Consultatie nieuwe tariefstructuur 2021/2022

Post hier al uw vragen over financiën. Belastingen, leningen etc.
Plaats reactie
ivob
Master lid
Installatie Land: Ander

Re: Consultatie nieuwe tariefstructuur 2021/2022

Bericht door ivob »

Christiaan schreef: 11 feb 2020, 15:21 Ik betaal nu volgens die afrekening hiervoor maandelijks 105 Euro.
En daarvoor mijn dank (maar niet verder vertellen aan de massa :-) ).

ps. ik was nog iets vergeten: jouw verlies kan je nooit meer recupereren. Gone forever! Mijn cash winst kan je daarentegen ook nog eens herinvesteren. Dus daarbovenop nog eens een extra jaarlijks rendement van 3-4%. Cumuleerbaar over de jaren. Je mag de afgelopen 10 jaar nog eens herberekenen ;-) .
Het gat in je begroting wordt alleen maar groter.
Benieuwd wie er reden heeft om op intensieve te gaan liggen.
bruma
Master lid
Installatie Land: Maak keuze

Bericht door bruma »

@Christian
Bestaat al sinds 2008
https://www.wired.com/2008/05/make-your-own-e/
alleen als men tijdens de zomer met de overschot aan zonnepaneel stroom zelf een "brandstof" kan aanmaken ( bvb. ethanol of methanol, geen waterstof a.u.b. ! )
Christiaan
Master lid
Installatie Land: België

Bericht door Christiaan »

bruma schreef: 11 feb 2020, 21:49 @Christian
Bestaat al sinds 2008
https://www.wired.com/2008/05/make-your-own-e/
alleen als men tijdens de zomer met de overschot aan zonnepaneel stroom zelf een "brandstof" kan aanmaken ( bvb. ethanol of methanol, geen waterstof a.u.b. ! )
Prachtig , maar .... bij gebruik van, ik citeer de pagina "that uses sugar, yeast and water to make 100 percent ethanol" komt er ook CO2 vrij. Je kan dit procédé het best vergelijken met het gisten van fruit om er wijn of cider van te maken ( waar ook bacteriën en gisten het werk doen ). Uit dat eindproduct kan je dan de pure alcohol er uit destilleren. Ethanol is drinkbaar ( uiteraard niet in pure vorm ) en echt identiek aan wat ons zat maakt. :D

Als je wil meedraaien met de klimaatdoelstellingen komt het erop aan dat wat je aan CO2 bij het gebruik van een brandstof uitstoot, terug gaat opvangen ( of uit de lucht gaat halen ) en die CO2 terug gaat omvormen naar een brandstof. En dat laatste dus met de overschot aan zonnepaneelstroom die je tijdens de zomer niet zelf nodig hebt. Technisch is dat mogelijk, en zelfs op verschillende manieren ( bijvoorbeeld : https://www.energy.gov/articles/scienti ... o2-ethanol )
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Christiaan schreef: 11 feb 2020, 22:43 Als je wil meedraaien met de klimaatdoelstellingen komt het erop aan dat wat je aan CO2 bij het gebruik van een brandstof uitstoot, terug gaat opvangen ( of uit de lucht gaat halen ) en die CO2 terug gaat omvormen naar een brandstof.
Daar lig je nu toch ook niet wakker van? (cfr. je jaarlijkse uitstoot als gevolg van de verbranding van 2000 liter stookolie).
Mij niet gelaten maar tegen de tijd dat je er daadwerkelijk iets aan doet (als dat plan al daadwerkelijk enig verschil zou uitmaken) hoeft het ook niet meer.
Wat is dan eigenlijk je plan/tijdslijn? Uitstel van actie tot het duidelijk is dat het niet meer nodig is zodat je ook dan zelf niets meer moet doen?

De enige constante in je reacties zijn wilde theoretische plannen gevolgd door redenen om ze zelf niet uit te voeren of minstens uit te stellen tot....?
Christiaan
Master lid

Bericht door Christiaan »

ivob schreef: 11 feb 2020, 23:08 .....

De enige constante in je reacties zijn wilde theoretische plannen gevolgd door redenen om ze zelf niet uit te voeren of minstens uit te stellen tot....?
Ivo , ik stel voor dat we terug strikt on topic het over de "Consultatie nieuwe tariefstructuur 2021/2022" gaan hebben.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Dacht dat die consultatie al afgesloten was?
Wat is het resultaat van die consultatie en kan jij/wij daar dan nog iets zinvol aan wijzigen/toevoegen?
Zijn er cijfers voorhanden en een duidelijke methodiek waarmee de nieuwe tariefstructuur zal werken en de datum waarop ze zal ingevoerd worden?

Indien het resultaat definitief is/er nog geen resultaat is en/of wij er niets meer aan kunnen wijzigen/bijdragen waar ga je het dan over hebben in het kader van dit topic (buiten wat veronderstellingen en meningen die geen invloed (meer) hebben op de zaak zelf)?

Denk dat voorlopig - gezien er geen nieuwe elementen in het dossier bekend zijn - er dus weinig relevant en strikt aan dit topic toe te voegen is.
(Maar dat wisten we op 20 sep 2019, 12:36 ook al :mrgreen: .)

ps. Begint wel een gewoonte te worden: eerst zelf zijpaden gaan bewandelen en als enkelen je dan volgen op je dwaaltocht en je vervolgens in je eigen moeras dreigt weg te zinken gaan roepen dat iedereen op de juiste weg had moet blijven. Een doodlopende weg dan nog :D.

Ik stel voor dat je in het vervolg je strikt en overal aan je eigen suggesties houdt?
freddy
Senior lid

Bericht door freddy »

Nu ja, de overheid is waarschijnlijk heel blij met mensen zoals jij. Die houden het laadje gevuld dat dan kan onmiddellijk kan overgeheveld worden naar opportunisten zoals mezelf (andersom zou dat nl. niet werken :mrgreen: ).
[/quote]

Door als overheid "GEEN zekerheden" te geven, behouden ze mensen als Christiaan die (al morrend) betalen.
Moest de overheid"WEL zekerheden"geven, krijgen ze meer mensen als ivob die (met de juiste investering) niets (of veel minder) betalen.
Mijn gevoel is dat ze liever de eerste optie hebben.
Lid nr 94 alveringem 22*235wp rec 5.5kostal piko zonne boiler oertli
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

En wat is als individu de meest lonende beslissing?

Morrend het groepsspel blijven meespelen of er blijgezind individueel tegen in gaan?
(Ik denk dat ik het weet :mrgreen: )

Overigens klopt je stelling niet helemaal (maar ik begrijp wel het punt dat je tracht te maken).
De huidige overheid (tenminste op het niveau waar er nog een overheid bestaat) geeft nl. GEEN zekerheden (of is niet meer sterk en standvastig genoeg om krachten van buitenaf te weerstaan en zich met visie te focussen op haar primarie taak => het dienen van het algemeen belang) en mensen zoals ik (om jouw woorden te gebruiken) investeren daardoor des te meer en verhogen daardoor hun winsten nog en dragen nog minder bij aan de gemeenschap waardoor meelopers nog meer moeten gaan betalen en nog harder gaan morren.

Als een overheid faalt heb je als individu de keuze om - al dan niet bewust - mee ten onder te gaan of je zo lang mogelijk te verzetten en er - gezien de omstandigheden - zo lang mogelijk het beste van trachten te maken. Ik kies duidelijk niet meer voor het eerste.

Moest de overheid daarentegen wel zekerheden bieden en de opbrengst van investeringen eerlijk en fair verdelen zouden mensen zoals ik graag meer bijdragen aan de gemeenschap zodat iedereen er beter van werd (al was het maar om al van dat letargisch gemor en gezaag af te zijn :D ).
freddy
Senior lid

Bericht door freddy »

Je vergeet de mensen tussen in . Ik heb pv, zonneboiler, gebruik een (Kona 64kwh)ev. Toen ze onze laadpaal kwamen installeren heb ik hem bewust intern laten beperken in stroom. Moest er een duidelijk beleid zijn , kan ik kiezen tussen een ganse nacht traag laden 3.5kwh/uur of een zwaardere aansluiting aan het net vragen en dan op een bepaald tijdstip hem laden aan 7.4kwh/uur of investeren in een thuis batterij en s'avonds laden met eventuele pv stroom.
Aangezien er geen duidelijkheid is laat ik het voorlopig zo
freddy
Senior lid

Bericht door freddy »

ivob schreef: 13 feb 2020, 11:14 Moest de overheid daarentegen wel zekerheden bieden en de opbrengst van investeringen eerlijk en fair verdelen zouden mensen zoals ik graag meer bijdragen aan de gemeenschap zodat iedereen er beter van werd (al was het maar om al van dat letargisch gemor en gezaag af te zijn :D ).
+1
Ik heb geen probleem met bijdragen aan de gemeenschap.
Ik heb ook geen probleem met investeren.
Ik heb wel een beetje moeite met regels die veranderen tijdens het spel en onduidelijke of geen visie.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

freddy schreef: 13 feb 2020, 11:53 Toen ze onze laadpaal kwamen installeren heb ik hem bewust intern laten beperken in stroom. Moest er een duidelijk beleid zijn , kan ik kiezen tussen een ganse nacht traag laden 3.5kwh/uur of een zwaardere aansluiting aan het net vragen en dan op een bepaald tijdstip hem laden aan 7.4kwh/uur of investeren in een thuis batterij en s'avonds laden met eventuele pv stroom.
Aangezien er geen duidelijkheid is laat ik het voorlopig zo
Dat begrijp ik niet. Ik heb een laadpaal van 32A laten installeren maar dat wil daarom nog niet zeggen dat ik die 32A daarom effectief moet gebruiken. Momenteel benut ik daar op regelmatige basis "slechts" 17A van maar als het nodig is kan ik wel tot 32A benutten.
Afhankelijk van het tijdstip van laden (dat ik zelf kies) neem ik van het net dan niets tot de max. kW af.

Al kan je laadpaal niet moduleren je Kona EV kan dat wel (tussen 17 en 32A op één fase, vanaf MY2020 ook op 3-fase).
Als je laadpaal kan loadbalancen is het nog eenvoudiger om - afhankelijk van de omstandigheden - voorkeuren te bepalen.

Die keuze maak je dus (ook nu) dus zelf. Welke invloed heeft het beleid daarop?
freddy
Senior lid

Bericht door freddy »

De Kona is nog het model dat op 1faze laad. Onze elektrische installatie is een 3 faze+neutere 400volt. Er zit een 20A zekering op de kast van Eandis. De kebab laadpaal kan op 3fazen stroom leveren. Blijkbaar kunnen ze in de laadpaal (dat hebben ze me toch wijsgemaakt) de stroom sterkte beperken. Zodat je nog andere elektrische dingen kunt doen terwijl de auto laad.
Heb wel de grootste stroom verbruikers op de overgebleven 2fazen gezet. Hij kan niet load balancen.
Moest het beleid zeggen het is goedkoper om tussen 1en 4uur s'nachts te laden, zou ik eventueel de aansluiting laten veranderen naar 3fazen+neutre 40A ? Dan kan hij laden aan 32A.
Maar het is zoals je zegt die keuze maak ik nu ook zelf . Ik heb trouwens nog nooit stroom tekort gehad in de batterij. Meestal staat hij zelfs beperkt tot 80tot90% laden.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

Voor alle zekerheid je weet toch dat je in het EV menu van de Kona zelf ook de laadsnelheid kan beperken tot 17A?
(Vandaar dat ik een laadpaal op 32A heb - welke pas kan loadbalancen als er een digitale meter met p1-poort beschikbaar is - zodat, via de instellingen in de Kona/e-Niro je kan laden van 17 tot 32A (3.9 tot 7.4 kW, afhankelijk - zoals je zelf stelt - welke stroomverbruikers er nog actief zijn).

Door jouw combinatie van 3-fase 20A thuisnetwerk en 1-fase 32A EV-omvormer ligt dat uiteraard niet zo eenvoudig.

Ik ben nu wel mee. Je zou dan eventueel je thuisaansluiting kunnen verzwaren en niet je laadpaal. :D

Zolang de terugdraaiende teller nog actief is en je hebt PV/één afnametarief maakt het (nog) niet uit wanneer je de EV laadt.
Afhankelijk van wat bekend wordt/beslist wordt over het capaciteitstarief kan je dan nog een beslissing nemen.
Ik heb trouwens nog nooit stroom tekort gehad in de batterij. Meestal staat hij zelfs beperkt tot 80tot90% laden.
Idem. Nog niet onder 15% SOC geweest. AC locatiegebaseerd laden (home) staat ingesteld op 17A/90% en elders op 32A/100%. DC laden altijd op max.
Ik ga wel gemiddeld één keer per week gedurende 20-30 min DC50 bijladen. ;-)
freddy
Senior lid

Bericht door freddy »

ivob schreef: 13 feb 2020, 15:17 1
Voor alle zekerheid je weet toch dat je in het EV menu van de Kona zelf ook de laadsnelheid kan beperken?

2
Ik ben nu wel mee. Je zou dan eventueel je thuisaansluiting kunnen verzwaren en niet je laadpaal.
3
Zolang de terugdraaiende teller nog actief is en je hebt PV/één afnametarief maakt het (nog) niet uit wanneer je de EV laadt.
1ja
2 inderdaad laadpaal kan anders (zwaarder)ingesteld worden.(dat hebben ze me toch wijsgemaakt)
3 juist.
ivob
Master lid

Bericht door ivob »

:tu:
Plaats reactie