je supersnel DC kan laden kom je uiteraard wel aan die prijzen.
Maar dan moet je voor fossiele brandstof ook de prijzen nemen die op de autosnelweg gelden.

En iedere doorsnee EV gebruiker weet dat laden aan die palen eerder een uitzonderlijk gegeven is om lange afstanden te overbruggen. Niet voor dagdagelijks gebruik. Voor dagelijks gebruik gaan de laadprijzen van nul euro (bepaalde warenhuizen en je eigen PV-installatie) over 25-30 ct/kWh (thuisladen op eender welk uur) tot 30-40 ct/kWh (openbare AC laadpaal).

Dan ziet de rekening er toch al heel anders uit.

Dan zit je bij een normale rijstijl voor fossiele brandstof tussen de 7-9 ct/km en voor een EV tussen de 0-7 ct/km (en dan nog gerekend aan een meer realistisch gemiddeld verbuik van 17 kWh/100 km.
bruma
Master lid

Bericht door bruma »

Volgens ik begrepen heb is een installatie (nieuw of uitbreiding) na 311220 onderworpen aan de op dan geldende regelgeving: zonder TT voor alle op dat EAN installaties.
Zoals gemeld in post 1, de wagen kan in de namiddag aan de stekker dan heb je weekdag uren aan de stekken in de namiddag en volledige daguren aan de stekker in de weekends (indien je thuis blijft), moet meer dan voldoende zijn denk ik.
Want in een halve dag ga je niet zoveel km rijden.

Wanneer er weinig zon is kan je traag laden over nacht en bij enkel dagtarief zal je altijd minstens geen stroomkost betalen (TT effect enkel voor de stroom component)

En wie een kosten baten analyse maakt voor de EV mag niet rekenen met de huidige end-user prijzen per kWh gezien de netkosten lager worden.
Tom 35
lid

Bericht door Tom 35 »

JefdeWit schreef: 11 sep 2020, 13:57
Tom 35 schreef: 11 sep 2020, 12:32 Ja de inschrijvingstax, onderhoud en de rijtaks zijn lager (zolang de massa die niet aanschaft want anders gaan de politici vaststellen dat er door de minder inkomsten een probleem is) maar de elektriciteitskost ligt bij een laadpaal aan 0.7 tot meer dan een euro/kwh en dan zwijgen we nog over de stevige meerkost van dergelijke voertuigen.
Tja, als je als 'vergelijking' de prijs aan een autosnelweglaadpaal neemt waar je supersnel DC kan laden kom je uiteraard wel aan die prijzen.
Maar dan moet je voor fossiele brandstof ook de prijzen nemen die op de autosnelweg gelden.

En iedere doorsnee EV gebruiker weet dat laden aan die palen eerder een uitzonderlijk gegeven is om lange afstanden te overbruggen. Niet voor dagdagelijks gebruik. Voor dagelijks gebruik gaan de laadprijzen van nul euro (bepaalde warenhuizen en je eigen PV-installatie) over 25-30 ct/kWh (thuisladen op eender welk uur) tot 30-40 ct/kWh (openbare AC laadpaal).

Dan ziet de rekening er toch al heel anders uit.

Dan zit je bij een normale rijstijl voor fossiele brandstof tussen de 7-9 ct/km en voor een EV tussen de 0-7 ct/km (en dan nog gerekend aan een meer realistisch gemiddeld verbuik van 17 kWh/100 km.
Ik zou wel is willen weten hoe je in de toekomst aan 25-30cent een batterij van 70KW gaat kunnen blijven opladen zonder door het capaciteitstarief je volledige elektriciteitsverbruik een pak duurder te maken.
Daarnaast, reken nog met 1.4€ aan autostrade tarieven dan zit je nog een goedkoper, zonder zelfs de afschrijving van die extra kosten van de veel duurdere wagen.
Nog een klein puntje, hoeveel % belasting wordt er nu gehoffen op die elektriciteit aan de laadpalen of thuis in verhouding tot benzine of diesel. Denk je echt als de meerderheid gaat overschakelen op ev dat daar de belastingen ook niet zullen komen, zonnepanelen zijn daar het mooiste voorbeeld van...
Er zal nog heel wat moeten gebeuren wilt een ev goedkoper worden.

Tom
JefdeWit
Senior lid
Contacteer:

Bericht door JefdeWit »

Tom 35 schreef: 12 sep 2020, 11:25 Ik zou wel is willen weten hoe je in de toekomst aan 25-30cent een batterij van 70KW gaat kunnen blijven opladen zonder door het capaciteitstarief je volledige elektriciteitsverbruik een pak duurder te maken.
Dat zal ik je weten te vertellen vanaf het ogenblik dat ik de tarieven van het nieuwe capaciteitstarief en de daaraan verbonden piekvorken ken.
Als jij daar al meer over weet hoor ik het graag.
En de EV zal ook zeer handig van pas komen om in de zomer de injectiepieken af te vlakken en ze in de accu te pompen ipv in het net. Uiteraard nog altijd tegen een nultarief.
Tom 35 schreef: 12 sep 2020, 11:25 Daarnaast, reken nog met 1.4€ aan autostrade tarieven dan zit je nog een goedkoper, zonder zelfs de afschrijving van die extra kosten van de veel duurdere wagen.
Ik bereken het gebruik en de ROI van een auto (dus ook een EV) over zijn volledige afschrijvingsduur. Niet op basis van een uitzonderlijk tanktarief. Met een interne verbrandingsmotor ging ik als het te vermijden was (dus in 90% van de tijd) niet tanken langs de autostrade maar aan een budgetpomp. Bij de EV is dat dus niet anders.
De onderhoudskosten van een EV zijn ook lager dan deze van een verbrandingsmotor, de belastingen zijn een heel stuk goedkoper (praktisch nihil) en de aankoopprijzen zakken jaar na jaar waar dit bij een gewone verbrandingsmotor niet het geval is.
Ook de restwaarde telt mee. Ik zou nu niet graag een diesel kopen en deze over 4-5 jaar terug moeten verkopen. Zal eerder weggeven zijn.
Tom 35 schreef: 12 sep 2020, 11:25 Nog een klein puntje, hoeveel % belasting wordt er nu gehoffen op die elektriciteit aan de laadpalen of thuis in verhouding tot benzine of diesel. Denk je echt als de meerderheid gaat overschakelen op ev dat daar de belastingen ook niet zullen komen, zonnepanelen zijn daar het mooiste voorbeeld van...
Uh? Er wordt nog steeds geen belasting geheven op het gebruik van mijn zonnepanelen. Al 10 jaar lang niet.
Hoeveel % belastingen er wordt geheven op een kWh energie maakt toch niet uit. Het is wat jij er als gebruiker voor betaalt.
Een doorsnee EV verbruikt 15-20 kWh per 100 km. Een doorsnee benzine minstens 60 kWh per 100 km en als je een niet al te zware diesel hebt kom je misschien aan 50 kWh per 100 km.
De prijs per kWh voor een elektrisch aangedreven wagen is (indien je niet kan genieten van de gratis elektriciteit van je PV-installatie noch van deze tijdens je winkelbeurt) all in idd hoger als voor een liter diesel of benzine (o.a. door de nog steeds geldende subsidies voor fossiel en de CO2 uitstoot niet mee in rekening te brengen) maar een elektromotor is veel efficiënter dan een verbrandingsmotor (het merendeel van je litertje vervliegt gewoon als onbruikbare warmte terug de omgeving in).

Wat de meerderheid gaat doen weet ik niet en maakt mijn rekening niet. Het is net de kunst (net als bij een PV-installatie) er als eerste bij te zijn zodat je nog van veel subsidies kan genieten en je er praktisch onbelast gebruik van kan maken. Indien de meerderheid op d ekar springt is het weer tijd voor iets anders.
Wachten op de rest gaat je uiteindelijk dus alleen maar meer kosten. :-)
zonvoorelk
Senior lid

Bericht door zonvoorelk »

bruma schreef: 11 sep 2020, 21:22 Volgens ik begrepen heb is een installatie (nieuw of uitbreiding) na 311220 onderworpen aan de op dan geldende regelgeving: zonder TT voor alle op dat EAN installaties.
Een installatie bijplaatsen aan hetzelfde toegangspunt als je er al een hebt is volgens de reglementen van Fluvius altijd een uitbreiding en onderworpen aan de regels van de 1ste installatie.
Het zou trouwens onmogelijk zijn voor de eerste installatie het oude tarief te handhaven en voor een bijkomende vanaf 2021 een ander tarief. Daar is de regelgeving ook heel duidelijk : de 15 jaar geldt vanaf de datum van de 1ste installatie. Bvb 1ste installatie in 2019 en bijkomende volledig nieuwe installatie in 2030 zijn beide onderhevig aan de huidige reglementering waarbij je de keuze hebt tss verschillende tarieven tot 2034. (onder voorbehoud van vernietiging van artikel 31 door het GWH)
Plaats reactie