TOELICHTING TERUGLEVERING VANAF 2021

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
jeankeE
Senior lid
Installatie Land: België

TOELICHTING TERUGLEVERING VANAF 2021

Bericht door jeankeE »

Vanaf 1/1/2021 moet voor nieuwe installaties en inst. ouder dan 15 jaar de geinjecteerde stroom teruggeleverd worden; hiertoe moet de leverancier U een teruglevercontract aanbieden. Er wordt door de Vlareg geen minimumprijs voorzien, de leverancier mag de prijs vrij bepalen; indien u geen contract wil zal de DNB uw stroom zonder dank aanvaarden tegen een billijke min.prijs van 0€;anderzijds beweert de Vlareg in haar subsidieverhaal voor PV subsidies dat een vergoeding van 30€/Mwh mogelijk kan zijn(twijfelachtig denk ik dan):de leverancier heeft maar weinig incentive om een goede prijs te betalen behalve klantenbinding en goodwill;
Meeruitleg vanaf blz 5 in it document:

https://beslissingenvlaamseregering.vla ... 0008000712

Haxormse
Donateur
Donateur

Re: TOELICHTING TERUGLEVERING VANAF 2021

Bericht door Haxormse »

30€/Mwh = 120 euro voor 4000kwu
En je koopt die stroom dan als de zonnepanelen niet draaien terug aan 1000 euro :eek:

Ik zag in onderstaand topic iets van x aantal cent per kwu ?

viewtopic.php?f=46&t=22845

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

Een mWh = 1000kWh
30€/mWh = 0.03€/kWh
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

MrD
lid

Bericht door MrD »

Hmm, ik heb eens mijn situatie in een grafiek gezet.

i. PV installatie van 5940kWp
ii. 3500W omvormer
iii. Jaaropbrengst 5600kWh
iv. Jaarverbruik 5600kWh
v. Huidig eigenverbruik is 41%.

De grafiek geeft op de Y-as de jaarlijkse kost voor elektriciteit weer.
De X-as is het eigenverbruik :

i. 0% eigenverbruik = alles (5600kWh) geinjecteerd (aan 0.03€/kWh en 0.02€/kWh), en alles (5600kWh) aangekocht (aan 0.27€/kWh)
ii. 100% eigenverbruik = 0kWh geinjecteerd (aan 0.03€/kWh en 0.02€/kWh), en 0kWh aangekocht (aan 0.27€/kWh)
iii. Huidige jaarlijkse kost is ongeveer 370€

Afbeelding

Aan de voorgestelde tarieven dien ik dus aan ~75% eigenverbruik te geraken om aan een gelijke jaarlijkse kost te komen met dit tariferings system dan met de terugdraaiende teller (prosumenten tarief).
Dat gaat me dus niet lukken zonder verdere investering in een stevige batterij.

Als ik mijn huidig eigenverbruiks % zou aanhouden en nu zou overstappen in het nieuwe systeem zal ik ~830€/jaar betalen, ipv ~370€/jaar nu met de terugdraaiende teller.

Het impliceert dus ook dat mensen die een PV installatie volgend jaar laten plaatsen, erg goed hun best gaan moeten doen om aan een maximaal eigenverbruik te geraken om een fatsoenlijk rendement te hebben.
Oost : 8x LG Neon2 Black 330Wp (2640Wp)
West : 10x LG Neon2 Black 330Wp (3300Wp)
5940Wp op SE3500H Omvormer

Haxormse
Donateur
Donateur

Bericht door Haxormse »

Ja dat bedoel ik nu . Je bent door de dag werken en steekt alles op het en krijgt er niets voor . Savonds koop je de stroom die ze even voor u bewaard hebben terug aan 8x de prijs wat jij krijgt . Als ze genoeg promoten moeten ze binnenkort geen windmolens enz meer zetten . Ze verkopen ons gewoon onze eigen stroom terug :lol:

Koidream
Master lid

Bericht door Koidream »

janus schreef:
30 jun 2020, 14:44
Een mWh = 1000kWh
Wie is er hier steeds bezig over de juiste afkortingen te gebruiken?

m = milli = 0,001
M = mega = 1000000

Maar dat wist je natuurlijk al :D
22 x Jinko JKMS290M-60B (22x290 = 6,380 kWp) - Omvormer SB5.0-1AV-40 163
Oriëntatie -83° (ref. JRC: Zuiden = 0°) - Helling 30° - Herk-de-Stad

janus
Site Admin
Site Admin
Installatie Land: Ander
Sponsor ons: Afbeelding
Contacteer:

Bericht door janus »

:oops:
.
Mijn wens is: "Dat ook in de toekomst de zon voor iedereen gratis op mag komen."

Gelieve geen technische vragen via pb Klik voor Uitleg

LvA
Senior lid

Bericht door LvA »

jeankeE schreef:
29 jun 2020, 22:36
Vanaf 1/1/2021 moet voor nieuwe installaties en inst. ouder dan 15 jaar de geinjecteerde stroom teruggeleverd worden; hiertoe moet de leverancier U een teruglevercontract aanbieden. Er wordt door de Vlareg geen minimumprijs voorzien, de leverancier mag de prijs vrij bepalen; indien u geen contract wil zal de DNB uw stroom zonder dank aanvaarden tegen een billijke min.prijs van 0€;anderzijds beweert de Vlareg in haar subsidieverhaal voor PV subsidies dat een vergoeding van 30€/Mwh mogelijk kan zijn(twijfelachtig denk ik dan):de leverancier heeft maar weinig incentive om een goede prijs te betalen behalve klantenbinding en goodwill;
Meeruitleg vanaf blz 5 in it document:

https://beslissingenvlaamseregering.vla ... 0008000712
De VREG heeft ook al een eerste advies klaar over deze beslissing.

https://www.vreg.be/sites/default/files ... 020-05.pdf

Zij hebben ook hun bedenkingen binnen hun (VREG) wettelijk beslissings- en adviesvermogen. Bvb dat in het besluit staat dat enkel leveranciers de elektriciteit mogen aankopen en bvb geen tijdelijke energieverenigingen of andere marktspelers zoals rechtstreekse verkopen aan afnemers ... wat wel voozien is in de EU-richtlijn.

Er zijn andere dingen die ook tussen de lijnen geschreven staan in het advies van de VREG, bvb over de kostprijs van elektriciteit die 27 ct bedraagt, terwijl deze beslissing enkel de energiecomponent behandelt en de netwerkcomponent reeds in een andere beslissing werd behandeld.... dus is de 27 ct een verkeerd vertrekpunt voor het onderwerp van deze beslissing van Z. Demir (Vlaamse regering)

Dit vraagt verder onderzoek, want op eerste zicht is de beslissing van de Vlaamse regering geschreven met de pen van de energieleveranciers en niet met een visie zoals bvb. het Europees parlement en de comissie voorschrijft aan de landen en regio's. Dit moet verder onderzocht worden en kijken hoe er kan gereageerd worden.

Wordt vervolgd...

wouterk
Senior lid

Bericht door wouterk »

MrD schreef:
30 jun 2020, 15:08

Als ik mijn huidig eigenverbruiks % zou aanhouden en nu zou overstappen in het nieuwe systeem zal ik ~830€/jaar betalen, ipv ~370€/jaar nu met de terugdraaiende teller.
Hoeveel zou je betalen, als je geen PV panelen had? Nog een stuk meer dan die 830€!
Je betaalt dus nog steeds minder met PV, dan zonder PV.
Of zie ik iets over het hoofd?
Zonstraal lid 1157

bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

Heb ik het zo verkeerd voor maar er klopt toch iets niet in die grafiek, tenzij de grafiek enkel opgemaakt is voor interpretatie zonder terugdraaiende teller.
Een grafiek met terugdraaiende teller heeft een basislijn kost van het prosumententarief als 0-lijn toch?
Met beide grafieken op elkaar gelegd zou je het breekpunt kunnen opzoeken.

MrD
lid

Bericht door MrD »

@wouterk

Dat klopt. Zonder een PV installatie zou de factuur natuurlijk hoger zijn, in de orde 1500€ (grof gerekend met 0.27€/kWh).
Ik wilde ook niet aangeven dat PV niet interessant is. Dat is het namelijk altijd.
Het gaat er mij meer over hoe interessant het nog zal zijn met dit nieuwe tarifering systeem.

@bruma

Wat ik wilde uitzoeken met de grafiek was of het interessant zou zijn voor mij om over te schakelen naar dit nieuwe tarief, of dat het beter zou zijn om bij de terugdraaiende teller + prosumenten tarief te blijven.
Ik ken mijn verbruik, eigenverbruiks %, mijn totale PV opbrengst en mijn totale jaarlijkse kost op dit moment.

De insteek is om te gaan kijken welk eigenverbruik ik van mijn installatie moet halen om aan hetzelfde jaarlijkse bedrag uit te komen.
Ik wens namelijk liefst niet meer te betalen dan dat ik nu doe.
De tweede insteek is om te gaan kijken hoeveel ik nu, met mijn gekend eigenverbruik, zou moeten gaan betalen, mocht ik toch beslissen om over te stappen op het nieuwe systeem.

Vandaar de keuze om op de y-as de jaarlijkse kost te zetten, en op de x-as het eigenverbruiks %.

De twee schuin aflopende lijnen (injectie tarief 20€/MWH en 30€/MWh, als voorbeeld) drukken uit hoeveel je in het nieuwe systeem zou gaan betalen (Y-as) bij de op de X-as uitgedrukte eigenverbruiken. Als je niet veel eigenverbruik van je PV installatie hebt, betaal je veel, in het andere geval betaal je weinig.

Nu betaal ik ~370€/jaar. Dat is dus een horizontale lijn, want in het systeem van de terugdraaiende teller maakt het eigenverbruik niet uit. De kost is altijd dezelfde.
Bij het nieuwe systeem maakt het eigenverbruik erg veel uit naar prijs toe.

Daar waar de schuine lijnen de horizontale lijn kruisen, is het punt wat ik zou moeten halen (eigenverbruiks %) om in het nieuwe systeem evenveel (370€) te betalen dan dat ik nu betaal. Dat eigenverbruik ligt dus ergens rond de 75%. En dat is erg veel om te behalen.

Met het mij nu gekend eigenverbruik (41%) kan ik nu op de x-as op 41% een lijn naar boven trekken tot wanneer ik de schuine lijnen tegenkom, en dan een horionzontale lijn trekken naar de y-as om mijn te betalen jaarlijkse kost te kennen. En dat is dan die ~830€ in het nieuwe systeem.

Nog steeds beter dan geen PV installatie natuurlijk, maar het prosumenten tarief + terug draaiende teller is veruit nog steeds het meest interessant. (voor mij althans, voor andere PV eigenaars kan het mogelijks anders zijn)
Oost : 8x LG Neon2 Black 330Wp (2640Wp)
West : 10x LG Neon2 Black 330Wp (3300Wp)
5940Wp op SE3500H Omvormer

jeankeE
Senior lid

Bericht door jeankeE »

Voor alle duidelijkheid;er zullen in 2021 3 manieren zijn om te factureren;
prosumenten met terugdraaiende teller voor alles en prosumententarief (DM en ferrarismeter)
prosumenten met compensatie volledige energiekost en aanrekening netkosten op gemeten afname (digitale meter)
beide bovenstaande voor installaties jonger dan 15 jaar en er is geen vergoeding voor overproductie.
(3) Nieuwe regeling voor nieuwe installaties(vanaf 01/01/2021) en ouder dan 15Jaar:
Volledige facturatie gemeten afname DM en teruglevering alle injectie(ook overproductie) aan leverancier tegen een nog onbekende vergoeding;
Er komt ook nog een volgende nieuwe regeling waarbij je de stroom kunt vermarkten als aktieve afnemer tegen marktprijs,het is nog te zien als de kosten hiervoor zullen opwegen tegen de opbrengsten.

bruma
Master lid

Bericht door bruma »

Netto geld krijgen voor je stroom is wettelijk enkel van toepassing onder de huidige regeling indien je je registreer als producent. Nog niks van gemerkt bij de consultaties.
Werken 'tegen marktprijs heb ik veel vraagtekens bij: piek/dal DNB tarief wordt afgeschaft, capaciteitstarief is afhankelijk van aantal gelijktijdige kW, indien de stroom goedkoopst is wens je veel kW te verbruiken, wat je profijt doet aan stroomkost ga je aan de DNB betalen onder de vorm van je capaciteitskost.
Dus als vb een EV snel opladen tijdens goedkope stroomprijzen zal netto niet goedkoper zijn, integendeel.

LvA
Senior lid

Bericht door LvA »

@ bruma,

Voor prosumenten zijn de regels anders dan jij hier beschrijft. Je moet je niet registreren als producent want dan zou iedereen vandaag al zo'n vergunning als producent moeten aanvragen. Iedereen zet vandaag al 70% van zijn productie op het elektriciteitsnet en dit via gekeurde apparatuur. En ... dit is ook vandaag een verlies (manque à gagner) voor de staat onder de vorm van BTW- en belastinginkomsten.

Dus maak het niet moeilijker als het al is...

bruma
Master lid

Bericht door bruma »

Leer correct lezen: een prosument is een stroomproducent die meer stroom op jaarbasis afneemt dan dat hij het net in stuurt.
Anders ben je een producent en moet je je als producent registreren met de gangbare regelgeving.

Plaats reactie